כיצד להתמודד עם גזלן מקוואות - הבו עצות והלכות

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ב"ה

קורה לי לעתים רחוקות (אבל מספר לא מבוטל של פעמים, בפרט בערבי שבתות),
שבשעה שאני עומד להיכנס לגלגלת הכניסה למקווה, מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו, ומבקש ממני אם אפשר להיכנס יחד איתי (ובכך הוא נכנס בחינם).

אם הוא אחד שיש לו מנוי ורק הוא שכח את הכרטיס היום, אז אני מאמין לו ונותן לו להיכנס (זה בסדר, נכון?).

אבל מה עושים לגבי אחד שאין לו מנוי וסתם פשוט לו שאפשר להיכנס בחינם?

אין לי את האומץ "לנפנף" אותו ולומר - "מה פתאום! זה גזל!"
האם מותר לי לומר לו - "אני כעת נכנס, אם אתה נכנס יחד איתי זה על אחריותך ואתה צריך לשלם את הכסף"?
 

מתלבט

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב"ה

קורה לי לעתים רחוקות (אבל מספר לא מבוטל של פעמים, בפרט בערבי שבתות),
שבשעה שאני עומד להיכנס לגלגלת הכניסה למקווה, מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו, ומבקש ממני אם אפשר להיכנס יחד איתי (ובכך הוא נכנס בחינם).

אם הוא אחד שיש לו מנוי ורק הוא שכח את הכרטיס היום, אז אני מאמין לו ונותן לו להיכנס (זה בסדר, נכון?).

אבל מה עושים לגבי אחד שאין לו מנוי וסתם פשוט לו שאפשר להיכנס בחינם?

אין לי את האומץ "לנפנף" אותו ולומר - "מה פתאום! זה גזל!"
האם מותר לי לומר לו - "אני כעת נכנס, אם אתה נכנס יחד איתי זה על אחריותך ואתה צריך לשלם את הכסף"?
מה הבעיה 
תגיד לו שאתה מפחד מהבלן שיצעק עליך על שאתה מכניס אנשים איתך,
וכך אני נוהג,
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודיפשוט1 אמר:
טובל ושרץ בידו?
דרך אגב, סתם כי הערתך הזכירה לי -
הרה"ח ראובן דונין ע"ה, לא היתה דעתו נוחה מאלו שרוצים לטבול כמה פעמים ע"י שמוציאים את היד מהמים ומכניסים שוב וכו' (במקום להוציא ולהכניס את הראש כהמנהג הפשוט), וכשראה בחור עושה כך, אמר לו אח"כ - "על זה נאמר - שרץ וטובל בידו".


(מוכנס בעריכה - לפני שאתם רצים להקשות ולהגיב על הודעה זו, תבדקו שמא כבר שאלו והקשו כעין קושייתכם כ500 חו"ר הפורום אחרים לפניכם, והגבתי על כך. יש לעלעל קצת באשכול לפני שקופצים להגיב על הודעה).
 

אברהם משה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב"ה

קורה לי לעתים רחוקות (אבל מספר לא מבוטל של פעמים, בפרט בערבי שבתות),
שבשעה שאני עומד להיכנס לגלגלת הכניסה למקווה, מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו, ומבקש ממני אם אפשר להיכנס יחד איתי (ובכך הוא נכנס בחינם).

אם הוא אחד שיש לו מנוי ורק הוא שכח את הכרטיס היום, אז אני מאמין לו ונותן לו להיכנס (זה בסדר, נכון?).

אבל מה עושים לגבי אחד שאין לו מנוי וסתם פשוט לו שאפשר להיכנס בחינם?

אין לי את האומץ "לנפנף" אותו ולומר - "מה פתאום! זה גזל!"
האם מותר לי לומר לו - "אני כעת נכנס, אם אתה נכנס יחד איתי זה על אחריותך ואתה צריך לשלם את הכסף"?


לדעתי זה תלוי,
אם הנך חושש שאם ביום מן הימים האחראי על המקווה יראה שהנך מכניסו בשעת מעשה, ויחסום את כרטיסך, אז אתה צריך לומר לו את הפחד הזה בפירוש.
אבל אם לא כן, אל תכניס עצמך לידי כך, בבחי' בכביש אל תהיה צודק, אלא חכם, ודו"ק. ובפרט שכל ישראל בחזקת כשרות.
 
