שחיטת העדה החרדית (כאן לדון רק על הבשר והעוף | על המפעלים ובתי העסק יש אשכול נפרד)

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
רציתי לקבל חוות דעת, על דברים שכתב הרב יהודה בן דוד (תלמיד של הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א) כאן
ומועתקים עם שינויי עריכה קלים:
כידוע אימרת רבותינו היא שבד"צ העדה החרדית לא ירד מן השמים...".
ולתועלת הקוראים אמרתי להציג כאן כמה קולות שנוהגים בעדה החרדית. בכדי שידעו הקונים במה צריך להזהר מלקנות.
וכל נקודה יכולה לפרנס אשכול בפני עצמו, ולכן לתועלת הענין אם אפשר שהתגובות יהיו ממוקדות.
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
ד. בישולי עכו"ם. אין מקפידים כשיטת הב"י. (כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
ה. שביעית. פירות הערבה הצפונית. מקילים להחשיבה כחו"ל לענין שמיטה. ומפרסמים שכך דעת המנח"י למרות שבשו"ת משנ"י שהוא מראשי המתירים, ודן עם המנח"י בזה כותב שלא היקל בזה. (וגם יש בזה סתירה במדריך הכשרות שלהם עצמו, משנת תשמ"ז שם כותבים שהוראת רבותיהם להחשיב חו"ל רק מפארן ודרומה, ואילו בשנים מאוחרות שינו זאת וכותבים שהוראת רבותיהם להתיר מאזור עין יהב ודרומה. אלא שמחמת הלחץ הציבורי מציינים ע"ג המוצרים מאיזה אזור הם).
ו. מעשרות. אינם מעשרים את החיטים שעושרו כשהם ביד השלטון. עי' בשו"ת מנח"י ח"ט (סי' קי-קיג). [אלא שבזה כמדומה שאף הכשר לא מקפיד, ומסתבר שבשארית ישראל מקפידים]. (כן העיר להם הגר"ח גריינמן במכתבו שהובא בעלון "הגילגול השלישי" לבעל קונ' שבט מישור).
אשמח לכל תיקון הערה והארה וכן להוספות.


א. האם הנתונים שהוא מציג נכונים?
ב. האם ידוע למישהו מי זה הרב יהודה בן דוד הנ"ל, האם הוא מומחה כשרות או משהו כזה?
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
גם כשבודקים למטה ומושכים את הגידים רואים מיד אם יש גיד קרוע והדבר ידוע לכל. ולעומת זאת אם חותכים את השוק יש בעיות גדולות במליחה שלא נכנס מלח לתוך השוק
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
בכשרויות מחפוד ובית יוסף המצב גרוע בהרבה ומה שיורד מדרגת 'חלק' אצל העדה"ח, בכשרויות אלו נשאר 'חלק' לכתחילה.
אמנם אצל הרב לנדא, הרב רובין, ואגודים המצב של החלק טוב בהרבה מהעדה"ח (יש שם בעיות רבות של טריפות בכרס אך זה לא המקום לדון)
 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
גם כשבודקים למטה ומושכים את הגידים רואים מיד אם יש גיד קרוע והדבר ידוע לכל. ולעומת זאת אם חותכים את השוק יש בעיות גדולות במליחה שלא נכנס מלח לתוך השוק
הרב מחפוד והרב יברוב אומרים שבדקו עופות שהעדה החרדית הכשירו אחרי בדיקה בחלק התחתון, ובפתיחת החלק העליון התגלו טריפויות.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
(כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
מה ראיה מזה למנהג העד"ח? זה שהרב עובדיה לא סמך זה ראיה שכך נהגו או נוהגים?
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
בכשרויות מחפוד ובית יוסף המצב גרוע בהרבה ומה שיורד מדרגת 'חלק' אצל העדה"ח, בכשרויות אלו נשאר 'חלק' לכתחילה.
אמנם אצל הרב לנדא, הרב רובין, ואגודים המצב של החלק טוב בהרבה מהעדה"ח (יש שם בעיות רבות של טריפות בכרס אך זה לא המקום לדון)
 

לא באתי להשוות לבית יוסף או מחפוד, אלא לדעת האם העדה חרדית זה מהדרין מן המהדרין לכל הדעות, או שיש דברים שהם "מכריעים" לקולא.
למה זה לא המקום לדון? בדיוק בשביל זה פתחתי את האשכול. מה הבעיות של טריפות בכרס שיש שם?
מה שאתה כותב זה מידיעה, כאדם שהיה במשחטות של עופות ובקר או משמועות?
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
גם כשבודקים למטה ומושכים את הגידים רואים מיד אם יש גיד קרוע והדבר ידוע לכל. ולעומת זאת אם חותכים את השוק יש בעיות גדולות במליחה שלא נכנס מלח לתוך השוק
הרב מחפוד והרב יברוב אומרים שבדקו עופות שהעדה החרדית הכשירו אחרי בדיקה בחלק התחתון, ובפתיחת החלק העליון התגלו טריפויות.


