מצא כרטיס קנייה

מיכי

משתמש ותיק
מה דינו של אדם שמצא כרטיס קנייה  (כדוגמת כרטיסי המגנט שמנפיקים רשתות המזון) באופן שאין בו סימן. למי שייך הכרטיס, האם למוצא,  או נאמר שזה חוב של רשת המזון כלפי מחזיק הכרטיס והם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש  ואסור למוצא להשתמש בו כלל?
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
לא דמי לשטר חוב דהתם השטר רק מהווה ראיה לחוב אבל כאן הכרטיס הוא גופו ממון כמושטר כסף
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חדא פלפלתא אמר:
לא דמי לשטר חוב דהתם השטר רק מהווה ראיה לחוב אבל כאן הכרטיס הוא גופו ממון כמושטר כסף
מדוע זה נידון כגופו ממון   וכי אם יכתוב המוכר בכתב ידו דיש לו זכות בחנות גם נאמר דהוי גופו ממון?   (בקושי בכסף אנו מבינים מדוע זה גופו ממון וגם בזה יש חולקים)
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שירת הלווים אמר:
אם זה מוגדר כחוב לכאורה יש כאן בעיה של ריבית

יש הטוענים שאין בזה בעיית ריבית כיוון דיכול לקנות בו בו ביום ואין כאן המתנת מעות מחוייבת אלא אם ירצה הקונה להמתין ימתין ואם ירצה לגבות חובו מייד יגבה
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע. 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
גם אם ההגדרה היא שטר חוב הרי זה שטר חוב לכל המחזיק בו (כעין שטרי אקנייתא) כך שהחנות לא זוכה בו.
לכאורה זה עצמו אינו ממון כי יש לחנות אפשרות לבטל את הכרטיס גם אחרי שמסרו אותו (נתקלתי במקרה של אדם שאיבד כרטיסים בשווי עשרות אלפי שקלים וכיון שמקורם היה ידוע ביטלה אותם החברה לפי הקוד שלהם והנפיקה חדשים).
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שירת הלווים אמר:
יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע. 

זה בערך כמו הזכות בחופשי חודשי שמלכתחילה מוגבלת בזמן מסויים אם תרצה תוכל לנצל ואם לא תנצל תפסיד
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
גם אם ההגדרה היא שטר חוב הרי זה שטר חוב לכל המחזיק בו (כעין שטרי אקנייתא) כך שהחנות לא זוכה בו.
לכאורה זה עצמו אינו ממון כי יש לחנות אפשרות לבטל את הכרטיס גם אחרי שמסרו אותו (נתקלתי במקרה של אדם שאיבד כרטיסים בשווי עשרות אלפי שקלים וכיון שמקורם היה ידוע ביטלה אותם החברה לפי הקוד שלהם והנפיקה חדשים).

אני לא זוכר כעת איך מסבירים את שטרי אקנייתא. אבל איך נגדיר את חובת המוכר בזמן הזה שלאחר היאוש וקודם המציאה הרי אין בעלים בנתיים אז איך החוב מתקיים בזמן הזה. אלא אם נאמר כדברי הנתיבות דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד לרגע זכיית המוצא. ולפי זה בהפקר ממש תחזור שאלתי למקומה
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
מיכי אמר:
שירת הלווים אמר:
יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע. 

זה בערך כמו הזכות בחופשי חודשי שמלכתחילה מוגבלת בזמן מסויים אם תרצה תוכל לנצל ואם לא תנצל תפסיד
גם בחופשי חודשי אתה רוצה לטעון שזה חוב? לדעתי שם ברור שאינו חוב אלא זכות
​​​​​​
 
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שירת הלווים אמר:
מיכי אמר:
שירת הלווים אמר:
יש"כ לפותח הנושא על הדיון המעניין
לגופו של עניין עוד יש לעיין באם אכן זה חוב א"כ כשפג התוקף של הכרטיס אז הוא בגדר מחילה ותנאי מהמוכר לקונה שימחול באם יעבור הזמו וצ"ע. 

