ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שיתוף מידע בכל מה שקשור לספרים, חדשים גם ישנים
בקשות ספרים
כללי הפורום
אין אישור להעלות שום תוכן פירסומי מלבד כהעלאה אישית ובתור עזרה הדדית לטובת חברי הפורום, וג"ז רק לאחר אישור מנהל ראשי

פפפפ
הודעות: 360
הצטרף: 07 מאי 2020, 22:20
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי פפפפ » 15 ינואר 2021, 11:23

כמעיין המתגבר כתב:
07 דצמבר 2020, 00:07
טוביה פריד כתב:
06 דצמבר 2020, 17:26
כי אדרבה אנחנו רגילים לפסוק הלכתא כבתראי ולא להיפך. וחידושך הוא להיפך לסמוך על ראשונים נגד השו"ע ולכן זה חידוש שקשה להולמו.
ואדרבה נשמח כולנו אם תוכל להמציא סייעתות בדמות פוסקי זמנינו שמסכימים עם הרעיון ועם אופן ביצועו למעשה...
הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).

כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות
 


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 15 ינואר 2021, 11:30

פפפפ כתב:
15 ינואר 2021, 11:23
כמעיין המתגבר כתב:
07 דצמבר 2020, 00:07
טוביה פריד כתב:
06 דצמבר 2020, 17:26
כי אדרבה אנחנו רגילים לפסוק הלכתא כבתראי ולא להיפך. וחידושך הוא להיפך לסמוך על ראשונים נגד השו"ע ולכן זה חידוש שקשה להולמו.
ואדרבה נשמח כולנו אם תוכל להמציא סייעתות בדמות פוסקי זמנינו שמסכימים עם הרעיון ועם אופן ביצועו למעשה...
הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).
כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות

השאלה הזו עוד לא עמדה ממש על סדר היום של גדולי הדור כי עדיין לא נאספו הראשונים, בעתיד יקומו האוספים והמסדרים ויאספו את כל דברי הראשונים (שזה כמעט בגדר מים שאין להם סוף) ואז תעמוד השאלה על סדר היום, ומסתמא יתעורר פולמוס גדול בין השמרנים הקיצוניים לאלו שפחות שמרנים, ורק בסוף הפולמוס נראה מה תהא ההסכמה בין החכמים. (אם אני צודק בחיזוי הזה).
 


פפפפ
הודעות: 360
הצטרף: 07 מאי 2020, 22:20
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי פפפפ » 15 ינואר 2021, 11:35

כמעיין המתגבר כתב:
15 ינואר 2021, 11:30
פפפפ כתב:
15 ינואר 2021, 11:23
כמעיין המתגבר כתב:
07 דצמבר 2020, 00:07

הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).
כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות
השאלה הזו עוד לא עמדה ממש על סדר היום של גדולי הדור כי עדיין לא נאספו הראשונים, בעתיד יקומו האוספים והמסדרים ויאספו את כל דברי הראשונים (שזה כמעט בגדר מים שאין להם סוף) ואז תעמוד השאלה על סדר היום, ומסתמא יתעורר פולמוס גדול בין השמרנים הקיצוניים לאלו שפחות שמרנים, ורק בסוף הפולמוס נראה מה תהא ההסכמה בין החכמים. (אם אני צודק בחיזוי הזה).


דברים חדשים שלא נכנסו לפסיקה ההלכתית הקבועה מזה מאות בשנים הם בכלל אני מאמין שזאת התורה לא תהא מוחלפת וכו' וכידוע זה דעת החזו"א בענין ההראשוני' הנדמחי"ם
וכמובן תמיד יש מי שיחלוק אבל גם פוסקי הדור הלא שמרנים אך הנמצאים בקונצנזוס עדין סבורים בזה כמו החזו"א


דבש לפי
הודעות: 858
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 771 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי דבש לפי » 15 ינואר 2021, 11:35