היית פעם במשטחה? ראית איך בודקים?
זה בלתי אפשרי שאם קרוע גיד וימשכו למטה שלא יגלו אותו!
ולהפך בבדיקה למעלה קשה לראות במהירות של מפעל את כל ה 9 גידים שטעונים בדיקה כי צריך 'לחפור' בשוק, ולמטה בארכובה הכל חיצוני וקל מאוד לבדיקה.

 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
(כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
מה ראיה מזה למנהג העד"ח? זה שהרב עובדיה לא סמך זה ראיה שכך נהגו או נוהגים?

הראיה זה שהבחורים היו צריכים להניח את הקדירות על האש כי לא היה שם יהודי אחר שעושה זאת.
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
גם כשבודקים למטה ומושכים את הגידים רואים מיד אם יש גיד קרוע והדבר ידוע לכל. ולעומת זאת אם חותכים את השוק יש בעיות גדולות במליחה שלא נכנס מלח לתוך השוק
הרב מחפוד והרב יברוב אומרים שבדקו עופות שהעדה החרדית הכשירו אחרי בדיקה בחלק התחתון, ובפתיחת החלק העליון התגלו טריפויות.


היית פעם במשטחה? ראית איך בודקים?
זה בלתי אפשרי שאם קרוע גיד וימשכו למטה שלא יגלו אותו!
ולהפך בבדיקה למעלה קשה לראות במהירות של מפעל את כל ה 9 גידים שטעונים בדיקה כי צריך 'לחפור' בשוק, ולמטה בארכובה הכל חיצוני וקל מאוד לבדיקה.

 

זה בדיוק הענין אין 9 גידים אלא ט"ז גידים, ולמטה רואים רק 9. כך שאם ה6 הנותרים - שלא מגיעים כלל לחלק התחתון - נקרעים, אין אפשרות לראות זאת בבדיקה בחלק התחתון.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
(כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
מה ראיה מזה למנהג העד"ח? זה שהרב עובדיה לא סמך זה ראיה שכך נהגו או נוהגים?

הראיה זה שהבחורים היו צריכים להניח את הקדירות על האש כי לא היה שם יהודי אחר שעושה זאת.
כך היה? שלא היה יהודי? גם את זה שמע הראשל"צ ממרן?
מרן רק אמר שהוא לא יודע האשכנזים האלה לא יודעים לקרא בית יוסף וצריך לשלוח מישהו שיעשה מה שצריך כו'....
 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
משיב דבר אמר:
מה ראיה מזה למנהג העד"ח? זה שהרב עובדיה לא סמך זה ראיה שכך נהגו או נוהגים?

הראיה זה שהבחורים היו צריכים להניח את הקדירות על האש כי לא היה שם יהודי אחר שעושה זאת.
כך היה? שלא היה יהודי? גם את זה שמע הראשל"צ ממרן?
מרן רק אמר שהוא לא יודע האשכנזים האלה לא יודעים לקרא בית יוסף וצריך לשלוח מישהו שיעשה מה שצריך כו'....
 

אם היו מגיעים ורואים מישהו שעושה זאת בלא"ה, לא היו נשארים שם לחינם.
ומקסימום היו נשארים רק לעקוב שעושה זאת, ולא היו טורחים בעצמם.
וודאי שלא היו ממשיכים לעשות כך באירוע הבא.
 

ניקושלה

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
למיטב ידיעתי אי"ז רק בבשר 'וואל דאן' הנז', אלא כל הבקר בהשגחתם הינו עשוי 'חלק' ב"י.
אלא שדיברתי עם ת"ח חשוב, בקי גדול בענייני כשרות, שטען שספרדים יראים, המחפשים כשרות מהודרת ברמה של בד"ץ העדה"ח, שלא יאכלו בשר בד"ץ העדה"ח, גם לא כזה הנחשב ל'חלק', משום שבדברים אשר בד"ץ העדה"ח מקפידים בהם משום ציבור המבקש אותם, ולא משום שהם עצמם סבורים שכך צריך להיות, רמת ההקפדה שלהם פחותה בהרבה מהרמה הכללית.
(לא מהרמה הכללית של הכשרים בשוק כמובן, אלא מהרמה הכללית שלהם.)
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
בכשרויות מחפוד ובית יוסף המצב גרוע בהרבה ומה שיורד מדרגת 'חלק' אצל העדה"ח, בכשרויות אלו נשאר 'חלק' לכתחילה.
אמנם אצל הרב לנדא, הרב רובין, ואגודים המצב של החלק טוב בהרבה מהעדה"ח (יש שם בעיות רבות של טריפות בכרס אך זה לא המקום לדון)

לא באתי להשוות לבית יוסף או מחפוד, אלא לדעת האם העדה חרדית זה מהדרין מן המהדרין לכל הדעות, או שיש דברים שהם "מכריעים" לקולא.
למה זה לא המקום לדון? בדיוק בשביל זה פתחתי את האשכול. מה הבעיות של טריפות בכרס שיש שם?
מה שאתה כותב זה מידיעה, כאדם שהיה במשחטות של עופות ובקר או משמועות?