 

מענה לשון

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב"ה

קורה לי לעתים רחוקות (אבל מספר לא מבוטל של פעמים, בפרט בערבי שבתות),
שבשעה שאני עומד להיכנס לגלגלת הכניסה למקווה, מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו, ומבקש ממני אם אפשר להיכנס יחד איתי (ובכך הוא נכנס בחינם).

אם הוא אחד שיש לו מנוי ורק הוא שכח את הכרטיס היום, אז אני מאמין לו ונותן לו להיכנס (זה בסדר, נכון?).

אבל מה עושים לגבי אחד שאין לו מנוי וסתם פשוט לו שאפשר להיכנס בחינם?

אין לי את האומץ "לנפנף" אותו ולומר - "מה פתאום! זה גזל!"
האם מותר לי לומר לו - "אני כעת נכנס, אם אתה נכנס יחד איתי זה על אחריותך ואתה צריך לשלם את הכסף"?
בדיוק כמו שהיינו מתנהגים אם כספי המקווה היו נכנסים לכיסנו
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מענה לשון אמר:
חייל של הרבי אמר:
בדיוק כמו שהיינו מתנהגים אם כספי המקווה היו נכנסים לכיסנו

כמובן שאם הייתי הבעלים או הבלן, הייתי צועק עליו, אבל זה בגלל שכולם יודעים שאני הבעלים וזה מצופה ממני.
אבל במצבי האמיתי, זה מביך להוכיח מישהו על משהו שהוא כאילו "לא ענייני"...

ונראה שאני צריך יותר להתחזק ב'אל יבוש'
 
 

המלבן

משתמש רגיל
יתכן ויש לחלק בין אם המקוה פרטי, לבין אם המקוה של המועה"ד, שכידוע גובים כ-20 ש"ח לכניסה בע"ש ע"פ הוראת ממשלת הנוכל - לפיד (דאז, וצ"ע טובא למה לא שינו החוק עד היום ואכמ"ל).
עכ"פ שמעתי איזו הוראה בשם הגרח"ק בעניין המקוואות הנ"ל, אבל לא אכתוב אותה כאן, כי אינה מוסמכת בידי אם אכן אמרה, אם מאן דהו יודע, שיכתוב.
 

דידי

משתמש רגיל
עיין במשנה למלך פ"ד מהלכות מלוה ה"ב שמביא מח' האם יש בפנ"ע בלקיחת הלוואה בריבית כשאם לא יקח הוא יהיה אחר שיקח בריבית. (הובא בפת"ש ריש סי קס ביו"ד)
 

תיובתא

משתמש ותיק
איני יודע אם מותר לשקר בכה"ג (צד היתר: שקר מפני השלום, אם ישנאך מחמת הסירוב), אבל את"ל שמותר, תמיד אפשר לספר שפעם הכנסת אדם נוסף והגלגלת נתקעה, ועוד בדיות מעין אלו.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
המלבן אמר:
יתכן ויש לחלק בין אם המקוה פרטי, לבין אם המקוה של המועה"ד, שכידוע גובים כ-20 ש"ח לכניסה בע"ש ע"פ הוראת ממשלת הנוכל - לפיד (דאז, וצ"ע טובא למה לא שינו החוק עד היום ואכמ"ל).
עכ"פ שמעתי איזו הוראה בשם הגרח"ק בעניין המקוואות הנ"ל, אבל לא אכתוב אותה כאן, כי אינה מוסמכת בידי אם אכן אמרה, אם מאן דהו יודע, שיכתוב.
אצלנו המועצה הדתית גובה פחות, עליהם לא חל החוק?
 
 

יהודה בן יעקב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
רואים שקוף אמר:
 דהוי כתרי עברי דנהרא, לכאו'.
מדוע? הרי יכול לבקש מהבא בתור
כיון שגם הבא בתור יהודי, ויכשל באיסור לפני עור.
עי' פת"ש יו"ד סי' קס סעיף א במח' הפני משה והמשנה למלך בזה, ורוב הפוסקים נוקטים כמשנה למלך לאיסור.
 
 
אצלינו במודיעין עילית גובים 5 ש"ח בע"ש ו2 ש"ח שאר השבוע.

