כשרות המאכלים - יידע הציבור וייזהר

HaimL

משתמש ותיק
לכבוד תלמידי החכמים של הפורום.

בעקבות ויכוח בפורום, בו גיליתי שאני טועה בהנחות יסוד מהותיות, אבקשכם להקנות לי מידיעותיכם, ואולי עוד אנשים ירוויחו מכך משנה זהירות בשמירת כשרות המאכלים.

כל מי שיודע על אחד משני הדברים הבאים

1. גוף כשרות שיש בו בעיה מהותית, והוא לא נחשב כגוף שניתן לסמוך על כשרות המאכלים המושגחים.

2. מאכל פלוני, שגוף כשרות מסוים (מאלה שכן ניתן לסמוך עליהם, באופן כללי) בחר להכשיר אותו, למרות חששות גדולים שיש בדבר.

אני מבקש, מכל מי שיואיל בטובו לכתוב, להוסיף טעם מדויק. למשל, גוף כשרות פלוני אינו ניתן לסמוך עליו, הואיל והם מקלים בכבוש כמבושל, נגד המבואר בפוסק פלוני, בסימן זה וזה.

או, מאכל פלוני, המושגח ע"י גוף כשרות אלמוני, יש בו חששות גדולים, הואיל והם מקלים בדין מליח כרותח, נגד המבואר בספר פלוני, סימן כך וכך, ס"ק זה וזה.

בתודה מראש.

הלכה ומנהג: יש קישורים לאשכולות יעודיים שהם הוספות ההנהלה. לפעמים העברנו הודעות המשך לאשכול היעודי.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

חייל של הרבי

משתמש ותיק
גוף כשרות בד"ץ בית יוסף, לא מומלץ לסמוך עליו.
הסיבה: זהו הכשר שאינו משקיע ומדקדק שתהיה השגחה טובה וצמודה.
משתמשים במשגיחים שלא ניתן להגדיר כיהודי יר"ש.
לפעמים משתמשים במשגיחים שהם לא בדקו ולא מכירים אותם כלל.
לרוב, המשגיחים שלהם הם אותם המשגיחים של הרבנות במקום המושגח.
קרו איתם תקריות כשרות מבהילות. אחת מאוד מפורסמת, תועדה במסמך של הרבנות הראשית, שם רואים איך שבמפעל לייצור גבינות בפולין, היתה השגחה מצחיקה ועצובה. וזה התגלה בביקורת שהודיעו עליה מראש והתכוננו אליה. (על גבינות אלה חתומים גם בד"ץ מחזיקי הדת).

אבהיר שכל מה שכתבתי הוא מידיעה ברורה לחלוטין, ואם למישהו יש ספק אוכל להרחיב.

בד"ץ בית יוסף (אשכול למפעלים ובתי עסק בלבד, לא על השחיטה)
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בד"ץ חת"ס פתח תקווה - מומחי כשרות נייטראליים רבים, טוענים שזהו ממש זיוף כשרות. נותנים חותמת בלי שום בירור ושום השגחה.

אבהיר שאת זה איני מכיר מקרוב, רק מפי השמועה אצל המבינים בכשרות.

הכשר חוג חתם סופר פ''ת
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לגבי הטונה, ודאי שצריך לפקח שם על ענייני מליח כרותח וכבוש כמבושל,
ואין חולק על זה.
כמדומה שיש מחלוקת במציאות.
הרב משה לנדא זצ"ל טען שבאף הכשר (כולל עד"ח) לא מפקחים על זה כראוי, ומכשילים את העם בטרף ממש.
הרב מוטי הסופר, מנהל מחלקת חומרי הגלם של הרב לנדא, אמר לי שכלי שבושל בו טונה עם החשש הנ"ל, יש להכשירו.
יש להבהיר שהחשש הוא רק בטונה בשימורים, או טונה קפואה.
אבל בטונה טריה אין חשש כזה.

אשמח אם חברי פורום נוספים ירחיבו בנושא, וכן שישמיעו את טענות העד"ח בנושא.