הייתי במשחטות הרבה פעמים.
לגבי סירכות בריאות:
הנושא הוא רירין שלא צריך לתלשם בכח אלא שכשמרימים אותם עם האצבע הם נתלשים וגם בזה יש שני 'סוגים' האם הריר נשאר או שהוא נימוח ויש בזה הרבה דרגות
בפועל בעדה"ח מקילים ברירין שנעלמים ונמוחים ברגע שהם עולים עם האצבע בלי תלישה שסוברים שזה כשר לדעת הב"י והרב לנדא מחמיר בזה מאוד ויש לו 2 דרגות 'גלאט' לאשכנזים ו'חלק' לספרדים.
ברובין ואגודים החלק הוא לא כמו בלנדא (ואחוזי החלק יוכיחו) אך יותר טוב מהעדה"ח.

נושא הכריסים הוא בעייתי מאוד:
בדרום אמריקה הבהמות אוכלות עשב שגורם להם להתנפח מגזים עד כדי סכנת מוות, הבוקרים דוקרים אותם בכרס עם מין מחט ארוכה וניקב הכרס זה טרף. יש פעמים שזה מגיע ל 30-40% לעדר ואף יותר ובוודאי שזה מיעוט המצוי.
הבדצי"ם טוענים שהם יודעים לבדוק אבל שמעתי מכמה מומחים שמאוד קשה לבדוק ובפרט שיש בדיקות פנים וחוץ ותלוי אם 'כיבסו' את הכרס או לא, בקיצור - חששות גדולים.
העדה"ח עברה לשחוט בפולין ששם הבעיה לא מצויה כי לא אוכלים במרעה פתוח אלא רק ברפתות. לאחרונה גם הרב לנדא החל לשחוט בפולין בגלל בעיה זו.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
הראיה זה שהבחורים היו צריכים להניח את הקדירות על האש כי לא היה שם יהודי אחר שעושה זאת.
כך היה? שלא היה יהודי? גם את זה שמע הראשל"צ ממרן?
מרן רק אמר שהוא לא יודע האשכנזים האלה לא יודעים לקרא בית יוסף וצריך לשלוח מישהו שיעשה מה שצריך כו'....

אם היו מגיעים ורואים מישהו שעושה זאת בלא"ה, לא היו נשארים שם לחינם.
ומקסימום היו נשארים רק לעקוב שעושה זאת, ולא היו טורחים בעצמם.
וודאי שלא היו ממשיכים לעשות כך באירוע הבא.
נו נו...
אולי באו והיה מישהו, ובכו"א חששו שהאשכנזים לא יודעים לקרא שולחן ערוך ומי יודע מה יעשו.. 
בקיצור: רשימה של קולות לא רצינית ובלי מקור ברור.

 
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
הרב מחפוד והרב יברוב אומרים שבדקו עופות שהעדה החרדית הכשירו אחרי בדיקה בחלק התחתון, ובפתיחת החלק העליון התגלו טריפויות.


היית פעם במשטחה? ראית איך בודקים?
זה בלתי אפשרי שאם קרוע גיד וימשכו למטה שלא יגלו אותו!
ולהפך בבדיקה למעלה קשה לראות במהירות של מפעל את כל ה 9 גידים שטעונים בדיקה כי צריך 'לחפור' בשוק, ולמטה בארכובה הכל חיצוני וקל מאוד לבדיקה.

זה בדיוק הענין אין 9 גידים אלא ט"ז גידים, ולמטה רואים רק 9. כך שאם ה6 הנותרים - שלא מגיעים כלל לחלק התחתון - נקרעים, אין אפשרות לראות זאת בבדיקה בחלק התחתון.
גם בשוק למטה שזהו המקום הקובע רואים רק 9 גידים, ובארכובה רואים 7 גידים ועוד גיד אחד מחובר לסחוס שרואים מיד אם הוא שלם או חולה. יש גיד שלא רואים בארכובה ובודקים מומחים יודעים לזהות אותו.
לא ענית לי על זה שבשוק קשה להגיע לכל הגידים כי הם 'מתחבאים' עמוק בשוק וכשהייתי במשחטות שבודקים בשוק לא ראיתי שמקפידים לספור את הגידים שמצאו והם מפוזרים... וגם הבעיה של המליחה בחתך.
הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל היה אלוף בפרקטיקה הלכתית והוא הסביר לי את כל הנ"ל והראה לי את הדברים ממש. 
 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
משיב דבר אמר:
כך היה? שלא היה יהודי? גם את זה שמע הראשל"צ ממרן?
מרן רק אמר שהוא לא יודע האשכנזים האלה לא יודעים לקרא בית יוסף וצריך לשלוח מישהו שיעשה מה שצריך כו'....

אם היו מגיעים ורואים מישהו שעושה זאת בלא"ה, לא היו נשארים שם לחינם.
ומקסימום היו נשארים רק לעקוב שעושה זאת, ולא היו טורחים בעצמם.
וודאי שלא היו ממשיכים לעשות כך באירוע הבא.
נו נו...
אולי באו והיה מישהו, ובכו"א חששו שהאשכנזים לא יודעים לקרא שולחן ערוך ומי יודע מה יעשו.. 
בקיצור: רשימה של קולות לא רצינית ובלי מקור ברור.

