על איזה הכשרים סומכים ההכשרים? (אשכול לאיסוף מידע ולדיון)

המקור הראשון

משתמש ותיק
כיום, כמעט כל ההכשרים צריכים לסמוך על הכשרים אחרים. דהיינו, שבמפעלים ובמסעדות וכו' של הכשר מסויים, הם מוכרחים להביא מוצרים של הכשרים אחרים.
אין המדובר על המקרים שבהם הם מבררים על צורת ההשגחה במפעל מסויים, ומאשרים להביא משם מוצרים,
אלא הכשר מסויים שהם נותנים הוראה שכל מוצר עם החותמת שלו אפשר להביא.
מאוד מעניין לדעת כל הכשר, על מה הוא סומך.

הן לעניין המשמעות של זה על ההכשר עצמו, והן לעניין מה שאפשר ללמוד מזה לעניין לסמוך על אותו ההכשר בעלמא.

@חייל של הרבי 
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
לעניין זה, כמובן מעניינים גם ההכשרים המקומיים שאין להם כלל מוצרים משלהם, כמו הרבנויות מהדרין השונות, והרבנויות של הקהילות כגון ק"ק צאנז וכד'.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
במק"א הזכירו שהעד"ח סומכים כמעט רק על עצמם, אבל לפעמים ע"י בירורים וחקירות הם מאשרים חומר גלם מסויים.

אצל הרב לנדא, נדמה לי שהעד"ח נכנס כאישור אוטומטי, מלבד הדברים שההכשרים חלוקים לגביהם והרב לנדא מחמיר (טונה, עדשים כתומות, ואולי עוד כמה בודדים).
מעניין לשאול את הרב @דוד ריזל (הפרסומאי) האם זה אכן כך - דהיינו שהעד"ח תמיד מאושר, מלבד מקרים חריגים. או שמא זה ממש כל מוצר לגופו.

בבית יוסף, איני בטוח מה קורה בכל אתר ואתר שלהם, אבל לפחות בגזרה אחת ידוע לי שמאשרים את כל הבד"צים מלבד מחזיקי הדת, וחת"ס שני החוגים. אבל כדרכם בקודש, אין לבעלי העסק שום דרך הגיונית לדעת זאת, ואם הם יכניסו מוצרים כאלו, לא יינזק להם בשום צורה.

ברבנות מהדרין, בכל ארה"ק, כולל ירושלים,
כל דבר שהוא בהכשר בד"צ כלשהו, או רבנות מהדרין, מאושר.
יש ערים שבהן יש דרגת הכשר של הרבנות שהיא יותר ממהדרין (כמו למשל - צפת, חולון, פ"ת). אבל מה שנקרא "רבנות מהדרין" הוא תמיד בחזקת 'כל הבד"צים'.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
לעניין זה, כמובן מעניינים גם ההכשרים המקומיים שאין להם כלל מוצרים משלהם, כמו הרבנויות מהדרין השונות, והרבנויות של הקהילות כגון ק"ק צאנז וכד'.

צאנז הוזכר במק"א - רק העד"ח ולנדא. עופות צאנז. בקר לנדא (כנראה לאו דווקא ה'חלק', אלא גם ה'גלאט').

בבד"צ צפת (מטעם הרבנות) נכנס רק העד"ח ולנדא, ובבשרי - גם משחיטת הרב ביסטריצקי. 
במידה והעסק בוחר להכניס מוצרים של הרב רובין/וועדת מהדרין תנובה - זה מצויין בתעודת ההכשר.
גם ההכשרים של הבשר (כלומר האם זה לנדא, או עד"ח, או חב"ד) כמדומה מצויינים בתעודה.

בד"צ חולון (מטעם הרבנות) - רק העד"ח ולנדא. אולי יש אפשרות לעוד הכשרים (איני זוכר), אבל גם אם כן, זה מצויין בתעודה.

בד"צ נחלת הכשרות (הרב ירוסלבסקי, קרית מלאכי) - בכללות, רק העד"ח ולנדא. לא תקף לגבי ירקות עלים. בשרי - בהכשר נחלת הכשרות גופא, או הרב לנדא, ואולי גם הרבנים אשכנזי וביסטריצקי.

