בעקבות סיפור הגר''מ שטרנבוך:האם יש צדק בטענת החותן שלא לעמוד בהתחייבותו

יענקלה המשיב

משתמש ותיק
הופץ בהרבה מקומות הסיפור דלהלן:בשיחה מיוחדת שנשא הגר”מ שטרנבוך שליט”א בפני אברכי כולל “זכור לאברהם”, עורר את האברכים בדבר חשיבות לימוד הלכה למעשה, וסיפר על תביעת שלום בית בגין אי ידיעת הלכה, שהונחה על שולחנו ביושבו בבית הדין בעדה החרדית.  אברכי תולדות אהרן מכולל זכור לאברהם בנשיאות הגאון רבי פנחס סמט שנכנסו השבוע למעונו של זקן הפוסקים להיבחן על הלכות שבת, הופתעו לשמוע מפיו עובדא מרעישה על בחיר ישיבת חברון שהסתבך עד כדי תביעת שלום בית על שולחן בית הדין לאחר שהתברר כי אינו יודע הלכות שבת, כאשר בעקבות כך אף סירב אבי הכלה לשלם את התחייבותו על דירה בירושלים.  בדבריו אמר הגר”מ לאברכים: “זהו קידוש ה’ כשאברך יודע הלכות שבת בכל מקום, ומאידך זהו ביזיון גדול לאברך אם אינו בקי היטב בהלכות שבת, עד שצריך מפעם לפעם לשאול את אשתו שתאמר לו איך לנהוג מתוך ההלכות שלמדה בנערותה, אוי לה לאותה בושה”.  בשלב זה עבר לספר על התביעה שהוגשה על שולחן בית הדין נגד בחיר ישיבת חברון שידע רק להתפלפל בלומדעס’ ולא ידע הלכה למעשה: “ביושבי בבית דין עלה לשולחננו תביעת גירושין נגד אברך מסוים שבבחרותו נודע כ’בחיר ישיבת חברון’, ובעקבות כך אף הובטח לו דירה בירושלים, אלא שלאחר נישואיו הוברר לאבי הכלה שבתו הכלה הינה ‘תלמיד חכם’ הרבה יותר מהבחור, שהבחור אינו יודע כלל הלכות שבת, ועיקר ידיעותיו הוא רק בפלפול בלומדעס, ובכל שאלה בהלכות שבת צריך הבחור לשאול את הכלה שלמדה הלכות אלו בבחרותה, ובעקבות כך דרש לבטל את התחייבותו לדירה בירושלים, מה שגרר וסיבך את העניינים עד תביעת שלום בית שהגיע לשולחן בית הדין.  לאחר מכן הוסיף זקן הפוסקים לבקש מהאברכים שיסכמו בכתב את הנלמד בכולל: “לכן כל אחד יראה להעלות על גבי הכתב את סיכום כל ההלכות בכדי שלא ימושו מזכרונו, ובזה גם נעשה ה”מכה בפטיש” של הבנת הדברים, שכן החברותא הטובה ביותר היא היד של האדם עצמו, והיינו העט שבידו.(קרדיט: מייל ''המוקד'').

ונעוררתי אגב סיפור זה  בכמה עניינים
א. מה עולה בדעת החותן(אבי הכלה) מהיכן ידע הבחור הלכה על בוריה וכי תלמידת סמינר לקח שיש שם מגמות בשש''כ הרי לקח תלמיד ישיבה שכל ימיו לן באהלה של גמרא? 
ב.מהו הצד שיוכל להימנע מלעמוד בהתחייבותו וכי כותבים בזכרון דברים או בשטר התנאים מה הן היקף הידיעות של החתן שיוכל לטעון מקח טעות הוא?

ג.מה הן הגדרים של ''זכרון דברים'' בקידושין האם יש להם תוקף מחייב או שהם רק הסכמת שני הצדדים?

ד. אם ההתחייבות תקפה האם הוא התחייבות להחתן או למחותן השני ונפק''מ היכי שב' המחותנים מוחלים זה לזה?
  
 

nls

משתמש ותיק
במקום לברר אם החתן הוא בעל טוב, ויש בו תכונות להיות אבא טוב, ואם הוא ירא שמיים ולומד תורה בהתמדה, השווער רוצה לגרום לבתו להתגרש מבן אדם שלא בקיא בהלכות שבת... אולי זה רק אני, אבל לפי ראות עיניי, אין יותר לאן לרדת, הכי נמוך שיכול להיות...
 