 

יותר נראה שהיה קשה לאשכנזי לקרוא, כי מישהו כתב את הדברים בכתב קטן מאוד, כנראה בגלל שמתבייש במה שכותב.
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
לגבי הזריקות:
1. ההזרקה בחזה כמו שנוהגים רוב הכשרויות היא בעיתית מאוד כי זה מטריף הרבה פעמים בלי שידעו אם המחט סוטה במ"מ אחד לכאן או לכאן, לעומת השוק שאם זה הטריף רואים את זה מיד כי השוק נהיה חולה.
2. אצל הרב לנדא המצב קצת יותר טוב כי מזריקים בין הכנפיים
3. אצל העדה"ח יש עופות ללא זריקות וכפי הרב בעל בירור השיטות טורח לעדכן כאן בפורום באשכול 'זריקות החיסונים בעופות'
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
משיב דבר אמר:
יהודי מי-ם אמר:
אם היו מגיעים ורואים מישהו שעושה זאת בלא"ה, לא היו נשארים שם לחינם.
ומקסימום היו נשארים רק לעקוב שעושה זאת, ולא היו טורחים בעצמם.
וודאי שלא היו ממשיכים לעשות כך באירוע הבא.
נו נו...
אולי באו והיה מישהו, ובכו"א חששו שהאשכנזים לא יודעים לקרא שולחן ערוך ומי יודע מה יעשו.. 
בקיצור: רשימה של קולות לא רצינית ובלי מקור ברור.

יותר נראה שהיה קשה לאשכנזי לקרוא, כי מישהו כתב את הדברים בכתב קטן מאוד, כנראה בגלל שמתבייש במה שכותב.
בעיקר בגלל שהוא הרגיש שהוא חוזר שוב על אותם טענות, וכמקובל בפורום.
כבודו יתרכז בנושא המדובר, ויבדוק האם הציטטים ממרן שהביא הרשל"צ הם בגדר מקור או פרופוגנדה (מרן נגד העד"ח).
אני, למשל את הרשימה של הרשל"צ הייתי כותב בכתב קטן מהסיבה שהזכרת.

 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
היית פעם במשטחה? ראית איך בודקים?
זה בלתי אפשרי שאם קרוע גיד וימשכו למטה שלא יגלו אותו!
ולהפך בבדיקה למעלה קשה לראות במהירות של מפעל את כל ה 9 גידים שטעונים בדיקה כי צריך 'לחפור' בשוק, ולמטה בארכובה הכל חיצוני וקל מאוד לבדיקה.

זה בדיוק הענין אין 9 גידים אלא ט"ז גידים, ולמטה רואים רק 9. כך שאם ה6 הנותרים - שלא מגיעים כלל לחלק התחתון - נקרעים, אין אפשרות לראות זאת בבדיקה בחלק התחתון.
גם בשוק למטה שזהו המקום הקובע רואים רק 9 גידים, ובארכובה רואים 7 גידים ועוד גיד אחד מחובר לסחוס שרואים מיד אם הוא שלם או חולה. יש גיד שלא רואים בארכובה ובודקים מומחים יודעים לזהות אותו.
לא ענית לי על זה שבשוק קשה להגיע לכל הגידים כי הם 'מתחבאים' עמוק בשוק וכשהייתי במשחטות שבודקים בשוק לא ראיתי שמקפידים לספור את הגידים שמצאו והם מפוזרים... וגם הבעיה של המליחה בחתך.
הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל היה אלוף בפרקטיקה הלכתית והוא הסביר לי את כל הנ"ל והראה לי את הדברים ממש. 
 

יתכן שאתה צודק ולא הוא.
אבל הרבנים לנדא רובין מחפוד ויברוב טוענים להיפך. ולא שמעתי מישהו שטוען כמוך, אלא שמעתי שהטענה היא שאחרי הבדיקה למטה שבה מתגלים חלק מהטריפויות זה כבר יורד מגדר מיעוט המצוי למיעוט שאינו מצוי ואינו צריך בדיקה. (עי' לרב רובי בספרו עמודי שש עמ' צו-צז).
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
בכשרויות מחפוד ובית יוסף המצב גרוע בהרבה ומה שיורד מדרגת 'חלק' אצל העדה"ח, בכשרויות אלו נשאר 'חלק' לכתחילה.
אמנם אצל הרב לנדא, הרב רובין, ואגודים המצב של החלק טוב בהרבה מהעדה"ח (יש שם בעיות רבות של טריפות בכרס אך זה לא המקום לדון)

לא באתי להשוות לבית יוסף או מחפוד, אלא לדעת האם העדה חרדית זה מהדרין מן המהדרין לכל הדעות, או שיש דברים שהם "מכריעים" לקולא.
למה זה לא המקום לדון? בדיוק בשביל זה פתחתי את האשכול. מה הבעיות של טריפות בכרס שיש שם?
מה שאתה כותב זה מידיעה, כאדם שהיה במשחטות של עופות ובקר או משמועות?





