רישום לסטודנט כשאין בכוונתו להגיע ללימודים - גזל?

יכילנא למימר

משתמש רגיל
נהוג בקרב רבים בחודש זה, שנרשמים ללימודים במכללות שונים בסכום מועט יחסית, אף שאין בכוונתם להגיע ללימודים, וזאת כדי לחסוך מעלויות הרב קו (החסכון ניכר).
ויש לדון האם הדבר אסור משום גזל, והאם נחשב כגזל מהמדינה או כגזל מחברת האוטובוסים, ואף אם נחשב כגזל מן המדינה יש לדון האם נחשב כאילו גזלתי, או כאילו שילמתי פחות, (שבזה רבו המתירים, וידוע דעת החזון איש בענין, ובמיוחד שהרי רוב מי שעושה את זה הוא תלמיד ישיבה או אברך שבפועל הוא ודאי סטודנט, ורק מצד רשויות החוק אינו מוכר ככזה), אשמח לשמוע מה יש לציבור לומר בנידון זה.
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
מה הצד שזה גזל? גם סטודנט חילוני שמזלזל בלימודים נחשב כגזלן? או שנחשב שמזיק לעצמו?
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
פותח הנושא
סלקא דעתך אמר:
מה הצד שזה גזל? גם סטודנט חילוני שמזלזל בלימודים נחשב כגזלן? או שנחשב שמזיק לעצמו?
השאלה היא בכה"ג שאנן סהדי שאינו חושב להגיע למקום הלימודים (יש הרבה שנרשמים למכללה ברחובות בשעה שגרים בירושלים), וא"כ לא נחשב לתלמיד המקום בפועל. ואינו דומה לאדם שחושב ללמוד וכו' ואולי בפועל אינו מגיע.
 

הצבי

משתמש ותיק
אני נמנעתי מזה מהטעם הנ''ל ויודע על לפחות עוד אדם אחד שנמנע מהטעם הנ''ל.
וקצת יש לדמות לעניין הנידון הידוע בסבסוד של קופ''ח למוצרים שונים כאשר קונים אותם ומחזירים ובתמורה מקבלים מוצר אחר.
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
לטעמי זה היה גזל אם היה פיקוח על הנושא, אבל כשמראש מאפשרים לכל אחד להיות סטודנט ולא להגיע ללימודים הרי אין כאן גזל כלל.
דרך אגב אפשר בהרבה מקרים ללמוד את הקורס מהבית בטלפון ועדיין המדינה מסבסדת שזה סברה נוספת להקל, שהרי מסבסדים גם למי שאינו צריך כי לומד מהבית.
מה שכן יש להעיר לגבי מקומות שמפרסמים על קורסים שבמציאות כלל לא קיימים (מכיר אנשים שביקשו את חומר הלימודים ואמרו להם שיקבלו במייל ועד עכשיו לא קיבלו כלום ואף שביקשו כמה פעמים).
 

משה אמת

משתמש ותיק
הצבי אמר:
אני נמנעתי מזה מהטעם הנ''ל ויודע על לפחות עוד אדם אחד שנמנע מהטעם הנ''ל.
וקצת יש לדמות לעניין הנידון הידוע בסבסוד של קופ''ח למוצרים שונים כאשר קונים אותם ומחזירים ובתמורה מקבלים מוצר אחר.
גם אם זה גזל, המרחק בין גזל מהקופת חולים, לגזל מהמדינה רחוק שנות אור.
ובמקרה הזה גם החברה המפעילה לא מפסידה את התגמולים עבור תיקופים.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.
 