שמעיה

משתמש ותיק
nls אמר:
במקום לברר אם החתן הוא בעל טוב, ויש בו תכונות להיות אבא טוב, ואם הוא ירא שמיים ולומד תורה בהתמדה, השווער רוצה לגרום לבתו להתגרש מבן אדם שלא בקיא בהלכות שבת... אולי זה רק אני, אבל לפי ראות עיניי, אין יותר לאן לרדת, הכי נמוך שיכול להיות...

לא הבנתי. אם הוא לא בקי בהלכות שבת, הוא לא ירא שמים. לא כן?
 

לענ''ד

משתמש ותיק
לא יודע אם החותן צודק, עכ"פ חכם הוא לא.
אם הבחור כזה בין עליה רציני וכשרוני, תוך כמה חודשים יוכל לשלוט בכל משנ"ב ח"ג.
רק תן לו קצת לגדול ולהבין את ערך ההלכה. כמה שנים היו פותרים את הבעיה.
 

nls

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
nls אמר:
במקום לברר אם החתן הוא בעל טוב, ויש בו תכונות להיות אבא טוב, ואם הוא ירא שמיים ולומד תורה בהתמדה, השווער רוצה לגרום לבתו להתגרש מבן אדם שלא בקיא בהלכות שבת... אולי זה רק אני, אבל לפי ראות עיניי, אין יותר לאן לרדת, הכי נמוך שיכול להיות...

לא הבנתי. אם הוא לא בקי בהלכות שבת, הוא לא ירא שמים. לא כן?

ממש אבל ממש לא.
ישנם אלפי בחורים שהתרגלו שמה שעושים בבית הוריהם ובישיבה זה מה שמותר ואסור בשבת (ודוג' לדבר שתסכים איתי בודאי היא הלכות המטבח- גם אתה וגם אני מכירים אלפי בחורי ישיבה שלא יודעים מה זה נ"ט בר נ"ט ואין להם מושג מה קורה שהוא דחף את הכף החלבית לסיר מרק בשר, ומה דין הצלחת הבשרית שחוממה במיקרו החלבי עם מאכל פרווה וכדו', אעפ"כ לא נגיד עליו שהוא לא ירא שמיים תסכים איתי?), והוא מימיו לא למד הלכות שבת משנ"ב והוא ירא שמיים כמו שאר הישיב'ע בחורים חסר לו בקיאות בהל' שבת? שהשווער ידבר איתו בנעימות שיקבע איתו חברותא כל יום חצי שעה משנ"ב עם ארחות שבת, לגרום לבתו להתגרש בגלל דבר כזה? הוא אפילו לא שוטה, הוא הרבה יותר נמוך מזה
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
יהודה בן יעקב אמר:
ואני חושב שהמעשה היה הפוך...
לא היה שלום-בית בין בני הזוג, ומשום כך רצה אבי הבת לסגת מהתחייבותו...
הרי כמעט כל המריבות מתנהלות כך, אלא שלפעמים מתחיל משלום בית ולפעמים מהתערבות מלמעלה בכל מיני צורות
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
nls אמר:
שנם אלפי בחורים שהתרגלו שמה שעושים בבית הוריהם ובישיבה זה מה שמותר ואסור בשבת (ודוג' לדבר שתסכים איתי בודאי היא הלכות המטבח- גם אתה וגם אני מכירים אלפי בחורי ישיבה שלא יודעים מה זה נ"ט בר נ"ט ואין להם מושג מה קורה שהוא דחף את הכף החלבית לסיר מרק בשר, ומה דין הצלחת הבשרית שחוממה במיקרו החלבי עם מאכל פרווה וכדו', אעפ"כ לא נגיד עליו שהוא לא ירא שמיים תסכים איתי?)
נכון!!!
ולזה קוראים ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה!!!
ולא יראת שמים ובשום בי"ד לא תוכל לטעון שזה נקרא ירא שמים
 

צודע זאך

משתמש רגיל
ואני שואל הפוך האם היה צדק בדרישתו של החתן לקבל דירה בירושלים?!!!
אבל למעשה שיסכמו שמהיום ילמד שעה שעתיים הלכה למעשה וזהו
נ.ב. הלכה אותיות הכלה
 

mmh

משתמש ותיק
הערה קטנה,
יראת שמים לא צריכה להימדד לפי ידיעת ההלכה אלא לפי קיום ההלכה.
(כמובן שירא שמים ישאף לדעת כדי לקיים).