הייתי במשחטות הרבה פעמים.
לגבי סירכות בריאות:
הנושא הוא רירין שלא צריך לתלשם בכח אלא שכשמרימים אותם עם האצבע הם נתלשים וגם בזה יש שני 'סוגים' האם הריר נשאר או שהוא נימוח ויש בזה הרבה דרגות
בפועל בעדה"ח מקילים ברירין שנעלמים ונמוחים ברגע שהם עולים עם האצבע בלי תלישה שסוברים שזה כשר לדעת הב"י והרב לנדא מחמיר בזה מאוד ויש לו 2 דרגות 'גלאט' לאשכנזים ו'חלק' לספרדים.
ברובין ואגודים החלק הוא לא כמו בלנדא (ואחוזי החלק יוכיחו) אך יותר טוב מהעדה"ח.

נושא הכריסים הוא בעייתי מאוד:
בדרום אמריקה הבהמות אוכלות עשב שגורם להם להתנפח מגזים עד כדי סכנת מוות, הבוקרים דוקרים אותם בכרס עם מין מחט ארוכה וניקב הכרס זה טרף. יש פעמים שזה מגיע ל 30-40% לעדר ואף יותר ובוודאי שזה מיעוט המצוי.
הבדצי"ם טוענים שהם יודעים לבדוק אבל שמעתי מכמה מומחים שמאוד קשה לבדוק ובפרט שיש בדיקות פנים וחוץ ותלוי עם 'כיבסו' את הכרס או לא, בקיצור - חששות גדולים.
העדה"ח עברה לשחוט בפולין ששם הבעיה לא מצויה כי לא אוכלים במרעה פתוח אלא רק ברפתות. לאחרונה גם הרב לנדא החל לשחוט בפולין בגלל בעיה זו.
שמעתי שבמחפוד "אדום אדום" המצב מצויין, ומחמירים בסירכות מאוד. ידוע לך משהו?
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
זה בדיוק הענין אין 9 גידים אלא ט"ז גידים, ולמטה רואים רק 9. כך שאם ה6 הנותרים - שלא מגיעים כלל לחלק התחתון - נקרעים, אין אפשרות לראות זאת בבדיקה בחלק התחתון.
גם בשוק למטה שזהו המקום הקובע רואים רק 9 גידים, ובארכובה רואים 7 גידים ועוד גיד אחד מחובר לסחוס שרואים מיד אם הוא שלם או חולה. יש גיד שלא רואים בארכובה ובודקים מומחים יודעים לזהות אותו.
לא ענית לי על זה שבשוק קשה להגיע לכל הגידים כי הם 'מתחבאים' עמוק בשוק וכשהייתי במשחטות שבודקים בשוק לא ראיתי שמקפידים לספור את הגידים שמצאו והם מפוזרים... וגם הבעיה של המליחה בחתך.
הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל היה אלוף בפרקטיקה הלכתית והוא הסביר לי את כל הנ"ל והראה לי את הדברים ממש. 

יתכן שאתה צודק ולא הוא.
אבל הרבנים לנדא רובין מחפוד ויברוב טוענים להיפך. ולא שמעתי מישהו שטוען כמוך, אלא שמעתי שהטענה היא שאחרי הבדיקה למטה שבה מתגלים חלק מהטריפויות זה כבר יורד מגדר מיעוט המצוי למיעוט שאינו מצוי ואינו צריך בדיקה. (עי' לרב רובי בספרו עמודי שש עמ' צו-צז).
במקומות שראית בודקים על הליין או על השולחן?
כי הבנתי שעל השולחן זה קשה, אבל על הליין כיון שהעוף מתוח אז הדביקה קלה הרבה יותר.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
רציתי לקבל חוות דעת, על דברים שכתב הרב יהודה בן דוד (תלמיד של הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א) כאן
ומועתקים עם שינויי עריכה קלים:
כידוע אימרת רבותינו היא שבד"צ העדה החרדית לא ירד מן השמים...".
ולתועלת הקוראים אמרתי להציג כאן כמה קולות שנוהגים בעדה החרדית. בכדי שידעו הקונים במה צריך להזהר מלקנות.
וכל נקודה יכולה לפרנס אשכול בפני עצמו, ולכן לתועלת הענין אם אפשר שהתגובות יהיו ממוקדות.
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
מחלוקת במציאות, הבד"ץ טוענים שהבדיקה שלהם הכי מועילה, ושגם יש בה יתרון במליחה (שלא צריך לתחוב מלח בהחריץ שבשוק, דבר שקשה להקפיד בו).
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
שוב, מחלוקת במציאות מה יותר מסוכן. וגם על הזריקה הזו מפקחים שלא תטריף.
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
מבלי להיכנס לאמיתות שמועה זו - מעבירי שמועה זו הם גסים ורעים. 'חלק' רבנות הם מרשים לקהל שומעיהם בשופי, אבל העד"ח לא. איי, על העד"ח גם יש 'חלק' של הרבנות? אל תשאל שאלות קשות.
אם יטען אחד ממטיפי מוסאיוף שאסור עד"ח, ואסור בית יוסף, ואסור מחפוד ורק לנדא מותר כי רק הוא חלק באמת - ניחא. אבל רבנות ובית יוסף שאין שום צד בעולם שמחמירים ברירין (הלוואי שהם מחמירים בסירכות קשות כגומי) אותם הם מתירים ואומרים לאכול רק מזה.