כמעיין המתגבר כתב:
15 ינואר 2021, 11:10
דבש לפי כתב:
15 ינואר 2021, 02:41
כמעיין המתגבר כתב:
29 נובמבר 2020, 19:43
‏‏אור חדש החדש.pdf
בסימן ל"ד לא ציינת שגם מהיראים מוכח שבשל יד לא נחלקו, שהרי בשל ראש נקט בוודאות כרבו רבינו תם, ובשל יד נקט כרש"י כמוכח מראשי השיטין שלו, עיי"ש.
כדבריך כתב התועפות ראם שם, אבל איני מבין איך טעה בדברים פשוטים כאלה, הלא להדיא כתב היראים שם לאחר סדר השיטין דזה סדר תפילין של ראש ומבואר דזה לא בשל יד, ומדבריו גם מבואר להדיא דראשי השיטין הם לגבי הכתיבה, ובטוש''ע שם מבואר דבסדר הכתיבה כו''ע מודו דהוא כסדר הכתוב בתורה ולא נחלקו אלא בסדר ההנחה, וא''כ אדרבה מסתימת לשון היראים גבי ההנחה נראה דאין חילוק בין של יד לשל ראש, ותו לא מידי.
לא הבנתי איך טעית בזה, והלא יש ביראים ראשי שיטין לשל ראש (ומניין השיטין שונה בין פרשה לפרשה), וראשי שיטין נפרדים לשל יד (כל הפרשיות בעמוד אחד של שישה שיטין ארוכים).


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 15 ינואר 2021, 12:35

דבש לפי כתב:
15 ינואר 2021, 11:35
כמעיין המתגבר כתב:
15 ינואר 2021, 11:10
דבש לפי כתב:
15 ינואר 2021, 02:41

בסימן ל"ד לא ציינת שגם מהיראים מוכח שבשל יד לא נחלקו, שהרי בשל ראש נקט בוודאות כרבו רבינו תם, ובשל יד נקט כרש"י כמוכח מראשי השיטין שלו, עיי"ש.
כדבריך כתב התועפות ראם שם, אבל איני מבין איך טעה בדברים פשוטים כאלה, הלא להדיא כתב היראים שם לאחר סדר השיטין דזה סדר תפילין של ראש ומבואר דזה לא בשל יד, ומדבריו גם מבואר להדיא דראשי השיטין הם לגבי הכתיבה, ובטוש''ע שם מבואר דבסדר הכתיבה כו''ע מודו דהוא כסדר הכתוב בתורה ולא נחלקו אלא בסדר ההנחה, וא''כ אדרבה מסתימת לשון היראים גבי ההנחה נראה דאין חילוק בין של יד לשל ראש, ותו לא מידי.
לא הבנתי איך טעית בזה, והלא יש ביראים ראשי שיטין לשל ראש (ומניין השיטין שונה בין פרשה לפרשה), וראשי שיטין נפרדים לשל יד (כל הפרשיות בעמוד אחד של שישה שיטין ארוכים).
צודק טעיתי, בתפילין של יד הכתיבה וההנחה תליא זו בזו כי זה קלף אחד, ושם כתב כרש''י, (וגרם לי לטעות בזה מה שכתב בשל יד דשיטה ראשונה מתחיל והיה, וצ''ל מתחיל וידבר, וכעת ראיתי דכן הגיה התועפות ראם, וזה הגהה ברורה), ומוכח מהיראים כדבריך.
ייש''כ וכעת תיקנתי כן בספר.
 


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 30 ינואר 2021, 22:36

אני מעלה כאן את המהדורה המעודכנת, 1144 עמודים. (סליחה אם אני מטריח מישהו בזה שאני מעלה כל תקופה שוב).

ספר אור חדש.pdf

תמיד אשמח לקבל הערות.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חריף ובקי
הודעות: 27
הצטרף: 19 מאי 2020, 21:06
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי חריף ובקי » 31 ינואר 2021, 13:47

בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 31 ינואר 2021, 18:26

חריף ובקי כתב:
31 ינואר 2021, 13:47
בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].
יישר כח, אעיין בזה ואשיב.
 


