טוסטר חדש - הכשרה

אברך

משתמש ותיק
מאתר קו ההלכה הספרדי
https://kavhalacha.co.il/%D7%90%D7%A7%D7%98%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA/2017-05-30-05-42-309האם 'מצנם' ו'טוסטר' חשמלי צריכים טבילה?כ"ו תשרי התשפ"א
14.10.2020
שאלה: האם 'מצנם' ו'טוסטר' חשמלי צריכים טבילה?
 כתב: הרב אושרי אזולאי שליט"א
 תשובה: בשו"ת אגרות משה (חיו"ד ח"ג סי' כד) כתב שטוסטר פטור מטבילה כיון שהלחם כבר אפוי ומתוקן לאכילה, ואין הוא מתקן את האוכל תיקון אחרון לאכילה, ובעצם אינו עושה בו כלום רק שורפו מעט ומקשו, וכן הוא לגבי מצנם, ע"ש. ואמנם חלקו על דבריו בשו"ת משנה הלכות (ח"ט סי' קסב), שו"ת באר משה (ח"ד סי' ק), שו"ת תשובות והנהגות (ח"א סי' תנ). וכן בספר טבילת כלים (פי"א סנ"ב) כתב בשם הגרש"ז אויערבאך והגר"ש וואזנר זצוק"ל שטוסטר חייב בטבילה, ע"ש. וכבר כתבנו בעבר שיש הפוטרים לגמרי כלי חשמלי מטבילה והיינו טעמא שכיוון שכל שימושם הוא ע"י חיבור לקיר דהיינו לתקע החשמלי וממילא דינם ככלי אדמה שאינם צריכים טבילה ומחשיבים אותם כמו הקיר שהוא מאבן ואבן אינה טעונה טבילה [שו"ת חלקת יעקב (ח"א סי' קכו). ואף שעל סברא זו כתב בשו"ת משנה הלכות (ח"ט סי' קסב) שהוא שגגה, ובשו"ת שבט הלוי (ח"ב סי' נז אות ב), כתב שהוא הבל ורעות רוח. ובשו"ת באר משה (ח"ד סי' קכ) כתב שהוא שטות מעיקרא. ובשו"ת מחזה אליהו (סי' קיב אות י ד"ה ונראה מסברא), כתב, שהקומקום משמש למים גם אחרי הטבילה ורגילים להעבירו ממקום למקום בבית ולכן לא חשיב מחובר, ע"ש. ועוד כתבו בזה סברא, שמכיון שאפשר לנתק בקלות את החיבור לחשמל שבבית, נמצא שהחיבור לקרקע אינו נחשב חיבור גמור, וממילא לא בטל מכלים אלו תורת כלי. וע"ע בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"א סי' נז) ובשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' עב). ובספר חוט השני (הלכות טבילת כלים, עמ' מג) כתב שקשה להגדיר כלי חשמל שתשמישו על ידי קרקע ולפוטרו מטבילת כלים, דמה שדיברו על כלים המחוברים לקרקע היינו בכלים שצורת השימוש בהם הוא ע"י ההתחברות לקרקע, אבל כח החשמל שלנו שמחובר לקרקע קשה להגדירו שתשמישו על ידי קרקע, ולכן אין לפוטרו מן הטבילה, ע"ש. מ"מ המנחת שלמה (ח"ב סי' סו אות ח) הביא דברי החלקת יעקב וסובר כמותו, וגם בהליכות עולם (ח"ז עמ' רסה) הביאו. וראה עוד בזה לקמן].