ד. בישולי עכו"ם. אין מקפידים כשיטת הב"י. (כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
שקר. שיביאו הוכחה. זה שהביאו בחורים אינו אומר דבר. שיבדקו מה קורה שם שאר הזמן.
ה. שביעית. פירות הערבה הצפונית. מקילים להחשיבה כחו"ל לענין שמיטה. ומפרסמים שכך דעת המנח"י למרות שבשו"ת משנ"י שהוא מראשי המתירים, ודן עם המנח"י בזה כותב שלא היקל בזה. (וגם יש בזה סתירה במדריך הכשרות שלהם עצמו, משנת תשמ"ז שם כותבים שהוראת רבותיהם להחשיב חו"ל רק מפארן ודרומה, ואילו בשנים מאוחרות שינו זאת וכותבים שהוראת רבותיהם להתיר מאזור עין יהב ודרומה. אלא שמחמת הלחץ הציבורי מציינים ע"ג המוצרים מאיזה אזור הם).
דעת רבני הבד"ץ דהיום הוא שזה חו"ל. מה הבעי'?
ו. מעשרות. אינם מעשרים את החיטים שעושרו כשהם ביד השלטון. עי' בשו"ת מנח"י ח"ט (סי' קי-קיג). [אלא שבזה כמדומה שאף הכשר לא מקפיד, ומסתבר שבשארית ישראל מקפידים]. (כן העיר להם הגר"ח גריינמן במכתבו שהובא בעלון "הגילגול השלישי" לבעל קונ' שבט מישור).
אשמח לכל תיקון הערה והארה וכן להוספות.
א. האם הנתונים שהוא מציג נכונים?
ב. האם ידוע למישהו מי זה הרב יהודה בן דוד הנ"ל, האם הוא מומחה כשרות או משהו כזה?


הכי חשוב לי לפרוק -
הכל כאן נובע מגסות רוח כפשוטו. אנשים שאי אפשר לאכול אצלם בבית פותחים את פיהם שאוכל ספקות בכל יום ומבלבלים את כולם. רק בית יוסף הוא הכשר טוב, נכון? ומה אתם חושבים, שלא משתמשים בבית יוסף במוצרים של העד"ח? חושבים שבבית יוסף לא מכיניסים גם בשר של בד"צים אשכנזיים (פחות טובים מהעדה)?! תבדקו שוב! ראיתי בעיניי!

 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
עוד דבר,
עושים כאן כזו דמגוגיא כאילו אלו שאוכלים רק העד"ח ולא בית יוסף זה בגלל "חומרות". סתם דמגוגיא שנועדה להסתיר את העובדה, שאוכלים העד"ח ולא ב"י כי זה כשר! כי גם אם העד"ח יקלו בכל מחלוקת בעולם - הם יקפידו שיהי' כמו שהם רוצים! בניגוד לב"י.
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
גם בשוק למטה שזהו המקום הקובע רואים רק 9 גידים, ובארכובה רואים 7 גידים ועוד גיד אחד מחובר לסחוס שרואים מיד אם הוא שלם או חולה. יש גיד שלא רואים בארכובה ובודקים מומחים יודעים לזהות אותו.
לא ענית לי על זה שבשוק קשה להגיע לכל הגידים כי הם 'מתחבאים' עמוק בשוק וכשהייתי במשחטות שבודקים בשוק לא ראיתי שמקפידים לספור את הגידים שמצאו והם מפוזרים... וגם הבעיה של המליחה בחתך.
הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל היה אלוף בפרקטיקה הלכתית והוא הסביר לי את כל הנ"ל והראה לי את הדברים ממש. 

יתכן שאתה צודק ולא הוא.
אבל הרבנים לנדא רובין מחפוד ויברוב טוענים להיפך. ולא שמעתי מישהו שטוען כמוך, אלא שמעתי שהטענה היא שאחרי הבדיקה למטה שבה מתגלים חלק מהטריפויות זה כבר יורד מגדר מיעוט המצוי למיעוט שאינו מצוי ואינו צריך בדיקה. (עי' לרב רובי בספרו עמודי שש עמ' צו-צז).
במקומות שראית בודקים על הליין או על השולחן?
כי הבנתי שעל השולחן זה קשה, אבל על הליין כיון שהעוף מתוח אז הדביקה קלה הרבה יותר.


