להיכן נעלמה ביקורת הספרים?

ביבליופיל

משתמש ותיק
מאז החל בית המדרש להתפתח ולהתרחב גם בתחומים צדדיים יחסית, זכינו לביקורת ספרים, נושא נהדר המרחיב את אפקי הלומד, ותורם המון המון לבית המדרש בכללותו.

כותבי הביקורות וההערכות (אז – "רצנזיות"), היו בדרך כלל חוקרים תורניים, ולעתים רבות גם גדולי תורה של ממש כשהבולט שבהם הוא הגאון הרב שלמה יוסף זוין שפרסם סדרה בת שלושה כרכים בשם "סופרים וספרים", הכוללת מאמרי ביקורת והערכה מאלפים וגאוניים על הספרות התורנית בכל מקצועותיה. אך הוא לא היה לבד, בכל קובץ תורני שמכבד את עצמו היה מדור ובו ביקורת ספרים. מאמרי הערכה והערות שנשלחו על ידי תלמידי חכמים ויודעי ספר.
עם הזמן התחום הלך והצטמצם ל"ספרים שנתקבלו במערכת", עד שכיום הוא פשוט נמוג ונותר רק ככתבות שיווק המפרסם כל מחבר ומו"ל על ספרו בגליונות העיתונים בימי שישי וכדו'.

ניתן להצביע על כמה סיבות לתופעה זו, בראש ובראשונה שבהן היא הרדידות הפושה בציבור הרחב, וכן הסחר-מכר שהפך את התחום לשיווקי לחלוטין בדיוק כמו ענף הרהיטים או חנויות המזון (כמו שניתן לראות גם בתחום מכירת הספרים).
לעתים רחוקות מתפרסמת ביקורת על ספר אך היא בדרך כלל ביקורת אמוציונאלית שמאחוריה מסתתר ריב מו"לים וכדומה, ומהווה במה להתכתשויות ספרותיות כביכול.

אני מציע להחיות את התחום המוכר והאהוב כאן בפורום זה, ביקורות הוגנות וענייניות על ספרים חדשים וישנים, הערות והארות במובן האמיתי שלהן. כמובן הכל בכבוד הדדי, ובדרך התורה דרכם של תלמידי חכמים מאז ומעולם.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
יש את הרב יואל קטן שעוסק (גם) בזה. אבל יכול להיות שפשוט לא רואים את היער מרוב עצים, כלומר שריבוי הספרים שיוצאים בהמוניהם ב"ה גורם לכך שאין באמת אפשרות לביקורת.
כמובן שהיוזמה להרים את הכפפה כאן - ברוכה, ואם תתפתח, אולי תהיה ראויה למדור בפנ"ע.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אני מתנגד
בעבר היו המחברים יותר (מבוגרים) חסונים נפשית
היום רוב המחברים הם אברכים תמימים שצמאים למילה טובה ליחס והערכה
אברכים מאוד פגיעים לקבל ביקורת.
ושום תועלת לא תצא מזה
אעדיף לקחת לבד את הספר לידיים (בחנות או...) ולבחון אותו ולקבל אינדקציה לגבי איכותו
 

אבי חי

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אני מתנגד
בעבר היו המחברים יותר (מבוגרים) חסונים נפשית
היום רוב המחברים הם אברכים תמימים שצמאים למילה טובה ליחס והערכה
אברכים מאוד פגיעים לקבל ביקורת.
ושום תועלת לא תצא מזה
אעדיף לקחת לבד את הספר לידיים (בחנות או...) ולבחון אותו ולקבל אינדקציה לגבי איכותו

דפח"ח (ואיני יודע אם בעבר המצב היה שונה...)

אך אפשר לכתוב בקורות חיוביות ומדויקות, להגדיר את אופי הספר, ולמצוא את תכונותיו ומעלותיו הייחודיות.

ולעיתים חריגות אכן יש לכתוב ביקורת, כמובן הוגנת ומכובדת, כדוג' האשכול שהיה כאן על ס' פסקי תשובות.
 