ולעיקר הענין,
אני לא בטוח שכל הר"מים בישיבות היום יודעים משנ"ב על בוריו,
זה המחיר של העיסוק הגבוה בלימוד העיוני, וזה המצב.

הסיפור של הרב שטרנבוך הוא סיפור.
וכמו בכל הסיפורים האלו, הפרשנות יותר חשובה מהעובדות...

צריך הרבה תמימות כדי לחשוב שהשלום בית הגיע לאן שהגיע בעקבות אי ידיעת ההלכה,
היו שם אכזבות מאותו חתן בעניינים נוספים,
ויתכן שהוא הגיב בצורה לא מכבדת כשנשאל 'מה אתה לא יודע ש...',

כך או כך,
הבו גודל להוצאת דרשו, שהצליחו להחדיר את לימוד המשנ"ב לישיבות,
בחורים היום יוצאים עם ידיעות בהלכה שעד לפני 10 שנים היו נחלת בודדים,
בקטע הזה בעל המאה הרב הופשטטר הצליח הרב יותר מבעלי הדיעה.

בישיבות רבות הכניסו איש צוות מיוחד שזה תפקידו, להיות הפוסק של הישיבה.



 
 

nls

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
nls אמר:
שנם אלפי בחורים שהתרגלו שמה שעושים בבית הוריהם ובישיבה זה מה שמותר ואסור בשבת (ודוג' לדבר שתסכים איתי בודאי היא הלכות המטבח- גם אתה וגם אני מכירים אלפי בחורי ישיבה שלא יודעים מה זה נ"ט בר נ"ט ואין להם מושג מה קורה שהוא דחף את הכף החלבית לסיר מרק בשר, ומה דין הצלחת הבשרית שחוממה במיקרו החלבי עם מאכל פרווה וכדו', אעפ"כ לא נגיד עליו שהוא לא ירא שמיים תסכים איתי?)
נכון!!!
ולזה קוראים ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה!!!
ולא יראת שמים ובשום בי"ד לא תוכל לטעון שזה נקרא ירא שמים

חלילה וחס, הוצאת שם רע לאלפי בחורי ישיבות, חלילה לחשוב כך
העיסוק של בחור ישיבה הוא לא הלכה, הוא ללמוד איך ללמוד ע"י פלפול ועיון הסוגיות המחכימות שבנשים נזיקין, ברוב הישיבות אין בכלל סדר רשמי של לימוד הלכה, בשביל לדעת מה לעשות בשורה תחתונה כל אחד צריך להקצות זמן לקנות לו ידיעות בסיסיות, אבל מכאן להפוך אותו למלומדה ולא יראת שמיים? חס ושלום
רבותינו ראשי הישיבות שליט"א וזיע"א מעולם לא חשבו כך, ואני סבור שרוב הבחורי ישיבה הטובים והמוצלחים היום- גם לא יודעים מה זה נ"ט בר נ"ט, ומה דין הסיר הבשרי שגלש על הכפית החלבית, וזה לא הופך אותם ללא יראי שמיים, ה' יכפר
בדיוק כמו שאיש הלכה שלא יודע לפלפל ואינו בקיא בקצות ונתיבות לא נקרא שהוא לא ירא שמיים, כי זה לא העיסוק שלו, הוא עובד את הקב"ה בתחום שבו הוא משקיע, ודי בזה
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
nls אמר:
במקום לברר אם החתן הוא בעל טוב, ויש בו תכונות להיות אבא טוב, ואם הוא ירא שמיים ולומד תורה בהתמדה, השווער רוצה לגרום לבתו להתגרש מבן אדם שלא בקיא בהלכות שבת... אולי זה רק אני, אבל לפי ראות עיניי, אין יותר לאן לרדת, הכי נמוך שיכול להיות...

