שאלה בענין 'מקח טעות' ואונאה בהשתדלות מול אמונה

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אחד שמוכר מכונה לייצור מוצר מסויים, ומפרסם שע"י מכונה זו אפשר להתפרנס הרבה יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של המוצר ליום ממה שמכשיר הרגיל שנמצא בשוק מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על המכשיר שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אחד שמוכר מכונה לייצור מוצר מסויים, ומפרסם שע"י מכונה זו אפשר להתפרנס הרבה יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של המוצר ליום ממה שמכשיר הרגיל שנמצא בשוק מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על המכשיר שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.
ברצינות?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
אחד שמוכר מכונה לייצור מוצר מסויים, ומפרסם שע"י מכונה זו אפשר להתפרנס הרבה יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של המוצר ליום ממה שמכשיר הרגיל שנמצא בשוק מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על המכשיר שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.
ברצינות?
הרצינות הוא לראות אם יש כאן מישהו שיחשוב על הדבר ויענה את התשובה האמיתית ולא ידחה את הדבר מבלי לחשוב על זה בכלל, למרות שהוא לא יוכל לענות תשובה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
אחד שמוכר מכונה לייצור מוצר מסויים, ומפרסם שע"י מכונה זו אפשר להתפרנס הרבה יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של המוצר ליום ממה שמכשיר הרגיל שנמצא בשוק מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על המכשיר שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.
ברצינות?
הרצינות הוא לראות אם יש כאן מישהו שיחשוב על הדבר ויענה את התשובה האמיתית ולא ידחה את הדבר מבלי לחשוב על זה בכלל, למרות שהוא לא יוכל לענות תשובה.
תודה!
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הרצינות הוא לראות אם יש כאן מישהו שיחשוב על הדבר ויענה את התשובה האמיתית ולא ידחה את הדבר מבלי לחשוב על זה בכלל, למרות שהוא לא יוכל לענות תשובה.
תודה!
נו ר' @הצעיר שבחבורה אתה מוכן לקבל את האתגר, לנסח תשובה נכונה?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
הרצינות הוא לראות אם יש כאן מישהו שיחשוב על הדבר ויענה את התשובה האמיתית ולא ידחה את הדבר מבלי לחשוב על זה בכלל, למרות שהוא לא יוכל לענות תשובה.
תודה!
נו ר' @הצעיר שבחבורה אתה מוכן לקבל את האתגר, לנסח תשובה נכונה?
אני לא מבין את השאלה, אבל לענ"ד ברור שהערך של המוצר נקבע על פי התועלת כפי שיש בו, וברור שמוצר שמייצר פי שלושה הוא מועיל יותר, אף שכלפי שמיא, לענין תועלת פרנסה, אין הבדל.
ומה דעת מר לגבי חנות גדולה יותר? או במיקום מרכזי יותר? האם אין דמי השכירות יקרים יותר? והרי גם שם אין תועלת לפרנסה בגודל החנות.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
 הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים,



אני מכיר רק מקורות לההיפך ממה שכתבת.
איפה כבודו ראה שלא משנה אם האדם יחלק עיתונים או יסחור בנדל"ן, תמיד תהיה לו אותה הפרנסה (ואני מדבר כמובן על אדם שנגזר עליו שיהיה מיליארדר. איפה כבודו ראה שאם יחלק עיתונים יהיה מיליארדר. אני מכיר לפחות מקור אחד ההיפך ממש, והוא בשורש מצוות תגלחת המצורע מתוך 'דרך מצוותיך' לאדמו"ר הצ"צ, עיין שם)
 

בשלמא

משתמש ותיק
מותר לו לקחת יותר על המכשיר שלו כי בפועל הוא מייצר יותר כמות בפחות זמן.
אם יהיו לקוחות שיקנו את המוצר זה כבר משמים
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
א. אני לא מבין את השאלה
ב. מכונה שמוצר שמייצר פי שלושה הוא מועיל יותר.
א. במחיכ"ת מתוך דבריך מוכח שאתה כן מבין את השאלה.
ב. למה זה "מועיל יותר" הרי האדם שקונהו אינו מעוניין בבגדים עצמם, אלא בפרנסה שהוא מרויח מהם, ובכן לענין זה אין מכונה זו מועילה יותר מכל מכונה אחרת.
ואכן גם לגבי חנות גדולה יותר או במיקום מרכזי יותר אין לזה תועלת יותר לענין הפרנסה שהאדם מרוויח ממנו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
איפה כבודו ראה שלא משנה אם האדם יחלק עיתונים או יסחור בנדל"ן,
ספר מסילת ישרים פרק כא - בדרכי קניית החסידות
אך לא שההשתדלות הוא המועיל, אלא שהשתדלות מוכרח, וכיון שהשתדל הרי יצא ידי חובתו,


