התחילה לימודים בקורס תפירה ובשיעור השני פורש, הא צריכי לשלם עד סוף הקורס?

chaim

משתמש ותיק
אשמח אם יש מי שיודע

מדובר שלא היה חוזה ביניהם וגם לא סיכמו במפורש שאי אפשר לצאת עד סוף שנה.
האם צריכים לשלם או לא?
תודה רבה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בפשטות הם הסכימו לארגן קורס (לשלם למרצה או למדריכה וכיוצ"ב) בתנאי שירוויחו מזה סכום פלוני, ומשיכת התשלום באמצע הקורס גורמת להם הפסד של ממון שהם בנו עליו.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
חסרים פרטים, כמה עוד מאזינים יש לקורס, בדרך כלל לדעתי בקורסים שיש בהם כמה משתתפים, מקובל לאפשר סיכום של שיעור נסיון, ולכן מסתמא אדעתא דהכי נעשה גם כאן, אבל לכאו' הגל תלוי בגופו של ענין.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
נ"ל שהמקום הנכון לשאלה זו הוא מורה הוראה בעניני חושן משפט, [או דין תורה עם הצד השני תובע] ועכ"פ לא פורום אנונימי
 
כמובן שאסור להכריע על פי פורום תורני, אבל פורום תורני יכול להעלות צדדים.
1. אם מספר המקומות של הקורס מוגבל, ובגלל שעזבת, מארגן הקורס מפסיד, צריך לשלם את כל הקורס.
2. אם מספר המקומות לא מוגבל, אזי אפשר לעזוב באמצע.
לפעמים לא נפתח קורס עד שיש בו כך וכך משתתפים, יתכן שאז צריך לשלם ואולי לא ואם לא מוצא חן בעיני המורה, אז שיסגור את כל הקורס.
כל זה אם לא הותנה אחרת, לא ברכתב ולא בעל פה.
 

דיין

משתמש ותיק
מעיקר הדין כמבואר בסימנים של"ג ושל"ד בעל הבית שחוזר בו בלי טענת אונס, אם כבר התחיל הפועל לעבוד [שכבר השתתפה התלמידה בשיעור הראשון] אין בעל הבית יכול לחזור בו וצריך לשלם לו כפועל בטל, ואם לא התחיל בעבודה, אם לא נגרם לפועל הפסד יכול בעל הבית לחזור בו, ואם נגרם לפועל הפסד כגון שיכלה המורה לקבל תלמידות אחרות והפסידה כסף בגלל אותה תלמידה, חייבת התלמידה לשלם לה כפועל בטל
אבל כל זה מדינא, צריך לברר מה המנהג בקורסים כה"ג, מסתמא יש מנהג ברור בתלמיד שרוצה לצאת מהקורס באמצעו
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כמובן שאסור להכריע על פי פורום תורני, אבל פורום תורני יכול להעלות צדדים.
1. אם מספר המקומות של הקורס מוגבל, ובגלל שעזבת, מארגן הקורס מפסיד, צריך לשלם את כל הקורס.
2. אם מספר המקומות לא מוגבל, אזי אפשר לעזוב באמצע.
לפעמים לא נפתח קורס עד שיש בו כך וכך משתתפים, יתכן שאז צריך לשלם ואולי לא ואם לא מוצא חן בעיני המורה, אז שיסגור את כל הקורס.
כל זה אם לא הותנה אחרת, לא ברכתב ולא בעל פה.
לא הבנתי מדוע צריך בעל הקורס להתנות עם הלקוח שאי אפשר לבטל - הרי עשו הסכם, עם התחייבות ממונית (כגון הוראת קבע, המחאות או תשלומי אשראי).
מותר לי לחזור בי מהסכמים והתחייבויות? גם במכולות וסופרמארקטים - כמדומה שאם אין פגם במוצר - אין בעל העסק מחוייב לקחת אותו בחזרה ולהחזיר הממון (אמנם רבים מבעלי העסק מאפשרים זאת כחלק משירות לקוחות אדיב).
 
 
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כמובן שאסור להכריע על פי פורום תורני, אבל פורום תורני יכול להעלות צדדים.
1. אם מספר המקומות של הקורס מוגבל, ובגלל שעזבת, מארגן הקורס מפסיד, צריך לשלם את כל הקורס.
2. אם מספר המקומות לא מוגבל, אזי אפשר לעזוב באמצע.
לפעמים לא נפתח קורס עד שיש בו כך וכך משתתפים, יתכן שאז צריך לשלם ואולי לא ואם לא מוצא חן בעיני המורה, אז שיסגור את כל הקורס.
כל זה אם לא הותנה אחרת, לא ברכתב ולא בעל פה.
לא הבנתי מדוע צריך בעל הקורס להתנות עם הלקוח שאי אפשר לבטל - הרי עשו הסכם, עם התחייבות ממונית (כגון הוראת קבע, המחאות או תשלומי אשראי).
מותר לי לחזור בי מהסכמים והתחייבויות? גם במכולות וסופרמארקטים - כמדומה שאם אין פגם במוצר - אין בעל העסק מחוייב לקחת אותו בחזרה ולהחזיר הממון (אמנם רבים מבעלי העסק מאפשרים זאת כחלק משירות לקוחות אדיב).
 
כנראה טעיתי
 
חלק עליון תַחתִית