הכשר הרב אשכנזי (כפר חב"ד). בשרי - שחיטה שלו. מוצרים - רק העד"ח ולנדא. הוא מאוד מחמיר ותקיף, סתם ליידע כללי. הוא נכנס בגופו לחנות חלבית בכפר, ותלש את התעודה בידיו, בגלל שהכניסו מוצר מבד"צ חלש.
הוא החזיר את ההכשר אחרי הכשרת המטבח.


רבני הקריות (אשדוד) - כמדומה שבכל מקום רק העד"ח ולנדא, ובבשרי שני הנ"ל + קהילות.

 
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
בד"צ חולון (מטעם הרבנות) - רק העד"ח ולנדא. אולי יש אפשרות לעוד הכשרים (איני זוכר), אבל גם אם כן, זה מצויין בתעודה.
מה הפירוש "אפשרות"? ברצונו של מי תליא?
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
חייל של הרבי אמר:
בד"צ חולון (מטעם הרבנות) - רק העד"ח ולנדא. אולי יש אפשרות לעוד הכשרים (איני זוכר), אבל גם אם כן, זה מצויין בתעודה.
מה הפירוש "אפשרות"? ברצונו של מי תליא?



דהיינו אולי ההכשר מרשה עוד הכשרים (לבעל העסק שמעוניין), ובלבד שזה מצויין בתעודה.

וייתכן שאפילו האפשרות הזו לא קיימת, איני זוכר.

ובכל הכשר מאולתר כגון כל הנ"ל, ראוי לכל ירא שמים לטלפן למשגיח ולשוחח שתי דקות ולראות שהמצב טוב מבחינת מוצרים, ברירת קטניות, שטיפת ירק ובישול ישראל.
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאוד מעניין. מאוד מאוד מעניין.
נראה פה שההכשרים אוחזים מרובין פחות ממה שהציבור אוחז ממנו, לא כן?...

 
חייל של הרבי אמר:
בבית יוסף, ... מאשרים את כל הבד"צים מלבד מחזיקי הדת, וחת"ס שני החוגים. 
איזה בזיונות...
 
 
חייל של הרבי אמר:
יש גם הכשר בקריות (בצפון), של חב"ד. מסתמא העד"ח ולנדא ושחיטות חב"דיות. אבל לא ביררתי לעומק.
כפי הנראה אתה מתכוון להכשר הרב דרוקמן
גם לי ידוע שהוא ברמה גבוהה כפי שכתבת 
אין הרבה עסקים בכשרותו
ולליטאים שחוששים, הוא ממש לא משיחיסט :-)
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
מעניין לשאול את...האם זה אכן כך - דהיינו שהעד"ח תמיד מאושר, מלבד מקרים חריגים. או שמא זה ממש כל מוצר לגופו
אנא ידענא, שבמה שיש מוצר בכשרותם - אין להכניס גם העד"ח. ובקפידה (אפילו אם יותר יקר וכו').
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
חייל של הרבי אמר:
מעניין לשאול את...האם זה אכן כך - דהיינו שהעד"ח תמיד מאושר, מלבד מקרים חריגים. או שמא זה ממש כל מוצר לגופו
אנא ידענא, שבמה שיש מוצר בכשרותם - אין להכניס גם העד"ח. ובקפידה (אפילו אם יותר יקר וכו').

הנהגה כזו אין חייבים לתלות בענייני כשרות נטו, כמובן.
אפשר לומר שרוצים להחזיק ההכשר שלהם, שזה לגיטימי, וגם אפשר לומר שסו"ס מעדיפים מה שנמצא תחת העיניים שלהם.
אבל אין זה אומר שהם באמת סבורים שיש חסרון בהעדה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
מאוד מעניין. מאוד מאוד מעניין.
נראה פה שההכשרים אוחזים מרובין פחות ממה שהציבור אוחז ממנו, לא כן?...
הכשר שמעוניין לכה"פ להתיימר להיות מתאים לרוב מוחץ של האוכלוסיי' החרדית, לא יכול לאשר מוצרים של הרב רובין.