החשש בדגי טונה
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

לבי במערב

משתמש ותיק
ר' '@HaimL':

1. על מי הכוונה? אם להכשר דיהושע יז, יז - יקח להם זמן זמנים טובא לתקן את נזקי־התדמית; קשה לי להאמין שהדבר יקרה 'ב'גלגול' הנוכחי'...
אם לשא"י - בנושא הטונה אינם גרועים מהעדה"ח, שבשא"ד סמכינן עלייהו; אם הכוונה לרמת ההשגחה, כבר ציינתי שזהו דבר התלוי בדעתו של כאו"א.

2. לא ראיתי כשרויות נוספות שנמנו כאן; אם יציין מר שמותיהם, אוכל - בל"נ - להגיב.
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
חייל של הרבי אמר:
והדו"ח הנ"ל נמצא כא[ן] בפורום איפשהו.


אכן (וראה גם כאן).
אבוי, עוד כשרות נפלה ברותחין, ותתאה גבר. אבל האם אני למד מתוך זה שיש רהביליטציה לכשרויות הרבנות?

ומה בדבר ההכשר של גדולי התורה הליטאיים?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
ר' '@HaimL':

1. על מי הכוונה? אם להכשר דיהושע יז, יז - יקח להם זמן זמנים טובא לתקן את נזקי־התדמית; קשה לי להאמין שהדבר יקרה 'ב'גלגול' הנוכחי'...
אם לשא"י - בנושא הטונה אינם גרועים מהעדה"ח, שבשא"ד סמכינן עלייהו; אם הכוונה לרמת ההשגחה, כבר ציינתי שזהו דבר התלוי בדעתו של כאו"א.

2. לא ראיתי כשרויות נוספות שנמנו כאן; אם יציין מר שמותיהם, אוכל - בל"נ - להגיב.
1. אכן כן, אליהם כוונתי. אבל אנחנו לא דנים על תדמית (כההוא טבחא דרבי מזיה וטופריה) אלא על ממש חזרה בתשובה (כנ"ל, אם החזיר אבידה או שילם טריפה משלו ), ולא היה מן הראוי להפך בזכותם, ולתת להם פתח?

2. אכן. אני רוצה לדעת, מפני מה לא יאכלו חסידי חב"ד מהכשר שא"י (אלא א"כ זאת הכפשה מרושעת, ואתנצל ).

ועוד לא דיברנו על כשרויות הרבנות - הנושא שקיבל כאן תפנית מפתיעה ומשמחת.
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
במוצרים שעליהם יש הכשרים שאינם מובהקים, יש גם סברא חיצונית.

לא הכי מוכרחת, אבל לפחות למיחש מיבעי:

אני רואה בחנות מוצר עם גוף כשרות לא מובהק מאוד.

נניח היה מקום לסמוך על הרב המכשיר.

אעפ"כ אני חושב לעצמי:

הרי היצרן רוצה למכור
והוא יודע טוב מאוד איזה הכשר ימכור אותו טוב.

אז למה הוא לא לוקח הכשר מובהק?

האם לא מסתבר שיש לו סיבה טובה?

(יוקר עמלת הכשרות של ההכשר המובהק, לא אמור להיות שיקול ביחס לרווח המתבקש).
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרך אגב הרב @HaimL ,
התפיסה שלי ואני מניח של עוד רבים,
זה לא שבעיקרון כל הכשר הוא טוב אבל יש כאלה שעליהם אני לא סומך,
אלא שכל הכשר הוא בחזקת בינוני/גרוע/טועה יותר מדי/משקר/תאב בצע, אבל יש כאלה שעליהם אני סומך, מפני שמם הטוב (יחסית) שקיבלו על ידי המוני סיפורים ועדויות מהשטח.

אולי תחשוב שאני פסימי מדי, שאני מקטרג על יהודים ח"ו,
אבל אני חושב שמי שחושב אחרת ממני, זה נובע אצלו מחוסר מודעות לנעשה בשטח ותו לא.
צריך קצת להיות מאחורי הקלעים. אולמות, מסעדות, מפעלים… שמה אתה מבין שלהיות הכשר טוב, זה לא רק שבראשך יש רב ת"ח יר"ש. זה כמו להגיד שהישיבה טובה אם יש ראש ישיבה טוב. אבל האמת היא, שצריך גם ר"מים ומשפיעים טובים. צריך בחורים טובים. צריך כיסאות נוחים. מקווה נקי. מיטות טובות, אוכל טוב, וכו' וכו'.
כך גם הכשר, צריך מפקחים מומחים ותקיפים שאינם פוחדים מאף אחד רק פוחדים שיהודים לא ייכשלו. צריך הרבה חשדנות. לא להאמין לאף מסעדן, יצרן. כולם שקרנים נוכלים (מבטיח לך!).
לא להתפתות לכסף!!! לכבוד!!!!