לא הבנתי. אם הוא לא בקי בהלכות שבת, הוא לא ירא שמים. לא כן?
ר' עובדיה מברטנורא מסכת אבות פרק ב משנה ה
ולא עם הארץ חסיד - אבל ירא חטא אפשר שיהיה, שהרי הוא בקי בטיב משא ומתן: 
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
הנאמר בסיפור לא תואם את הבנת ומסקנת חלק מהחברים המגיבים.
החותן לא רצה שבתו תתגרש, אלא הוא חזר בו מהתחייבותו לדירה.
מצב זה הוביל, שנוצרה בעיה, שהצריכה טיפול לשלום בית.
ככל הנראה, חלק מהעצות שהועלו כאן, הועלו גם אצל הבורר.

ציטוט מהסיפור כפי שהובא בהודעה הפותחת:
ובעקבות כך דרש לבטל את התחייבותו לדירה בירושלים, מה שגרר וסיבך את העניינים עד תביעת שלום בית שהגיע לשולחן בית הדין
 

nls

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
הנאמר בסיפור לא תואם את הבנת ומסקנת חלק מהחברים המגיבים.
החותן לא רצה שבתו תתגרש, אלא הוא חזר בו מהתחייבותו לדירה.
מצב זה הוביל, שנוצרה בעיה, שהצריכה טיפול לשלום בית.

ככל הנראה, חלק מהעצות שהועלו כאן, הועלו גם אצל הבורר.

ציטוט מהסיפור כפי שהובא בהודעה הפותחת:
ובעקבות כך דרש לבטל את התחייבותו לדירה בירושלים, מה שגרר וסיבך את העניינים עד תביעת שלום בית שהגיע לשולחן בית הדין

היינו הך ידידי, שווער חסר מח ולב
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מדוע מתפלאים כאן דוקא על החותן שחזר בו מהסכמתו לדירה, וכי חסרים בחורים "מבחירי ישיבת וכו'" שתבעו את חותנם בבית דין בטענות שונות ומשונות. כך שמי שמחפש להתעסק דוקא עם "בחיר ישיבת" צריך לדעת שזה דו צדדי, אין כאן אלא נושא אשה לשם ממון או כבוד, וההשלכות נגזרות מאילהם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יענקלה המשיב אמר:
הופץ בהרבה מקומות הסיפור דלהלן:בשיחה מיוחדת שנשא הגר”מ שטרנבוך שליט”א בפני אברכי כולל “זכור לאברהם”, עורר את האברכים בדבר חשיבות לימוד הלכה למעשה, וסיפר על תביעת שלום בית בגין אי ידיעת הלכה, שהונחה על שולחנו ביושבו בבית הדין בעדה החרדית.  אברכי תולדות אהרן מכולל זכור לאברהם בנשיאות הגאון רבי פנחס סמט שנכנסו השבוע למעונו של זקן הפוסקים להיבחן על הלכות שבת, הופתעו לשמוע מפיו עובדא מרעישה על בחיר ישיבת חברון שהסתבך עד כדי תביעת שלום בית על שולחן בית הדין לאחר שהתברר כי אינו יודע הלכות שבת, כאשר בעקבות כך אף סירב אבי הכלה לשלם את התחייבותו על דירה בירושלים.  בדבריו אמר הגר”מ לאברכים: “זהו קידוש ה’ כשאברך יודע הלכות שבת בכל מקום, ומאידך זהו ביזיון גדול לאברך אם אינו בקי היטב בהלכות שבת, עד שצריך מפעם לפעם לשאול את אשתו שתאמר לו איך לנהוג מתוך ההלכות שלמדה בנערותה, אוי לה לאותה בושה”.  בשלב זה עבר לספר על התביעה שהוגשה על שולחן בית הדין נגד בחיר ישיבת חברון שידע רק להתפלפל בלומדעס’ ולא ידע הלכה למעשה: “ביושבי בבית דין עלה לשולחננו תביעת גירושין נגד אברך מסוים שבבחרותו נודע כ’בחיר ישיבת חברון’, ובעקבות כך אף הובטח לו דירה בירושלים, אלא שלאחר נישואיו הוברר לאבי הכלה שבתו הכלה הינה ‘תלמיד חכם’ הרבה יותר מהבחור, שהבחור אינו יודע כלל הלכות שבת, ועיקר ידיעותיו הוא רק בפלפול בלומדעס, ובכל שאלה בהלכות שבת צריך הבחור לשאול את הכלה שלמדה הלכות אלו בבחרותה, ובעקבות כך דרש לבטל את התחייבותו לדירה בירושלים, מה שגרר וסיבך את העניינים עד תביעת שלום בית שהגיע לשולחן בית הדין.  לאחר מכן הוסיף זקן הפוסקים לבקש מהאברכים שיסכמו בכתב את הנלמד בכולל: “לכן כל אחד יראה להעלות על גבי הכתב את סיכום כל ההלכות בכדי שלא ימושו מזכרונו, ובזה גם נעשה ה”מכה בפטיש” של הבנת הדברים, שכן החברותא הטובה ביותר היא היד של האדם עצמו, והיינו העט שבידו.(קרדיט: מייל ''המוקד'').