 

הצבי

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
הצבי אמר:
אני נמנעתי מזה מהטעם הנ''ל ויודע על לפחות עוד אדם אחד שנמנע מהטעם הנ''ל.
וקצת יש לדמות לעניין הנידון הידוע בסבסוד של קופ''ח למוצרים שונים כאשר קונים אותם ומחזירים ובתמורה מקבלים מוצר אחר.
גם אם זה גזל, המרחק בין גזל מהקופת חולים, לגזל מהמדינה רחוק שנות אור.
ובמקרה הזה גם החברה המפעילה לא מפסידה את התגמולים עבור תיקופים.
לא התכוונתי להשוות בעני''ז
 
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
פותח הנושא
משה אמת אמר:
הצבי אמר:
אני נמנעתי מזה מהטעם הנ''ל ויודע על לפחות עוד אדם אחד שנמנע מהטעם הנ''ל.
וקצת יש לדמות לעניין הנידון הידוע בסבסוד של קופ''ח למוצרים שונים כאשר קונים אותם ומחזירים ובתמורה מקבלים מוצר אחר.
גם אם זה גזל, המרחק בין גזל מהקופת חולים, לגזל מהמדינה רחוק שנות אור.
ובמקרה הזה גם החברה המפעילה לא מפסידה את התגמולים עבור תיקופים.
אתה אומר את זה מסברא או מידיעה?
נפקא מינה גדולה מאד.
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
יכילנא למימר אמר:
נהוג בקרב רבים בחודש זה, שנרשמים ללימודים במכללות שונים בסכום מועט יחסית, אף שאין בכוונתם להגיע ללימודים, וזאת כדי לחסוך מעלויות הרב קו (החסכון ניכר).
ויש לדון האם הדבר אסור משום גזל, והאם נחשב כגזל מהמדינה או כגזל מחברת האוטובוסים, ואף אם נחשב כגזל מן המדינה יש לדון האם נחשב כאילו גזלתי, או כאילו שילמתי פחות, (שבזה רבו המתירים, וידוע דעת החזון איש בענין, ובמיוחד שהרי רוב מי שעושה את זה הוא תלמיד ישיבה או אברך שבפועל הוא ודאי סטודנט, ורק מצד רשויות החוק אינו מוכר ככזה), אשמח לשמוע מה יש לציבור לומר בנידון זה.
מה שידוע לי שכל מה שהחוק היבש מאפשר גם אם זה לא כונת המחוקק זה מותר [משא"כ בתורת משה שגם הכונה קובעת]
 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
תלמוד-תורה אמר:
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.
מישהו יכול לגנוב כסף מעשיר בשביל מלגה לכולל  ולומר שתלמוד תורה זה הכי חשוב יותר מהעסקים שלך?
 

פפפפ

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
משה אמת אמר:
תלמוד-תורה אמר:
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.
מישהו יכול לגנוב כסף מעשיר בשביל מלגה לכולל  ולומר שתלמוד תורה זה הכי חשוב יותר מהעסקים שלך?
חוזר למחלוקת אם מותר לגנוב מהמדינה ! ואינו דומה לגונב מן העשיר 
 
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
פותח הנושא
פפפפ אמר:
תלמוד-תורה אמר:
משה אמת אמר:
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.
מישהו יכול לגנוב כסף מעשיר בשביל מלגה לכולל  ולומר שתלמוד תורה זה הכי חשוב יותר מהעסקים שלך?
חוזר למחלוקת אם מותר לגנוב מהמדינה ! ואינו דומה לגונב מן העשיר 

השאלה היא האם חשיב כגונב מן המדינה או מחברת התחבורה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
תלמוד-תורה אמר:
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.

אין שום קשר אם לפי האמת זה נכון או לא.
הם לא חייבים לתת הנחה לאף אחד, והם החליטו שרוצים לתת הנחה לתלמידי בתי ספר ואוניברסיטה בגלל "פיתוח תרבות", אבל הם התנו את זה במפורש למוסדות שמוכרים על ידי הממונים שלהם. וגם אם האמת הוא ששעה אחת של לימוד במוסד אחד של לימוד תורה הוא הרבה יותר מפתח את התרבות יותר מכל שעות הלימודים בכל מוסדותיהם ביחד, מ"מ אם לא לסבסד הנחות לתלמידי מוסדות אלו אין שום קשר אם לפי האמת זה הגיוני ונכון או לא, זה לא נכלל בהסכם, ואין על זה סבסוד.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק

אחזור ואכתוב הערה שכתבתי במקום אחר שקשור להרבה נידונים בכגון זה שבאשכול הזה:

הקדמה:
אין ההודעה הבאה מכוונת לשום אדם או כותב ספיציפי, ואין הוא כלל גורף ללא יוצא מן הכלל, אלא משהו שהסקתי באופן רחב מתוך נסיוני בהרבה מקרים כאלה שעיינתי בהם וכדרכם של כללים לכל כלל יש יוצא מן הכלל:

מנסיון שלי שמתי לב שכמעט בכל המקרים שאנשים דנים (גם בצורה הלכתית ולמדנית) על כל מיני תשלומים אם אפשר "לעקוף אותם" או להתחמק מהם, או על סוגי ה"קומבינות" למיניהם אם מותרים הם ע"פ הלכה או לא, ברובם הגדול הרוצים להתיר הם אנשים כאלה שלא בוער בהם בהרבה חומרת איסור גזילה וגניבה וכו', ובאין כאילו בטענה של "התורה חסה על ממונם של ישראל" וש"אין שום ענין סתם לשלם אם לא צריך" וכו' וכו' (שלא לדבר על ה"קנאים" למינהם שסוברים ש"מצוה לגנוב מהמדינה" וש"הם גונבים כל הזמן ממני -ואני סה"כ מנסה להציל את מה שגנבו ממני בעבר"), טענות של כאילו "לשם שמים". או שטוענים ש"רק באתי לדבר בלימוד" וכדומה. ומחפשים כל מיני סברות להתיר, ובהינף יד הם מבטלים את כל השאלה "בטוח שלא איכפת להם, והם מוחלים, או ש"גם הם יודעים שעושים דברים כאלה והם לוקחים את זה בחשבון", ויש כאלה שעוד מוסיפים "ואם לא אז הם סתם טיפשים וזה אבידה מדעת", או "בטלה דעתם" וכו' וכו' (כאילו שמותר לגנוב ממי שיודע שיש אנשים שגונבים ממנו).

וכל אחד יבדוק בעצמו אם טענותיו וסברותיו להקל בעניינים כאלו אינם נובעים מחיסרון בזהירות בחומר ענייני גזילה וגניבה וכו'.
ומי שמעיד על עצמו באמיתת לבו שכשר אנוכי ובאמת התכוונתי לשם שמים או רק לשם לימוד לא אליו דיברתי כלל.

[נ.ב. אין טעם להגיב עם כל מיני ציטוטים של רבנים ופוסקים וספרים חשובים שדנו בכעין אלו, שהרי בכה"ג בדרך כלל הרוב אכן כוונתם לבירור ההלכה בלבד, או להציל ממון ישראל מכליון, ולא ח"ו יצר הכסף הוא המניעם].
 

