בין אדם לחבירו - מול המחשב

ששמואל

משתמש ותיק
התעוררתי לנושא מעניין-
לו יצוייר שכל חברי הפורום היו מתכנסים לחדר אחד והיו דנים בנושאים העולים על הפרק ובמהלך הויכוח מישהו היה אומר לשני ביטוי מעליב, הרי שברור שהוא עבר על הלבנת פנים לדיניו ולפרטיו.
נו, עכשיו אם מישהו עושה את זה במחשב, יש איסור הלבנת פנים או לא.

רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.
 

HaimL

משתמש ותיק
אם מצערים כאן מישהו בפורום, אז הוא עלול להתרגז ולסגור את חלון הפורום, ואז מוצג על מסך המחשב משהו אחר, והרי זה כעין "יכול מוכיחו ופניו (של המחשב) משתנות"...
 

יוסף בנימין

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.

אני מנסה לצייר לעצמי סבא שלי מזמן בית המקדש, מה היה עושה אם היה נשאל שאלה כזאת,

אני מודה שלא עניתי על השאלה, ובכל זאת
 

ששמואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוסף בנימין אמר:
סבא שלי מזמן בית המקדש
בית ראשון או בית שני ?
כי בזמן בית שני זה לא כ"כ פופולרי לשאול כזה שאלה.....
 

HaimL

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
יוסף בנימין אמר:
סבא שלי מזמן בית המקדש
בית ראשון או בית שני ?
כי בזמן בית שני זה לא כ"כ פופולרי לשאול כזה שאלה.....
היפך הדברים. בבית ראשון היה פשיטא דאין להלבין פני חברו בשום עניין. בבית שני, חיפשו היתר לדבר, ומצאו...
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
ברור שיש בזה בעיה של הלבנת פנים כמו ע"י מכתב ואולי יותר כי מלבינו ברבים

וז"ל הגמ' ביומא עכשיו נלמד בדף היומי "אמר ר' יצחק בכל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו "

משמע שבכל עניין שמקניטו חייב לפייסו
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
התעוררתי לנושא מעניין-
לו יצוייר שכל חברי הפורום היו מתכנסים לחדר אחד והיו דנים בנושאים העולים על הפרק ובמהלך הויכוח מישהו היה אומר לשני ביטוי מעליב, הרי שברור שהוא עבר על הלבנת פנים לדיניו ולפרטיו.
נו, עכשיו אם מישהו עושה את זה במחשב, יש איסור הלבנת פנים או לא.

רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.


אם נפגע אז יש הלבנת פנים ואם הוא לא נפגע אז אין הלבנת פנים או אם תרצה איסור הלבנת פנים היא תוצאה ולא סיבה
 

ששמואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל כעניין אמר:
ברור שיש בזה בעיה של הלבנת פנים כמו ע"י מכתב ואולי יותר כי מלבינו ברבים

וז"ל הגמ' ביומא עכשיו נלמד בדף היומי "אמר ר' יצחק בכל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו "

משמע שבכל עניין שמקניטו חייב לפייסו
דרבמדיקר אמר:
אם נפגע אז יש הלבנת פנים ואם הוא לא נפגע אז אין הלבנת פנים או אם תרצה איסור הלבנת פנים היא תוצאה ולא סיבה
מצד שני אינו יודע מי המקניט, ובשונה מרבים, הציבור לא יודעים מי המוקנט.
ואני לא שואל מצד פגיעה אלא מצד הלבנת פנים.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יוסף בנימין אמר:
ששמואל אמר:
רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.

אני מנסה לצייר לעצמי סבא שלי מזמן בית המקדש, מה היה עושה אם היה נשאל שאלה כזאת,

אני מודה שלא עניתי על השאלה, ובכל זאת

בהתחלה רציתי לשאול את מר וכי 'סבא' מבוגר מזמן החורבן קרי בן זמנינו כן כותב בפורום?
אבל לא, וזו גם ההזדמנות להאיר בעניין האשכול, להוי ידוע שמשתתפים בפורום חברים מבוגרים קרוב לגיל שבעים, וזו לא סתם השערה, אלא מה שראיתי ממש לאחרונה בדף הפרופיל של שני ניקים נכבדים שהצהירו על גילם המבוגר.
ולקחתי מזה תוכחת מוסר לכל מיני התבטאויות שלא במקומן, כי חלילה מי מעלה בדעתו לפגוע במכוון באדם מבוגר, סבא לנינים וכיו"ב, אם לא שלא שם לב. וזו הארתי.
 

ששמואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
כי חלילה מי מעלה בדעתו לפגוע במכוון באדם מבוגר, סבא לנינים וכיו"ב,
ומכאן אפשר ללמד זכות על הפוגעים שאינם מכוונים אליך אלא זה סגנון דיבורם לפי גילם.
ומעתה אין מקום להיפגע, וכי אם בחור בן 15 יכתוב שסברתי עקומה, אפגע ????
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
התעוררתי לנושא מעניין-
לו יצוייר שכל חברי הפורום היו מתכנסים לחדר אחד והיו דנים בנושאים העולים על הפרק ובמהלך הויכוח מישהו היה אומר לשני ביטוי מעליב, הרי שברור שהוא עבר על הלבנת פנים לדיניו ולפרטיו.
נו, עכשיו אם מישהו עושה את זה במחשב, יש איסור הלבנת פנים או לא.

רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.
האיש לא מוכר בעצמו לציבור.
אין האנשים נמצאים עמו בבית.
וא''כ אינו חמור כל כך, אבל הוא איסור לא תונו.
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
שואל כעניין אמר:
ברור שיש בזה בעיה של הלבנת פנים כמו ע"י מכתב ואולי יותר כי מלבינו ברבים

וז"ל הגמ' ביומא עכשיו נלמד בדף היומי "אמר ר' יצחק בכל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו "

משמע שבכל עניין שמקניטו חייב לפייסו
דרבמדיקר אמר:
אם נפגע אז יש הלבנת פנים ואם הוא לא נפגע אז אין הלבנת פנים או אם תרצה איסור הלבנת פנים היא תוצאה ולא סיבה
מצד שני אינו יודע מי המקניט, ובשונה מרבים, הציבור לא יודעים מי המוקנט.
ואני לא שואל מצד פגיעה אלא מצד הלבנת פנים.

זרקתי אבן למקום שסביר שיש שם אנשים ופגע באחד מהם האם עשיתי עברה של בן אדם לחברו.. אבל הוא אינו יודע מי זרק.
ומתי מצינו שאיסור הלבנת פנים הוא תלוי אם יש ציבור או אין 
 

ששמואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
ומתי מצינו שאיסור הלבנת פנים הוא תלוי אם יש ציבור או אין 
????
...והמלבין פני חבירו ברבים וכו'
העביר טליתו ממנו פרע ראש האשה בשוק וכו'
 

יוסף בנימין

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
יוסף בנימין אמר:
סבא שלי מזמן בית המקדש
בית ראשון או בית שני ?
כי בזמן בית שני זה לא כ"כ פופולרי לשאול כזה שאלה.....

כוונתי היתה שפשוט שאין להפריד בין האיסור האמיתי לבין העניין, אבל כעת אני רוצה לבקש סליחתך כי הבנתי מהבאים אחריך שיש כאן חשש בין אדם לחבירו, אנא תאמר בפה מלא מחול לך מחול לך
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
...והמלבין פני חבירו ברבים וכו'
העביר טליתו ממנו פרע ראש האשה בשוק וכו'
אפי' תימא הכי, כאן אנשים רבים יותר מבעולם האמיתי רואים את העלבון והפגיעה...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ששמואל אמר:
...והמלבין פני חבירו ברבים וכו'
העביר טליתו ממנו פרע ראש האשה בשוק וכו'
אפי' תימא הכי, כאן אנשים רבים יותר מבעולם האמיתי רואים את העלבון והפגיעה...

אמת. ועוררת אותי לחשוב עוד קצת בנושא.

אם נצא מנקודת הנחה שעלבון ווירטואלי הוא 'בדין הלבנת פנים', אזי יש לחקור אם דווקא בשעת כתיבת ההודעה, או כל רגע ורגע שההודעה נוכחת וקיימת?

בכל מקרה, זה מלמדנו, עד כמה הלבנת 'פנים' במציאות הווירטואלית יש בו 'חומר' ע"פ 'הלבנה' במציאות הנוכחת.

אם בשיחת ועידה טלפונית רבת משתתפים אדם ינאץ וידבר בגנותו של חבירו, היש ספק אם נחשב הלבנת פנים? ייתכן שכן.

שכן ועל פניו, הדין - 'ברבים', אינו סיבה או גזירת הכתוב שצריך להיות "חפצא של רבים", אלא זה קנה מידה וסימן ל'הלבנה' חמורה, ומטבע הדברים בפני הרבים זו הלבנה חמורה, ואם כן מה שונה פורום וירטואלי?

כמובן שאפשר לחלק ולומר שיש נתון מאזן בפורום וירטואלי, במה שאין האדם 'המולבן' נוכח במציאות, וד"ז ללא ספק הוא גורם מאזן בחומרת ההלבנה, מצד המציאות והטבע האנושי והשכר הישר וכו'.