ונעוררתי אגב סיפור זה  בכמה עניינים
א. מה עולה בדעת החותן(אבי הכלה) מהיכן ידע הבחור הלכה על בוריה וכי תלמידת סמינר לקח שיש שם מגמות בשש''כ הרי לקח תלמיד ישיבה שכל ימיו לן באהלה של גמרא? 
ב.מהו הצד שיוכל להימנע מלעמוד בהתחייבותו וכי כותבים בזכרון דברים או בשטר התנאים מה הן היקף הידיעות של החתן שיוכל לטעון מקח טעות הוא?

ג.מה הן הגדרים של ''זכרון דברים'' בקידושין האם יש להם תוקף מחייב או שהם רק הסכמת שני הצדדים?

ד. אם ההתחייבות תקפה האם הוא התחייבות להחתן או למחותן השני ונפק''מ היכי שב' המחותנים מוחלים זה לזה?
  
אם אני מזהה נכון את הסיפור, מדובר באבא מנוול גדול שרצה להתפטר מחיובו כלפי החתן והבת, וחיפש תירוצים למה לא לשלם את אשר התחייב.
הסוף היה שהוא זכה בדין, אך הפסיד את בתו, ואף הרס בשידוכים לשאר בנותיו.
 
 
עלמא דשיקרא...
כמה שבחור פחות שייך לעבודת השם בתמימות ופשיטות, יראת שמים אמיתית, לימוד תורה בצורה נכונה המביאה לידי בקיאות וידיעה בכל חלקי התורה (ההיפך מהנקרא בלע"ז "שפיץ") - ככה הוא שוה יותר בשידוכים.

אנשים מתחייבים סכומי עתק שאין להם, (ויש גם שעוזבים בעצמם את הלימוד בגלל התחייבויות אלה) בטענה ש"אי אפשר למצוא בחור ראוי בלי לשלם", ושכאילו כדי שהחתן ישאר בלימוד מוכרחים לתת לו דירה או חלק ממנה, וצריך "למסור נפש לתורה". כשבאמת הם מוסרים נפש בשביל בחור חתיך, מודרני, בעל בטחון עצמי והעיקר: מישיבה "נחשבת", דהיינו מוסרים נפש בשביל כבוד וחיצוניות. כי בשביל "תורה", ובפרט כזו שבאה עם יראת שמים ומידות טובות - לא צריך לשלם כל כך הרבה.

ובמציאות עיני הרואות את אברכי אנ"ש, שלא מקבלים שקל מלבד הוצאות חתונה צנועה, יושבים והוגים בתורה ורוכשים בקיאות בכל חלקי התורה ומגיעים להוראה.
כך שהגיע הזמן לפוצץ את השקר הזה, כאילו שכדי להישאר בלימוד צריך לקבל דירה או חצי דירה.
(כ"ז מלבד העובדה הפשוטה שגם בתוך הליטאים, הבחורים ה"פשוטים" יותר, מישיבות מדרג האמצע, שמקבלים "רק" כ-300,000 שקל, שזה גם רע מאד וכנ"ל, לא רואים שהם לומדים בכולל פחות מבוגרי הישיבות היוקרתיות. ויותר מכך - כל הבחורים שהם בנים של בעלי תשובה או שהם עצמם מעולי רוסיה וכד' והתחתנו חסרי כל - גם הם ב"ה לא עזבו את ספסלי הכולל, והוגים בתורה וה' מפרנס. ואף חז"ל אמרו שדווקא מבני עניים תצא תורה. לעומת זה, הישיבה היוקרתית שנזכרה בראש האשכול - היא הישיבה שהכי הרבה מבוגריה יצאו לשוק העבודה!)