יכילנא למימר

משתמש רגיל
פותח הנושא
כעת ראיתי בספר חקת משפט - לא תגזול להג"ר אלחנן פרץ (עמ' קכט), שדן לעניין ליסוע בכרטיס נוער לנוסע מבוגר, ולא הכריע בענין זה.
ולענין השאלה האם חברת התחבורה מקבלת ע"ז החזר, הביא ששמע מ'נציג עיריה' שהממשלה משלמת לחברות התחבורה על כל הנוסעים הצעירים ומשלימה להם את החסר, ומן הסתם זו המציאות גם לענין סטודנט.
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
הרב @יושב אוהלים מעניין שאחרי כל האריכות שכולם מזלזלים בגזל, ולא בוער להם גזל, ואחרי כל הנסיון רב השנים, לא מצאת הסבר-מדוע יש כאן גזל?
האם אדם שקנה חלב במכולת וזרק אותו לפח עובר על גזל?
הרי ודאי שיצרן מכר אותו על מנת שישתמשו בו?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
הרב @יושב אוהלים מעניין שאחרי כל האריכות שכולם מזלזלים בגזל, ולא בוער להם גזל, ואחרי כל הנסיון רב השנים, לא מצאת הסבר-מדוע יש כאן גזל?
האם אדם שקנה חלב במכולת וזרק אותו לפח עובר על גזל?
הרי ודאי שיצרן מכר אותו על מנת שישתמשו בו?
ראשית כל סילפת את דברי. מעולם לא כתבתי שכולם מזלזלים בגזל. (אפי' בגמרא לא כתוב אלא "רוב בגזל" - ואגב עיי"ש ברש"י שפי' רוב בגזל - רוב בני אדם חשודין על הגזל כעין גזל שמורין להתירא וכו', עכ"ל. ודי למבין).
ולענין עיקר דבריך  - לא נכנסתי כלל לשאלה הספיציפית הזאת או לכל שאלה ספיציפית אחרת אם יש או אין בו משום גזל, (אף שכל בר דעת מבין שאין כל קשר בין נידון דידן לקונה חלב ואינו משתמש בו, ואדרבה אולי המשל קשור יותר לנקודה שציינתי - שלדאבוננו יש אנשים שחושבים שאם יש איזשהו דרך להרויח כסף על ידי איזה 'קומבינה' ואני לא עושה כן זה ממש בל-תשחית, ומדמין אותו בראשם כאילו ממש זרקו חלב לפח).
מה שכתבתי היה קשור לעצם חיפוש ההיתרים לעניינים כאלה והדומה להם, וכל שאינו ברור להם שאסור על פי ההלכה היבשה, בין אם יש בו משום יושר ובין שאין בו, יקפצו עליו להרויח עוד כמה שקלים.

 
 

זוטרא

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
משה אמת אמר:
תלמוד-תורה אמר:
הממשלה נותנת הנחות לסטודנטים בשביל לפתח תרבות.
לא נראה לי שזה משהו מסחרי שאפשר לעשות אותו
אין לך פיתוח תרבות גדול משעה של לימוד.
והם לא בר סמכא לקבוע שזה לא נכון.
מישהו יכול לגנוב כסף מעשיר בשביל מלגה לכולל  ולומר שתלמוד תורה זה הכי חשוב יותר מהעסקים שלך?
אם סטודנט נרשם ללימודי משפטים (ח"ו), ורוצה אח"כ להמיר את זה ללימודי רפואה, האם צריך רשות מהמדינה או מספיק, הנהלת המכללה,?
כולם יודו שמספיק את הנהלת המכללה,
ואם כן במקרה שלנו אדם שנרשם ללימודים מסוימים, (קורס בחינוך ילדים לדוגמא) ואח"כ רוצה להמיר אותם בלימודי התורה הקדושה, והנהלת המכללה מסכימה אם כן, הוא לומד במכללת מה שליבו חפץ, ולוקח כדין את ההנחה באוטובוס.
 
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
רוצה להיות טוב אמר:
סלקא דעתך אמר:
מעניין שאחרי כל האריכות שכולם מזלזלים בגזל, ולא בוער להם גזל,
סילוף!!!