בקהילתי, אני מניח שאם תיקח את החסידים הנורמטיביים (לובשי ביגוד חב"די קלאסי, בוגרי ישיבות) ותעשה סקר - תקבל אולי חצי שאוכלים רובין. זה הרבה כמובן. אבל אם עושים התוועדות להרבה חסידים, להביא רובין זה חוסר התחשבות. הרי יש אלפים שלא אוכלים.
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
הכשר ק"ק קרית ספר.
לפחות לגבי מאפיות הם מכניסים בעיקר הרב לנדא ומאשרים כמובן גם העדה החרדית (החידוש הוא שלמרות שזו קרית ספר הרב לנדא הוא המקור לרוב המוצרים).

הכשר הרב רובין.
מאשר העדה כמובן, לגבי הרב לנדא איני יודע. לגבי ירקות (קיים במסעדות ומעדניות שלהם) הם לוקחים כל שנה רק מהעדה, השנה הם לוקחים משארית ישראל בגלל הערבה הצפונית (כיון שכמעט כל הסחורה של שארית ישראל השנה היא מהעדה אין כל כך נ"מ, אמנם לגבי ירקות עלים זה משנה).

יש לדעת כי הרבה הכשרים מקומיים המקובלים בקרב מי שגר שם ולכן הרבה שמבקרים סומכים עליהם, מכניסים מוצרים מכל הבא ליד, כולל בשר מהכשרים שאינם מקובלים על כלל הציבור (קהילות לדוגמא שנתון לויכוח בציבור נכנס לכתחילה בהרבה הכשרים כאלה).
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
יש לדעת כי הרבה הכשרים מקומיים המקובלים בקרב מי שגר שם ולכן הרבה שמבקרים סומכים עליהם, מכניסים מוצרים מכל הבא ליד, כולל בשר מהכשרים שאינם מקובלים על כלל הציבור (קהילות לדוגמא שנתון לויכוח בציבור נכנס לכתחילה בהרבה הכשרים כאלה).
אכן, זה חלק מהחשיבות של אשכול זה...
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
המקור הראשון אמר:
הכשר שמעוניין לכה"פ להתיימר להיות מתאים לרוב מוחץ של האוכלוסיי' החרדית, לא יכול לאשר מוצרים של הרב רובין.

בקהילתי, אני מניח שאם תיקח את החסידים הנורמטיביים (לובשי ביגוד חב"די קלאסי, בוגרי ישיבות) ותעשה סקר - תקבל אולי חצי שאוכלים רובין. זה הרבה כמובן. אבל אם עושים התוועדות להרבה חסידים, להביא רובין זה חוסר התחשבות. הרי יש אלפים שלא אוכלים.


זה לא מדויק בקרב הציבור הכללי, בחב"ד פחות אוכלים הבר רובין (ויתכן ויש מעט שייכות לסכסוך העתיק שלו עם הרב לנדא)
בקרב הציבור החסידי הכללי יש רוב ממש מוחץ שאוכלים וכן בקרב הציבור הליטאי הקלאסי.
יש ביקורת על האולמות שלו (איני יודע אם עדיין יש לו אולמות אבל כך היה בעבר), יש ביקורת (יחסית מצומצמת מבחינה ציבורית) על החלב שלו, אבל רוב החרדים סומכים עליו.
למעשה מבחינת בשר ועופות הכי קל להביא לציבור הרב רובין. הרב לנדא בבשר ועופות הרבה ליטאים לא אוכלים, העדה החרדית בבשר ספרדים לא אוכלים ובעופות יש כמה עוררין (אם מצד זריקות ואם מצד הקפדה פחותה). שארית ישראל חסידים לא אוכלים ובבשר גם הרבה ספרדים לא אוכלים, הרב מחפוד אשכנזים לא אוכלים וגם חלק מהספרדים, קהילות חלק גדול מהציבור לא סומך, לעומת זאת הרב רובין בעופות ובשר עובר כמעט בכל מקום מלבד חב"ד, כך שיחסית קל יותר להביא בשר ממנו.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
דוד ה. אמר:
יש לדעת כי הרבה הכשרים מקומיים המקובלים בקרב מי שגר שם ולכן הרבה שמבקרים סומכים עליהם, מכניסים מוצרים מכל הבא ליד, כולל בשר מהכשרים שאינם מקובלים על כלל הציבור (קהילות לדוגמא שנתון לויכוח בציבור נכנס לכתחילה בהרבה הכשרים כאלה).
אכן, זה חלק מהחשיבות של אשכול זה...

