עישון במקום ציבורי בראי ההלכה

יערב שיחי

משתמש ותיק
מה הדין כאשר אדם מעשן במקום ציבורי ומתעלם מהאיסור בהלכה וגם בחוק להבדיל. 
כמו"כ בעל עסק שמתעלם מהחוקים כנ''ל. 
הםא מותר להזמין משטרה או לשלוח תלונה? 
 

רבינא

משתמש ותיק
למה חייב להיות קשר אם אסור או מותר להתלונן במשטרה בגלל שהחוק אוסר?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מאתר דין

האם מותר להזמין פקחים למסעדה שמאפשרת עישון נגד החוק?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש להתרות תחילה, שאם לא ימנעו את העישון יזמינו פקח. אם ההתראה לא מועילה, מותר להזמין פקח.

מקורות:

המעשן במקום ציבורי הוא מזיק את הציבור בידיים וחייב לשלם צער וריפוי. עיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' יח ועיין עוד בשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סי' לט.

מאחר והדרך לאכוף את האיסור לעשן היא על ידי הענשת בעל המסעדה, הרי זה כתקנה לטובת הציבור. עיין עלון המשפט גליון 39 עמוד 8 תשובה ו. מקרה זה הוא כל שכן מהמקרה שם.
 

הצבי

משתמש ותיק
רבינא אמר:
למה חייב להיות קשר אם אסור או מותר להתלונן במשטרה בגלל שהחוק אוסר?

כמדומה שההנחה הפשוטה היא שהחוק לא קשור לעניין וראשית צריך לדון בראה ההלכה עצמה,
אם כי לעיתים א]שר לצרף חוק כקובע של מנהג
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
דעתי האישית.
אני לא מבין איך אנשים שלא מתירים לעצמם להפיח במקומות ציבוריים. אך לעשן אל תוך פניהם וריאותיהם של אחרים לא חוששים.
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דעתי האישית, שזה כלל לא שאלה לדיון שמי שעושה כן דינו כמזיק ואף כחובל בחברו.

השאלה שנשאלה היא לגבי איסור ערכאות.
 
זכורני בילדותי שאברך כולל התקשר להתלונן על חבירו שהוא 'מעשן' ותומ"י הגיעו ואסרוהו באזיקים וכו' והי' שם ששון ושמחה...
המתלונן הי' צריך אח"כ מאמץ לשכנעם שלא עלה על דעתו מה שמכונה אצל אחינו [ה' ירחם עליהם במהרה] 'עישון'...
נהיה מזה דו"ד אח"כ אם מותר לזה שהתלוננו עליו לשנוא את המתלונן, או תרעומת, או לא.
ונדפסו הדברים בס' תורת האדם לאדם.

אז מי שמחליט להתלונן - יפרש שיחתו היטב..
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
השאלה פשוטה גדולי ישראל בעבר או בהווה מעשנים בציבור או לא
יתכן ששם המקרה אחר שזה בא בגבולו אז אם הוא בעל הבית הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה
לא שזה לא מזיק
אני מכיר רב אחד שלא העיר על העישון בסביבתו והרגיש שזה מזיק לו
בסופו של דבר יש אסטמה חריפה עד היום הזה
אבל אחר כל הדברים רצוני להוסיף משהו פרובוקטיבי נראה שלפי התשובות בערך זה וגם בערך של עישון ביו"ט ובפסח אפשר לראות אם הבנאדם מעשן
והדברים פשוטים כי מי שלא מעשן והוא מרגיש שעצם העישון עוול אז הוא מסתכל באופן שלילי הוא לא יכול לקלוט שזה אוכל נפש הוא לא יכול לצדד מחמת הצורך להיתר
וגם בגדולי ישראל ראינו כן כמעט כל גדולי ישראל שעישנו ומעשנים מעשנים בכל אופן גם ביו"ט וגם בפסח
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יערב שיחי אמר:
מה הדין כאשר אדם מעשן במקום ציבורי ומתעלם מהאיסור בהלכה וגם בחוק להבדיל. 
כמו"כ בעל עסק שמתעלם מהחוקים כנ''ל. 
הםא מותר להזמין משטרה או לשלוח תלונה? 
בגוונא שאסור לו לעשן על פי ההלכה, מותר להזמין משטרה מדין עביד איניש דינא לנפשיה.
ושוטר לא מיקרי ערכאות.
 
