סקר: כמה שעות אתה מחכה בין אכילת בשר לחלב?

כמה שעות אתה מחכה בין בשר לחלב

  • 1

    קולות: 1 0.9%
  • 3

    קולות: 2 1.8%
  • 4

    קולות: 1 0.9%
  • 5+

    קולות: 14 12.7%
  • 5.5

    קולות: 13 11.8%
  • 6

    קולות: 78 70.9%
  • אחר (נא לפרט באשכול)

    קולות: 1 0.9%

  • סה"כ בוחרים
    110

נחלי מים

משתמש ותיק
אני נוהג כמנהג אמסטרדם ומחכה שעה. יש למישהו מקור למנהג זו (חוץ מרמ"א והזוהר)?
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
נחלי מים אמר:
אני נוהג כמנהג אמסטרדם ומחכה שעה. יש למישהו מקור למנהג זו (חוץ מרמ"א והזוהר)?

מה צריך מקור יותר מהרמ"א?
(לגבי הזוהר זה לא מוכרח)
נכון. הזוהר לא מוכרח בכלל. אני מחפש המקור של המנהג שהרמ"א מזכיר. זה 'סתם' מנהג או זה מבוסס על משהו?
 
 

נחלי מים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=70833#p70833
פשוט. אני רוצה לפתוח דיון על נושא וללמוד מחכמי הפורום. נכון אין בכלל תועלת בסקר - מלבד שזה מעניין. אבל הא גופא - לאנשים יש משהו עם סקרים הם אוהבים למלאות סקרים - וזה מושך אנשים לאשכול ועושה פרסומת וע"י זה יש יותר אנשים שמתשתתפים בדיון - ולומדים יותר... אתה נכנסת לאשכול הסקר הביא אותך אולי?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
חייל של הרבי אמר:
נחלי מים אמר:
אני נוהג כמנהג אמסטרדם ומחכה שעה. יש למישהו מקור למנהג זו (חוץ מרמ"א והזוהר)?

מה צריך מקור יותר מהרמ"א?
(לגבי הזוהר זה לא מוכרח)
נכון. הזוהר לא מוכרח בכלל. אני מחפש המקור של המנהג שהרמ"א מזכיר. זה 'סתם' מנהג או זה מבוסס על משהו?
עיקר ההלכה לפי התוס' שאין צורך להמתין כלל, ולכן השאלה היא מניין המנהג להחמיר להמתין שעה.
ואולי באמת חומרא זו מקורה בזוהר
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נחלי מים אמר:
הכהן אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=70833#p70833
פשוט. אני רוצה לפתוח דיון על נושא וללמוד מחכמי הפורום. נכון אין בכלל תועלת בסקר - מלבד שזה מעניין. אבל הא גופא - לאנשים יש משהו עם סקרים הם אוהבים למלאות סקרים - וזה מושך אנשים לאשכול ועושה פרסומת וע"י זה יש יותר אנשים שמתשתתפים בדיון - ולומדים יותר... אתה נכנסת לאשכול הסקר הביא אותך אולי?
לדעתי זה סקר חשוב ומעניין לא פחות מכל הסקרים כאן על פלאפונים ואינטרנט...
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
המתנה זו היא יותר מנהג מהלכה מפורשת וכמובן מנהג מחייב וע"כ לא כ"כ משנה הרבה דברים שנכתבו כאן
הרבה שבאו לשאול את הגרי"ש אלישיב שנהגו בגרמניה שעה
אמר להם: תשאירו את המנהג הזה בגרמניה, בא"י נוהגים 6 שעות
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אני רואה שיש מספר לא מבוטל שממתינים בין 5 ל6 ולא 6 ממש. מי בדיוק נוהגים כך ומדוע (אין שום בעיה שנוהגים ח"ו, אני רק סקרן)
 

לודאי

משתמש חדש
חייל של הרבי אמר:
אני רואה שיש מספר לא מבוטל שממתינים בין 5 ל6 ולא 6 ממש. מי בדיוק נוהגים כך ומדוע (אין שום בעיה שנוהגים ח"ו, אני רק סקרן)

דשיטת הראשונים שלמדו דברי הגמ מסעודה לסעודה שצריך לשהות את הזמן שבין סעודת הצהרים לסעודת הערב והוא ש"ש וחשבון זה הוא מתחילת הסעודה ולא מסופה וגם ברמבם כתב והוא כמו שש שעות
 

סתם איש

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
נחלי מים אמר:
חייל של הרבי אמר:
מה צריך מקור יותר מהרמ"א?
(לגבי הזוהר זה לא מוכרח)
נכון. הזוהר לא מוכרח בכלל. אני מחפש המקור של המנהג שהרמ"א מזכיר. זה 'סתם' מנהג או זה מבוסס על משהו?
עיקר ההלכה לפי התוס' שאין צורך להמתין כלל, ולכן השאלה היא מניין המנהג להחמיר להמתין שעה.
ואולי באמת חומרא זו מקורה בזוהר
לפי הש"ך שהמתנת שעה מועילה במקום שטיפה והדחה יתכן שזה המקור שרצו לא לסמוך על שטיפה והדחה דמי יודע אם יעשה טוב.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לודאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני רואה שיש מספר לא מבוטל שממתינים בין 5 ל6 ולא 6 ממש. מי בדיוק נוהגים כך ומדוע (אין שום בעיה שנוהגים ח"ו, אני רק סקרן)

דשיטת הראשונים שלמדו דברי הגמ מסעודה לסעודה שצריך לשהות את הזמן שבין סעודת הצהרים לסעודת הערב והוא ש"ש וחשבון זה הוא מתחילת הסעודה ולא מסופה וגם ברמבם כתב והוא כמו שש שעות
יש"כ! מי נוהגים כך בפועל?
 
