השתתפות בהגרלה בכספי התחייבות

הכהן

משתמש ותיק
אדם התחייב למוסד/כולל כלשהו תרומה, וכעת המוסד יוצא בהתרמה עם הגרלה. האם מותר למתחייב הנ"ל להשתתף בהגרלה בסכום שאותו הוא כבר התחייב קודם?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אדם התחייב למוסד/כולל כלשהו תרומה, וכעת המוסד יוצא בהתרמה עם הגרלה. האם מותר למתחייב הנ"ל להשתתף בהגרלה בסכום שאותו הוא כבר התחייב קודם?

מלבד השאלה של זה שקונה את כרטיס הגרלה בכסף שהוא כבר התחייב לתרום, יש לעיין גם מטעם אחר, שמטרת המוסד בהגרלה הוא לעודד לאנשים שיתרמו, אבל זה שכבר התחייב לתרום לפני שהציעו את ההגרלה, אין לו זכות לקבל כרטיס הגרלה.
ושמעתי ממורה הוראה שמי שהתחייב לתרום כסף למוסד ולא ידע שהם מציעים כרטיס הגרלה, ואח"כ נודע לו על ההגרלה אין לו זכות לבקש מהם כרטיס הגרלה כיון שההגרלה נועדה רק להביא תורמים. [אמנם אח"כ הסתפק שמא אם יקבל עכשיו הגרלה זה יעודד אותו לתרום גם בפעם אחרת, וצ"ע].
וא"כ כל שכן שיש לומר כן היכן שהתחייב לתרום קודם שהיה למוסד הצעת ההגרלה כלל, וכנ"ל.
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מלבד השאלה של זה שקונה את כרטיס הגרלה בכסף שהוא כבר התחייב לתרום, יש לעיין גם מטעם אחר, שמטרת המוסד בהגרלה הוא לעודד לאנשים שיתרמו, אבל זה שכבר התחייב לתרום לפני שהציעו את ההגרלה, אין לו זכות לקבל כרטיס הגרלה.
ומה הדין במקרה שהמוסד מסכים?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הכהן אמר:
יושב אוהלים אמר:
מלבד השאלה של זה שקונה את כרטיס הגרלה בכסף שהוא כבר התחייב לתרום, יש לעיין גם מטעם אחר, שמטרת המוסד בהגרלה הוא לעודד לאנשים שיתרמו, אבל זה שכבר התחייב לתרום לפני שהציעו את ההגרלה, אין לו זכות לקבל כרטיס הגרלה.
ומה הדין במקרה שהמוסד מסכים?
גם על זה דן מורה הוראה הנ"ל שיתכן שאין להם זכות להסכים, כמו שאין להם זכות לחלק סתם כרטיסי הרגרלה לכל מאן דבעי גם אם לא תרמו, כיון שהתורמים האחרים תורמים על דעת שסך כרטיסי ההגרלה יוגבל רק למי שנכנס להגרלה כראוי, ולא שסתם יסכימו לחלק כרטיסים, שאל"כ לעולם לא יהיה גבול למספר הכרטיסים בהגרלה.
 
 

סתם איש

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הכהן אמר:
אדם התחייב למוסד/כולל כלשהו תרומה, וכעת המוסד יוצא בהתרמה עם הגרלה. האם מותר למתחייב הנ"ל להשתתף בהגרלה בסכום שאותו הוא כבר התחייב קודם?

מלבד השאלה של זה שקונה את כרטיס הגרלה בכסף שהוא כבר התחייב לתרום, יש לעיין גם מטעם אחר, שמטרת המוסד בהגרלה הוא לעודד לאנשים שיתרמו, אבל זה שכבר התחייב לתרום לפני שהציעו את ההגרלה, אין לו זכות לקבל כרטיס הגרלה.
ושמעתי ממורה הוראה שמי שהתחייב לתרום כסף למוסד ולא ידע שהם מציעים כרטיס הגרלה, ואח"כ נודע לו על ההגרלה אין לו זכות לבקש מהם כרטיס הגרלה כיון שההגרלה נועדה רק להביא תורמים. [אמנם אח"כ הסתפק שמא אם יקבל עכשיו הגרלה זה יעודד אותו לתרום גם בפעם אחרת, וצ"ע].
וא"כ כל שכן שיש לומר כן היכן שהתחייב לתרום קודם שהיה למוסד הצעת ההגרלה כלל, וכנ"ל.
אם באת מצד שההתחייבות חלה כבר ואי"ז קניה כלל שהוא נותן למוסד את מה שהוא כבר חייב להם ניחא, אבל משמעות דבריך הוא שחסר פה את התועלת של ההגרלה. וזה לא ברור שכל שזה בגדר החו"מ חשיב קנין ולא היה תנאי וכדו' מה יאסור עליו.
 
 

סתם איש

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אדם התחייב למוסד/כולל כלשהו תרומה, וכעת המוסד יוצא בהתרמה עם הגרלה. האם מותר למתחייב הנ"ל להשתתף בהגרלה בסכום שאותו הוא כבר התחייב קודם?

יש שכתבו שמותר לקנות מכסף מעשר שאי"ז קניה אלא מתנה שהמוסד נותן למי שתורם, וא"כ בכה"ג נמי המוסד נותן לו.
[מיהו מסברא יש לדון אם האמת הוא כן דלפי"ז המוסד לא יהיה חייב לתת כלל כרטסי הגרלה לתורמים].
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
שכל שזה בגדר החו"מ חשיב קנין ולא היה תנאי וכדו' מה יאסור עליו.
גם אם לא היה תנאי מפורש, יש דברים שהם בעצם משמעות של המכירה, ואם אם מדין הקנין אין כאן חיסרון,, מדין המוצר שנמכר ומשמעות מכירתו יש כאן מונע.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
ש שכתבו שמותר לקנות מכסף מעשר שאי"ז קניה אלא מתנה שהמוסד נותן למי שתורם, וא"כ בכה"ג נמי המוסד נותן לו.
זה רק כאשר יש לו טובת הנאה לתת את מעות מעשרו למי שירצה, ולכן עדיין נקרא שהוא תרם להם, משא"כ בניד"ד שכבר התחייב מקודם לתת בדוקא למוסד זה יתכן מאוד שאינו יכול לקיים את התחייבותו ממעות מעשר.
 
חלק עליון תַחתִית