את האמת, שגם עד"ח ולנדא אני אוכל ומתפלל שאיני נכשל.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ר' '@HaimL':

1. בלי קשר ל'חזרה בתשובה'*, ועכ"ז - חלק נכבד באמינות הכשרות היא התדמית בעיני הציבור (שגם מועילה לעמידה תקיפה כנגד הסוחרים, ואכ"מ), וזו לא תְשׁוּקַם - לצערנו - בקרוב.

2. כבר ציינתי ש'דבר התלוי באובנתא דליבא הוא זה' (וחזרתי על־כך אף באשכול זה).
במילים פשוטות: אין כאן איזו 'הוראה כללית', אלא כל איש ואיש עושה הישר בעיניו וכמתקבל על־לבו.


*) שאף היא צ"ל מוכחת במעשים ממשיים, כהחלפת כל מערך הכשרות - למגדוליו ועד קטניו; המצב כיום מכריח שזהו התיקון היחיד.


--
HaimL אמר:
כשרויות הרבנות - הנושא שקיבל כאן תפנית מפתיעה ומשמחת.
דהיינו?!
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
ר' '@HaimL':

1. בלי קשר ל'חזרה בתשובה'*, ועכ"ז - חלק נכבד באמינות הכשרות היא התדמית בעיני הציבור (שגם מועילה לעמידה תקיפה כנגד הסוחרים, ואכ"מ), וזו לא תְשׁוּקַם - לצערנו - בקרוב.

2. כבר ציינתי ש'דבר התלוי באובנתא דליבא הוא זה' (וחזרתי על־כך אף באשכול זה).
במילים פשוטות: אין כאן איזו 'הוראה כללית', אלא כל איש ואיש עושה הישר בעיניו וכמתקבל על־לבו.


*) שאף היא צ"ל מוכחת במעשים ממשיים, כהחלפת כל מערך הכשרות - למגדוליו ועד קטניו; המצב כיום מכריח שזהו התיקון היחיד.


--
HaimL אמר:
כשרויות הרבנות - הנושא שקיבל כאן תפנית מפתיעה ומשמחת.
דהיינו?!
1. מבין לחלוטין. האם ישנו כאן מישהו שאוכל מההכשר הנ"ל, ואינו מתבייש, וגם יכול להשיב בשמם? או שדעת הכול מוסכמת כפי שטענתם? כי אם כן, אז ברור שאדם שיש בו אפילו קצת יראת שמיים לא ייגע בהם (*למעט* מה שציין אחד המגיבים כאן, בנוגע למוצרים בסיסיים).

2. אני תמיד סברתי שפלגים כאלה ואחרים (הן חסידים, הן ליטאים וכדומה) נוהגים ע"פ הוראה כללית, השייכת בכל אנשי הפלג הספציפי. אם אתה טוען, ביושר לבב, כי אין שום הוראה או נוהג כללי, בנוגע להכשר שא"י, אודה בטעותי (הנוספת לרשימת הטעויות ההולכת לה וגדלה)

3. לאור המסמכים החמורים שפורסמו כאן, אני למד לדעת (להבנתי המועטת), שפוסקי הכשרות של הרבנות הם
אל"ף, ידענים, ומומחים בתחומם. 
בי"ת, אינם נושאים פנים לאף אחד.

ובשתי הנקודות הנ"ל הם עשויים אף לעלות על עמיתים שלהם, הפועלים מטעם ארגוני הכשרות הפרטיים. וא"כ, אין להאוכלים מההכשר שלהם סיבה לחשוש ולהתבייש
 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פעם סיפר לי בעל מסעדה (שלא היית אוכל בביתו)
שאלתי אותו למה לא לוקח הכשר יותר טוב היה לו "רבנות מהדרין"
אמר לי בעל"ז? אני לא מכניס בבית
אני רואה במסעדה לידי שיש להם הכשר של בעל"ז
והמשגיח לא מופיע אף פעם חוץ מלקבל משכורת

האם יש למשהו מידע?

