בעיה חמורה במעשר - חברת אוסם וחברת תלמה בבעלות נכרי 100%

משה אמת

משתמש ותיק
הידעת?
חברת אוסם וחברת תלמה וכל החברות  עם סמל יונילווטר, בבעלות מוחלטת של גוי, בכשרות העדה החרדית נוקטים שבעיקרון אין שום בעיה של חמץ שעבר עליו הפסח בחברות אלו, כי גם אחזקת המניות שיש לישראל זה ללא זכויות שליטה.
שמעתי מת"ח שמתעסק בכשרות של מכירות "משנת יוסף" שהוא מתייחס לכל המוצרים האלו כטבל ודאי, כי אין שליחות לעכו"ם.
בכשרות העדה"ח סומכים נוכח הדחק, על טענה שעניין החברה מסור לאפוטרופוס ויש אפוטרופוס לעכו"ם.
האם זה פשוט לנקוט כך? או שאכן מדובר בשאילה של טבל ודאי?
 

שלום23

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
שמעתי מת"ח שמתעסק בכשרות של מכירות "משנת יוסף" שהוא מתייחס לכל המוצרים האלו כטבל ודאי,
יש להם מחלקת כשרות?
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלום23 אמר:
משה אמת אמר:
שמעתי מת"ח שמתעסק בכשרות של מכירות "משנת יוסף" שהוא מתייחס לכל המוצרים האלו כטבל ודאי,
יש להם מחלקת כשרות?
מה השאילה בכלל, אחריות אישית על ערלה ותרו"מ, מלבד כשרות העדה"ח כבסיס.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
ניתן להתקשר לעדה"ח ולשאול (בדרכי נועם). גם יש ת"ח.

מאיך שאני מכיר את העדה"ח, 'שעת  הדחק' וכו' לא גורם להם לשים חותמת. תקרא לי תמים אבל אני ממש משוכנע בזה. 


אני כבר אחרי לדבר עם רבני ועד הכשרות,
זה המצב, חלקם מודים שזה שעת הדחק, וחלקם אומרים ודאי, אפוטרופוס, מה השאלה בכלל...
 
 
רבי @משה אמת מה שמעכ''ת כותב כאן מזעזע!

אין שום חילוק בין אכילת טבל לאכילת דבר אחר גם לעניין טמטום, וכסיפור הידוע עם הילד שאכל פירות לא מעושרים.

לא הייתי אוכל דבר אחר בהיתר של שעת הדחק! נורא!
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
חייל של הרבי אמר:
ניתן להתקשר לעדה"ח ולשאול (בדרכי נועם). גם יש ת"ח.

מאיך שאני מכיר את העדה"ח, 'שעת  הדחק' וכו' לא גורם להם לשים חותמת. תקרא לי תמים אבל אני ממש משוכנע בזה. 


אני כבר אחרי לדבר עם רבני ועד הכשרות,
זה המצב, חלקם מודים שזה שעת הדחק, וחלקם אומרים ודאי, אפוטרופוס, מה השאלה בכלל...


מעניין מאוד. מה השעת הדחק פה בכלל? מישהו ירעב אם לתלמה ולאוסם לא יהיה עד"ח?
אני חייב להבין מה זה שעת הדחק לשיטתם. מה גם שאני עדיין המום כי זה הכשר שמתהדר (ובצדק, אני עדיין מאמין) בכשרות של לכתחילה ולמהדרין. 
 
 

שלום23

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין שום חילוק בין אכילת טבל לאכילת דבר אחר גם לעניין טמטום, וכסיפור הידוע עם הילד שאכל פירות לא מעושרים.
אני לא יודע הסיפור, ובכל אופן לא מביאין ראייה ליסוד מסיפור!
 
שלום23 אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
אין שום חילוק בין אכילת טבל לאכילת דבר אחר גם לעניין טמטום, וכסיפור הידוע עם הילד שאכל פירות לא מעושרים.
אני לא יודע הסיפור, ובכל אופן לא מביאין ראייה ליסוד מסיפור!