והנה הפוסקים נתנו כמה עצות לגבי הכשרת כלי חשמלי:
 א. לטבול אותו ולייבשו בשמש או על ידי מפזר חום או 'פן' והרבה ניסו זאת ולא קרה כלום לכלי ושומר מצוה לא ידע דבר רע (שו"ת קנין תורה ח"ד חיו"ד סי' צ, שו"ת באר משה ח"ד סי' ק. ואין צורך לטבול החוט וכמו שכתבו כמה פוסקים. וראה בשו"ת אגרות משה (שם) ובשו"ת מנחת יצחק (שם) מח' בדין טבילת החלק החשמלי שבכלי. ויש שכתבו שאם יניח הכלי ארבעה ימים בשמש, אחר טבילתו וקודם שימושו, לא יארע לו כלום).
 ב. שינתק חלק מרכזי ע"י אומן יהודי (ודווקא מעשה אומן שעל שמו יקרא הכלי) שבאותו רגע הכלי לא יוכל לעבוד ואחר כך יחזיר החלק ונמצא שישראל בנה את הכלי [חכמת אדם (כלל עג דין יג ובבינת אדם שם), הגרי"ש אלישיב (קובץ תשובות ח"א סי' ג), הגרש"ז אויערבאך (הו"ד בספר טבילת כלים עמ' קז). ויש שכתבו לפרקו כליל שלא יהיה אפשר להשתמש בכלי אף להחזיק בו מים שאז יתבטל ממנו שם כלי לחלוטין, עי' בספר מטבח ישראל (עמ' 257) בשם הגרי"ש אלישיב].
 ג. לתת לגוי במתנה גמורה ולשואלו ממנו לתמיד (ש"ע אור"ח סי' שכג ס"ז ויו"ד סי' קכ סט"ז. דרכי תשובה סי' קכ ס"ק קיב, הליכות עולם ח"ז עמ' רסו בבאו' ועוד. ואפשר לעשות כן או על ידי קנין הגבהה או על ידי קנין משיכה. ואף שהט"ז (אור"ח שם ס"ק ו ויו"ד שם ס"ק יח) כתב שאם נשתקע הכלי ביד ישראל חייב שוב לטבלו, וכ"כ עוד כמה פוסקים. ואולם בכנסת הגדולה (יו"ד שם הגב"י אות סב) כתב שאין צריך לטובלו, אף אם נשתקע ביד ישראל מכיון שהוא שאול בידו, ומ"מ סיים שלהטבילו עם כלים אחרים אין חשש, ומהיות טוב אל תקרי רע, יעו"ש. וכאן יש לצרף שיש מח' בכלל בדין כלי חשמלי האם צריך טבילה, לכן יש להקל בזה. ויש עוד שדן מטעמים אחרים האם בכלל צריך להטביל כלי חשמלי, יעויין בספר שיעורי הלכה, הלכות טבילת כלים, עמ' קה).
 ד. יקנה הכלי לגוי או חלק מהכלי לגוי, ויהיה דינו ככלי של גוי וישראל שאינו צריך טבילה (רמ"א סי"א. וטוב לעשות כן על ידי שני קניינים, קנין כסף ואפשר לתת לנכרי מעות במתנה, כדי שיחזירם לו בתורת קנין כסף. וגם בקנין הגבהה. ובכלי כבד יעשה קנין משיכה. ולפי זה גם במכשירי בר למיניהם כגון "תמי 4" וכדו', יעשו אחד מהתקנות הנ"ל כדי שיהיה אפשר להשתמש בו).
 ומכיון שאפשר בתקנות אלו, ממילא יש לעשותם ולצאת ידי חובה לכל הדעות. וכן יש לעשות בכל מכשיר חשמלי שזקוק לטבילה. וכן פסק מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו הליכות עולם (ח"ז עמ' רסה).
 

ידידיה

משתמש ותיק
אברך אמר:
והנה הפוסקים נתנו כמה עצות לגבי הכשרת כלי חשמלי:
 א. ... ואין צורך לטבול החוט וכמו שכתבו כמה פוסקים.
אינו מוסכם כלל ויש להחמיר
 
 

לביא

משתמש ותיק
פיתרון שאני עשיתי, הוא להוציא בורג מהטוסטר ולהחזירו.

ולא צריך הגעלה כפי שאמרו.
 