כשרות מחזיקי הדת - בעלזא
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
פעם סיפר לי בעל מסעדה (שלא היית אוכל בביתו)
שאלתי אותו למה לא לוקח הכשר יותר טוב היה לו "רבנות מהדרין"
אמר לי בעל"ז? אני לא מכניס בבית
אני רואה במסעדה לידי שיש להם הכשר של בעל"ז
והמשגיח לא מופיע אף פעם חוץ מלקבל משכורת

האם יש למשהו מידע?

לגבי בעלז אין לי מושג. אך עד לפני כשנה הייתה באיזה מקום פיצרייה בהכשר של בד"ץ חדש ולא מוכר ובשום הזדמנות המשגיח לא היה שם.(ולא היו מצלמות של הבד"ץ או משהו כזה) שאלתי את העובד שם שאלה קטנה ממש האם יש להם נפה חשמלית, הם השיבו שלא. תהיו בטוחים שבלא נפה חשמלית מכניסים בודאי קמח שאינו מנופה אין ולו שום סיכוי שהם עומדים שעות ומנפים ק"ג רבים בנפה ידנית.

נתקלתי בדרך אגב במשגיח של הרבנות ושאלתי אותו אם הוא ראה אי פעם את המשגיח של הבד"ץ והוא השיב בשלילה שאלתי אותו על העניין עם הנפה והוא השיב שאכן לא יתכן שהם מנפים אם אין להם נפה חשמלית שאין סיכוי.

לא בדקתי יותר מדי כי לי זה הספיק לא לקנות שם, בדיעבד כעסתי על עצמי שלא הרקעתי רקיעים על זה, עכ"פ נסגרה.
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
יש גם מקרים שאפשר לציין את ההשגחות או המשגיחים לשבח.

שח לי אדם אחד שיש לו חבר שהוא משגיח כשרות ושהוא השגיח על חנות שווארמה אחת ויום אחד איחר לבוא לעבודה בגלל התנועה וכשהגיע ראה שכבר השווארמה עם השומן בתהליך הכנה על המתקן מה שהוא לא מסכים בלעדיו כי רוצה לראות שיוצא מהשקית עם החותמות. אבל בגלל שזה גם קשור אליו כי אחר אמר אומר לבדוק לפחות היכן השקיות הפתוחות שאל את העובדים שאמרו לו הנה זרקנו לפח הזה. הוא בדק ומשלא ראה שם כלום, פנה לבעל העסק ובעל העסק אמר לו תירגע זה בפח המרכזי. הלך מיודענו לפח המרכזי והפכו על פניו וחיפש בכל הלכלוך השקיות ולא מצא. חזר ואמר לבעל העסק שאין שקיות ולא כלום ושאם לא יביא לו את השקיות הוא יוריד לו את הכשרות! בעל העסק אמר לו זה בפח, אתה יודע אמר לו המשגיח תאמר לי לפחות ממי קנית או מאיפה אני רוצה לבדוק שאכן קנית משם. בעל העסק לא רצה לענות על זה ואמר לו זה בפח לך תחפש.

ברוך אומר ועושה, המשגיח אמר לו שהוא שהוא מתפטר ובו ביום דאג שיורידו לו את הכשרות.
בלילה ההוא גילה המשגיח ששרפו את מכוניתו.
(מזה גם נבין עם מה המשגיחים צריכים להתמודד ונדונם לכף זכות אי כי אין בזה ללמד סנגוריא על השגחה לא טובה או משגיח שמזלזל)
 

פראנק

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
 תהיו בטוחים שבלא נפה חשמלית מכניסים בודאי קמח שאינו מנופה אין ולו שום סיכוי שהם עומדים שעות ומנפים ק"ג רבים בנפה ידנית.

בדקת שהם לא קונים בצק מוכן? 
 

HaimL

משתמש ותיק
פותח הנושא
נוריאל עזרא אמר:
יש גם מקרים שאפשר לציין את ההשגחות או המשגיחים לשבח.
מדוע שלא תציין לשבח את שמה של ההשגחה הנ"ל?
 