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
אוסיף הערה צדדית
במידה וזה מקום של חילונים אז הפי כמה גרוע יותר הוא החילול השם שנגרם כתוצאת מזה
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
אוסיף הערה צדדית
במידה וזה מקום של חילונים אז הפי כמה גרוע יותר הוא החילול השם שנגרם כתוצאת מזה
רח"ל מהאי דעתא,
חילול השם תלוי אם יש חילונים במקום או לא?!
הם קובעים לנו אם זה חילול השם או לא?!
 
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
אחד מן הגולה אמר:
ואראה בחזון אמר:
אוסיף הערה צדדית
במידה וזה מקום של חילונים אז הפי כמה גרוע יותר הוא החילול השם שנגרם כתוצאת מזה
רח"ל מהאי דעתא,
חילול השם תלוי אם יש חילונים במקום או לא?!
הם קובעים לנו אם זה חילול השם או לא?!
זה לא שהם קובעים
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בשכונת בית ישראל לא יהיה פה חילול ה'
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בת"א אז כן יהיה פה חילול השם "תראה את החרדים האלה איך הם מתנהגים בושה"

 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
ואראה בחזון אמר:
זה לא שהם קובעים
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בשכונת בית ישראל לא יהיה פה חילול ה'
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בת"א אז כן יהיה פה חילול השם "תראה את החרדים האלה איך הם מתנהגים בושה"
מה הם אומרים לא קשור לחילול ה', אין הבדל בגדרי חילול ה' אם נעשה מול אנשים חרדים או חילונים, אם זה בחדרי חדרים או ברשות הרבים. יש בזה הבדל רק לגבי חילול ה' ברבים אם זה בפני עשרה מישראל [ומסתבר שחילונים גם לא מועילים לזה].
מקור דבריך נובעים מעיוות שנשתרש בשנים האחרונות.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יעוי' יומא פו, א (ואין נפקותא אם הוא מגדרי חלול ש"ש או באו"א, אלא הכלל העולה: הדבר מסב נזק רב, ורצוי להמנע הימנו).
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
ואראה בחזון אמר:
זה לא שהם קובעים
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בשכונת בית ישראל לא יהיה פה חילול ה'
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בת"א אז כן יהיה פה חילול השם "תראה את החרדים האלה איך הם מתנהגים בושה"
מה הם אומרים לא קשור לחילול ה', אין הבדל בגדרי חילול ה' אם נעשה מול אנשים חרדים או חילונים, אם זה בחדרי חדרים או ברשות הרבים. יש בזה הבדל רק לגבי חילול ה' ברבים אם זה בפני עשרה מישראל [ומסתבר שחילונים גם לא מועילים לזה].
מקור דבריך נובעים מעיוות שנשתרש בשנים האחרונות.
 