כ''כ הנציב עה''פ והיה כי יביאך (דברים ו, י) ומרן הדרך אמונה בהקדמתו לח''ב.
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
רבי @משה אמת מה שמעכ''ת כותב כאן מזעזע!

אין שום חילוק בין אכילת טבל לאכילת דבר אחר גם לעניין טמטום, וכסיפור הידוע עם הילד שאכל פירות לא מעושרים.

לא הייתי אוכל דבר אחר בהיתר של שעת הדחק! נורא!
זה באמת מזעזע, וראוי לכל יר"ש להקפיד לעשר בביתו מוצרי אוסם, תלמה, בייגל, ועוד המון מוצרים שיש עליהם סימון יונילווטר.
ובפרט מי שהולך ומחפש שם אם זה חמץ שעעה"פ ואם זה נמכר כדין או לא, שידע שבמקום החומרות האלו, וזה בכלל שייך לגוי, עדיף שיקפיד לעשר אותם במתינות כדת וכדין.
 
 

בן ראם

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
חברת אוסם וחברת תלמה וכל החברות  עם סמל יונילווטר, בבעלות מוחלטת של גוי, בכשרות העדה החרדית נוקטים שבעיקרון אין שום בעיה של חמץ שעבר עליו הפסח בחברות אלו, כי גם אחזקת המניות שיש לישראל זה ללא זכויות שליטה.
לפחות לגבי אוסם (נסטלה) יש להם רב די חדש- הרב רפי מנת שהוא גם הבעה"ב של שארית. אני יודע מידיעה ברורה שעסק בנושא הזה, והתייעץ עם גדולי הפוסקים, לא יודע מה היו המסקנות. כדאי למי שיכול לברר אצלו.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
זה בעיה רצינית
אבל גם כל מפעל שיש בו שותפות גוי זה בעיה רצינית
ופעמים שיוצר בעיות רציניות יותר

[אגב מפעל שהוא כולו של גויים אז אם אתה מעשר בביתך אתה מסודר
מה שאין כן מפעל שחציו של גוי חציו של ישראל גם אם אתה מעשר בבית אתה לא בהכרח מסודר
משום שיש כאן שאלה של טבל וחולין מעורבים זה בזה. אם הפרשת תרו"מ חלה על חלק מהמפעל
אמנם יש כשרויות שעושים תנאי שפותר את הבעיה הזו. ויש כשרויות שנמנעים מלעשות תנאי כזה]
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אשמח שמישהו יסביר את הבעיה בבירור,
שהרי - פירות שגדלו ונגמרה מלאכתן בבעלות גוי, פטורים מתרו"מ. ואם תאמר - יש פירות שגדלים אצל יהודי והגוי של תלמה קונה מזה למפעל שלו - מה הבעיה לפקח שיופרשו מהם תרו"מ לפני הממכר הזה?
תסבירו!
 

פעלעד

משתמש ותיק
הבעלים של אסם למיטב ידיעתי הוא יהודי, ויש לו גם בן חולה ציליאק לכן הוא מנסה לייצר כל מיני דברים ללא גלוטן.
אז מה הפירוש שזה בבעלות מוחלטת של גוי?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
היום אוסם שייך לחברת אונילבר העולמי, במאה אחוז בעלות גוים. זה בדוק.
מנהל אוסם הוא יהודי, והוא מתבייש מזה שחברה שלו בבעלות גוים, אבל גם הוא מודה לזה. ואני כותב מידיעה.
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
אשמח שמישהו יסביר את הבעיה בבירור,
שהרי - פירות שגדלו ונגמרה מלאכתן בבעלות גוי, פטורים מתרו"מ. ואם תאמר - יש פירות שגדלים אצל יהודי והגוי של תלמה קונה מזה למפעל שלו - מה הבעיה לפקח שיופרשו מהם תרו"מ לפני הממכר הזה?
תסבירו!
יש כל מיני סיבות שהעדה"ח מעשערים מוצרים רק אחר שהם מוכנים לחלוטין,
אתה צודק שאם רצון טוב היה אפשר לשנות דברים, אבל הרצון הזה כנראה לא קיים.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
זה בעיה רצינית
אבל גם כל מפעל שיש בו שותפות גוי זה בעיה רצינית
ופעמים שיוצר בעיות רציניות יותר

