באיזה סידור הייתם בוחרים להתפלל?

באיזה סידור הייתם בוחרים להתפלל?

  • תפילת כל פה

    קולות: 22 10.9%
  • בית תפילה

    קולות: 30 14.9%
  • כלילת יופי

    קולות: 66 32.7%
  • סידור וילנא

    קולות: 59 29.2%
  • תפילת יוסף

    קולות: 44 21.8%
  • נר נפתלי

    קולות: 13 6.4%
  • מקור הברכה

    קולות: 21 10.4%
  • אור חדש

    קולות: 17 8.4%

  • סה"כ בוחרים
    202

ובכן

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
לצורך רכישת ספרים לבית כנסת, הייתי מעוניין אם תוכלו להשיב על סקר זה
ותתלה מודעה רבה בבית הכנסת:

בשורה משמחת
היות ומסקר שערכתי בפורום לתורה יצא שהרוב מעדיפים סידור... 
קנינו לרווחת באי הבית הזה את הסידור הנ"ל​

:)
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אני כתבתי סידור וילנא, אבל צריך להתחשב בילדים שמכירים בדרך כלל סידור תפילת כל פה.
 

דניאלי

משתמש ותיק
תקנה מה שהכי זול (בסתמא אור חדש), כמעט אף אחד אינו משקיע שניה של מחשבה לפני שהוא לוקח סידור מהארון (אולי ילדים)
 

כפשוטו

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אני כתבתי סידור וילנא, אבל צריך להתחשב בילדים שמכירים בדרך כלל סידור תפילת כל פה.
מעניין... אני לתומי סברתי שהילדים בימינו לא מכירים אלא את כלילת יופי ושאר ההוצאות החדשות, ואך המבוגרים אינם מסוגלים להיפרד מתפילת-כל-פה...
 

לענ''ד

משתמש ותיק
"תפילת יוסף" ו"תפילה ברורה" עם הלכות מהמשנ"ב אאל"ט הם הטופ לענ"ד בין בכוונה בין בהלכות.

נ.ב. אצל עדות מזרח לענ"ד יש את כוונת הלב עם ההערות למטה (העבה וגבוה מעט) וסידור נפלא שנקרא "תתקבל" (כמעט שאינו מצוי ואינו מוכר) שהם המקבילה הספרדית.
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
לענ"ד החלוקה המגזרית היא:

הישישים מעדיפים את הישן והמוכר: תפלת כל פה, [ומחזור רבא...]
מחפשי ההוד וההדר ילכו על "כלילת יופי". או "נר נפתלי" [האחרון פופולרי יותר אצל חוצניקים].
המדקדקים [ו/או] ומחפשי הפירושים: מתפללים מתוך "תפלת יוסף", או "סדור וילנא", או "עליות אליהו".

"בית תפלה" מחזיק יותר מעמד, מנסיון.

קח בחשבון שבבית תפלה [ועליות אליהו] יש גם תהלים. ורק בחלק מהסידורים יש את כל הקריאות לכל החגים.
 

לביא

משתמש ותיק
לענ''ד אמר:
נ.ב. אצל עדות מזרח לענ"ד יש את כוונת הלב עם ההערות למטה (העבה וגבוה מעט) וסידור נפלא שנקרא "תתקבל" (כמעט שאינו מצוי ואינו מוכר) שהם המקבילה הספרדית.
אכן מומלץ
 

לענ''ד

משתמש ותיק
לביא אמר:
לענ''ד אמר:
נ.ב. אצל עדות מזרח לענ"ד יש את כוונת הלב עם ההערות למטה (העבה וגבוה מעט) וסידור נפלא שנקרא "תתקבל" (כמעט שאינו מצוי ואינו מוכר) שהם המקבילה הספרדית.
אכן מומלץ

על איזה משניהם כוונתך ?
 

לביא

משתמש ותיק
לענ''ד אמר:
על איזה משניהם כוונתך ?
כוונת הלב הוא של ספרדים והסקר פה הוא אשכנזים, אז אני מדבר על תתקבל.
(ויצא לי להתקל בו כמה פעמים, עשו עבודה מאד טובה)
(ובלי קשר, חבל שהפורמט שעשו כוונת הלב באו רבים אחריו ועשו דבר זהה, ובאמת שמי שרגיל בכוונת הלב יראה הבדל עצום בין הסידורים שמנסים לעשות אותו דבר, אני כבר שנים מתפלל מתוך כוונת הלב, בהחלט תפילה שונה, לא בגלל הביאורים (כי בהחלט צריך להתפלל מתוך כוונה שלך ולא מתוך מה שמכתיבים לך) אלא בגלל שההפסקים בין התיבות אכן גורמות לך לחשוב יותר על תוכן התפילה מאשר קריאת התפילה בעלמא, ויש לי להאריך בזה ואכמ״ל)

ועל דרך אגב הסקר, כיום לא נראה לי שיש בית כנסת אשכנזי ללא סידורים של עדות המזרח, והסידור הנפוץ ביותר שאני רואה הוא בית תפילה (נראה לי), והרבה פעמים הסידור הזה מפריע לי כי הוא מסודר בצורה לא רגילה לעומת סידורי עדות מזרח אחרים, לרוב אני מתפלל ר״ת אצל אשכנזים (לצערי המניין של ר״ת שיש בביהכ״נ הספרדי ליד הבית לרוב לא עולה ומעדיף אני מנין קבוע ולא לחכות לאנשים) וה״ערבית של מוצ״ש״ נמצא בחלק אחר בסידור, ובפעמים נדירות אני רואה עבודת ה׳ או כוונת הלב בביהכ״נ האשכנזי, והיום שהתפללתי שם מצאתיו אחד שם, ובהשוואה לסידורי האשכנזים שכולם מתפללים בו, יש בו דפים קרועים, דפים צהובים ובכלליות נראה כי מביאים לשם סידורי ספרדים מיד חמישית, חבל שזה קורה.
בכ״א אני בא לומר שאם מזמינים סידורים ספרדיים לביהכ״נ אשכנזי, עדיף להזמין סידורים שרוב הספרדים מתפללים בהם ולא בית תפילה שלקח את נוסחאות הבא״ח בצורת סידור אשכנזי.
 

חושב מבחוץ

משתמש ותיק
גם חשוב שיהיה בסידורים הכל!
את כל הקריאות וההפטרות לחגים,
שיר של יום לחגים
ואולי גם מגילת רות שיר השירים וקהלת.
אני לא זוכר מי מבין הסידורים הכי מצטיין בזה אבל זה מאוד חשוב
 
מתפללים בנוסח הישיבות לא יעדיפו 'בית תפילה' שחסר בו שש"י נוסח הגר"א.
עליות אליהו בעיני הוא העדיף אבל שמעת שהגרי"ש לא היה ניחא לו ששינו בכמה ענינים דלא כהרוו"ה.
למה לא הצעת 'אזור אליהו'?
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
עליות אליהו בעיני הוא העדיף אבל שמעת שהגרי"ש לא היה ניחא לו ששינו בכמה ענינים דלא כהרוו"ה.
למה לא הצעת 'אזור אליהו'?

עליות אליהו ואזור אליהו, לא הוספתי כי חשבתי שסידור ווילנא די מקביל עליהם (כמדומני ששתיהן שוים מבפנים, לא כן?)

בכל אופן אני כבר לא יוסיף אותם כי מקודם הוספתי סידור וזה איפס לי את כל הסקר
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חושב מבחוץ אמר:
גם חשוב שיהיה בסידורים הכל!
את כל הקריאות וההפטרות לחגים,
שיר של יום לחגים
ואולי גם מגילת רות שיר השירים וקהלת.
אני לא זוכר מי מבין הסידורים הכי מצטיין בזה אבל זה מאוד חשוב
סידור עליות אליהו.
יש בו את ה כ ל
(כולל מגילת רות איכה שיר השירים וקהלת)

ואף אני הצעיר מעדיף להתפלל בו.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מתפללים בנוסח הישיבות לא יעדיפו 'בית תפילה' שחסר בו שש"י נוסח הגר"א.
עליות אליהו בעיני הוא העדיף אבל שמעת שהגרי"ש לא היה ניחא לו ששינו בכמה ענינים דלא כהרוו"ה.
למה לא הצעת 'אזור אליהו'?
באזור אליהו שינו וחסרו דברים מהנוסח הרגיל ע"פ הגר"א (גם במה שלא מקובל). ולכן אינו מומלץ.
 
חילך לאורייתא אמר:
עליות אליהו ואזור אליהו, לא הוספתי כי חשבתי שסידור ווילנא די מקביל עליהם (כמדומני ששתיהן שוים מבפנים, לא כן?)
ממש ממש לא.
סידור וילנא מכיל המון הערות והארות, ולדעתי עד כדי הכבדה על המתפלל שאינו משועמם בין הפרקים.
עליות אליהו הוא הכי קלאסי לטעמי, הערות חשובות כתובות בתמצות, והנוסח עבר שבע עניים (שינו לגשם בסגול, שובה עלינו, ועוד כמה תקוני סטנוב)
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
למה כוונתך, מבחינת  חוזק ספר?

כן.


דבר חשוב שפותח הסקר @חילך לאורייתא צריך לתת את לבו:

בסידורים בנוסח ספרד לא קיימים "סידור וילנא" ו"עליות אליהו", [תפלת יוסף קיים אך אינו נפוץ כ"כ].

ממילא, יתכן שעוני הסקר, שרבים מהם מתפללים נוסח ספרד, ציינו את הסידורים האחרים,
אך בין מתפללי נוסח אשכנז קיימים אחוזים יותר גבוהים שמעדיפים את הסידורים הנ"ל.
[השערתי, ש@דניאלי, כתב את מה שכתב משום שהוא מתפלל נוסח ספרד].

*****​

הסיבה שבסידורי נוסח האר"י [ספרד] פחות נפוץ סידורים מדוייקים ומבוארים, היא משום שלכל חסידות יש את הסידור שלה.
לדוגמא:
חב"ד - תהלת ה'
בעלז - עבודת ה'
תו"א - ברכה ותהלה
נדבורנא - תפלת מרדכי
ויז'ניץ - מעין חיים

ממילא זה לא רוחי כ"כ להוציא סדור "ספרד" מדויק ומבואר - דבר שקיים לכל חסידות עפ"י מנהגיה ונוסחאותיה.
נ. ב. אם יש לך השגות על הקטע האחרון, אנא פתח אשכול חדש...
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יעקב יעקב אמר:
דבר חשוב שפותח הסקר @חילך לאורייתא צריך לתת את לבו:

בסידורים בנוסח ספרד לא קיימים "סידור וילנא" ו"עליות אליהו", [תפלת יוסף קיים אך אינו נפוץ כ"כ].

תיקון: לעליות אליהו ישנו סידור בשם "קרני הוד" והוא בנוסח ספרד, ומקביל לסידור "עליות אליהו" נוסח אשכנז...
הוא אכן פחות נפוץ מהסידור בנוסח אשכנז..
וכמדומני שיש עליו את הסכמת האדמו"ר מנובומינסק.
 
חלק עליון תַחתִית