משנה ברורה סי' א' ס"ק יג: שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית, וכדכתיב: "המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר", להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה...

אותם דברים נמצאים בעוד הרבה ספרים.

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
מותר לו לקחת יותר על המכשיר שלו כי בפועל הוא מייצר יותר כמות בפחות זמן.
אם יהיו לקוחות שיקנו את המוצר זה כבר משמים
אבל הוא לא רק מפרסם שזה מייצר יותר, אלא שזה גם נותן יותר פרנסה, וזה שקר!
 

בשלמא

משתמש ותיק
לא רואה בזה בעיה
בדרך כלל הקונה אמור לעשות את החשבונות הקטנים הללו בעצמו
כל אחד יודע (גם יהודי שמאמין שפרנסה משמים) שלאסקמוסים לא מוכרים קרח ובבני ברק לא מוכרים מעילים מעור נמר
יואיל נא הלקוח לעשות את השיקולים שלו האם העסקה משתלמת לו או לא
אבל המכשיר בעצמו אם לגבי התוצר שהוא מפיק הוא משוכלל יותר הוא שווה יותר
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
א. אני לא מבין את השאלה
ב. מכונה שמוצר שמייצר פי שלושה הוא מועיל יותר.
א. במחיכ"ת מתוך דבריך מוכח שאתה כן מבין את השאלה.
ב. למה זה "מועיל יותר" הרי האדם שקונהו אינו מעוניין בבגדים עצמם, אלא בפרנסה שהוא מרויח מהם, ובכן לענין זה אין מכונה זו מועילה יותר מכל מכונה אחרת.
ואכן גם לגבי חנות גדולה יותר או במיקום מרכזי יותר אין לזה תועלת יותר לענין הפרנסה שהאדם מרוויח ממנו.
א. עי' ב'.
ב. שותא דמר לא ידענא.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
מכשיר בעצמו אם לגבי התוצר שהוא מפיק הוא משוכלל יותר הוא שווה יותר
למה זה שווה יותר? הרי לא מרוויחים מזה יותר פרנסה ממה שמרויחים ממכשיר שיוצר פחות??
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
שותא דמר לא ידענא.
מה בדברי אתה לא מבין? הסברתי את קושייתי די ברור, ונראה לי שמעכ"ת כן מבין את הקושיא, אולי אתה חושב שזה טעות, אבל למה לומר שאתה לא מבין מה שאני אומר.
 

בשלמא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בשלמא אמר:
מכשיר בעצמו אם לגבי התוצר שהוא מפיק הוא משוכלל יותר הוא שווה יותר
למה זה שווה יותר? הרי לא מרוויחים מזה יותר פרנסה ממה שמרויחים ממכשיר שיוצר פחות??


בא נגדיר שיש בו פוטנציאל יותר, וזה שיקול של לקוח
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שותא דמר לא ידענא.
מה בדברי אתה לא מבין? הסברתי את קושייתי די ברור, ונראה לי שמעכ"ת כן מבין את הקושיא, אולי אתה חושב שזה טעות, אבל למה לומר שאתה לא מבין מה שאני אומר.
"למה זה מועיל יותר"
 כי הוא מייצר יותר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
בא נגדיר שיש בו פוטנציאל יותר, וזה שיקול של לקוח
אין בזה גם פוטנציאל יותר להתפרנס מזה יותר ממהשני, "המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר", להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה... 
דהיינו לא רק שאינו "מבטיח" שירויח יותר, זה פשוט א י נ ו   מ ו ע י ל   מ א ו מ ה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בשלמא אמר:
בא נגדיר שיש בו פוטנציאל יותר, וזה שיקול של לקוח
אין בזה גם פוטנציאל יותר להתפרנס מזה יותר ממהשני, "המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר", להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה... 
דהיינו לא רק שאינו "מבטיח" שירויח יותר, זה פשוט א י נ ו   מ ו ע י ל   מ א ו מ ה.
המוכר והלוקח שניהם בנפרד סבורים שכן.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
המוכר והלוקח שתיהם בנפרד חושבים שכן.
ילמדנו רבנו - וכי אם המוכר והלוקח שניהם טועים באותה טעות זה לא מקח טעות?