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 31 ינואר 2021, 23:23

חריף ובקי כתב:
31 ינואר 2021, 13:47
בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].
מה ששאלת מה הצירוף הג', היינו שאף לשיטות המצריכות לקרוא בט''ו היינו מחמת ספק בלבד דאפשר דטבריא חשיבא פרוז כי היא ספק של הש''ס, ונמצא שאין מי שמחייב בתורת ודאי, וא''כ החיוב הוא יותר קל ויותר קל להקל בו.
מה שהבאת מהרמב''ן שאינו תלוי בקדושה, זה אינו ראיה דהרמב''ן כתב דאינו תלוי ואף אם אינו קדוש כגון בחו''ל הוי מוקף חומה, אבל עדיין אפשר דרבנן תיקנו כעין דאורייתא את הגדרים של מוקף חומה דמגילה, והגע עצמך הא אף לר''ן שזה תלי בדין בתי ערי חומה, ודאי מודה דאף בחו''ל קוראים בט''ו כיון דהוא כעין דאורייתא, ואפשר נמי דכך סבר הרמב''ן.
בשאר המקורות שהרבת להביא עיינתי במה שהיה לפני ותיקנתי כפי שיכלתי וחילקתי את זה לכמה קטעים, ואעלה כאן את המהדורה המתוקנת- 1147 עמודים.
תודה על הערתך המלאה בעמקות.


ספר אור חדש.pdf
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ינון בר כוכבא
הודעות: 81
הצטרף: 19 דצמבר 2019, 20:13
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי ינון בר כוכבא » 01 פברואר 2021, 00:49

יושב אוהלים כתב:
03 דצמבר 2020, 17:12
דבריו אינם מובנים לי, וכי דעתו הוא שכיון דדרך המשנ''ב והש''ך והב''ח ושאר אחרונים בכל הדורות לדחות את דברי השו''ע כשימצאו הרבה ראשונים להיפך,
אז גם הוא יכול????????????????????????????????
אתמהה!
לא "הוא" יכול אלא "הראשונים שהביא" הם יכולים. וכי "הוא" "חולק"? לא! הראשונים שהביא הם החולקים ועימם יש להתמודד. וזכותו לדון לפני החכמים הגדולים ממנו ולגלות דעתו ולשאול האם צדקו דבריו שבנידון פלוני נאמר "אילו היו רואים היו חוזרים בהם". אבל לטעון מעיקרא כנ"ל אינו נכון כלל לענ"ד.


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 12 פברואר 2021, 12:16

המהדורה המעודכנת- 1167 עמודים.
סיימתי את ספר המנהיג והתחלתי ספר שבלי הלקט.

ספר אור חדש.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אהרן פישר
הודעות: 205
הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי אהרן פישר » 01 אפריל 2021, 07:28

הרב המעיין, האם יש לך מהודרא יותר פשוטה של ספרך הגדול, עם רק ציוני מראה מקומות להפוסקים הראשונים. דברתי עם אחד שאולי יעזור להוציא לאור ספר כזה.
 


פותח הנושא
כמעיין המתגבר
הודעות: 1443
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1592 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 07 אפריל 2021, 18:50

המהדורות המעודכנות באשכול בשם ספר אור חדש להורדה- אסיפת אלפי שיטות ראשונים על סדר כל הטוש''ע.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 1981
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1554 פעמים
קיבל תודה: 1088 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי אברך » 03 מאי 2021, 14:27

דבש לפי כתב:
07 דצמבר 2020, 23:54
כמעיין המתגבר כתב:
07 דצמבר 2020, 17:03
אקשן דקדושה כתב:
03 דצמבר 2020, 22:34
אחר רוב התודה על הספר הנפלא.
בענין הגיית לשון הקודש שיש בהקדמה להוכיח ולטעון מההגיה הארמית.
הראוני כמה סרטונים של דוברי ארמית שהגיית הקמץ שלהם היא כהברה אשכנזית ממש. וכן באשכול אחר יש עדות של הרב @תלמיד מחכים שפגש אחד מארם נהריים ששפת אמו ארמית והגייתו היתה כאשכנזים.
ואיני רוצה להאריך בזה כעת כי שמעתי שממשמש ובא לבית מדרשנו זה אחד מגדולי היודעים בנבכי הנושא, על כן שמתי לפי מחסום לעת עתה.
צריך להיוועץ בחוקרים ולא למהר לפשוט דבר זה על פי כמה אנשים מוזרים שזוכים לסיקור גדול דוקא בגלל מוזרותם, בסרטונים אפשר למצוא עוד הרבה אנשים לא רגילים כידוע, אבל בנידון זה כמדומה לי שפשוט אצל החוקרים שארמית עם מבטא אשכנזית, זה כמו ערבית עם מבטא אידיש, ומה שמצאו דבר כזה הוא יכול להיווצר מכמה אנשים שגלו וחזרו למקומם, ושינו את שפתם כמו שהיהודים שינו את לשון הקודש (לפחות כמה מהעדות) מחמת הגלות.
צריך לזכור שארם נהריים זה בבבל שזה מוקף באירן ועירק וטורכיה, וכיצד כל סביבותיה אין להם זכר לשפה האשכנזית ורק בבבל ידברו שפה זו, ואיני מבין בזה כל הצורך אבל הסרטות וכמה אנשים בודדים לא מהוים ראיה. 