יושב אוהלים אמר:
סלקא דעתך אמר:
הרב @יושב אוהלים מעניין שאחרי כל האריכות שכולם מזלזלים בגזל, ולא בוער להם גזל, ואחרי כל הנסיון רב השנים, לא מצאת הסבר-מדוע יש כאן גזל?
האם אדם שקנה חלב במכולת וזרק אותו לפח עובר על גזל?
הרי ודאי שיצרן מכר אותו על מנת שישתמשו בו?
ראשית כל סילפת את דברי. מעולם לא כתבתי שכולם מזלזלים בגזל. (אפי' בגמרא לא כתוב אלא "רוב בגזל" - ואגב עיי"ש ברש"י שפי' רוב בגזל - רוב בני אדם חשודין על הגזל כעין גזל שמורין להתירא וכו', עכ"ל. ודי למבין).
ולענין עיקר דבריך  - לא נכנסתי כלל לשאלה הספיציפית הזאת או לכל שאלה ספיציפית אחרת אם יש או אין בו משום גזל, (אף שכל בר דעת מבין שאין כל קשר בין נידון דידן לקונה חלב ואינו משתמש בו, ואדרבה אולי המשל קשור יותר לנקודה שציינתי - שלדאבוננו יש אנשים שחושבים שאם יש איזשהו דרך להרויח כסף על ידי איזה 'קומבינה' ואני לא עושה כן זה ממש בל-תשחית, ומדמין אותו בראשם כאילו ממש זרקו חלב לפח).
מה שכתבתי היה קשור לעצם חיפוש ההיתרים לעניינים כאלה והדומה להם, וכל שאינו ברור להם שאסור על פי ההלכה היבשה, בין אם יש בו משום יושר ובין שאין בו, יקפצו עליו להרויח עוד כמה שקלים.

 

דבר אחד ברור מכל האריכות (או הקיצור-לר' רוצה להיות טוב)
שמונח לך מראש שיש כאן גזל אפי' בלי להוכיח ולבאר.
אני בהחלט מעריך את הישרות שלך ולכך כעת עליך לגשת לסוגיא ביושר ובלא הנחות קודמות ולפחות יהא שווה בעיניך שמא יש כאן גזל ושמא אין כאן ואז לנסות לבאר למה יש ולא רק לומר "אני" בטוח שיש אף ללא סברא או הגיון, ונא כולם לכו בעקבותי.
ומה באמת ההבדל לשקית חלב?
 

משה אמת

משתמש ותיק
יכילנא למימר אמר:
כעת ראיתי בספר חקת משפט - לא תגזול להג"ר אלחנן פרץ (עמ' קכט), שדן לעניין ליסוע בכרטיס נוער לנוסע מבוגר, ולא הכריע בענין זה.
ולענין השאלה האם חברת התחבורה מקבלת ע"ז החזר, הביא ששמע מ'נציג עיריה' שהממשלה משלמת לחברות התחבורה על כל הנוסעים הצעירים ומשלימה להם את החסר, ומן הסתם זו המציאות גם לענין סטודנט.
התשלום לחברות מגיע ממשרד התחבורה ללא קשר לכמות הנוסעכים, ונתבאר במק"א
 

הצבי

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
יכילנא למימר אמר:
נהוג בקרב רבים בחודש זה, שנרשמים ללימודים במכללות שונים בסכום מועט יחסית, אף שאין בכוונתם להגיע ללימודים, וזאת כדי לחסוך מעלויות הרב קו (החסכון ניכר).
ויש לדון האם הדבר אסור משום גזל, והאם נחשב כגזל מהמדינה או כגזל מחברת האוטובוסים, ואף אם נחשב כגזל מן המדינה יש לדון האם נחשב כאילו גזלתי, או כאילו שילמתי פחות, (שבזה רבו המתירים, וידוע דעת החזון איש בענין, ובמיוחד שהרי רוב מי שעושה את זה הוא תלמיד ישיבה או אברך שבפועל הוא ודאי סטודנט, ורק מצד רשויות החוק אינו מוכר ככזה), אשמח לשמוע מה יש לציבור לומר בנידון זה.
מה שידוע לי שכל מה שהחוק היבש מאפשר גם אם זה לא כונת המחוקק זה מותר [משא"כ בתורת משה שגם הכונה קובעת]