הבעיה היא שלא נח לי להשמיץ הכשרים שעליתי עליהם שעושים את זה, (יש תחושה לא נוחה לדבר נגד הכשר בוטיק בשונה מהכשר גדול...)
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
חייל של הרבי אמר:
המקור הראשון אמר:
הכשר שמעוניין לכה"פ להתיימר להיות מתאים לרוב מוחץ של האוכלוסיי' החרדית, לא יכול לאשר מוצרים של הרב רובין.

בקהילתי, אני מניח שאם תיקח את החסידים הנורמטיביים (לובשי ביגוד חב"די קלאסי, בוגרי ישיבות) ותעשה סקר - תקבל אולי חצי שאוכלים רובין. זה הרבה כמובן. אבל אם עושים התוועדות להרבה חסידים, להביא רובין זה חוסר התחשבות. הרי יש אלפים שלא אוכלים.


זה לא מדויק בקרב הציבור הכללי, בחב"ד פחות אוכלים הבר רובין (ויתכן ויש מעט שייכות לסכסוך העתיק שלו עם הרב לנדא)
בקרב הציבור החסידי הכללי יש רוב ממש מוחץ שאוכלים וכן בקרב הציבור הליטאי הקלאסי.
יש ביקורת על האולמות שלו (איני יודע אם עדיין יש לו אולמות אבל כך היה בעבר), יש ביקורת (יחסית מצומצמת מבחינה ציבורית) על החלב שלו, אבל רוב החרדים סומכים עליו.
למעשה מבחינת בשר ועופות הכי קל להביא לציבור הרב רובין. הרב לנדא בבשר ועופות הרבה ליטאים לא אוכלים, העדה החרדית בבשר ספרדים לא אוכלים ובעופות יש כמה עוררין (אם מצד זריקות ואם מצד הקפדה פחותה). שארית ישראל חסידים לא אוכלים ובבשר גם הרבה ספרדים לא אוכלים, הרב מחפוד אשכנזים לא אוכלים וגם חלק מהספרדים, קהילות חלק גדול מהציבור לא סומך, לעומת זאת הרב רובין בעופות ובשר עובר כמעט בכל מקום מלבד חב"ד, כך שיחסית קל יותר להביא בשר ממנו.

אני בתחושה שלי אנשים דווקא לא "עפים" כל כך על השחיטה של רובין. גם השותים RC או אוכלים "כרמית", בשחיטה מעדיפים דברים אחרים.
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד ה. אמר:
המקור הראשון אמר:
דוד ה. אמר:
יש לדעת כי הרבה הכשרים מקומיים המקובלים בקרב מי שגר שם ולכן הרבה שמבקרים סומכים עליהם, מכניסים מוצרים מכל הבא ליד, כולל בשר מהכשרים שאינם מקובלים על כלל הציבור (קהילות לדוגמא שנתון לויכוח בציבור נכנס לכתחילה בהרבה הכשרים כאלה).
אכן, זה חלק מהחשיבות של אשכול זה...

הבעיה היא שלא נח לי להשמיץ הכשרים שעליתי עליהם שעושים את זה, (יש תחושה לא נוחה לדבר נגד הכשר בוטיק בשונה מהכשר גדול...)

להשמיץ? בסה"כ לפרסם את הנהלים שלהם...
 

דוד ה.