הדבר היחיד שמרויחים מלתת דירות, זה חובות וצרות, ואולי גם נכדים לא הגונים, כפי שאמרו חז"ל על נושא אשה לשם ממון. (וגם לנצח בבחירות המקומיות בירושלים, שש שלוש). חתן צדיק ויר"ש ולמדן אפשר להשיג גם בלי זה.

ועוד לא התחלתי לדבר על זה שבישיבות אלו, מאד לא מקובל שלא להזמין תזמורת יוקרתית ביותר, צלם נחשב ויקר, וכו' וכו' וכל הוצאות החתונה הם בכפל כפליים, וחובה על ה"עילוי" ה"שווה דירה" לבזבז את כל ממון הוריו והורי אשתו על ערב אחד למען ישוויץ בעיני חביריו שחתונתו בסטנדרט הראוי לבחור חשוב כמותו.

ולפני שאתם מתחילים לכסח אותי, אומר רק שזו לא ביקורת "חסידית". זו היתה דעתי מאז ומתמיד (עוד כאברך צעיר, לפני כ18 שנה, הייתי אומר את הדברים האלה לכל מי שהיה מוכן לשמוע), ורבים מחבירי בעולם הליטאי שותפים לה.
אבי וחמי שליט"א זכו ב"ה לחתן את כל ילדיהם בהוצאות מינימליות ביותר. חלק ללא דירה כלל, וחלק בהשתתפות של כמה עשרות אלפי דולרים בדירות קטנות בצפון או בדרום ובמחירים של פעם.
גם את ההתייחסות הזאת לתלמידי ישיבות מסוימות אלה, (שחלקן מפורסמות בחיבור של לא מעט מהבחורים לתרבות החילונית ואכמ"ל) הבאתי מהבית (מהורי הליטאים). ומה שהכללתי יותר מדי, אני מתנצל מראש. לא כל לומדי ישיבות אלה הם כאלה, אבל כולם דורשים דירות...
 
קדמא ואזלא אמר:
כמה שנאה בהודעה אחת.

תיארתי לעצמי שזה יהיה התגובה.
מן הסתם תקבל הרבה לייקים.

אבל אני עומד מאחורי דברי, וכדאי שתקרא אותם בתשומת לב לפרטיהם.
שום שנאה, רק ביקורת קשה ואמיתית, המגיעה מאכפתיות.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אם המצב היה כזה שבאמת אין להשיג ת"ח למדנים ובקיאים מופלגים המושלמים בה-כ-ל אלא רק בישיבות של ברסלב - ניחא.

אבל אם לא - רצוי שתתנצל בהכנעה בפני הישיבות שזכו להעמיד בעולם מושגים אחרים ובפני בוגריהם הנעלים...
 
תלמיד נאמן אמר:
קדמא ואזלא אמר:
כמה שנאה בהודעה אחת.

אני לא חושב שזה נכון, יש כמה ביטויים שאני לא מסכים להם, אבל עיקר הדברים שזה עוול זועק לשמים נכון עד מאוד.

ערכתי וריככתי קצת. לא כי אני חוזר בי, אלא כדי להעלות את הסיכוי שיהיה מי שישים לב לתוכן ולאמת שבדברים, במקום ישר להיכנס למגננה ולהאשים בשנאה וכו'.
 
מתאהב על ידך אמר:
אם המצב היה כזה שבאמת אין להשיג ת"ח למדנים ובקיאים מופלגים המושלמים בה-כ-ל אלא רק בישיבות של ברסלב - ניחא.

אבל אם לא - רצוי שתתנצל בהכנעה בפני הישיבות שזכו להעמיד בעולם מושגים אחרים ובפני בוגריהם הנעלים...
לא רואה שמץ של קשר בין תגובתך לדברי. כנראה לא ממש קראת אותם.
אם היית קורא היית רואה שכתבתי בפירוש את ההיפך.
הנה ציטוט רלוונטי
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
כי בשביל "תורה", ובפרט כזו שבאה עם יראת שמים ומידות טובות - לא צריך לשלם כל כך הרבה.
...