 

תחניק

משתמש ותיק
אני הצבעתי על שש שעות, אך מן הראוי לציין שאצלי זה לכתחילה, ובדיעבד אני מיקל אחרי 5:45, שזהו רוב מוחלט של השעה השישית (ובפרט אם הרבנית הכינה ארוחת ערב חלבית לאחר ארוחת צהריים בשרית, שאני מיקל בזה, גם משום שיש שיטות שלא צריך 6 שעות, בצירוף השיטה שמקילה רוב השעה השישית).
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אני הצבעתי על שש שעות, אך מן הראוי לציין שאצלי זה לכתחילה, ובדיעבד אני מיקל אחרי 5:45, שזהו רוב מוחלט של השעה השישית (ובפרט אם הרבנית הכינה ארוחת ערב חלבית לאחר ארוחת צהריים בשרית, שאני מיקל בזה, גם משום שיש שיטות שלא צריך 6 שעות, בצירוף השיטה שמקילה רוב השעה השישית).
אין לך מנהג אבות?
 

תיקו

משתמש ותיק
אני רואה שיש מספר לא מבוטל שממתינים בין 5 ל6 ולא 6 ממש. מי בדיוק נוהגים כך ומדוע (אין שום בעיה שנוהגים ח"ו, אני רק סקרן)
כך ידוע בעולם שהו דעת הדברי חיים מצאנז,
ומקור דעתו בענין מובא בספר דרכי חיים אות סג' ובהערה שם הערה קעה' מובא הרחבה בענין,
ותו"ד המבואר שם הוא שהדב"ח הקיל כשיש שינוי עונה מיום ללילה או מלילה ליום שמספיק שנכנס לשעה השישית ואין צורך לדקדק שיעברו שש שעות שלימות,
אך עיי"ש מה שמאריך בבירור דעתו בזה,
 

שונה הלכות

משתמש ותיק
אני רואה שיש מספר לא מבוטל שממתינים בין 5 ל6 ולא 6 ממש. מי בדיוק נוהגים כך ומדוע (אין שום בעיה שנוהגים ח"ו, אני רק סקרן)
בגמ' לא מוזכר שש שעות אלא בין סעודה לסעודה,
וברמב"ם כתב "כמו שש שעות", ובמאירי "והוא שש שעות או קרוב לזה",
וכ"כ בדעת קדושים דשיעור שש שעות אין הכוונה בדיוק ובצמצום ממש, אלא בערך שש שעות.
י"א שצריך את רוב השעה השישית, וי"א שאף מקצת השעה מהני ככולו ודי להמתין קצת יותר מחמש שעות.
 

אחיטוב הלוי

משתמש ותיק
מנהגנו לחכות שש שעות זמניות, ולכתחי' שבע שעות רגילות, שמא פן ואלי יתכן שטעיתי בשעה.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
מנהגנו לחכות שש שעות זמניות, ולכתחי' שבע שעות רגילות, שמא פן ואלי יתכן שטעיתי בשעה.
מדהים! לראשונה שמעתי מישהו שנוהג את הפר"ח. (נגד כמעט כל הפוסקים כמובן).
כמדומני שבמקרים מסוימים שבע שעות לא מכסה שש שעות זמניות.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
אני כתבתי חמש שעות פלוס
והביאור:
לשונות ראשונים רבים מורים שהמתנת שש שעות בין בשר לחלב אינה בדוקא שש שעות מלאות אלא די שימתין עד שעה ששית [רמב"ם (מאכ"א ט' כ"ח) 'מי שאכל בשר בתחלה בין בשר בהמה בין בשר עוף - לא יאכל אחריו חלב עד שיהיה ביניהן כדי שיעור סעודה אחרת, והוא כמו שש שעות מפני הבשר של בין השינים שאינו סר בקינוח'; האגור (הלכות סעודה רכ"ג) 'המנהג אשר ראיתי אני המחבר מן המורים ששוהין כמו שש שעות, וכן נוהגין בעלי נפש מאשכנז'; המאירי (חולין ק"ה.) 'ולא מצינו בשהייה זו פחות משיעור שבין סעודה לסעודה - והוא שש שעות או קרוב לזה'; אמנם הפמ"ג (משב"ז פ"ט א') כתב שהוא בדוקא 'והני שש שעות הם חלק מכ"ד מעת לעת לא זמניות', ובשיורי ברכה (לחיד"א יו"ד פ"ט) הביא שנחלקו האחרונים אם די בימים הקצרים להמתין כמו שממתינים מסעודה לסעודה אף שהוא כארבע שעות, או שצריכים שש שעות, והוסיף 'גם לשון הרמב"ם שכתב כמו שש שעות משמע דלאו דוקא, והרוצה להחמיר יחמיר' וסיים שלדידן פשטה ההוראה כרמב"ם להמתין שיעור מסעודה לסעודה, וראה ביביע אומר (א' יו"ד ד') שהמקיל בשעה"ד יש לו על מה שיסמוך עכ"פ בבשר עוף, וביחוד כשיש צורך קצת - כי לשון המאירי (מגן אבות ט' עמ' מ"ז) 'חמש שעות או שש שעות' אך רבינו ירוחם (אות כ"ח) כתב שישהה לכל הפחות שש שעות] [כשאחד טען לרב בצעירותו מדוע ממתין שעות רבות ומשנה ממנהג אשכנז להמתין רק שלש שעות השיב "הַראה לי כיצד ניתן להמתין שש שעות ללא המתנת שלש"].
 
חלק עליון תַחתִית