האם חתן/כלה חייבים ליידע את הספר על מצבם?

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
זה בדיחה ? 

 
 

יהודי

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
מוכר לא יכול להחליט שהוא לוקח ממישהו מסוים תשלום יותר יקר באופן שרירותי?
השאלה ממש לא מובנת.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?

דניאלי אמר:
אם הוא רוצה תספורת רגילה ואין לו שום ענין בהשקעה או באחריות מיוחדת וודאי שמותר

אני רוצה להעלות כאן צד שאולי כן יש חשש בזה.
אם יודעים שהסיבה שהספר לוקח יותר כסף לתספורת של חתן הוא בגלל שאם אנשים יראו (בחתונה למשל) שהתספורת של החתן לא יצא כל כך יפה כראוי לחתן לחתונתו, ויודעו מי סיפר אותו יצא שם לא טוב על המספרה הזאת, ולכן הוא רוצה שחתן לא יסתפר אצלו מבלי שיודיע לו שהוא חתן, וישקיע מאמצים כדי שהתספורת יצא יפה, כראוי לחתן.
וא"כ מי שיסתפר שם מבלי להודיע לספר שהוא חתן יש לחשוש שמסתפר שלא מדעתו של הספר.
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלף בית גימל אמר:
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
זה בדיחה ? 



לא הבנתי על איזה קטע מהשאלה אתה מתכוון
בכל מקרה לא, באמת יש מספרות כאלה והשאלה לגמרי ברצינות
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
אלף בית גימל אמר:
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
זה בדיחה ? 



לא הבנתי על איזה קטע מהשאלה אתה מתכוון
בכל מקרה לא, באמת יש מספרות כאלה והשאלה לגמרי ברצינות
אם אני חתן ובא להסתפר תספורת ומשלם איפה הגזל . 
כנראה הספר משקיע יותר בחתן ואז מה הבעיה 
או סתם לוקח כסף על חתן אז אולי הגזל על הספר
 
 

יהודי

משתמש ותיק
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
 

דניאלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חוזר בתשובה אמר:
חתן/כלה שהמספרה בשכונתם דורשים מחיר גבוה יותר מאדם שמתחתן באותו יום
(אינני יודע אם זה בגלל השקעה יתרה או שמא סתם קביעה שרירותית)

בכל אופן האם יהיה מותר להם לבוא ולהתספר כאדם רגיל ולא להודיע לספר כלום?
האם יש בכך גזל?
 
דניאלי אמר:
אם הוא רוצה תספורת רגילה ואין לו שום ענין בהשקעה או באחריות מיוחדת וודאי שמותר

אני רוצה להעלות כאן צד שאולי כן יש חשש בזה.
אם יודעים שהסיבה שהספר לוקח יותר כסף לתספורת של חתן הוא בגלל שאם אנשים יראו (בחתונה למשל) שהתספורת של החתן לא יצא כל כך יפה כראוי לחתן לחתונתו, ויודעו מי סיפר אותו יצא שם לא טוב על המספרה הזאת, ולכן הוא רוצה שחתן לא יסתפר אצלו מבלי שיודיע לו שהוא חתן, וישקיע מאמצים כדי שהתספורת יצא יפה, כראוי לחתן.
וא"כ מי שיסתפר שם מבלי להודיע לספר שהוא חתן יש לחשוש שמסתפר שלא מדעתו של הספר.
א. קשה להאמין שזה כוונת הספר
ב. אם אכן זוהי כוונתו -
אם לדעתו הוא מספר תמיד תספורת טובה וראויה, שוה לו הפרסומת.
ואם יש לו מה להפסיד, עליו לעשות בדק בית רציני..
ג. לא מסתבר שע"פ דין יש לו איזה זכות להגביל את המסתפר מה לעשות עם התספורת שלו, אחרי שהוא שילם ע"ז בכסף מלא.
ד. מסתבר שאם הוא פרסם כזה מודעה - כוונתו על 'תספורת חתן' שזה ככל הנראה תספורת מושקעת במיוחד (לא רחוק מתספורת כהן גדול..)
 
 
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
 

דניאלי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
אונאה גמורה
עליו להחזיר את הדמים גם לאחר מעשה
 

חימקו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אם יודעים שהסיבה שהספר לוקח יותר כסף לתספורת של חתן הוא בגלל שאם אנשים יראו (בחתונה למשל) שהתספורת של החתן לא יצא כל כך יפה כראוי לחתן לחתונתו, ויודעו מי סיפר אותו יצא שם לא טוב על המספרה הזאת, ולכן הוא רוצה שחתן לא יסתפר אצלו מבלי שיודיע לו שהוא חתן, וישקיע מאמצים כדי שהתספורת יצא יפה, כראוי לחתן.
וא"כ מי שיסתפר שם מבלי להודיע לספר שהוא חתן יש לחשוש שמסתפר שלא מדעתו של הספר.
כל ישראל בני מלכים הם, הספר צריך לספר כל אחד בצורה הטובה ביותר.
לא ייתכן שהוא יספר יותר טוב חתן מאשר אדם שאינו חתן.
 