[אגב מפעל שהוא כולו של גויים אז אם אתה מעשר בביתך אתה מסודר
מה שאין כן מפעל שחציו של גוי חציו של ישראל גם אם אתה מעשר בבית אתה לא בהכרח מסודר
משום שיש כאן שאלה של טבל וחולין מעורבים זה בזה. אם הפרשת תרו"מ חלה על חלק מהמפעל
אמנם יש כשרויות שעושים תנאי שפותר את הבעיה הזו. ויש כשרויות שנמנעים מלעשות תנאי כזה]
אגב, העדה"ח נוקטים שצריך להתייחס לחומרא שזה שותפות גוי ושותפות ישראל, ולכן הם עושים מכירת חמץ.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
אגב, העדה"ח נוקטים שצריך להתייחס לחומרא שזה שותפות גוי ושותפות ישראל, ולכן הם עושים מכירת חמץ.

אכן זה גם שאלה
אבל כמדומה שמצד חמץ שעבר עליו הפסח אין לחוש
כי מבואר בפוסקים שדי שהרוב של גוי ויש כאן דין ביטול ברוב
 

אמונה ובטחון

משתמש ותיק
בס"ד
שלחתי השבוע את השאלה לבית המדרש של הרב אפרתי  וזוהי תשובתם
נוסח השאלה כדלהלן :
לכבוד בית המדרש 
שמעתי שחברת אוסם ותלמה הינה בבעלות גויים 
ויש בעיה חמורה במעשרות משום שאין שליחות לעכו"ם
האם זה נכון ויש מקום להחמיר לעשר שוב את מוצריהם?

תשובתם :אין לנו ידיעה בזה 
אך בקונטרס לשאלת רבים שיצא בשנה שעברה העלנו את הבעיה הזאת שאין שליחות לעכו"ם ולכן יש לעשר בבית לחומרא, עיי"ש


מצורף הקונטרס הצג קובץ מצורף קונטרס לשאלת רבים שבט עט.pdf
 

לודאי

משתמש חדש
חייל של הרבי אמר:
מעניין מאוד. מה השעת הדחק פה בכלל? מישהו ירעב אם לתלמה ולאוסם לא יהיה עד"ח?
אני חייב להבין מה זה שעת הדחק לשיטתם. מה גם שאני עדיין המום כי זה הכשר שמתהדר (ובצדק, אני עדיין מאמין) בכשרות של לכתחילה ולמהדרין.
אאל"ט יש איזה פשט (של הקרבן העדה או הפני משה) בירושלמי באיזה מקום שיש אפוטרופוס לגוי וקשה להולמו בירושלמי
מה גם שהוא חידוש גדול
ועל זה סומכים בהעד"ח ובכל הכשרויות אע"פ שהיו מעדיפים שלא לסמוך על כך
ושעת הדחק מיקרי דאי לא נדחוק למימר כפשט זה, כמעט שלא נוכל לעשר שום דבר בא"י שרובא דרובא של המוצרים הם בעלות גוי או שותפות גוי (ושמעתי בשם הג"ר צבי אשר פרידמן מקהילת חזו"א שיש צד קולא בשותפות מאשר בבעלות גמורה)
 