בודקים על הליין ואעפ"כ זה לא קל לבדוק את השוק. נכון שיש את תנועת המשיכה שהיא קלה אבל אם זה חדר פנימה זה קשה ובפרט שבשוק הם לא מרוכזים במקום אחד כמו בארכובה
 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
יהודי מי-ם אמר:
רציתי לקבל חוות דעת, על דברים שכתב הרב יהודה בן דוד (תלמיד של הראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א) כאן
ומועתקים עם שינויי עריכה קלים:
כידוע אימרת רבותינו היא שבד"צ העדה החרדית לא ירד מן השמים...".
ולתועלת הקוראים אמרתי להציג כאן כמה קולות שנוהגים בעדה החרדית. בכדי שידעו הקונים במה צריך להזהר מלקנות.
וכל נקודה יכולה לפרנס אשכול בפני עצמו, ולכן לתועלת הענין אם אפשר שהתגובות יהיו ממוקדות.
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
מחלוקת במציאות, הבד"ץ טוענים שהבדיקה שלהם הכי מועילה, ושגם יש בה יתרון במליחה (שלא צריך לתחוב מלח בהחריץ שבשוק, דבר שקשה להקפיד בו).
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
שוב, מחלוקת במציאות מה יותר מסוכן. וגם על הזריקה הזו מפקחים שלא תטריף.
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
מבלי להיכנס לאמיתות שמועה זו - מעבירי שמועה זו הם גסים ורעים. 'חלק' רבנות הם מרשים לקהל שומעיהם בשופי, אבל העד"ח לא. איי, על העד"ח גם יש 'חלק' של הרבנות? אל תשאל שאלות קשות.
אם יטען אחד ממטיפי מוסאיוף שאסור עד"ח, ואסור בית יוסף, ואסור מחפוד ורק לנדא מותר כי רק הוא חלק באמת - ניחא. אבל רבנות ובית יוסף שאין שום צד בעולם שמחמירים ברירין (הלוואי שהם מחמירים בסירכות קשות כגומי) אותם הם מתירים ואומרים לאכול רק מזה.

ד. בישולי עכו"ם. אין מקפידים כשיטת הב"י. (כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
שקר. שיביאו הוכחה. זה שהביאו בחורים אינו אומר דבר. שיבדקו מה קורה שם שאר הזמן.
ה. שביעית. פירות הערבה הצפונית. מקילים להחשיבה כחו"ל לענין שמיטה. ומפרסמים שכך דעת המנח"י למרות שבשו"ת משנ"י שהוא מראשי המתירים, ודן עם המנח"י בזה כותב שלא היקל בזה. (וגם יש בזה סתירה במדריך הכשרות שלהם עצמו, משנת תשמ"ז שם כותבים שהוראת רבותיהם להחשיב חו"ל רק מפארן ודרומה, ואילו בשנים מאוחרות שינו זאת וכותבים שהוראת רבותיהם להתיר מאזור עין יהב ודרומה. אלא שמחמת הלחץ הציבורי מציינים ע"ג המוצרים מאיזה אזור הם).
דעת רבני הבד"ץ דהיום הוא שזה חו"ל. מה הבעי'?
ו. מעשרות. אינם מעשרים את החיטים שעושרו כשהם ביד השלטון. עי' בשו"ת מנח"י ח"ט (סי' קי-קיג). [אלא שבזה כמדומה שאף הכשר לא מקפיד, ומסתבר שבשארית ישראל מקפידים]. (כן העיר להם הגר"ח גריינמן במכתבו שהובא בעלון "הגילגול השלישי" לבעל קונ' שבט מישור).
אשמח לכל תיקון הערה והארה וכן להוספות.
א. האם הנתונים שהוא מציג נכונים?
ב. האם ידוע למישהו מי זה הרב יהודה בן דוד הנ"ל, האם הוא מומחה כשרות או משהו כזה?


הכי חשוב לי לפרוק -
הכל כאן נובע מגסות רוח כפשוטו. אנשים שאי אפשר לאכול אצל בבית פותחים את פיהם שאכל דברים בעייתיים ומבלבלים את כולם. רק בית יוסף הוא הכשר טוב, נכון? ומה אתם חושבים, שלא משתמשים בבית יוסף במוצרים של העד"ח? חושבים שבבית יוסף לא מכיניסים גם בשר של בד"צים אשכנזיים (פחות טובים מהעדה)?! תבדקו שוב! ראיתי בעיניי!


באמת שרואים שאתה בא רק לפרוק, כי אף אחד לא כתב בית יוסף, רק ראית שם של מישהו וקפצו לך כמה דברים.
השאלה היא אחת האם העדה"ח מקילים ומכריעים בכמה דברים ולא חוששים בהם לכל הדעות, אלא מכריעים בהם לקולא.
והמדהים זה שאתה שתמיד הולך אחרי הרב לנדא באש ובמים, בשביל לתקוף את בית יוסף מוכן ללכת עם העדה"ח נגדו...
 
 

חסידישער

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
חסידישער אמר:
יהודי מי-ם אמר:
זה בדיוק הענין אין 9 גידים אלא ט"ז גידים, ולמטה רואים רק 9. כך שאם ה6 הנותרים - שלא מגיעים כלל לחלק התחתון - נקרעים, אין אפשרות לראות זאת בבדיקה בחלק התחתון.
גם בשוק למטה שזהו המקום הקובע רואים רק 9 גידים, ובארכובה רואים 7 גידים ועוד גיד אחד מחובר לסחוס שרואים מיד אם הוא שלם או חולה. יש גיד שלא רואים בארכובה ובודקים מומחים יודעים לזהות אותו.
לא ענית לי על זה שבשוק קשה להגיע לכל הגידים כי הם 'מתחבאים' עמוק בשוק וכשהייתי במשחטות שבודקים בשוק לא ראיתי שמקפידים לספור את הגידים שמצאו והם מפוזרים... וגם הבעיה של המליחה בחתך.
הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל היה אלוף בפרקטיקה הלכתית והוא הסביר לי את כל הנ"ל והראה לי את הדברים ממש. 

