ביטל נסיעה לים, גרמא או מבטל כיסו

צדיקוש

משתמש ותיק
נשאלתי
ראובן ביטל את מקומו בנסיעה לים, בהסעה מאורגנת. לאחר שבירר, נודע לו כי מקומו היה ריק.
ונמצא דבעה"ב הפסיד.
השאלה האם זה גרמא? או גרמי, שבגללו לא נסע אחר.?
לך ואני אבא אחריך [רמ"א סי"ד] שחייב?
מבטל כיסו של חבירו? שרק מנע ריוח.
יבואו גדולי וחכמי הפורום ויבארו.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
ריש השוכר את האומנין, חו"מ שלג',
חזרת בעה"ב, היינו שמזמין המקום באוטובוס הוא בעה"ב, השאלה האם בזמן שהזמין היה יכול הפועל למצוא אדם אחר ומחמת חזרת הפועל לא מצא מי שישכור, שאז בעי לשלם הבעה"ב לפועל כפועל בטל, ויש לדון כמה שווה שכר זה שלא עובד יותר קל מחמת שאותו בעה"ב לא הגיע שהרי האוטובוס מלא, בט"ז כתוב שפועל בטל זה חצי, ויש לעיין שבעי לשלם מחיר מלא שלא חסך עבודה לפעול אלא רק ממון ובעי לשלמו.
אם בלא"ה הפועל לא היה מוצא מי שהיה נוסע עמו (שבין כך לא מוצא מי שרוצה לנסוע לים) בכגון שנשאר לו שני מקומות אחרונים ואחד קנה הפועל שביטל, ונשאר לו מקום אחד שנמצא שלא הפסידו הפועל, אז פטור מלשלם לבעה"ב אבל איכא תרעומת. או שמוצא אבל בטורח נמי איכא תרעומת.
יש לדון כיון שסיכם הפועל עם הבעה"ב שהוא מחכה לו עם האוטובוס באיזה מקום א"כ לכאו' הוי כהלכו למקום העבודה שאז בכל אופן בעי לשלם כפועל בטל.
לגבי מבטל כיסו, עיין תוס' שם עו': שהוי גרמי, רמב"ן וכו' פליגי שחייב לשלם הבעה"ב לפועל מדין דבר האבד, עיין שם בסוגיא מה מחייב דבר זה.
זה לפום ריהטא הנידון.
 
חלק עליון תַחתִית