וגם המחיר הזול הזה לא מונע מכל מיני אנשים לנסות להתגנב לגלגל כמו שמתלונן @חייל של הרבי.
אני נוהג לבחור 2 ש"ח ולבקש ממנו להכנס כדרך כל הארץ.
כמובן שכשהמחיר הוא 20 ש"ח זה פתרון קצת יקר.
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
טובל ושרץ בידו?
דרך אגב, סתם כי הערתך הזכירה לי -
הרה"ח ראובן דונין ע"ה, לא היתה דעתו נוחה מאלו שרוצים לטבול כמה פעמים ע"י שמוציאים את היד מהמים ומכניסים שוב וכו' (במקום להוציא ולהכניס את הראש כהמנהג הפשוט), וכשראה בחור עושה כך, אמר לו אח"כ - "על זה נאמר - שרץ וטובל בידו".
ויש באמת ענין בהוצאת הראש דווקא?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אצלינו במודיעין עילית גובים 5 ש"ח בע"ש ו2 ש"ח שאר השבוע.

וגם המחיר הזול הזה לא מונע מכל מיני אנשים לנסות להתגנב לגלגל כמו שמתלונן @חייל של הרבי.
אני נוהג לבחור 2 ש"ח ולבקש ממנו להכנס כדרך כל הארץ.
כמובן שכשהמחיר הוא 20 ש"ח זה פתרון קצת יקר.
אני בהלם שאנשים מנסים להתגנב בלי לשלם, מעניין מדוע הם לא גונבים גם מהמכולת?
בקיצור מה הוראת ההיתר שלהם?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברכצ'יק אמר:
חייל של הרבי אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
טובל ושרץ בידו?
דרך אגב, סתם כי הערתך הזכירה לי -
הרה"ח ראובן דונין ע"ה, לא היתה דעתו נוחה מאלו שרוצים לטבול כמה פעמים ע"י שמוציאים את היד מהמים ומכניסים שוב וכו' (במקום להוציא ולהכניס את הראש כהמנהג הפשוט), וכשראה בחור עושה כך, אמר לו אח"כ - "על זה נאמר - שרץ וטובל בידו".
ויש באמת ענין בהוצאת הראש דווקא?
מסתמא לא עניין של ממש, אבל זו צורה של יהודי נורמאלי שטובל,
בעוד שהמוציא ידו הלוך ושוב זו גם צורה של זלזול בטבילה וגם האדם מתנהג כאילו הוא כ"כ ממהר ואין לו זמן להוציא את הראש כמו כולם, בעוד שבד"כ מדובר באחד שאח"כ ינייעס במקלחות כאחד הקלים.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
חימקו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אצלינו במודיעין עילית גובים 5 ש"ח בע"ש ו2 ש"ח שאר השבוע.

וגם המחיר הזול הזה לא מונע מכל מיני אנשים לנסות להתגנב לגלגל כמו שמתלונן @חייל של הרבי.
אני נוהג לבחור 2 ש"ח ולבקש ממנו להכנס כדרך כל הארץ.
כמובן שכשהמחיר הוא 20 ש"ח זה פתרון קצת יקר.
אני בהלם שאנשים מנסים להתגנב בלי לשלם, מעניין מדוע הם לא גונבים גם מהמכולת?
בקיצור מה הוראת ההיתר שלהם?


עד"ז יש הוראת היתר - שלא כדין - לאינשי בנסיעה באוטובוס בלי תשלום,
השימוש אינו נראה ביחס לתשלום, דהיינו לחם מחירו כו"כ, ואילו כמה טיפות מים הנחסרות מבור הטבילה אינו עולה 10 ש"ח,

 
 
חימקו אמר:
בקיצור מה הוראת ההיתר שלהם?
לדעתי הם כל כך מהדרים בטבילת שחרית, שכידוע ענינה גדול, עד שהם מניחים בודאות שמצוה גדולה זו גוברת על החשש הזניח של איסור גזל מהעריה שהיא בעצם הממשלה של ליברמן שמנסה להרוס את כל הקדוש והיקר לנו.
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב"ה

קורה לי לעתים רחוקות (אבל מספר לא מבוטל של פעמים, בפרט בערבי שבתות),
שבשעה שאני עומד להיכנס לגלגלת הכניסה למקווה, מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו, ומבקש ממני אם אפשר להיכנס יחד איתי (ובכך הוא נכנס בחינם).

אם הוא אחד שיש לו מנוי ורק הוא שכח את הכרטיס היום, אז אני מאמין לו ונותן לו להיכנס (זה בסדר, נכון?).

אבל מה עושים לגבי אחד שאין לו מנוי וסתם פשוט לו שאפשר להיכנס בחינם?