יתכן שאתה צודק ולא הוא.
אבל הרבנים לנדא רובין מחפוד ויברוב טוענים להיפך. ולא שמעתי מישהו שטוען כמוך, אלא שמעתי שהטענה היא שאחרי הבדיקה למטה שבה מתגלים חלק מהטריפויות זה כבר יורד מגדר מיעוט המצוי למיעוט שאינו מצוי ואינו צריך בדיקה. (עי' לרב רובי בספרו עמודי שש עמ' צו-צז).
תבדוק את הענין אצל ר' משה ור' שמוא' ברנדסדורפר שזהו הסיבה האמיתית.
מה שאתה כותב זה שאלה גדולה כי אחרי שהתחייב בבדיקה למיטב מה שלמדתי צריך לבדוק באופן המועיל ולא יועיל רק למעט את החשש.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודי מי-ם אמר:
חייל של הרבי אמר:


באמת שרואים שאתה בא רק לפרוק, כי אף אחד לא כתב בית יוסף, רק ראית שם של מישהו וקפצו לך כמה דברים.
השאלה היא אחת האם העדה"ח מקילים ומכריעים בכמה דברים ולא חוששים בהם לכל הדעות, אלא מכריעים בהם לקולא.
והמדהים זה שאתה שתמיד הולך אחרי הרב לנדא באש ובמים, בשביל לתקוף את בית יוסף מוכן ללכת עם העדה"ח נגדו...


א. העד"ח מקילים בשלל סוגיות! נקודה! עניין העופות אינו קולא כלל. עניין ה'חלק' לא נבדק (ומי שבדק אמר שזה באמת חלק). עניין בישול ישראל הוא הוצש"ר.
ב. איני הולך בכל דבר אחרי הרב לנדא. חבל שאינך עוקב.
ג. כמה דברים על כותב המאמר המהולל - הוא אוכל העד"ח וסומך עליהם בדברים חמורים שבחמורים (תולעים, בישולי עכו"ם, בליעות טריפות ועוד), נקודה. מבלי להכיר אותו אני בטוח שהוא יטען שבית יוסף זה הכשר טוב. וכבר הוכיח שלפי דעתו דעת הראשל"צ שווה משהו בענייני כשרות.
 
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי מי-ם אמר:
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא שם.
מחלוקת במציאות, הבד"ץ טוענים שהבדיקה שלהם הכי מועילה, ושגם יש בה יתרון במליחה (שלא צריך לתחוב מלח בהחריץ שבשוק, דבר שקשה להקפיד בו).
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
שוב, מחלוקת במציאות מה יותר מסוכן. וגם על הזריקה הזו מפקחים שלא תטריף.
השאלה היא האם יש עוד מישהו חוץ מהעדה"י שאוחז כך? כי ממה שאני ראיתי רק הם אוחזים כך, וחוץ מהם כל שאר הרבנים אוחזי אחרת. וגם אצלם אין תמימות דעים בנושא. ושלא נדבר על הסתירות בדבריהם מה היא המציאות. (ראה במצו"ב).
הצג קובץ מצורף בירור דברים - עיקרי המכתבים ותמונות.pdf
 

קבצים מצורפים

  • סיכום התירוצים - טבלה.pdf
    123.7 KB · צפיות: 63

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
יהודי מי-ם אמר:
חייל של הרבי אמר:


באמת שרואים שאתה בא רק לפרוק, כי אף אחד לא כתב בית יוסף, רק ראית שם של מישהו וקפצו לך כמה דברים.
השאלה היא אחת האם העדה"ח מקילים ומכריעים בכמה דברים ולא חוששים בהם לכל הדעות, אלא מכריעים בהם לקולא.
והמדהים זה שאתה שתמיד הולך אחרי הרב לנדא באש ובמים, בשביל לתקוף את בית יוסף מוכן ללכת עם העדה"ח נגדו...


א. העד"ח מקילים בשלל סוגיות! נקודה! עניין העופות אינו קולא כלל. עניין ה'חלק' לא נבדק (ומי שבדק אמר שזה באמת חלק). עניין בישול ישראל הוא הוצש"ר.
ב. איני הולך בכל דבר אחרי הרב לנדא. חבל שאינך עוקב.
ג. כמה דברים על כותב המאמר המהולל - הוא אוכל העד"ח וסומך עליהם בדברים חמורים שבחמורים (תולעים, בישולי עכו"ם, בליעות טריפות ועוד), נקודה. מבלי להכיר אותו אני בטוח שהוא יטען שבית יוסף זה הכשר טוב. וכבר הוכיח שלפי דעתו דעת הראשל"צ שווה משהו בענייני כשרות.
א. אדרבה אני רוצה לדעת באיזה סוגיות מקילים בשביל לדעת מה לצרוך.
ב. אבל מה שבטוח שתמיד נגד בית יוסף...
ג. למה להוריד את רמת השיח? לפני רגע כתבת על הוצש"ר, ועל הכותב הנ"ל זה בסדר?
 
 
חלק עליון תַחתִית