יש ניבים רבים מאוד של ארמית מדוברת כיום. ולפחות באחד הניבים (המדובר אצל חלק מיושבי סוריה הנוצרים) הקמץ הוא אשכנזי.

להלן קצת קישורים לסרטונים בארמית, כל הסרטונים הם משני ניבים בלבד (אף שיש עוד ניבים) שההבדל הבולט ביניהם הוא הגיית הקמץ אך יש עוד הבדלים רבים ביניהם (הן הבדלים כלליים והן הבדלים פרטיים במילים):

קישור לסיפור ילדים בארמית עם קמץ אשכנזי: https://youtu.be/ndHaCgkrBcY

קישור לשמות הצבעים בארמית עם קמץ ספרדי (כולל שמות שאינם בחז"ל, כי כיום יש יותר צבעים...)
https://youtu.be/GdvbfXHQvHM
שים לב שהתפוח שלנו נקרא "חבושא" (והשקד שלנו נקרא "לוזא" בסרטון אחר, וכן משמע בירושלמי).


קישור לאלף בית ארמי עם קמץ ספרדי:
https://youtu.be/uRcKKn6dbmA

קישור לאלף בית ארמי עם קמץ אשכנזי:
https://youtu.be/EN_chiMl3Gg

שינוי צורת האותיות בין שני הסרטונים האחרונים הוא שינוי מאוחר, אך שניהם יסודם בכתב האשורי (שיש בו את חילוק אותיות מנצפ"ך שלא היה בכתב הארמי וגם לא שרד במאה אחוז בכתבים האשוריים המובאים פה).
2 הסרטונים הראשונים חסומים בנטפרי, ו2 האחרונים פתוחים.

לגבי הסרטון שהגדרת אותו 'אלף בית ארמי עם קמץ ספרדי', לדעתי לא מדוייק לומר שזה קמץ ספרדי, זה בין פתח לקמץ.

 


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 13:08

דבש לפי כתב:
07 דצמבר 2020, 23:54
יש ניבים רבים מאוד של ארמית מדוברת כיום. ולפחות באחד הניבים (המדובר אצל חלק מיושבי סוריה הנוצרים) הקמץ הוא אשכנזי.

להלן קצת קישורים לסרטונים בארמית, כל הסרטונים הם משני ניבים בלבד (אף שיש עוד ניבים) שההבדל הבולט ביניהם הוא הגיית הקמץ אך יש עוד הבדלים רבים ביניהם (הן הבדלים כלליים והן הבדלים פרטיים במילים):

קישור לסיפור ילדים בארמית עם קמץ אשכנזי: https://youtu.be/ndHaCgkrBcY

קישור לשמות הצבעים בארמית עם קמץ ספרדי (כולל שמות שאינם בחז"ל, כי כיום יש יותר צבעים...)
https://youtu.be/GdvbfXHQvHM
שים לב שהתפוח שלנו נקרא "חבושא" (והשקד שלנו נקרא "לוזא" בסרטון אחר, וכן משמע בירושלמי).


קישור לאלף בית ארמי עם קמץ ספרדי:
https://youtu.be/uRcKKn6dbmA

קישור לאלף בית ארמי עם קמץ אשכנזי:
https://youtu.be/EN_chiMl3Gg

שינוי צורת האותיות בין שני הסרטונים האחרונים הוא שינוי מאוחר, אך שניהם יסודם בכתב האשורי (שיש בו את חילוק אותיות מנצפ"ך שלא היה בכתב הארמי וגם לא שרד במאה אחוז בכתבים האשוריים המובאים פה).
כמה הערות על שני הסרטונים האחרונים: (אקרא להם "האשכנזי" ו"הספרדי" למען הנוחיות).