אם קנית מזגן חדש, וגם המוכר וגם אתה שניכם חשבתם שזה 3 כח סוס, וזה באמת רק 1 כ"ס, ושילמת על זה מחיר של 3 כ"ס, וכי אין כאן מקח טעות, בגלל ששניכם טעיתם? אתמהה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מוכר המכשיר מוכר מכשיר שמייצר, ומתמחר אותו עפ''י כושר הייצור שלו.
הוא לא מוכר סגולה לפרנסה...

כמו"כ הקונה, אם חתלה יהבו במכשיר, יוכל לקבל את מה זנקצב עבורו רק אם ינצל את מלוא הפוטנציאל של המכשיר, ונמצא זה נצרך למכשיר זה כדי להתפרנס. 
 

בשלמא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בשלמא אמר:
המוכר והלוקח שתיהם בנפרד חושבים שכן.
ילמדנו רבנו - וכי אם המוכר והלוקח שניהם טועים באותה טעות זה לא מקח טעות?

אם קנית מזגן חדש, וגם המוכר וגם אתה שניכם חשבתם שזה 3 כח סוס, וזה באמת רק 1 כ"ס, ושילמת על זה מחיר של 3 כ"ס, וכי אין כאן מקח טעות, בגלל ששניכם טעיתם? אתמהה.
אינו דומה
מוכרים מוצר ולא אמונות
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
יושב אוהלים אמר:
בשלמא אמר:
המוכר והלוקח שתיהם בנפרד חושבים שכן.
ילמדנו רבנו - וכי אם המוכר והלוקח שניהם טועים באותה טעות זה לא מקח טעות?

אם קנית מזגן חדש, וגם המוכר וגם אתה שניכם חשבתם שזה 3 כח סוס, וזה באמת רק 1 כ"ס, ושילמת על זה מחיר של 3 כ"ס, וכי אין כאן מקח טעות, בגלל ששניכם טעיתם? אתמהה.
אינו דומה
מוכרים מוצר ולא אמונות
נכון הוא מוכר מוצר ולא אמונה, אבל הוא מוכר מוצר שהוא מצהיר עליו שזה ירבה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר.
אז אני אשאל אותך, האם המוצר הזה ירבה לקונה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר או לא?? כן או לא?
אם לא, אז למה אין  כאן מקח טעות?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חייל של הרבי אמר:
איפה כבודו ראה שלא משנה אם האדם יחלק עיתונים או יסחור בנדל"ן,
ספר מסילת ישרים פרק כא - בדרכי קניית החסידות
אך לא שההשתדלות הוא המועיל, אלא שהשתדלות מוכרח, וכיון שהשתדל הרי יצא ידי חובתו,


משנה ברורה סי' א' ס"ק יג: שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית, וכדכתיב: "המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר", להורות שאין ריבוי ההשתדלות מועיל מאומה...

אותם דברים נמצאים בעוד הרבה ספרים.
כדאי לכבודו לעיין במקור שהבאתי, שם נראה שאין סתירה כלל. וכל מה שאמרו שריבוי ההשתדלות אינו מועיל הוא לגבי התחכמות יתירה עד כדי שמטריד אותו מעבודת ה' כדבעי. אבל עצם ההשתדלות לבחור עבודה מכניסה יותר, או לקנות מכונה שמייצרת יותר - זו השתדלות רגילה ורצויה כפשוט.

(נ.ב. המסילת ישרים לא קשור לכאן כלל.)
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
א. וכל מה שאמרו שריבוי ההשתדלות אינו מועיל הוא לגבי התחכמות יתירה עד כדי שמטריד אותו מעבודת ה' כדבעי. אבל עצם ההשתדלות לבחור עבודה מכניסה יותר, או לקנות מכונה שמייצרת יותר - זו השתדלות רגילה ורצויה כפשוט.
ב. (נ.ב. המסילת ישרים לא קשור לכאן כלל.)
א. לא אמרתי שזה סתירה למה שהבאת, יתכן שיש בזה מחלוקת - אבל מדברי המשנ"ב ברור שאינו מועיל מאומה, והוא לא מדבר כלל על טירדא מעבודת השם.
ב. המסילת ישרים אומר גם כן שההשתדלות אינה מועילה, ואינו מדבר מענין טירדא בעבודת השם.

אבל אינני רוצה להפוך את האשכול לויכוח אם השתדלות מועילה להרבות פרנסה או לא. אני הקשתי לפי הדיעה שסובר שאין ריבוי השתדלות מועיל לשנות כמה הוא יתפרנס.
אם לדעת מעכ"ת אין כזה דיעה, ואף שיטה לא סבור כך, אז בבקשה, לא לכם שאלתי את השאלה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
נכון הוא מוכר מוצר ולא אמונה, אבל הוא מוכר מוצר שהוא מצהיר עליו שזה ירבה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר.
אז אני אשאל אותך, האם המוצר הזה ירבה לקונה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר או לא?? כן או לא?
אם לא, אז למה אין  כאן מקח טעות?
[/quote]
כי מצד חו"מ הכל תקין הוא לא עובד עליו ולא מוכר לו אמונות אלא מוצר.
את השיקולים האמוניים כל אחד יכול לעשות לעצמו
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אחד שמוכר מכונה לייצור מוצר מסויים, ומפרסם שע"י מכונה זו אפשר להתפרנס הרבה יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של המוצר ליום ממה שמכשיר הרגיל שנמצא בשוק מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על המכשיר שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.

אחד שמוכר שדה גדול שאפשר לזרוע בו דבר מסויים ומפרסם שמחמת גודל השדה אפשר להתפרנס יותר טוב, כיון שזה יוצר כמות של פי 3 של הדבר  ממה ששדה הרגיל שנמצא מייצר. ועל סמך זה הוא לוקח הרבה יותר יקר על השדה שלו.
שאלה: הרי ידוע שאין הפרנסה תלויה בכמות ההשתדלות, ואין ההשתדלות אלא גזירת מלך, כמבואר בכמה וכמה ספרים, וא"כ לכאורה פרסומת הנ"ל , והעלאת מחיר על פי זה, הוא מקח טעות ואונאה, כיון שבאמת אין מרויחים יותר פרנסה על ידי זה.
כמובן כשהשאלה בכמות נשאלת אחרת ולמה איכות זה לא אותו דבר
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בשלמא אמר:
יושב אוהלים אמר:
ילמדנו רבנו - וכי אם המוכר והלוקח שניהם טועים באותה טעות זה לא מקח טעות?

אם קנית מזגן חדש, וגם המוכר וגם אתה שניכם חשבתם שזה 3 כח סוס, וזה באמת רק 1 כ"ס, ושילמת על זה מחיר של 3 כ"ס, וכי אין כאן מקח טעות, בגלל ששניכם טעיתם? אתמהה.
אינו דומה
מוכרים מוצר ולא אמונות
נכון הוא מוכר מוצר ולא אמונה, אבל הוא מוכר מוצר שהוא מצהיר עליו שזה ירבה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר.
אז אני אשאל אותך, האם המוצר הזה ירבה לקונה פרנסה בגלל שזה מייצר יותר או לא?? כן או לא?
אם לא, אז למה אין  כאן מקח טעות?
הוא מסביר למה זה ירבה פרנסה, כי זה מייצר יותר.
אז הקונה יודע בדיוק מה הוא קונה, ואין כאן שום אונאה.

משלה''ד, מישהו מוכר קוקה קולה וכתוב על התווית את השטות ההסטורית ''טעם החיים''.
וכי יוכל הקונה לטעון למק''ט כיוון שנתברר שזה לא טעם החיים?
התוספות שהמוכר מוסיף על התוצאה הצדדית שיהיה לקונה כתוצאה מריבוי התוצרת, היינו תוספת פרנסה, אינה חלק מהמכר ואינה רלוונטית לטענת אונאה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
הוא מסביר למה זה ירבה פרנסה, כי זה מייצר יותר.
אז הקונה יודע בדיוק מה הוא קונה, ואין כאן שום אונאה.
מה הדין לדעתך אם מישהו מוכר מזגן, והוא אומר לקונה שזה יקרר את החדר הרבה יותר מהר מכל מזגן אחר, כיון שיש לו שני תריסים מקדימה במקום 1 שיש לכולם, ולכן זה עולה הרבה יותר ממזגן רגיל.
ואכן המזגן הזה יש לו 2 תריסים מקדימה אבל מתברר שלהד"מ ואין 2 התרסים מועילים כלום לדבי זמן הקירור, ואין שום קשר כיהו זה בין מספר התריסים לזמן הקירור.
האם תגיד, שכיון שלא רק אמר לו שיתקרר יותר מהר, אלא גם הסביר לו למה זה יקרר יותר, כי יש לו שני תריסים, אז אז הקונה יודע בדיוק מה הוא קונה, ואין כאן שום אונאה.
בודאי שלא! כי מה זה משנה שהוא הסביר לו למה זה יקרר יותר, כי יש לו 2 תריסים, וזה אמת שיש לו 2 תריסים, הרי הוא משלם יותר בגלל שהוא חושב שזה יקרר יותר מהר, וזה לא מקרר יותר מהר, ומה שהוא אמר לו שזה בגלל התריסים אין זה עושה כלום, מהני שלא יהיה אונאה, אם מה שיש לו 2 תריסים אינו משפיע כלום על זמן הקירור.


וה"נ בנידון דידן מה זה עוזר ש"הוא מסביר לו למה זה ירבה פרנסה" הרי בפועל אין שום קשר בין זה שזה מייצר יותר, לבין ריבוי פרנסה, ולמה אין כאן אונאה ומקח טעות?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אמונת אומן אמר:
הוא מסביר למה זה ירבה פרנסה, כי זה מייצר יותר.
אז הקונה יודע בדיוק מה הוא קונה, ואין כאן שום אונאה.
מה הדין לדעתך אם מישהו מוכר מזגן, והוא אומר לקונה שזה יקרר את החדר הרבה יותר מהר מכל מזגן אחר, כיון שיש לו שני תריסים מקדימה במקום 1 שיש לכולם, ולכן זה עולה הרבה יותר ממזגן רגיל.
ואכן המזגן הזה יש לו 2 תריסים מקדימה אבל מתברר שלהד"מ ואין 2 התרסים מועילים כלום לדבי זמן הקירור, ואין שום קשר כיהו זה בין מספר התריסים לזמן הקירור.
האם תגיד, שכיון שלא רק אמר לו שיתקרר יותר מהר, אלא גם הסביר לו למה זה יקרר יותר, כי יש לו שני תריסים, אז אז הקונה יודע בדיוק מה הוא קונה, ואין כאן שום אונאה.
בודאי שלא! כי מה זה משנה שהוא הסביר לו למה זה יקרר יותר, כי יש לו 2 תריסים, וזה אמת שיש לו 2 תריסים, הרי הוא משלם יותר בגלל שהוא חושב שזה יקרר יותר מהר, וזה לא מקרר יותר מהר, ומה שהוא אמר לו שזה בגלל התריסים אין זה עושה כלום, מהני שלא יהיה אונאה, אם מה שיש לו 2 תריסים אינו משפיע כלום על זמן הקירור.


וה"נ בנידון דידן מה זה עוזר ש"הוא מסביר לו למה זה ירבה פרנסה" הרי בפועל אין שום קשר בין זה שזה מייצר יותר, לבין ריבוי פרנסה, ולמה אין כאן אונאה ומקח טעות?
אין המשל נכון.

אי דמי להא דמי,
שאמר לו שטכניקה מסויימת מקררת הרבה יותר, והוסיף לו ''בפרט שבבית שלך אין בידוד'', ומסתבר שהפרט הזה אינו נכון, האם זה יהפוך את המקח למקח טעות? 
המזגן מקרר יותר.
לגבי הנתונים האישיים של הלוקח יש הטעייה, וזו לא הטעיה במקח.

אונאה זה לגבי הדבר הנמכר, לא לגבי הסביבה.
 
 
חלק עליון תַחתִית