(כ"ז מלבד העובדה הפשוטה שגם בתוך הליטאים, הבחורים ה"פשוטים" יותר, מישיבות מדרג האמצע, שמקבלים "רק" כ-300,000 שקל, שזה גם רע מאד וכנ"ל, לא רואים שהם לומדים בכולל פחות מבוגרי הישיבות היוקרתיות. ויותר מכך - כל הבחורים שהם בנים של בעלי תשובה או שהם עצמם מעולי רוסיה וכד' והתחתנו חסרי כל - גם הם ב"ה לא עזבו את ספסלי הכולל, והוגים בתורה וה' מפרנס. ואף חז"ל אמרו שדווקא מבני עניים תצא תורה. לעומת זה, הישיבה היוקרתית שנזכרה בראש האשכול - היא הישיבה שהכי הרבה מבוגריה יצאו לשוק העבודה!)

...
... חתן צדיק ויר"ש ולמדן אפשר להשיג גם בלי זה
....

אבי וחמי שליט"א זכו ב"ה לחתן את כל ילדיהם בהוצאות מינימליות ביותר. חלק ללא דירה כלל, וחלק בהשתתפות של כמה עשרות אלפי דולרים בדירות קטנות בצפון או בדרום ובמחירים של פעם
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
mmh אמר:
הערה קטנה,
יראת שמים לא צריכה להימדד לפי ידיעת ההלכה אלא לפי קיום ההלכה.
(כמובן שירא שמים ישאף לדעת כדי לקיים).

ולעיקר הענין,
אני לא בטוח שכל הר"מים בישיבות היום יודעים משנ"ב על בוריו,
זה המחיר של העיסוק הגבוה בלימוד העיוני, וזה המצב.

הסיפור של הרב שטרנבוך הוא סיפור.
וכמו בכל הסיפורים האלו, הפרשנות יותר חשובה מהעובדות...

צריך הרבה תמימות כדי לחשוב שהשלום בית הגיע לאן שהגיע בעקבות אי ידיעת ההלכה,
היו שם אכזבות מאותו חתן בעניינים נוספים,
ויתכן שהוא הגיב בצורה לא מכבדת כשנשאל 'מה אתה לא יודע ש...',

כך או כך,
הבו גודל להוצאת דרשו, שהצליחו להחדיר את לימוד המשנ"ב לישיבות,
בחורים היום יוצאים עם ידיעות בהלכה שעד לפני 10 שנים היו נחלת בודדים,
בקטע הזה בעל המאה הרב הופשטטר הצליח הרב יותר מבעלי הדיעה.

בישיבות רבות הכניסו איש צוות מיוחד שזה תפקידו, להיות הפוסק של הישיבה.
ב"ה שזכיתי שרבותי הגם שהגו ע"פ רוב בנשים נזיקין, ידם רב להם בכל מכמני הלכה. גם לא מכיר בחור רציני שלא משקיע קצת בלימוד ההלכה. 

אין מסורת התורה הידוע לי שמזניח לימוד ההלכה. 

והייתי אומר להיפוך ב"מעלת" דרשו אך לא רוצה לקבל פה מכות.

ואם תאמר שאני לא מודע למציאות קיימת, ע"ז קידמתי ואמרתי ב"ה. 


 
 

mmh

משתמש ותיק
@ברסלבר (ליטאי לשעבר) צודק!

האם בחור שדורש / מקבל 400 אלף ש"ח מסוגל להבחן על מסכת אחת שלמה?
הוא יודע נשים / נזיקין כלומר מסוגל לזרוק סברות וידיעות בהרבה סוגיות,
אך האם הוא מסוגל לעמוד למבחן מסודר על מסכת אחת?

אני מעדיף לא להכנס כאן לקטרוגים,
לכן לא אשאל כמה שעות הוא לומד ביום באמצע הזמן, וכמה בבין הזמנים? 
ולא אשאל על תפילות שעה / מיקום.
ולא נפתח את נושא הבילויים  אחרי החתונה (יציאות לחו"ל וכו').

בני גילי שחיתנו משתפים אותי באכזבות שלהם מחתניהם,
אני מאוד אוהב לקרוא את בעלי הניקים המושלמים שאצלם הכל זורח.
ולכן צפו לקרוא הודעות בנוסח זה.

השאלה היא האם יודעים לבחון נושא מבחינה ציבורית?
 
 
חלק עליון תַחתִית