1. האות אל"ף שבאות א' (אלף) מבוטאת בניב ה"אשכנזי  בקמץ שלא כמסורתנו. כנ"ל ב דל"ת של האות ד' (דלת), וכן בלמ"ד של האות ל' (למד). 

2. באות ב' יש הבדל בהגיית התי"ו (בית), באופן המזכיר מאוד את השינוי היום, ב"אשכנזי" זה נשמע כמו "בז" ובספרדי כמו ביצ'.
כנ"ל באות ח' (חית, לעומת חיס)

3. האות ו' בשני הסרטונים מבוטאת כמבטא החלבי כמדומני (מזכיר W אנגלי).

4. האות זי"ן שבאות ז' (זין) באשכנזי פתוחה כמנהגינו, ובספרדי סגולה.

5. האוד יו"ד מבוטאת באשכנזי כיוז (דלית תימנית?), ובספרדי כמנהגינו.

6. האות כ' באשכנזי מבוטאת כ"כף", ובספרדי כ"כא".

7. ה"סמך" בשני הסרטונים מבוטאת בצורה דגושה (סמק) דלא כמסורתינו

8. האות צ' מבוטאת כ"סדי" (תימני?) ובכל מקרה לא כ"צדיק".

9. ההגיה האשכנזית למילה נמלה, דומה מאוד לכתוב בגמרא "שומשמנא" - "שושוונא".

10. בהגית המילה שיר (זמרא) באשכנזי הדגש במ' ובספרדי הדגש בר'

נראה שיש הרבה מקבילות לשפת הקודש שלנו.

 


לבי במערב
הודעות: 4117
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2386 פעמים
קיבל תודה: 1778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי לבי במערב » 04 מאי 2021, 13:39

תיובתא כתב:
04 מאי 2021, 13:08
שלא כמסורתנו.
לאו דוקא, ופוק חזי.


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 13:49

לבי במערב כתב:
04 מאי 2021, 13:39
תיובתא כתב:
04 מאי 2021, 13:08
שלא כמסורתנו.
לאו דוקא, ופוק חזי.
על מה נסובו דבריך?


לבי במערב
הודעות: 4117
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2386 פעמים
קיבל תודה: 1778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי לבי במערב » 04 מאי 2021, 14:01

הגיית א' דאל"ף, ד' דדל"ת ול' דלמ"ד.


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 14:06

לבי במערב כתב:
04 מאי 2021, 14:01
הגיית א' דאל"ף, ד' דדל"ת ול' דלמ"ד.
מי אומר אולף דולת ולומד?


לבי במערב
הודעות: 4117
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2386 פעמים
קיבל תודה: 1778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי לבי במערב » 04 מאי 2021, 14:07

כך שמעתי כו"כ. ועכ"פ, בפשטות, קשה לומר בזה 'מסורת'.


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 14:10

לבי במערב כתב:
04 מאי 2021, 14:07
כך שמעתי כו"כ. ועכ"פ, בפשטות, קשה לומר בזה 'מסורת'.
יש עדה שאתה יכול להצביע? 
 


לבי במערב
הודעות: 4117
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2386 פעמים
קיבל תודה: 1778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי לבי במערב » 04 מאי 2021, 14:11

אשכנזים ממוצא ליטאי (גאוגרפית)...


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 14:12

לבי במערב כתב:
04 מאי 2021, 14:11
אשכנזים ממוצא ליטאי (גאוגרפית)...
כל ימי הייתי מתאבק בעפר רגליהם, ולא שמעתי זה.


לבי במערב
הודעות: 4117
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2386 פעמים
קיבל תודה: 1778 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי לבי במערב » 04 מאי 2021, 14:14

לא בטוח שאנחנו מדברים על אותה קבוצה אתנית...


תיובתא
הודעות: 1224
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 669 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

שליחה על ידי תיובתא » 04 מאי 2021, 14:16

לבי במערב כתב:
04 מאי 2021, 14:14
לא בטוח שאנחנו מדברים על אותה קבוצה אתנית...
אנא מקד.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים