תרופה אמוקסיסילין Amoxicillin

chagold

משתמש ותיק
בבתי המרקחת אין את התרופה מוקסיוויט (שהיתה תחליף לתרופה מוקסיפן).
בבתי המרקחת של מאוחדת יש תרופה חדשה (בכ"א לצרכן צעיר כמוני) אמוקסיסילין.
אני מעוניין לדעת אם אין בעיית כשרות.
תודה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מצאתי באינטרנט את רשימת המרכיבים של זה. ושאלתי את הרב מוטי הסופר (מנהל מחלקת חומרי גלם בהכשר הרב לנדא) מה דעתו. הוא ענה שיש בזה תמצית בננה שיכול להיות בעייתי.
 

יהודי

משתמש ותיק
האם כבודו בודק על כל תרופה שמשתמש שהיא כשרה? מעניין.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודי אמר:
האם כבודו בודק על כל תרופה שמשתמש שהיא כשרה? מעניין.

תרופה שיש בה טעם (כמדומה כמו התרופה שבנידו"ד), ודאי שצריך כשרות.
גם תרופה עם טעם פגום, אסור לאוכלה אם היא לא כשרה אלא אם כן זה צורך רפואי מובהק ואין תרופה כשרה
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
האם כבודו בודק על כל תרופה שמשתמש שהיא כשרה? מעניין.
לתומי חשבתי שכל התרופות שמשווקות בציבור שלנו הם כשרות (ככל ויש בהם טעם), כנראה ההנחה השגויה נולדה בעקבות זה שלפסח מוציאים מדריכי כשרות. ולכן כשראיתי תרופה שהבנתי שהיא חדשה עלה בראשי לברר.

למעשה, לפני שאני מתחיל לעשות בלגן, ביקשתי בעדה החרדית את התייחסותם.
הם אמרו שהם לא מתייחסים לנידון כשרות בכל תרופה שיש עליה מרשם רופא.
(ועכשיו אני לא מעוניין להתנגח בשיקולים שלהם, זה ממש לא הנושא. הוראה כזו ברור שניתנה על פי שיקול דעת רבניהם. כל השאלה היא למי שרוצה לברר את רכיבי התרופות לעצמו)

היוצא לנדו"ד, שיתכן שצריך גם לברר על מוקסיפן ומוקסיויט...
@חייל של הרבי אם תוכל להשיג מידע על זה. תודה.
 

פעלעד

משתמש ותיק
ההוראה הרווחת בכל הכשרויות היא לא לענות על תרופות מרשם רופא, אחרי הכל אנטיביוטיקה זה תרופה שמיועדת לפיקוח נפש, לפני האנטיביוטיקה היו מתים מהמחלות עליהם הרופא רושם את המרשם, ואחרי הכל זה לא דרך אכילתו וכו'.
תשאל רב מובהק אם מותר לך להימנע מהאנטיביוטיקה הזאת בכלל חשש ספק.
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
פעלעד אמר:
ההוראה הרווחת בכל הכשרויות היא לא לענות על תרופות מרשם רופא, אחרי הכל אנטיביוטיקה זה תרופה שמיועדת לפיקוח נפש, לפני האנטיביוטיקה היו מתים מהמחלות עליהם הרופא רושם את המרשם, ואחרי הכל זה לא דרך אכילתו וכו'.
תשאל רב מובהק אם מותר לך להימנע מהאנטיביוטיקה הזאת בכלל חשש ספק.

כמו שכתבתי לעיל, אין ברצוני להיכנס לפינה הזו של ההוראה הכשרותית.
ואף לא כתבתי על להמנע. (ואף כשאתה כתבת להימנע מסתמא לא התכוונת כשיש תחליף). ונא לא לקחת את האשכול לפינה זו.

השאלה היחידה היא בירור המרכיבים. (כאילו היה הנושא תוסף תזונה שיש לו תחליף).
 

יהודי

משתמש ותיק
לזכרוני מוקסיפן בעבר היה לא כשר. אבל כידוע דברים משתנים כל העת.
 