בשלמא אמר:
אני מתנגד
בעבר היו המחברים יותר (מבוגרים) חסונים נפשית
היום רוב המחברים הם אברכים תמימים שצמאים למילה טובה ליחס והערכה
אברכים מאוד פגיעים לקבל ביקורת.
ושום תועלת לא תצא מזה
אעדיף לקחת לבד את הספר לידיים (בחנות או...) ולבחון אותו ולקבל אינדקציה לגבי איכותו
נפלא
ראיתי בספר השיעור השבועי [שיעורי הרב יצחק יוסף] שהוא אמר שאבין מרן זצ"ל היה נותן הסכמות גם לספרים שהיה לו הרבה בקורת על המחבר [עיין בתחלת ספר מנוחת אהבה להגר"מ לוי זצ"ל] בשביל לחזק את המחברים ולא לגרום חלישות הדעת למחברים
ויתרה מזו שמעתי מאחד מגדולי מורי ההוראה כיום [באופן אישי] שהוא הוציא את ספרו הראשון זלזלו בו וכמעט שנשבר אלמלי אשתו הרבנית שתחיה
מפאת כבודו לא אציין שמו]
אני רוצה קצת להעיר על מה שכתבת
היום רוב המחברים הם אברכים תמימים בזה אני חולק על ההגדרה "תמימים"
אברכים מאוד פגיעים לקבל ביקורת. רק אברכים?
אעדיף לקחת לבד את הספר לידיים (בחנות או...) ולבחון אותו ולקבל אינדקציה לגבי איכותו ובאמת כפי שיודעים יש ספרים שנכנסים חזק ויש ספרים שלא העולם מזהה לבד מה מועיל ומה לא וגם זה עובר מפה לאוזן ולא צריך את הפורום הזה לרמוס עוד קצת...
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
ביקורת ספרים שהיתה בעבר לא היתה על כל ספר שיצא, אלא דוקא על ספרים מפורסמים או של מפורסמים (ראה לדוג' בספר 'ספרים וסופרים' של הרב זוין).
כמו"כ אפשר לעשות ביקורת ספרים על ספרים שהתפרסמו (וכמו הפסקי תשובות הנ"ל וכדו') והמחבר כבר קיבל את התגובה הציבורית הראוי' לעצם העמל שהושקע בספר.
אבל עיקר ביקורת הספרים לא נועדה סתם כך להעביר ביקורת על ספרים, אלא הכיוון הי' ללמוד מזה על אופיו וסגנונו של הספר או של מחברו, והכיוון לא תמיד הי' דוקא ביקורת במובן השלילי אלא להיפך, ובפרט בספרים של רבותינו, אשר כ"ז נכלל בד' החזו"א שצריך לידע את אופיים של גדולי ישראל, בשנים אלו כמעט ואין עיסוק בזה [חוץ מחובבי 'ישורון' ו'חצי גבורים'] משום חוסר הענין במבט ביקורתי מעמיק, ומעדיפים לקבל הכל על מגש של כסף בלא לבדוק כל דבר במקורו.
חוץ מכל זה ישנה ביקורת חשובה שנאמרה/נכתבה בעקבות דברים שאינם בסגנון הרגיל/המקובל ובעבודה קלה הוכח מקור הדברים [וכדוג' המחקרים על ה'תורה תמימה' וד"ל].
 

נבשר

משתמש ותיק
בשובה ונחת אמר:
ביקורת ספרים שהיתה בעבר לא היתה על כל ספר שיצא, אלא דוקא על ספרים מפורסמים או של מפורסמים (ראה לדוג' בספר 'ספרים וסופרים' של הרב זוין).
כמו"כ אפשר לעשות ביקורת ספרים על ספרים שהתפרסמו (וכמו הפסקי תשובות הנ"ל וכדו') והמחבר כבר קיבל את התגובה הציבורית הראוי' לעצם העמל שהושקע בספר.
אבל עיקר ביקורת הספרים לא נועדה סתם כך להעביר ביקורת על ספרים, אלא הכיוון הי' ללמוד מזה על אופיו וסגנונו של הספר או של מחברו, והכיוון לא תמיד הי' דוקא ביקורת במובן השלילי אלא להיפך, ובפרט בספרים של רבותינו, אשר כ"ז נכלל בד' החזו"א שצריך לידע את אופיים של גדולי ישראל, בשנים אלו כמעט ואין עיסוק בזה [חוץ מחובבי 'ישורון' ו'חצי גבורים'] משום חוסר הענין במבט ביקורתי מעמיק, ומעדיפים לקבל הכל על מגש של כסף בלא לבדוק כל דבר במקורו.
חוץ מכל זה ישנה ביקורת חשובה שנאמרה/נכתבה בעקבות דברים שאינם בסגנון הרגיל/המקובל ובעבודה קלה הוכח מקור הדברים [וכדוג' המחקרים על ה'תורה תמימה' וד"ל].
נראה לי שאתה טועה, למשל היה ירחון בשם "כרם" שיצא באמריקה ועורכו היה ר' חיים צימרמן ושם יש לו ביקורת על כל ספר שיוצא, וכיון שהמדובר ת"ח אז דן בכל ענין. למשל יש לו ביקורת על ספר שיצא בשם "קונטרס פסח תש"יב, ליקוטי דיבורים בהלכות דעות וחובות הלבבות הלכות פסח". מעניין מאוד.
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=28718&st=&pgnum=33 
 
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבהיר את כוונתי: ביקורת אין הכוונה ביקורת שלילית בהכרח, אלא סקירה על הספר, וכפי שכתב הרב @בשובה ונחת "ללמוד על אופיו וסגנונו", כאשר בדרך כלל לא יימלט שתהיינה גם הערות ענייניות.
צורה זו של ביקורת לא פוגעת, ואינה אמורה לפגוע, ואדרבה, אני חושב שמוסיפה כח וחיזוק למחבר כשיראה שמישהו מתייחס לחיבורו.
לא נראה שיש כאן חשש לשה"ר, פוק חזי רבים מאוד מחכמי הדור שלפנינו שעסקו בכך ולא חששו לזאת.

לא כל אחד עיתותיו וכשרונותיו בידו לעמוד על טיבו של הספר מעלעול קצר בחנות הספרים, ודאי ובוודאי שאדם מן השורה שאינו בעל רוה"ק לא ידע על ספר שהוא רלוונטי בעבורו לפי הפרסומת של "לא נראה כבושם הזה".
בנוגע למה שכתבו שהביקורת הייתה על ספרים מפורסמים בלבד, אין הדבר מדוייק כלל. כפי שניתן לראות גם בסדרה הנ"ל "ספרים וסופרים".
 

תולעת ספרים

משתמש ותיק
נבשר אמר:
למשל יש לו ביקורת על ספר שיצא בשם "קונטרס פסח תש"יב, ליקוטי דיבורים בהלכות דעות וחובות הלבבות הלכות פסח". מעניין מאוד.
מדובר כמובן על קונטרס ראשוני של פחד יצחק!
 
חלק עליון תַחתִית