השאילה אם זה מתיר ע''פ ד''ת, [כי גם דינא דמלכותא צריך להתפרש בד''ת, כמבו' בסוגיות בב''ב ס''פ חזקת].
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
יכילנא למימר אמר:
משה אמת אמר:
הצבי אמר:
אני נמנעתי מזה מהטעם הנ''ל ויודע על לפחות עוד אדם אחד שנמנע מהטעם הנ''ל.
וקצת יש לדמות לעניין הנידון הידוע בסבסוד של קופ''ח למוצרים שונים כאשר קונים אותם ומחזירים ובתמורה מקבלים מוצר אחר.
גם אם זה גזל, המרחק בין גזל מהקופת חולים, לגזל מהמדינה רחוק שנות אור.
ובמקרה הזה גם החברה המפעילה לא מפסידה את התגמולים עבור תיקופים.
אתה אומר את זה מסברא או מידיעה?
נפקא מינה גדולה מאד.
מסברא לאור מהות התשלום:
צירוף.PNG [attachment=0]
 
 

הצבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:

אחזור ואכתוב הערה שכתבתי במקום אחר שקשור להרבה נידונים בכגון זה שבאשכול הזה:

הקדמה:
אין ההודעה הבאה מכוונת לשום אדם או כותב ספיציפי, ואין הוא כלל גורף ללא יוצא מן הכלל, אלא משהו שהסקתי באופן רחב מתוך נסיוני בהרבה מקרים כאלה שעיינתי בהם וכדרכם של כללים לכל כלל יש יוצא מן הכלל:

מנסיון שלי שמתי לב שכמעט בכל המקרים שאנשים דנים (גם בצורה הלכתית ולמדנית) על כל מיני תשלומים אם אפשר "לעקוף אותם" או להתחמק מהם, או על סוגי ה"קומבינות" למיניהם אם מותרים הם ע"פ הלכה או לא, ברובם הגדול הרוצים להתיר הם אנשים כאלה שלא בוער בהם בהרבה חומרת איסור גזילה וגניבה וכו', ובאין כאילו בטענה של "התורה חסה על ממונם של ישראל" וש"אין שום ענין סתם לשלם אם לא צריך" וכו' וכו' (שלא לדבר על ה"קנאים" למינהם שסוברים ש"מצוה לגנוב מהמדינה" וש"הם גונבים כל הזמן ממני -ואני סה"כ מנסה להציל את מה שגנבו ממני בעבר"), טענות של כאילו "לשם שמים". או שטוענים ש"רק באתי לדבר בלימוד" וכדומה. ומחפשים כל מיני סברות להתיר, ובהינף יד הם מבטלים את כל השאלה "בטוח שלא איכפת להם, והם מוחלים, או ש"גם הם יודעים שעושים דברים כאלה והם לוקחים את זה בחשבון", ויש כאלה שעוד מוסיפים "ואם לא אז הם סתם טיפשים וזה אבידה מדעת", או "בטלה דעתם" וכו' וכו' (כאילו שמותר לגנוב ממי שיודע שיש אנשים שגונבים ממנו).

וכל אחד יבדוק בעצמו אם טענותיו וסברותיו להקל בעניינים כאלו אינם נובעים מחיסרון בזהירות בחומר ענייני גזילה וגניבה וכו'.
ומי שמעיד על עצמו באמיתת לבו שכשר אנוכי ובאמת התכוונתי לשם שמים או רק לשם לימוד לא אליו דיברתי כלל.

[נ.ב. אין טעם להגיב עם כל מיני ציטוטים של רבנים ופוסקים וספרים חשובים שדנו בכעין אלו, שהרי בכה"ג בדרך כלל הרוב אכן כוונתם לבירור ההלכה בלבד, או להציל ממון ישראל מכליון, ולא ח"ו יצר הכסף הוא המניעם].

וכבר צעק מרן הגרא''י בכגון דא על המנהג לעשות קומבינה עם הקופ''ח כנ''ל, שהגיעו הדברים עד כדי כך שהוצרכו לבטל את הסיבסודים הידועים, ובימים האחרונים לסבסודים היו ממש תורות של אנשים בחנויות למען לקמבן את הקופ''ח בכמה שקלים.
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
אינו דומה לקופ"ח שהתנו מפורש לא לעשות כן, ואדם יכול להתנות מה שרוצה על מתנתו ואם אינו עומד בתנאי המתנה בטלה.
 
חלק עליון תַחתִית