דניאלי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
אך מצד עצם הדין בסתמא יכול לומר אין ברצוני לשרת את בעלי השם הזה
והמשקר בלא"ה עובר ב'למד לשונך דבר שקר'
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
א. קשה להאמין שזה כוונת הספר
דווקא לי מאוד מסתבר שזה כוונתו
וכבר ראיתי כן בעוד סוגי עסקים שהם בשום אופן אינם מוכנים לעשות עבודה פחותה גם אם תשלם להם.
דניאלי אמר:
ג. לא מסתבר שע"פ דין יש לו איזה זכות להגביל את המסתפר מה לעשות עם התספורת שלו, אחרי שהוא שילם ע"ז בכסף מלא.
לקחת משהו ממישהו שאינו רוצה לתת, ולשלם לו על זה נקרא חמסן.
דניאלי אמר:
ד. מסתבר שאם הוא פרסם כזה מודעה - כוונתו על 'תספורת חתן' שזה ככל הנראה תספורת מושקעת במיוחד (לא רחוק מתספורת כהן גדול..)
וזה בדיוק מה שאמרתי, שאינו מעוניין לספר לחתנים אלא אך ורק 'תספורת חתן' - ואם הוא מטעהו שאינו חתן יתכן שזה אסור.
דניאלי אמר:
ב. אם אכן זוהי כוונתו -
אם לדעתו הוא מספר תמיד תספורת טובה וראויה, שוה לו הפרסומת.
ואם יש לו מה להפסיד, עליו לעשות בדק בית רציני..
לא תמיד הוא מספר "תספורת חתנים" כי רוב אנשים אינם צריכים תספורת כמו שרוצים החתנים, שהרי זה לוקח יותר מאמץ, וזה יותר יקר, ולכן תמיד הוא עושה תספורת טובה לאדם רגיל, ולוקח על זה מחיר רגיל, ולחתנים אינו מוכן לעשות כן, אלא תספורת מיוחדת המחיר יותר יקר.
 

מםאלף

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
מסתמא אסור (כמדומני שאף אתה לא שאלת אלא שאלה רטורית, הלא כן.)
 

יהודי

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
מסתמא אסור (כמדומני שאף אתה לא שאלת אלא שאלה רטורית, הלא כן.)
לכאו' אסור.
וצריך ראיה להיתר.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
כל ישראל בני מלכים הם, הספר צריך לספר כל אחד בצורה הטובה ביותר.
לא ייתכן שהוא יספר יותר טוב חתן מאשר אדם שאינו חתן.
מה פתאום? הוא לא חייב להתאמץ לעשות יותר ממה שהלקוחות מעוניינים בו, וסתם בן אדם אינו מעוניין בדווקא תספורת חתן שהרי זה לוקח יותר מאמץ וזה עולה יותר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
אין נידון זה דומה לניד"ד, שם המוכר מוכר לאדם זה אותו דבר ביותר כסף ואם אינו משלם לו יותר זה גזל, משא"כ בספר אכן אם הוא עושה תספורת חתנים הוא לוקח יותר כסף, ומי שיעשה לו הספר תספורת חתנים ולא ישלם התוספת זה גזל, אבל הכא הרי הוא לא קיבל תספורת חתנים שהרי לא גילה שהוא חתן, וקיבל תספורת רגילה שמחירו פחות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהודי אמר:
כל הנידון כאן משונה.
זכותו של בעל מלאכה לקחת כמה כסף שיחפוץ מכל איש לפי החלטתו.
אם יש חנות שבה כל מי שהאות הראשונה של שמו הפרטי בגימטריה יותר מהאות האחרונה של שם המשפחה, אז המוכר תובע ממנו 30 ש"ח דמי שירות.
האם מותר לשמואל כהן לומר למוכר ששמו אברהם לוי?
אונאה גמורה
עליו להחזיר את הדמים גם לאחר מעשה
טעות!
אם המוכר מודיע לכולם שהוא לוקח יותר, אין בו אונאה, כשהלוקח יודע כמה המחיר הוא יותר מהרגיל אין בזה אונאה גם אם יקח פי 10 ממחיר הרגיל
.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
וא"כ מי שיסתפר שם מבלי להודיע לספר שהוא חתן יש לחשוש שמסתפר שלא מדעתו של הספר.
כידוע שכל עוסקי התחום ברגע שזה מדובר בחתן או כלה המחיר יותר יקר למה.??? אל תגיד לספר כלום רק תשאל אם הוא יודע לספר לפי ההלכה!!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
י.א.ל אמר:
כידוע שכל עוסקי התחום ברגע שזה מדובר בחתן או כלה המחיר יותר יקר למה???
כבר הסברתי למה, כי בחתן הוא מתאמץ הרבה יותר ולוקח יותר זמן כדי שהתספורת יצא מאוד מסודר ומדוייק, כראוי לחתן ביום חופתו.
ועל תוספת המאמץ והזמן שמשקיע הוא לוקח יותר כסף.
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
יש לי צד גדול שהדברים הם כך:
מקובל שתספורת חתונה עולה יותר, למה? - לא דווקא בגלל ההשקעה או התוצאה אלא מעצם זה שזה 'תספורת חתונה' זה דבר יותר מיוחד שעולה יותר.
בערך כמו שאותו בקבוק קולה בקיוסק עולה פי שניים מבצרכניה גם אם שניהם באותו הרחוב.
ואם כך הרי שלא לשלם עליה כפי ערכה הוא גזל גמור.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שהתספורת יצא מאוד מסודר ומדוייק, כראוי לחתן ביום חופתו.
ועל תוספת המאמץ והזמן שמשקיע הוא לוקח יותר כסף.
האם כבודו סיפר פעם מישהו? אני עסקתי בזה קצת ועוד שאת הילדים מספרים לבד ואני אומר לך שאין הבדל בתספורת שלא על ידי מכונה ,אלא ביד ובמספרים ומסרק כמו שבעלי המקצוע עושים כין חתן לאחר.רק הציבור הוא קצת פתי,,לכן תשלם יותר.
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
הספר שנמצא בסביבת מגוריי,
באמת משקיע הרבה יותר לחתנים,
וע"כ נראה לי שמי שרוצה להסתפר רגיל,
לא חייב לעדכן את הספר.
 
חלק עליון תַחתִית