שאלה מעניינת ומעשית מאוד לזוגות צעירים

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
שאלה מעניינת ומעשית מאוד

יש נשים שהרוויחו סכומים יפים קודם החתונה וכבר תרמו מהם מעשר כספים,

אחרי החתונה הם מביאים את הכסף לחשבון המשותף, והם משתמשים בו ביחד

נמצא, שהבעל קיבל כסף שמעולם לא היה לו,

האם הוא צריך לתרום ממנו מעשר כספים עוד פעם ?

נ.ב.
יש לדון מה הגדר של כסף זה והאם הבעל נהפך לבעלים, וכן האם צריך לתת חצי מהכסף וכו'


כל תשובה מועילה תתקבל בברכה 
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
תלמיד מחכים אמר:
שאלה מעניינת ומעשית מאוד

יש נשים שהרוויחו סכומים יפים קודם החתונה וכבר תרמו מהם מעשר כספים,

אחרי החתונה הם מביאים את הכסף לחשבון המשותף, והם משתמשים בו ביחד

נמצא, שהבעל קיבל כסף שמעולם לא היה לו,

האם הוא צריך לתרום ממנו מעשר כספים עוד פעם ?

נ.ב.
יש לדון מה הגדר של כסף זה והאם הבעל נהפך לבעלים, וכן האם צריך לתת חצי מהכסף וכו'


כל תשובה מועילה תתקבל בברכה 

היתה לי שאלה דומה, והרב שלי פסק לחייב במעשר כספים, כי מצד הבעל זהו כסף שלא הופרש ממנו מעשר.
על אף שאפשר להתווכח על עמדה זו, לענ''ד ברור שהפיתרון לתת מעשר על חצי מהסכום, אין לו מקום לפי היהדות.
כל המושג הזה הורתו ולידתו בחטא השוויון.
 

פפפפ

משתמש ותיק
תלמיד מחכים אמר:
שאלה מעניינת ומעשית מאוד

יש נשים שהרוויחו סכומים יפים קודם החתונה וכבר תרמו מהם מעשר כספים,

אחרי החתונה הם מביאים את הכסף לחשבון המשותף, והם משתמשים בו ביחד

נמצא, שהבעל קיבל כסף שמעולם לא היה לו,

האם הוא צריך לתרום ממנו מעשר כספים עוד פעם ?

נ.ב.
יש לדון מה הגדר של כסף זה והאם הבעל נהפך לבעלים, וכן האם צריך לתת חצי מהכסף וכו'


כל תשובה מועילה תתקבל בברכה 
כסף מעושר אין צריך עוד לעשרו כך מקובלנו 
 
 
א' אני חושב שכסף שהאשה חסכה לאחרי החתונה יכול להיות שזה נקרא שהיא זיכתה את זה מראש לבעלכי בשבילו היא חסכה את זה ומעיקר הדיון אולי היא בכלל לא יכלה לתת מעש"כ וכל מה שנתנה הוא מדין זכין
ב'עד כמה שאין חיוב לתת מעש"כ אלא זה נפסק בתורת מנהג ברור שאם ניתן כבר מהכסף הזה יצאו ידי"ח
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
פותח הנושא
 לא הבנתי את הרעיון של

"כסף מעושר אין צריך לעשרו"

לא זכיתי להבין, אם אני הרווחתי כסף ממסחר ועישרתי אותו, ולאחמ"כ נתתי אותו במתנה לך, אתה לא צריך לעשרו? אתמהה
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר בי רב דחד יומא אמר:
א' אני חושב שכסף שהאשה חסכה לאחרי החתונה יכול להיות שזה נקרא שהיא זיכתה את זה מראש לבעלכי בשבילו היא חסכה את זה ומעיקר הדיון אולי היא בכלל לא יכלה לתת מעש"כ וכל מה שנתנה הוא מדין זכין
ב'עד כמה שאין חיוב לתת מעש"כ אלא זה נפסק בתורת מנהג ברור שאם ניתן כבר מהכסף הזה יצאו ידי"ח

נראה לי מחודש מאוד להגיד שהוא זיכה לבעלה העתידי

1. אם תיקנה עם הכסף מילקשייק, היא גנבה מבעלה העתידי? 
2.האם זה תלוי בנידון של ברירה?
 
 

רק מה'

משתמש רגיל
אולי היא יכולה לא להקנות לו את הכסף אלא רק לתת לו רשות שימוש.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פ''ת רמט סק"א בשם שאילת יעב''ץ

ועיין עוד בשאילת יעב"ץ שם שנסתפק באשה שמכנסת לבעלה מעות שיש לה בעצמה שירשתו וכה"ג באופן שאין רשות אביה שולטת בה אם מחויב הבעל לעשור מעות נצ"ב ונכסי מלוג שלה והדר פסיק לקולא דמסתייעא דעביד בהו מידי דמצוה אבל אינו מחוייב לתת מעשר לעניים מ"מ המחמיר תע"ב.
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
פותח הנושא
גבריאל פולארד אמר:
פ''ת רמט סק"א בשם שאילת יעב''ץ

ועיין עוד בשאילת יעב"ץ שם שנסתפק באשה שמכנסת לבעלה מעות שיש לה בעצמה שירשתו וכה"ג באופן שאין רשות אביה שולטת בה אם מחויב הבעל לעשור מעות נצ"ב ונכסי מלוג שלה והדר פסיק לקולא דמסתייעא דעביד בהו מידי דמצוה אבל אינו מחוייב לתת מעשר לעניים מ"מ המחמיר תע"ב.