תלמוד בבלי יומא פ"ו ע"א
היכי דמי חילול השם אמר רב כגון אנא אי שקילנא בישרא מטבחא ולא יהיבנא דמי לאלתר אמר אביי לא שנו אלא באתרא דלא תבעי אבל באתרא דתבעי לית לן בה אמר רבינא ומתא מחסיא אתרא דתבעי הוא אביי כדשקיל בישרא מתרי שותפי יהיב זוזא להאי וזוזא להאי והדר מקרב להו גבי הדדי ועביד חושבנא רבי יוחנן אמר כגון אנא דמסגינא ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין יצחק דבי רבי ינאי אמר כל שחביריו מתביישין מחמת שמועתו (היינו חילול השם) +מסורת הש"ס [היכי דמי]+ אמר רב נחמן בר יצחק כגון דקא אמרי אינשי שרא ליה מריה לפלניא אביי אמר כדתניא ואהבת את ה' אלהיך שיהא שם שמים מתאהב על ידך שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו אשרי אביו שלמדו תורה אשרי רבו שלמדו תורה אוי להם לבריות שלא למדו תורה פלוני שלמדו תורה  ראו כמה נאים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו עליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר אבל מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה ואין דבורו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו אוי לו לפלוני שלמד תורה אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו ועליו הכתוב אומר באמר להם עם ה' אלה ומארצו יצאו 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אחד מן הגולה אמר:
ואראה בחזון אמר:
זה לא שהם קובעים
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בשכונת בית ישראל לא יהיה פה חילול ה'
אם אדם בעל חזות חרדית ידליק סיגריה במקום ציבורי בת"א אז כן יהיה פה חילול השם "תראה את החרדים האלה איך הם מתנהגים בושה"
מה הם אומרים לא קשור לחילול ה', אין הבדל בגדרי חילול ה' אם נעשה מול אנשים חרדים או חילונים, אם זה בחדרי חדרים או ברשות הרבים. יש בזה הבדל רק לגבי חילול ה' ברבים אם זה בפני עשרה מישראל [ומסתבר שחילונים גם לא מועילים לזה].
מקור דבריך נובעים מעיוות שנשתרש בשנים האחרונות.
 
תלמוד בבלי יומא פ"ו ע"א
היכי דמי חילול השם אמר רב כגון אנא אי שקילנא בישרא מטבחא ולא יהיבנא דמי לאלתר אמר אביי לא שנו אלא באתרא דלא תבעי אבל באתרא דתבעי לית לן בה אמר רבינא ומתא מחסיא אתרא דתבעי הוא אביי כדשקיל בישרא מתרי שותפי יהיב זוזא להאי וזוזא להאי והדר מקרב להו גבי הדדי ועביד חושבנא רבי יוחנן אמר כגון אנא דמסגינא ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין יצחק דבי רבי ינאי אמר כל שחביריו מתביישין מחמת שמועתו (היינו חילול השם) +מסורת הש"ס [היכי דמי]+ אמר רב נחמן בר יצחק כגון דקא אמרי אינשי שרא ליה מריה לפלניא אביי אמר כדתניא ואהבת את ה' אלהיך שיהא שם שמים מתאהב על ידך שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו אשרי אביו שלמדו תורה אשרי רבו שלמדו תורה אוי להם לבריות שלא למדו תורה פלוני שלמדו תורה  ראו כמה נאים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו עליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר אבל מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה ואין דבורו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו אוי לו לפלוני שלמד תורה אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו ועליו הכתוב אומר באמר להם עם ה' אלה ומארצו יצאו 
לא ראיתי מקור מדברי הגמ' שהביא מר לסתור את דברי כל הראשונים שלא חילקו בין עומד בחדרי חדרים לעומד ברה"ר אלא לעניין קידוש שמו ברבים בלבד, ומעולם לא נשמע לחלק בין חרדים לחילונים רח"ל, שרק ליד חילונים חשוב חילול ה'. הגמ' מדברת על הגדרה של מעשה שהבריות אומרות עליו וכו', אך לא צריך שיאמרו כך בפועל כמובן.
אגב, כמה נאים דרכיו ומתוקנים מעשיו היינו שהם ע"פ תורה, ולא לפי מה שהם קבעו לעצמם מה נחשב נאים ומתוקן.
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יעוי' יומא פו, א (ואין נפקותא אם הוא מגדרי חלול ש"ש או באו"א, אלא הכלל העולה: הדבר מסב נזק רב, ורצוי להמנע הימנו).
בזה אני מסכים עם מר, לא באתי אלא להעיר על השימוש בעבירת חילול ה' במקום שאינו נוגע, [אגב, ניהלנו על זה ויכוח בפורום זה פעם לא?] אך כמובן שהדבר מסב נזק רב ורצוי להמנע.
 
 
חלק עליון תַחתִית