לביא

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
זה צריך להיות דבר שרק אומן יודע לעשות
אתה יודע, לקחת מברג, להוציא בורג משמעותי וחיוני, ולהחזירו. מה קשור ״שרק אומן יודע לעשותו״? נראה שבכלל לא למדת את הנושא.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק

לביא

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
לביא אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
זה צריך להיות דבר שרק אומן יודע לעשות
אתה יודע, לקחת מברג, להוציא בורג משמעותי וחיוני, ולהחזירו. מה קשור ״שרק אומן יודע לעשותו״? נראה שבכלל לא למדת את הנושא.

https://tablet.otzar.org/#/book/623203/p/60/t/8755748081234/fs/E8liR9cFWtsutlLZibhtjqvk3ERXsjipbzCW5gkiV9pd/start/270/end/273/c
כבודו צריך להבין ש״מעשה אומן״ הוא כפי הדרך שמייצרים אותו. אם במפעל משתמשים בברגים שניתן להכניס ולהוציא, אף זה נחשב מעשה אומן. וחבל שאני צריך להסביר ולפרש.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לביא אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
לביא אמר:
אתה יודע, לקחת מברג, להוציא בורג משמעותי וחיוני, ולהחזירו. מה קשור ״שרק אומן יודע לעשותו״? נראה שבכלל לא למדת את הנושא.

https://tablet.otzar.org/#/book/623203/p/60/t/8755748081234/fs/E8liR9cFWtsutlLZibhtjqvk3ERXsjipbzCW5gkiV9pd/start/270/end/273/c
כבודו צריך להבין ש״מעשה אומן״ הוא כפי הדרך שמייצרים אותו. אם במפעל משתמשים בברגים שניתן להכניס ולהוציא, אף זה נחשב מעשה אומן. וחבל שאני צריך להסביר ולפרש.
הרושם המתקבל, ולא בפעם הראשונה, שכב' לומד סוגיות לעצמו בלא התייחס לדברי הפוסקים, ובא לכלל הוראות מוטעות.
 
 

לביא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הרושם המתקבל, ולא בפעם הראשונה, שכב' לומד סוגיות לעצמו בלא התייחס לדברי הפוסקים, ובא לכלל הוראות מוטעות.
מילא הייתי לומד כך כפי שכבודו טוען אך לא נוהג למעשה. נהגתי כאן למעשה בהוראת רב אחרי שאלה, ואמר לי שמועיל.
(והחילוק ברור בין דרך לימוד לבין הוראה, שלא אומר אותה בצורה כה פשוטה בפורום בלי שאלת רב על כך)
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לביא אמר:
אמונת אומן אמר:
הרושם המתקבל, ולא בפעם הראשונה, שכב' לומד סוגיות לעצמו בלא התייחס לדברי הפוסקים, ובא לכלל הוראות מוטעות.
מילא הייתי לומד כך כפי שכבודו טוען אך לא נוהג למעשה. נהגתי כאן למעשה בהוראת רב אחרי שאלה, ואמר לי שמועיל.
(והחילוק ברור בין דרך לימוד לבין הוראה, שלא אומר אותה בצורה כה פשוטה בפורום בלי שאלת רב על כך)
או שלא הבנת את הוראתו, או שאותו רב אינו יודע בורג מהו.
 
 

לביא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
או שלא הבנת את הוראתו, או שאותו רב אינו יודע בורג מהו.
או שאתה לא יודע איך מייצרים דברים במפעל, ובגלל שאתה רוצה לתת משמעות ל״מעשה אומן״ יותר ממה שהוא אתה מחפש תירוצים למה אתה צודק ואני לא.
עיינתי היטב בחוט שני שהבאת ולא זלזלתי במקורות שלך, אתה אל תזלזל ברב שלי.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לביא אמר:
אמונת אומן אמר:
או שלא הבנת את הוראתו, או שאותו רב אינו יודע בורג מהו.
או שאתה לא יודע איך מייצרים דברים במפעל, ובגלל שאתה רוצה לתת משמעות ל״מעשה אומן״ יותר ממה שהוא אתה מחפש תירוצים למה אתה צודק ואני לא.
עיינתי היטב בחוט שני שהבאת ולא זלזלתי במקורות שלך, אתה אל תזלזל ברב שלי.

לא הבאתי חוט שני כלל.

כב' פוסק בכ''מ אחרת ממה שכל תינוק בבית רבו יודע.

מעשה אומן היינו דבר שהדיוט מתקשה לעשותו, וסתם הברגה של בורג יהיה איזה שיהיה אינה בכלל.
 

לביא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
לביא אמר:
אמונת אומן אמר:
או שלא הבנת את הוראתו, או שאותו רב אינו יודע בורג מהו.
או שאתה לא יודע איך מייצרים דברים במפעל, ובגלל שאתה רוצה לתת משמעות ל״מעשה אומן״ יותר ממה שהוא אתה מחפש תירוצים למה אתה צודק ואני לא.
עיינתי היטב בחוט שני שהבאת ולא זלזלתי במקורות שלך, אתה אל תזלזל ברב שלי.

לא הבאתי חוט שני כלל.

כב' פוסק בכ''מ אחרת ממה שכל תינוק בבית רבו יודע.

מעשה אומן היינו דבר שהדיוט מתקשה לעשותו, וסתם הברגה של בורג יהיה איזה שיהיה אינה בכלל.
https://www.ykr.org.il/question/9047/
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לביא אמר:
אמונת אומן אמר:
לביא אמר:
או שאתה לא יודע איך מייצרים דברים במפעל, ובגלל שאתה רוצה לתת משמעות ל״מעשה אומן״ יותר ממה שהוא אתה מחפש תירוצים למה אתה צודק ואני לא.
עיינתי היטב בחוט שני שהבאת ולא זלזלתי במקורות שלך, אתה אל תזלזל ברב שלי.

לא הבאתי חוט שני כלל.

כב' פוסק בכ''מ אחרת ממה שכל תינוק בבית רבו יודע.

מעשה אומן היינו דבר שהדיוט מתקשה לעשותו, וסתם הברגה של בורג יהיה איזה שיהיה אינה בכלל.
https://www.ykr.org.il/question/9047/
אינני מכיר את הרב הפוסק, אבל זה נשמע כמהתלה לפורים קטן.
אדרבה, ירא הקהל וישפוט.


נראה לי שכיון שדרושה תשומת לב והבנה כדי להחזיר את החלקים למקומם, וצריך גם להשתמש בכלי אומנות (מברג), הרי זה כמעשה אומן, ונחשב שנגמר הכלי ביד הישראל, והרי הוא פטור מטבילה.

בכל אופן שם מדובר על להוציא 4 ברגים ופירוק הטוסטר לכמה חלקים, באופן שדרושה תשומת לב והבנה כדי להחזיר,
ומזה כבר למדת להקל בהוצאה והכנסה של בורג אחד...
 
 

לביא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אינני מכיר את הרב הפוסק, אבל זה נשמע כמהתלה לפורים קטן.
אדרבה, ירא הקהל וישפוט.
גם אני לא, אך כפי שאיני יכול להביא את הרב שלי לכאן, כך גם אתה אל תזלזל ברבנים אחרים שחושבים הפך ההגדרה שלך. לא כך מדברים בדרכה של תורה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לביא אמר:
כבודו צריך להבין ש״מעשה אומן״ הוא כפי הדרך שמייצרים אותו. אם במפעל משתמשים בברגים שניתן להכניס ולהוציא, אף זה נחשב מעשה אומן. וחבל שאני צריך להסביר ולפרש.
אם אותו בורג א' קטן היה נופל בחול המועד, האם היית אוסר להבריגו בחזרה משום "מעשה אומן"? אתמהה.
 

לביא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אם אותו בורג א' קטן היה נופל בחול המועד, האם היית אוסר להבריגו בחזרה משום "מעשה אומן"? אתמהה.
אנו מדברים על בורג שהכלי לא יפעל בלעדיו. על פניו כן, אבל אולי יש לחלק בין ״מעשה אומן״ בשביל להכשיר כלי, שעל פניו הוא דבר מועט, לבין מלאכה ממש. (אני מדגיש, אולי)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לביא אמר:
אנו מדברים על בורג שהכלי לא יפעל בלעדיו. על פניו כן,
בפשטות "מעשה אומן" איננו קשור לאם זה יעבוד בלעדיו או לא, זה קשור לסוג העבודה הנצרכת.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לגבי מה שאינו טעון הכשרה, זה אכן נכון במידה והטוסטר הוא מצופה טפלון וכד', דהיינו שהמשטח שלו אינו מתכת חלקה ומבריקה אלא כעין שיש או פלדה מחוספסת. ואכן רוב הטוסטרים עונים על הגדרה זו ואינם טעונים הכשרה.

אבל כלים שהמשטח שלהם הוא מתכתי חלק, יש להכשירם מחשש לבליעת טעם אסור, שקיים גם כיום. וראיתי שמקילים למלא הכלי במים ולהרתיחם עד שיגלשו.
ולענ"ד אפשר גם בהחלט לבדוק שהכלי יבש ולהניחו על אש גבוהה עד שיתחמם ביותר.
דהרי זה רק חשש, ואין חובה להגעיל סיר-בתוך-סיר בדווקא.

 
 

לביא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בפשטות "מעשה אומן" איננו קשור לאם זה יעבוד בלעדיו או לא, זה קשור לסוג העבודה הנצרכת.
אתה מסייע לי יותר משכבודו מנסה לדחות.
לך למפעל לראות איך מייצרים טוסטרים וכמה פשוט זה, כך שאם בבית אני יכול לעשותו אותו דבר לפתע זה לא נחשב?
הרי כפי שכבודו אמר זה תלוי לסוג העבודה הנצרכת.
ומה שאמרתי ״שזה לא יעבוד״ זה לקוח מחוט השני שהובא פה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לביא אמר:
יושב אוהלים אמר:
בפשטות "מעשה אומן" איננו קשור לאם זה יעבוד בלעדיו או לא, זה קשור לסוג העבודה הנצרכת.
אתה מסייע לי יותר משכבודו מנסה לדחות.
לך למפעל לראות איך מייצרים טוסטרים וכמה פשוט זה, כך שאם בבית אני יכול לעשותו אותו דבר לפתע זה לא נחשב?
הרי כפי שכבודו אמר זה תלוי לסוג העבודה הנצרכת.
ומה שאמרתי ״שזה לא יעבוד״ זה לקוח מחוט השני שהובא פה.
החוט שני מדבר לענין טבילה, ששם צריך גם את הפרט שזה לא יעבוד בלי זה, משא"כ בחוה"מ זה לא קשור לזה בכלל, זה קשור לעצם סוג העבודה, אם זה משהו שצריך "מומחיות" או שכל א' יכול לראות לבד איך לתקנו, (ומה שאם היו הולכים למפעל ללמוד איך לעשותו היה כל א' יכול לעשותו לא אומר שזה לא צריך מומחה, הרי כל מומחה הוא מי שהלך ולמד את המלאכה.
 

לביא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
החוט שני מדבר לענין טבילה, ששם צריך גם את הפרט שזה לא יעבוד בלי זה, משא"כ בחוה"מ זה לא קשור לזה בכלל, זה קשור לעצם סוג העבודה, אם זה משהו שצריך "מומחיות" או שכל א' יכול לראות לבד איך לתקנו, (ומה שאם היו הולכים למפעל ללמוד איך לעשותו היה כל א' יכול לעשותו לא אומר שזה לא צריך מומחה, הרי כל מומחה הוא מי שהלך ולמד את המלאכה.
אני חושב שהמושג ״מעשה אומן״ אצלך הוא מושג ישן מיושן, שרק יחידים מסוגלים. למעשה במפעל גם משתמשים במברגים (אומנם במכונות אבל משתמשים) ובכלים שיש לך בבית. לפי ההגדרה של ״כל חפץ לפי עניינו״ הרבה כלים אפשר להרכיב בדיוק כמו שמרכיבים במפעל גם בלי ״אומנות מיוחדת״.
(אני כותב כל זאת, למרות שאני יודע שכבודו, או שלא נוחת לדבריי כדבעי, או שקשה לו לשמוע שאפשר להכשיר כלים בכזו פשטות)
 
חלק עליון תַחתִית