והאר עינינו

משתמש ותיק
כמי שקצת בירר ענין התרופות אומר על קצה המזלג
רוב התרופות הכימיות אין בהם בעיות למעט קפסולות שיתכן ויש בהם ג'לטין שכיום כבר יותר קל בזה ומ"מ לצורך רפואה התירו ונפק"מ כשזה לא לצורך רפואה אלא לחזק מזגו כויטמינים לחיזוק וכדו' ולכן נוהגים העולם לברר בתוספי תזונה שיהיו עם כשרות
כל תרופה של למצב של פיקו"נ ודאי שרי כמבואר בשו"ע יו"ד סי' קנ"ה סעי' ג' חוץ מג' עבירות שאין מתרפאים בהם כגון ע"ז
כל תרופה שהיא כדור או קפסולה או קפליה הבליעה נחשבת כלא דרך אכילה (אף שהוא מחלוקת) ולכן האיסור הוא מדרבנן וזה מבואר ברמ"א שם ועי' בש"ך שם סק"י"ד דהיינו אף שכתב שלא יאכל האיסור מ"מ שלא כדרך אכילה שרי ומסיק שם שאדם בריא יזהר
בהרבה מהם האיסור בכלל מדרבנן מפני השינוי שעוברים בתהליכי היצור
כל תרופה עם טעם כאן אנו בבעיה כי זה דרך אכילה וגם אם הטעם הוא מדבר חיצוני וכן הוא בהרבה מהם הרי הוא ממתק את האיסור ולכן הסירופים בהם יש בעיה וכן כל המצופים בגליצרין אשר יש לו טעם מיתוק קל
בברכת והסירותי
 

יהודי

משתמש ותיק
לא ברור שג'לטין יותר קל היום (כן ברור שהיום יש ג'לטין כשר).
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא ברור שג'לטין יותר קל היום (כן ברור שהיום יש ג'לטין כשר).

מאד לא מסתבר שחברות תרופות ישתמשו עם ג'לטין כשר.
אבל מאידך, הבעיה של ג'לטין בתרופה קל הרבה יותר בתרופה. לא ברור שג'לטין אסור בכל אופן, היות שזה נעשה מעצמות וכדומה ותוך העיבוד זה בודאי אינו ראוי להאכילה. יש הרבה מתירים, בתוכם האחיעזר. [חשוב לציין שיש שינויים תמיד וצ"ע אם התירו שייך היום. הג"ר משה פיינשטין שאסר ג'לטין, טען שהתירו של האחיעזר אינו שייך לגבי הג'לטין שהיה בימיו.] עיקר טעם האוסרים הוא משום שהיום נעשה זה אוכל ודרך אכילה, והמיעוט של עצמות אינו שאין זה נבילה כלל, אלא שאין זה דרך אכילה, וכשנעשה דרך אכילה אסור [עי' התשובה בענין ג'לטין בשו"ת משנת ר' אהרן]. וכל זה שייך רק לגבי אוכל. אבל לגבי תרופה, יתכן שאף האוסרים מודים שמותר, שאין זה דרך אכילה.
 

יהודי

משתמש ותיק
ודאי שלא התכוונתי שישי צד שמשתמשים בג'לטין כשר.
מש"כ יתכן בהחלט. אבל לזכרוני בקובץ תשובות כתב בעבר שכיום יש מקומות שביצור הגלטין אצלם, אין העצמות וכו' מגיעים למצב בו אינו ראוי לאכילה.
 

והאר עינינו

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא ברור שג'לטין יותר קל היום (כן ברור שהיום יש ג'לטין כשר).

להוי ידוע שג'לטין כיום יש מהם יותר בעייתים מפעם ואלו העשויים מעורות של חזירים שמבואר שעורותיהם כבשרם והוה בשר ממש דלא כג'לטין העשוי מעצמות שאינם ראויים לאכילה
אלא שיש כיום גם ג'לטין כשר שיש פיקוח ע"כ שנעשה עפ"י התרו של האחיעזר
ועוד יש כיום ג'לטים העשוי מקשקשים של דגים שבזה בכלל אין שאלה ובזה משתמשים כיום הרבה חברות גם למאכל יש הכותבים ברכיבים ג'לטין דגים ולזה כוונתם ובזה אין חשש כי אין זה מאכל כלל
הרוצה להחכים בזה יעי' בספר עלהו לתרופה כשרות התרופות
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
והאר עינינו אמר:
ועוד יש כיום ג'לטים העשוי מקשקשים של דגים שבזה בכלל אין שאלה ובזה משתמשים כיום הרבה חברות גם למאכל יש הכותבים ברכיבים ג'לטין דגים ולזה כוונתם ובזה אין חשש כי אין זה מאכל כלל
הרוצה להחכים בזה יעי' בספר עלהו לתרופה כשרות התרופות
נכון, ולאידך ראה כאן
 
 

mashav

משתמש רגיל
chagold אמר:
כמו שכתבתי לעיל, אין ברצוני להיכנס לפינה הזו של ההוראה הכשרותית.
ואף לא כתבתי על להמנע. (ואף כשאתה כתבת להימנע מסתמא לא התכוונת כשיש תחליף). ונא לא לקחת את האשכול לפינה זו.

השאלה היחידה היא בירור המרכיבים. (כאילו היה הנושא תוסף תזונה שיש לו תחליף)
זה דבר שאינו, כי עצם העלאת השאלה יכולה לגרום ספיקות אצל הרואים, וח"ו ימנע אחד מהם מלקחת אנטיביוטיקה שתמיד חשיבה כפיקו"נ! ואסור להעלות שאלה זו כלל!
ולא לחינם כן נוהגים בועדי הכשרויות כפי הוראת רבותיהם שלא לענות על שאלות בענין זה, ורק בפסח שהוא שבוע בשנה וקל יותר להתאמץ למצוא מחליף ומשום ההרחקה הגדולה מחמץ מפרסמים את הרשימות, וגם בזה מורים שבאין תחליף חייבים לקחת את התרופה!
וכן ראיתי דמטו משמיה דהחזו"א שלא לבדוק כשרות התרופות בימות השנה.
ומה מאד נתפלאתי על מה שהביא הרב @חייל של הרבי  מהמומחה שיש בזה תמצית בננה וזה יכול להיות בעייתי. ובמקום פיקו"נ ודאי אסור להפחיד את החולים בחששות וחומרות של אולי ויכול להיות וכו'.
 

chagold

משתמש ותיק
פותח הנושא
mashav אמר:
chagold אמר:
כמו שכתבתי לעיל, אין ברצוני להיכנס לפינה הזו של ההוראה הכשרותית.
ואף לא כתבתי על להמנע. (ואף כשאתה כתבת להימנע מסתמא לא התכוונת כשיש תחליף). ונא לא לקחת את האשכול לפינה זו.

השאלה היחידה היא בירור המרכיבים. (כאילו היה הנושא תוסף תזונה שיש לו תחליף)
זה דבר שאינו, כי עצם העלאת השאלה יכולה לגרום ספיקות אצל הרואים, וח"ו ימנע אחד מהם מלקחת אנטיביוטיקה שתמיד חשיבה כפיקו"נ! ואסור להעלות שאלה זו כלל!
ולא לחינם כן נוהגים בועדי הכשרויות כפי הוראת רבותיהם שלא לענות על שאלות בענין זה, ורק בפסח שהוא שבוע בשנה וקל יותר להתאמץ למצוא מחליף ומשום ההרחקה הגדולה מחמץ מפרסמים את הרשימות, וגם בזה מורים שבאין תחליף חייבים לקחת את התרופה!
וכן ראיתי דמטו משמיה דהחזו"א שלא לבדוק כשרות התרופות בימות השנה.
ומה מאד נתפלאתי על מה שהביא הרב @חייל של הרבי  מהמומחה שיש בזה תמצית בננה וזה יכול להיות בעייתי. ובמקום פיקו"נ ודאי אסור להפחיד את החולים בחששות וחומרות של אולי ויכול להיות וכו'.

היו כבר 'הרהורים' חמורים מזה שנדונו בפורום...
בכל הנוגע לביקורת על אחרים ("מה מאד נתפלאתי"), אשמח אם לכה"פ תביא את המקור מהחזו"א.
 
חלק עליון תַחתִית