שאלה בדמי שדכנות - מה דעתכם?

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
סיפר לי חבר על מישהי שהציעה לו שידוך שנגמר בשעטו"מ, (לא מדובר בשדכנית שזה הדבר היחיד שעושה, אלא אחת שמידי פעם עוסקת בזה)

מפה לשם הוא שמע, שבעצם אותה אחת פנתה למישהי נוספת, ואותה מישהי -היא שהציעה את הבחורה, כך שבעצם -לכאורה- דמי השדכנות אמורים להתחלק בין שתיהן חצי חצי,

מצד שני , אותה אחת מבקשת מהחבר את כל דמי השדכנות, ואומרת לו : אל תתערב בעניינים לא לך,  אני הבאתי לך את הפרטים ומבחינתך עשיתי את השידוך,

החבר יודע שהשניה לא תקבל כלום מהדמי שדכנות שלו, (גם כי היא אחת כזו שלא כל כך מצפה, וגם טיפוס  שלא תרצה אפילו לרמוז)

מה דעתכם, האם החבר אמור לתת הכל לשדכנית או לחלק את הכסף?
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
לכאורה הוא אמור לשלם לשדכנית שלו, וצד הכלה לשלם לשדכנית השניה,
מה הצד השני אכן עושה?

הוא שואל על הצד שלו, כלומר לדעת כב' הרב , השדכנית שלו צודקת והוא לא אמור להתערב.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
האם 'אותה אחת' יכולה לתבוע בב''ד את החבר שלך?
ודאי שלא.
היא לא הציעה לו שום דבר והיא לא עובדת שלו.
אותה אחת יכולה להחליט אם לתבוע את השדכנית או לא. יתכן גם שלא מגיע כלום למי שמציע לשדכנית.


אתה רוצה לתפוס את כספה של השדכנית כדי לכוף עליה להתדיין עם מישהו שלא מתכונן לתבוע, מהיכא תיתי?

[דעת בעה''ב]
 

שינובה

משתמש ותיק
מקובל על מציע שמקבל שליש אך כאן אף מציע לא היה אלא זריקת רעיון לשדכנית ,א"י
 
המנהג הוא לתת למציע שליש ולמי שניהל את השידוך שתי שליש [עכ"פ אצל בני אשכנז] אמנם שמעתי ממו"ץ שהצעה נחשבת רק אם המציע דיבר אם הצדדים [ואם הציע לצד אחד יקח רק מאותו הצד] ועל כן חייב לשלם למציע שליש ולמי שניהל מחויב ליתן ב שלישים
 
יהודיפשוט1 אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לכאורה הוא אמור לשלם לשדכנית שלו, וצד הכלה לשלם לשדכנית השניה,
מה הצד השני אכן עושה?

הוא שואל על הצד שלו, כלומר לדעת כב' הרב , השדכנית שלו צודקת והוא לא אמור להתערב.
אני לא רב, אבל אם היו שואלים אות הייתי מברר קודם מה הצד השני עושה, האם הצד השני רואה את השדכנית השניה כמי שעשתה את השידוך? אולי היא רק זקרה שם ואת העבודה עשתה הראשונה?
אם השדכנית בקשה מX שיציע לפלונית, לא מגיע לX כסף, הגע בעצמך שהיא היתה שולחת את השם בדואר, האם מגיע לדוור כסף? ואם היא שלחה את זה במייל אז חברת בזק יתחלקו עם ספק האינטרנט בחלק מהכסף?
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
האם 'אותה אחת' יכולה לתבוע בב''ד את החבר שלך?
ודאי שלא.
היא לא הציעה לו שום דבר והיא לא עובדת שלו.
אותה אחת יכולה להחליט אם לתבוע את השדכנית או לא. יתכן גם שלא מגיע כלום למי שמציע לשדכנית.


אתה רוצה לתפוס את כספה של השדכנית כדי לכוף עליה להתדיין עם מישהו שלא מתכונן לתבוע, מהיכא תיתי?

[דעת בעה''ב]
אני רוצה לדעת ששילמתי דמי שדכנות כדין, ולא נשארתי חייב לעוד מישהי אחרי שכבר שילמתי את כל הסכום...

ואם מתברר ששילמתי לחינם לשדכנית יותר מידי, ושלא שילמתי לשניה כלום ומצד הדין אני נשארתי חייב לשניה, זה אני לא רוצה,

לכן לפני שאני משלם את כספי, אני רוצה לדעת שכל מי שמגיע לו מחמת השידוך-יקבל 
 
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדון שוקו אחר אמר:
המנהג הוא לתת למציע שליש ולמי שניהל את השידוך שתי שליש [עכ"פ אצל בני אשכנז] אמנם שמעתי ממו"ץ שהצעה נחשבת רק אם המציע דיבר אם הצדדים [ואם הציע לצד אחד יקח רק מאותו הצד] ועל כן חייב לשלם למציע שליש ולמי שניהל מחויב ליתן ב שלישים

אז כמה לראשונה איתה דיברתי וכמה לשניה?
 
קודם כל מזל טוב
אם השנייה לא הציעה לך בכלל ורק זרקה את השם לשדכנית הכל לראשונה ואם היא הציעה לך והשדכנית הפגישה שליש למציעה ושתי שליש לשדכנית
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
אמונת אומן אמר:
האם 'אותה אחת' יכולה לתבוע בב''ד את החבר שלך?
ודאי שלא.
היא לא הציעה לו שום דבר והיא לא עובדת שלו.
אותה אחת יכולה להחליט אם לתבוע את השדכנית או לא. יתכן גם שלא מגיע כלום למי שמציע לשדכנית.


אתה רוצה לתפוס את כספה של השדכנית כדי לכוף עליה להתדיין עם מישהו שלא מתכונן לתבוע, מהיכא תיתי?

[דעת בעה''ב]
אני רוצה לדעת ששילמתי דמי שדכנות כדין, ולא נשארתי חייב לעוד מישהי אחרי שכבר שילמתי את כל הסכום...

ואם מתברר ששילמתי לחינם לשדכנית יותר מידי, ושלא שילמתי לשניה כלום ומצד הדין אני נשארתי חייב לשניה, זה אני לא רוצה,

לכן לפני שאני משלם את כספי, אני רוצה לדעת שכל מי שמגיע לו מחמת השידוך-יקבל 
 
יש איזה צד שאתה חייב כסף למישהי שלא יצרה איתך קשר כלשהו?
 

שמעון רבינוביץ

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
כך שבעצם -לכאורה- דמי השדכנות אמורים להתחלק בין שתיהן חצי חצי.
שמעתי מדיין שרק מי שהציע למחותן עצמו נקרא 'מציע', ולא מי שהציע לו, כך שאתה לא חייב לה כלום.
 
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם השדכנית בקשה מX שיציע לפלונית, לא מגיע לX כסף, הגע בעצמך שהיא היתה שולחת את השם בדואר, האם מגיע לדוור כסף? ואם היא שלחה את זה במייל אז חברת בזק יתחלקו עם ספק האינטרנט בחלק מהכסף?
לענ"ד זה לא פשוט, כי למעשה לא הוא הציע, אלא היה כאן כח אחר, משא"כ בדואר או במייל, שאין כאן כח אחר שיכול להציע, ועל כרחינו המעשה מתייחס לשולח.
 
חלק עליון תַחתִית