אין לי את האומץ "לנפנף" אותו ולומר - "מה פתאום! זה גזל!"
האם מותר לי לומר לו - "אני כעת נכנס, אם אתה נכנס יחד איתי זה על אחריותך ואתה צריך לשלם את הכסף"?
כמדומה שבמקוה של המועצה, גם אם יש לך מנוי חובה לתקפו, אינני בטוח...
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בדרך אגב במקרה שלי מדובר במקווה של קהילה, שנבנה מכספי צדקה וההכנסות הולכות לתחזוקתו, למשכורת לבלן ולתחזוקת בית הכנסת שאליו המקווה משתייך.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני בהלם שאנשים מנסים להתגנב בלי לשלם, מעניין מדוע הם לא גונבים גם מהמכולת?
בקיצור מה הוראת ההיתר שלהם?
אלו אנשים שחושבים שמגיע להם מקווה בחינם (הן בגלל שבשבת הוא באמת בחינם ברוב המקרים, והן בגלל שסבורים שהם עושים טובה לעולם שהם טובלים אז מגיע להם בחינם).
והתשלום הנדרש בכניסה הוא התאכזרות של איזה בעל-בית שמעניש את פשוטי העם שרוצים לטבול בנחת.

או כפי שאני אוהב להסביר בקצרה - לא קיבלו חינוך נורמאלי מעולם, שלהיות גנב זה נורא ואיום ועדיף לא להניח היום תפילין מאשר לגנוב מיהודי. מעולם לא חטפו איזו צעקה טובה מלב אוהב של אבא, המלמדת אותם שעל מעשים מכוערים מקבלים 'על הראש'. 
 
 

כרוב ממשח

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
מענה לשון אמר:
חייל של הרבי אמר:
בדיוק כמו שהיינו מתנהגים אם כספי המקווה היו נכנסים לכיסנו

כמובן שאם הייתי הבעלים או הבלן, הייתי צועק עליו, אבל זה בגלל שכולם יודעים שאני הבעלים וזה מצופה ממני.
אבל במצבי האמיתי, זה מביך להוכיח מישהו על משהו שהוא כאילו "לא ענייני"...

ונראה שאני צריך יותר להתחזק ב'אל יבוש'

הזכרתני הגדרה בדרך הלצה ששמעתי פעם על "פסיק רישא ולא ימות"

ראובן הלך ברחוב וראה כי לפניו מהלך שמעון, הלך מאחוריו ונתן לו מכה חזקה על ראשו,
בהסתובב שמעון אליו, ראה ראובן והנה זה לוי ולא שמעון,
פנה אליו לוי וצעק עליו, וכי מה לך כי היכיתני על לא עוול בכפי??
אמר לו ראובן: סליחה לא ידעתי כי לוי אתה, חשבתי כי אתה שמעון.
שאל אותו לוי: וכי את שמעון מותר לך להכות??
ענה לו ראובן: וכי מה לך להתערב בעניינים לא שלך???...
 

חכם גדול

משתמש רגיל
חייל של הרבי אמר:
דרך אגב, סתם כי הערתך הזכירה לי -
הרה"ח ראובן דונין ע"ה, לא היתה דעתו נוחה מאלו שרוצים לטבול כמה פעמים ע"י שמוציאים את היד מהמים ומכניסים שוב וכו' (במקום להוציא ולהכניס את הראש כהמנהג הפשוט), וכשראה בחור עושה כך, אמר לו אח"כ - "על זה נאמר - שרץ וטובל בידו".

למה, מה הבעיה בזה
ועוד שהפכו לשרץ????
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
באמת נסתפקתי האם כשהכנסתי אדם שספק לי אם הוא ישלם אני מחויב לשלם למקוה על כניסתו או שאני יכול לסמוך על דבריו שישלם ואני פטור?
זה ודאי שאם הוא חשוד הרי הזקתי את המקוה אך כשהוא בחזקת נאמן אך לא ודאי מה הדין?
 

שמעיה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
 מגיע אדם שהלכות גזילה הן המלצה בשבילו,

זה לא זה. יש חקירה, האם ''לא תגזול'' הכוונה שאסור לגזול, או שאי אפשר לגזול. נ''מ, כשאפשר. כנראה שהוא פושט כצד הזה.
למעשה, מכיר אני חכם אחד שליט''א הנוהג, שכשמישהו מבקש ממנו כך, הוא משלם עבורו. (זה שלו לא נוח לנפנף אותו, לא פוטר אותו מכך שהוא מזיק לבעל המקווה...)
 
חלק עליון תַחתִית