סוף דבר לע"ע, אין הדברים מלובנים.. אצלי לגמרי. וס"ד דאורייתא לחומרא..
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לא אדע אם יש טעם בפלפולים מעמיקים כגון אלו.
ככל ויש הנפגעים מדיוני־הפורום - הרי הדבר אסור, גם אם 'החוק היבש' אינו אומר זאת במפורש.

לו הי' הנדון אודות חיובי ממון על נזקים מכך - הי', לפענ"ד, טעם מסוים בדיון.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
לא אדע אם יש טעם בפלפולים מעמיקים כגון אלו.
ככל ויש הנפגעים מדיוני־הפורום - הרי הדבר אסור, גם אם 'החוק היבש' אינו אומר זאת במפורש.

לו הי' הנדון אודות חיובי ממון על נזקים מכך - הי', לפענ"ד, טעם מסוים בדיון.

דווקא אני סבור שזה פחות פלפול בגדרי הלבנת פנים, יותר ניסיון לרדת לשורש ולסיבת 'ההלבנה', ובזה יפה כח הדברים לחדד לקרב ולהמחיש מעט כנגד היצר החושב.

ד"א ראה מה שנכתב מכאן ואילך, בכוח העיסוק וליבון סוגיות בעניני מידות עד לפרטי פרטים, להשפיע על מידותיו של האדם באופן טבעי, מלבד סגולת התורה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דווקא אני סבור שזה פחות פלפול בגדרי הלבנת פנים, יותר ניסיון לרדת לשורש ולסיבת 'ההלבנה', ובזה יפה כח הדברים לחדד לקרב ולהמחיש מעט כנגד היצר החושב.
אם כך, הי' ראוי שינוהל סביב חיובי ממון מעשיים, למניעת הרושם ש'הותרה לו'...
 

ששמואל

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
ששמואל אמר:
...והמלבין פני חבירו ברבים וכו'
העביר טליתו ממנו פרע ראש האשה בשוק וכו'
אפי' תימא הכי, כאן אנשים רבים יותר מבעולם האמיתי רואים את העלבון והפגיעה...
הם רואים את הדברים הפוגעים ולא את הפגיעה! לא כל מה שיפגע בי יפגע גם בך.
פגיעה ברבים חלק מהעוצמה של הפגיעה זה תגובת הפוגע ונוכחות אחרים הרואים זאת.
משא"כ בפגיעה וירטואלית.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
צד שני אינו יודע מי המקניט, ובשונה מרבים, הציבור לא יודעים מי המוקנט.
ואני לא שואל מצד פגיעה אלא מצד הלבנת פנים.

האם שאלתך יהיה גם בבאו שני אנשים שאינם מכירים זא"ז ופגע א' בשני עד שהלבינו פניו בפני עשרה אנשים שאינם מכירים לא את המלבין ולא את ה'נילבן'?
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
דרבמדיקר אמר:
ומתי מצינו שאיסור הלבנת פנים הוא תלוי אם יש ציבור או אין 
????
...והמלבין פני חבירו ברבים וכו'
העביר טליתו ממנו פרע ראש האשה בשוק וכו'

לא הבנתי המלבין פני חברו זה איסור דאורייתא שכתוב כביכול אל תלבין פני חברך ברבים?! אלא זה גדר של חז"ל המסתעף ממה ואהבת לרעך כמוך, נ.ב כך משמע גם מהרמב"ם בלי קשר
 

מ אלישע

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
התעוררתי לנושא מעניין-
לו יצוייר שכל חברי הפורום היו מתכנסים לחדר אחד והיו דנים בנושאים העולים על הפרק ובמהלך הויכוח מישהו היה אומר לשני ביטוי מעליב, הרי שברור שהוא עבר על הלבנת פנים לדיניו ולפרטיו.
נו, עכשיו אם מישהו עושה את זה במחשב, יש איסור הלבנת פנים או לא.

רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.
כמדומה שלהיפך קרוב שמקיימים מצות דאורייתא. (לא עיינתי כלל)
אם משבחים באופן ראוי.
 
 
ששמואל אמר:
התעוררתי לנושא מעניין-
לו יצוייר שכל חברי הפורום היו מתכנסים לחדר אחד והיו דנים בנושאים העולים על הפרק ובמהלך הויכוח מישהו היה אומר לשני ביטוי מעליב, הרי שברור שהוא עבר על הלבנת פנים לדיניו ולפרטיו.
נו, עכשיו אם מישהו עושה את זה במחשב, יש איסור הלבנת פנים או לא.

רגע אחד, ברור שהדבר לא יפה, לא ראוי ולא מתאים, אני שואל האם יש בזה איסור של הלבנת פנים הרגיל או לא.
אשמח לשמוע חוות דעת של רבני הפורום.
כמובן שכל הנפק"מ הוא רק להלכה ולא למעשה.
נראה פשוט שכן.
 
 
חלק עליון תַחתִית