מדוע זה נידון כגופו ממון וכי אם יכתוב המוכר בכתב ידו דיש לו זכות בחנות גם נאמר דהוי גופו ממון? (בקושי בכסף אנו מבינים מדוע זה גופו ממון וגם בזה יש חולקים)חדא פלפלתא אמר:לא דמי לשטר חוב דהתם השטר רק מהווה ראיה לחוב אבל כאן הכרטיס הוא גופו ממון כמושטר כסף
שירת הלווים אמר:אם זה מוגדר כחוב לכאורה יש כאן בעיה של ריבית
אולי הרב @יושב אהלים @יושב אוהלים יודע איך הפוסקים מתייחסים לזהשירת הלווים אמר:אם זה מוגדר כחוב לכאורה יש כאן בעיה של ריבית
שירת הלווים אמר:יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע.
דוד ה. אמר:גם אם ההגדרה היא שטר חוב הרי זה שטר חוב לכל המחזיק בו (כעין שטרי אקנייתא) כך שהחנות לא זוכה בו.
לכאורה זה עצמו אינו ממון כי יש לחנות אפשרות לבטל את הכרטיס גם אחרי שמסרו אותו (נתקלתי במקרה של אדם שאיבד כרטיסים בשווי עשרות אלפי שקלים וכיון שמקורם היה ידוע ביטלה אותם החברה לפי הקוד שלהם והנפיקה חדשים).
גם בחופשי חודשי אתה רוצה לטעון שזה חוב? לדעתי שם ברור שאינו חוב אלא זכותמיכי אמר:שירת הלווים אמר:יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע.
זה בערך כמו הזכות בחופשי חודשי שמלכתחילה מוגבלת בזמן מסויים אם תרצה תוכל לנצל ואם לא תנצל תפסיד
שירת הלווים אמר:גם בחופשי חודשי אתה רוצה לטעון שזה חוב? לדעתי שם ברור שאינו חוב אלא זכותמיכי אמר:שירת הלווים אמר:יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע.
זה בערך כמו הזכות בחופשי חודשי שמלכתחילה מוגבלת בזמן מסויים אם תרצה תוכל לנצל ואם לא תנצל תפסיד
מקור?מיכי אמר:שזה חוב של רשת המזון כלפי מחזיק הכרטיס והם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
מיכי אמר:אולי הרב @יושב אהלים @יושב אוהלים יודע איך הפוסקים מתייחסים לזהשירת הלווים אמר:אם זה מוגדר כחוב לכאורה יש כאן בעיה של ריבית
יושב אוהלים אמר:מקור?מיכי אמר:שזה חוב של רשת המזון כלפי מחזיק הכרטיס והם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
מקור לזה שלהצד של הספק שזה חוב של רשת המזון אז הם הראשונים לזכות בו על ידי יאושמיכי אמר:יושב אוהלים אמר:מקור?מיכי אמר:שזה חוב של רשת המזון כלפי מחזיק הכרטיס והם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
מקור למה? זה ספק. אם היה מקור לא היה ספק
כי יאוש לא מהני בחוב? יש בזה מחלוקת באחרונים (איני יודע אם זה קשור לכאן)יושב אוהלים אמר:מקור לזה שלהצד של הספק שזה חוב של רשת המזון אז הם הראשונים לזכות בו על ידי יאושמיכי אמר:יושב אוהלים אמר:מקור?
מקור למה? זה ספק. אם היה מקור לא היה ספק
גם אם כן מהני, מה המקור שרשת המזון הם הראשונים שיזכו על ידי יאוש?מיכי אמר:כי יאוש לא מהני בחוב?
יושב אוהלים אמר:גם אם כן מהני, מה המקור שרשת המזון הם הראשונים שיזכו על ידי יאוש?מיכי אמר:כי יאוש לא מהני בחוב?
מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.מיכי אמר:כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
יושב אוהלים אמר:מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.מיכי אמר:כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
וכי בגלל שאין יודעין מי יגבה החוב, פקע החוב? בגר אין בעל חוב בכלל, פה הרשת הם חייבים לכל מי שיוציא עליהם כרטיס זה.מיכי אמר:יושב אוהלים אמר:מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.מיכי אמר:כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
בזמן שפלוני שאיבד והתייאש ממנו ועד הרגע שפלוני מצא אותו מי היה זכאי בחוב הזה אי אפשר להיות חייב לאויר (אלא אם נאמר דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד הרגע שזוכים בו)
וכי יש ברירה? (אולי דברי הר"ן בגיטין יג יתרצו קושיא זו)יושב אוהלים אמר:וכי בגלל שאין יודעין מי יגבה החוב, פקע החוב? בגר אין בעל חוב בכלל, פה הרשת הם חייבים לכל מי שיוציא עליהם כרטיס זה.מיכי אמר:יושב אוהלים אמר:מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.
בזמן שפלוני שאיבד והתייאש ממנו ועד הרגע שפלוני מצא אותו מי היה זכאי בחוב הזה אי אפשר להיות חייב לאויר (אלא אם נאמר דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד הרגע שזוכים בו)