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
אני בתחושה שלי אנשים דווקא לא "עפים" כל כך על השחיטה של רובין. גם השותים את השתיה או אוכלים "כרמית", בשחיטה מעדיפים דברים אחרים.
בעבר הרחוק צוטט לי סקר עומק של הציבור החרדי ויצא שהאחוזים שסומכים על רובין (לא כהכשר ראשון אבל שאוכלים אותו) בעופות ובשר הוא הכי גבוה מכל ההכשרים, והטעמים הוסברו לי כדלעיל (מלבד טעם הזריקות שלא היה עדיין), יתכן שהשתנה המצב, אבל מה שאתה רואה זה שאנשים מסרבים לאכול, או שהם אומרים אנחנו מעדיפים משהו אחר אבל אם אני בצפון/בחתונה וזה מה שיש זה בסדר.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
דוד ה. אמר:
המקור הראשון אמר:
אכן, זה חלק מהחשיבות של אשכול זה...

הבעיה היא שלא נח לי להשמיץ הכשרים שעליתי עליהם שעושים את זה, (יש תחושה לא נוחה לדבר נגד הכשר בוטיק בשונה מהכשר גדול...)

להשמיץ? בסה"כ לפרסם את הנהלים שלהם...
שהם משום מה לא מפרסמים...
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דוד ה. אמר:
חייל של הרבי אמר:

, בחב"ד פחות אוכלים הרב רובין (ויתכן ויש מעט שייכות לסכסוך העתיק שלו עם הרב לנדא)
שייכות מזערית אם בכלל...

אלו שאוכלים רובין (בחב"ד), גם אוכלים מהדרין תנובה, ורובא דרובא דהפעמים - גם חוג חת"ס ב"ב.

ואלו שלא אוכלים, זה כי הם אוכלים אך ורק העד"ח ולנדא (לא מהדרין תנובה ולא חת"ס). אם הי' זה מצד המחלוקת, היו אוכלים מהדרין תנובה למשל.

זה קצת קשור לסגנון, לקהילה, כל אחד והמשפיע שלו וכו'.
למשל בקהילת רחובות, רב הקהילה מאוד תומך בהכשר הרב רובין, ולכן הוא יותר מקובל שם אצל אנ"ש. בכפר חב"ד - הרבה פחות.
ירושלמים (של חב"ד) נוטים לאכול הרבה הכשרים (גם אם הם חסידיים), והשאר - יותר נמנעים.

בקיצור זה תלוי בהמון דברים.
 
 

דוד ה.

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
שייכות מזערית אם בכלל...
טוב לדעת.
שכחתי לציין שגם בחסידויות אחרות באירוע של החסידות (חתונה וכד') כשמביאים בשרי יביאו העדה החרדית או הרב לנדא ולא הרב רובין (כמובן שאין כאן הכללה לכל החסידויות ופשוט שחסידות עם הכשר שלהם יביאו אותו), ונראה לי שהטעם הוא כמו שכתבתי, זה הכשר ש"גם הוא בסדר" אצל רוב האנשים, אבל לכל אחד יש גם את הכשר הלכתחילה ובאירוע רשמי כשכולם באותו שטאנץ מביאים את הלכתחילה של הציבור הזה.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
אגב שמועה נאה ששמעתי על הרב רובין (מעובד באחת המשחטות שגם הרב רובין שוחט שם) שהוא אינו שוחט כלל בתשעת הימים כיון שיש למעט במסחר בימים אלו.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
המקור הראשון אמר:
דוד ה. אמר:
אגב שמועה נאה ששמעתי על הרב רובין (מעובד באחת המשחטות שגם הרב רובין שוחט שם) שהוא אינו שוחט כלל בתשעת הימים כיון שיש למעט במסחר בימים אלו.

בטוח שזה הטעם? יש מנהג ישן להצניע הסכין.
כך אמר לי אותו אדם שאמר לו הרב רובין עצמו, אך אין לסמוך עליו בדברים כאלה כלל, (מה קורה למעשה כן, אבל בטעמים פחות)
 
חלק עליון תַחתִית