זה בערך כמו הזכות בחופשי חודשי שמלכתחילה מוגבלת בזמן מסויים אם תרצה תוכל לנצל ואם לא תנצל תפסיד
גם בחופשי חודשי אתה רוצה לטעון שזה חוב? לדעתי שם ברור שאינו חוב אלא זכות
​​​​​​

לא ברור לי היטב מה שני הצדדים שיש בזה
דבר אחד בטוח וגם אתה לא מתכוון כנראה לומר שכרטיס חופשי חודשי נחשב גופו ממון
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מיכי אמר:
שירת הלווים אמר:
אם זה מוגדר כחוב לכאורה יש כאן בעיה של ריבית
אולי הרב @יושב אהלים @יושב אוהלים  יודע איך הפוסקים מתייחסים לזה
 

שמעתי ממו"ר הגר"פ וינד שליט"א שהמוכר לחברו כרטיס/תלוש קניה, והקונה לא שילם על זה במקום, אסור לו לשלם אחר כך את מלא סכום התלוש כי זה שוה פחות, [לדעת הגרעק"א ודעימי' (דלא כהש"ך) שגם בחוב מחמת מכר אסור לשלם יותר כסף), אבל חידש מו"ר שזה רק כשקונהו במקום אחר, אבל כשקונה בתוך החנות, אז זה שוה מלא שוויו כיון שכך נוהגים למוכרו בתוך החנות, שמי שיש לו זיכוי/תלוש/כרטיס, והוא רוצה מזומן, מוכר בחנות את זכות הקניה למי שקונה בחנות במלא שויו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מיכי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מיכי אמר:
שזה חוב של רשת המזון כלפי מחזיק הכרטיס והם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
מקור?

מקור למה? זה ספק.   אם היה מקור לא היה ספק
מקור לזה שלהצד של הספק שזה חוב של רשת המזון אז הם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
 
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מיכי אמר:
יושב אוהלים אמר:

מקור למה? זה ספק.   אם היה מקור לא היה ספק
מקור לזה שלהצד של הספק שזה חוב של רשת המזון אז הם הראשונים לזכות בו על ידי יאוש
כי יאוש לא מהני בחוב?   יש בזה מחלוקת באחרונים (איני יודע אם זה קשור לכאן)

אם למשל גר שאין לו יורשים היה מחזיק בכזה כרטיס ומת הגר אז החנות ראשונה לזכות במה שבידו(לפי הצד שזה חוב )כמבואר בגמרא בבא קמא מט
אמר רבה משכונו של ישראל ביד גר ומת הגר ובא ישראל אחר והחזיק בו מוציאין אותו מידו מ"ט כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה 

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מיכי אמר:
כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מיכי אמר:
כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.

בזמן שפלוני שאיבד והתייאש ממנו  ועד הרגע שפלוני מצא אותו מי היה זכאי בחוב הזה  אי אפשר להיות חייב לאויר  (אלא אם נאמר דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד הרגע שזוכים בו)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מיכי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מיכי אמר:
כיון דמית ליה גר פקע ליה שעבודיה
מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.

בזמן שפלוני שאיבד והתייאש ממנו  ועד הרגע שפלוני מצא אותו מי היה זכאי בחוב הזה  אי אפשר להיות חייב לאויר  (אלא אם נאמר דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד הרגע שזוכים בו)
וכי בגלל שאין יודעין מי יגבה החוב, פקע החוב? בגר אין בעל חוב בכלל, פה הרשת הם חייבים לכל מי שיוציא עליהם כרטיס זה.
 
 

מיכי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מיכי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מה הקשר לעניננו? שם אין מי שיהיה לו חוב כי מת גר ואין לו יורשים - פה הכרטיס הוא חוב לכל מי שמחזיק בו, והוא חי וקיים.

בזמן שפלוני שאיבד והתייאש ממנו  ועד הרגע שפלוני מצא אותו מי היה זכאי בחוב הזה  אי אפשר להיות חייב לאויר  (אלא אם נאמר דייאוש לא יצא מרשות המתייאש עד הרגע שזוכים בו)
וכי בגלל שאין יודעין מי יגבה החוב, פקע החוב? בגר אין בעל חוב בכלל, פה הרשת הם חייבים לכל מי שיוציא עליהם כרטיס זה.
וכי יש ברירה?  (אולי דברי הר"ן בגיטין יג יתרצו קושיא זו)
הם חייבים רק למי שמחזיק בכרטיס, בשלב הזה עד שמצאו אותו לא היה כזה אדם בעולם אז איך החוב חוזר וניעור?
(בגר שהחזיק כזה כרטיס ומת נדמה לי שהדברים פשוטים ומוסכמים דהחנות ראשונה לזכות "בכרטיס" דהיינו שאינם חייבים לתת תמורה לזוכה)



 
 
חלק עליון תַחתִית