 

פראנק

משתמש ותיק
יותר מסתבר שהם קונים בצק. יש הרבה (אולי רוב) פיצריות שקונים מוכן. אבל זה יכול להיות דרישה של ההשגחות
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פראנק אמר:
יותר מסתבר שהם קונים בצק. יש הרבה (אולי רוב) פיצריות שקונים מוכן. אבל זה יכול להיות דרישה של ההשגחות

שם הכינו במקום. אבל ייש"כ על לימוד הזכות.
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
פראנק אמר:
נוריאל עזרא אמר:
 תהיו בטוחים שבלא נפה חשמלית מכניסים בודאי קמח שאינו מנופה אין ולו שום סיכוי שהם עומדים שעות ומנפים ק"ג רבים בנפה ידנית.

בדקת שהם לא קונים בצק מוכן? 
או קמח מנופה

כן שאלתי אותם.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
גבי ב',
לצערנו - כנראה שאמת בפיו של בעל המסעדה הנ"ל.

'לא רק' המשגיחים סובלים משריפת מכוניות, אלא גם רבנים המנסים לתקן את עיוותיהן של מערכות־שכרות מסוימות. וד"ב.

ר' '@HaimL', הרה"ר טובה בעקרונות (ובמציאת הפגמים אצל אחרים), אך לא כן בנוגע להשגחה בשטח והעמידה הפרקטית.
בכל מקרה, הדבר תלוי ברב המקומי, כפי מדת ידענותו וסמכותו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
1. מבין לחלוטין.
[רק כעת הבחנתי בהודעה זו, ועמו הסליחה].

1. לא ראיתי תשובות המניחות את הדעת (ויעו"ע 'עוגיות פפושדו').
אדרבא, אשמח (ויותר מכך) אם מאן־דהו יתנדב לתפקיד דוברם הזמני...

2. כאמור, אין הוראה כללית בנושא. איש הישר בעיניו יעשה.

[על סעיף 3 כבר השבתי לעיל].
 
HaimL אמר:
שאלה. האם הדגים מצויים בתוך מיכל מלא מים? או שנותנים אותם במקרר יבש, או ע"ג קרח, בטמפרטורה שבה הקרח לא נמס, אך הדגים אינם קופאים?

כל העניין כבר נתבאר בב''י ושו''ע יו''ד סי' פג ס''ה. אם תרצה אדלה מספרי ואשלח לך. כמו כן כבישה בציר (מלבד עצם הנידון בסעיף וסימן הנ''ל) הוא האם יש כבוש באופן שהאיסור - שהדגים מתנועעים כל העת. פתחי תשובה יו''ד ריש סימן קה.
 
לבי במערב אמר:
בדיהושע יז, יז המצב אינו טוב יותר... לצערנו, אכן שוים הם לענין זה, ולא לטובה.

ראיתיך עם 999 הודעות, וחיכיתי לאלף הודעות שכולם מתאימות ופסולה אין בהם, אבל הקדמתני. חזק וברוך. אולי בהודעה הבאה תעלה את החומר המדהים ומסמר השער בנושא הכשרויות שהועלה בפורום הסמוך.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כנראה זריז אני יתר על המדה...

--
הכוונה לדו"חות הרבנות?
החפץ בהן יטריח עצמו לעיין שָׁמָּה, ובפרט שהרי כבר קישרוהו לעיל.
 
לבי במערב אמר:
כנראה זריז אני יתר על המדה...

--
הכוונה לדו"חות הרבנות?
החפץ בהן יטריח עצמו לעיין שָׁמָּה, ובפרט שהרי כבר קישרוהו לעיל.

כוונתי לאשכול אודות בד''ץ חת''ס שמצאתיהו כעת. אדבק במידותיו של רבנו @לבי במערב ואלנקק כדרכו... נכב"ב כאן
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
כוונתי לאשכול אודות בד''ץ חת''ס שמצאתיהו כעת. אדבק במידותיו של רבנו @לבי במערב ואלנקק כדרכו... נכב"ב כאן
חסום בנטפרי אולי תתן תמצית
 
חלק עליון תַחתִית