תודה רבה על המקור המעניין,
אבל לא זכיתי להבין על מה מדובר ומה הסברא שכותב, אשמח אם תוכלו לכתוב, יישר כח !!!
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
תלמיד מחכים אמר:
גבריאל פולארד אמר:
פ''ת רמט סק"א בשם שאילת יעב''ץ

ועיין עוד בשאילת יעב"ץ שם שנסתפק באשה שמכנסת לבעלה מעות שיש לה בעצמה שירשתו וכה"ג באופן שאין רשות אביה שולטת בה אם מחויב הבעל לעשור מעות נצ"ב ונכסי מלוג שלה והדר פסיק לקולא דמסתייעא דעביד בהו מידי דמצוה אבל אינו מחוייב לתת מעשר לעניים מ"מ המחמיר תע"ב.

תודה רבה על המקור המעניין,
אבל לא זכיתי להבין על מה מדובר ומה הסברא שכותב, אשמח אם תוכלו לכתוב, יישר כח !!!
שאילת יעבץ ח''א סי' ו.jpg
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
תלמיד מחכים אמר:
שאלה מעניינת ומעשית מאוד

יש נשים שהרוויחו סכומים יפים קודם החתונה וכבר תרמו מהם מעשר כספים,

אחרי החתונה הם מביאים את הכסף לחשבון המשותף, והם משתמשים בו ביחד

נמצא, שהבעל קיבל כסף שמעולם לא היה לו,

האם הוא צריך לתרום ממנו מעשר כספים עוד פעם ?

נ.ב.
יש לדון מה הגדר של כסף זה והאם הבעל נהפך לבעלים, וכן האם צריך לתת חצי מהכסף וכו'


כל תשובה מועילה תתקבל בברכה 
בקיצע'ר
האם יש דין מעשר כספים על נכסי מילוג
 
 

צדיקוש

משתמש ותיק
שותפים שהקימו עסק
השותף האחד צריך להפריש מעשר ממה שהביא חבירו????
 

זקן ורגיל

משתמש רגיל
כבודו מפריש גם מהכסף שקיבל מחמיו?

ואם תאמר כי זה כסף שמיועד עבור קנית דירה מן הסתם גם כספי חסכון האישה
 
אוי טאטע זיסער אמר:
הורתו ולידתו בחטא השוויון
יכולה אשה שתאמר לבעלה איני ניזונת ואיני עושה, אין כאן שום חטא.
חימקו אמר:
נכסי מילוג, הנכסים לא שלו, רק אוכל הפירות.
סתם כסף שאשה מכניסה בנישואיה, אם הוא לא נכתב בכתובה, הוא נכסי מלוג, אלא שדרכם של כספים שהם כלים והולכים, ומנלן שהם של הבעל?
 

חימקו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
סתם כסף שאשה מכניסה בנישואיה, אם הוא לא נכתב בכתובה, הוא נכסי מלוג, אלא שדרכם של כספים שהם כלים והולכים, ומנלן שהם של הבעל?
היא נותנת לו לכלות את הממון על חשבונה.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אוי טאטע זיסער אמר:
הורתו ולידתו בחטא השוויון
יכולה אשה שתאמר לבעלה איני ניזונת ואיני עושה, אין כאן שום חטא
מה עניין זה לנושא דידן?
איני ניזונת ואיני עושה, מדובר על אחרי החתונה.
ההצעה כאילו כספים שהרוויחה לפני החתונה, שייכים ''בחציים'' לבעל, דבר זה הוא מחטא השיוויון.
על פי ההלכה כולו שייך לאישה, וכדין נכסי מלוג, שהקרן עצמו שייך לאישה, והבעל רק אוכל פירות.
ובאם האישה רוצה ליתנו לבעל במתנה, אז מה הצד שייתן רק חצי מעשרות? ממה נפשך, אם הוא של האישה, אין צריך להפריש כלום, ואם האישה נתנה הכסף מתנה לבעל, הרי שחייב להפריש מעשרות על כל הסכום.
 
 
אוי טאטע זיסער אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אוי טאטע זיסער אמר:
הורתו ולידתו בחטא השוויון
יכולה אשה שתאמר לבעלה איני ניזונת ואיני עושה, אין כאן שום חטא
מה עניין זה לנושא דידן?
איני ניזונת ואיני עושה, מדובר על אחרי החתונה.
ההצעה כאילו כספים שהרוויחה לפני החתונה, שייכים ''בחציים'' לבעל, דבר זה הוא מחטא השיוויון.
על פי ההלכה כולו שייך לאישה, וכדין נכסי מלוג, שהקרן עצמו שייך לאישה, והבעל רק אוכל פירות.
ובאם האישה רוצה ליתנו לבעל במתנה, אז מה הצד שייתן רק חצי מעשרות? ממה נפשך, אם הוא של האישה, אין צריך להפריש כלום, ואם האישה נתנה הכסף מתנה לבעל, הרי שחייב להפריש מעשרות על כל הסכום.
חשבתי שאתה מתכוון לחטא השוויון שהשוו את האשה לאיש...
@אוי טאטע זיסער כמה עיוור אני.
 
 
חלק עליון תַחתִית