מנשה בן חזקיהו

משתמש רשום
הבעיה מוכרת וכאובה. השאלה למה להתייחס לזה כשעת הדחק אינה נכונה, כי כל חברה שנסחרת בבורסה -ורוב המוחלט של החברות בכלל- יש להניח שיש אחוזים ששייכים לנכרי, ולכן בעדה"ח מגדירים את זה כשעת הדחק.
המציאות בארץ שהחברות קונים מוצרים שהם טבל ודאי, למשל הקטשופ של אוסם מיוצר מעגבניות שגדלים ביד ישראל -ונגמר מלאכתם ביד ישראל, ואם אין למשגיח של העדה"ח שליחות טובה לעשר, הקטשופ נשאר בטבלו!!
לענין תערובת, הרי שבעדה"ח בדר"כ עושים תנאי, ולכן מי שמעשר בביתו פותר את הבעיה. וגם אם אין עושים תנאי, בחלק גדול מהמוצרים יש היתר של בילה כי מעשרים קודם העירוב, ורק בתפוציפס וכדו'הבעיה חמורה יותר.
יש רבים מגדולי ישראל כפי שמעתי בשיעורים בקול הלשון בעניני מעשר, שחוששים לזה כטבל ודאי. לגבי נושאים רבים למשל שלא יועיל ע"ז תנאי בער"ש אם אינו ברשותו בשעת התנאי
 

משה אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מנשה בן חזקיהו אמר:
הבעיה מוכרת וכאובה. השאלה למה להתייחס לזה כשעת הדחק אינה נכונה, כי כל חברה שנסחרת בבורסה -ורוב המוחלט של החברות בכלל- יש להניח שיש אחוזים ששייכים לנכרי, ולכן בעדה"ח מגדירים את זה כשעת הדחק.
המציאות בארץ שהחברות קונים מוצרים שהם טבל ודאי, למשל הקטשופ של אוסם מיוצר מעגבניות שגדלים ביד ישראל -ונגמר מלאכתם ביד ישראל, ואם אין למשגיח של העדה"ח שליחות טובה לעשר, הקטשופ נשאר בטבלו!!
לענין תערובת, הרי שבעדה"ח בדר"כ עושים תנאי, ולכן מי שמעשר בביתו פותר את הבעיה. וגם אם אין עושים תנאי, בחלק גדול מהמוצרים יש היתר של בילה כי מעשרים קודם העירוב, ורק בתפוציפס וכדו'הבעיה חמורה יותר.
יש רבים מגדולי ישראל כפי שמעתי בשיעורים בקול הלשון בעניני מעשר, שחוששים לזה כטבל ודאי. לגבי נושאים רבים למשל שלא יועיל ע"ז תנאי בער"ש אם אינו ברשותו בשעת התנאי
ענין זה אני לא מצליח להבין,
וכבר שאלתי כמה פעמים ולא זכיתי להבין.
למה לא מעשרים את הפירות והירקות בשדה, או אצל המשווק לחברת אוסם וכדומה.
הדבר הזה מייצר כ"כ הרבה בעיות.
(וזה גם יפתור בעיה של יוצא לבריסקער'ס)
שמעתי פעם מא' הבכירים בהעדה"ח שיש להם עניין עקרוני בזה, ולא גילה טעם הכמוס.
 
 

מנשה בן חזקיהו

משתמש רשום
כנראה שהדרך לעשר בצורה טובה היא בזמן שהבעלים זקוק להכשר ולכן הוא משתף פעולה בצורה טובה
המגדלים לא עובדים מול ההכשרים וגם לפעמים מדובר בקיבוצים רחוקים מהדת וגם כל מיני שותפויות שגורם שאלות
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מנשה בן חזקיהו אמר:
כנראה שהדרך לעשר בצורה טובה היא בזמן שהבעלים זקוק להכשר ולכן הוא משתף פעולה בצורה טובה
המגדלים לא עובדים מול ההכשרים וגם לפעמים מדובר בקיבוצים רחוקים מהדת וגם כל מיני שותפויות שגורם שאלות

אבל באותה מידה שאוסם (למשל) זקוקים להכשר ומשועבדים לו, כך מגדלי העגבניות (למשל) זקוקים לאוסם, ומספיק שההכשר יגידו לאוסם - 'אם אתם רוצים הכשר, אתם צריכים לקחת עגבניות מחקלאי שאנחנו מעשרים אצלו לפני השיווק'. ואז אוסם אומרים לחקלאי - 'אם אתה רוצה שנקנה ממך 50 טון עגבניות לשנה, זה בתנאי שיהיה אצלך משגיח שמעשר את העגבניות לפני השיווק'.
 
 

בני בניו

משתמש רגיל
משה אמת אמר:
הידעת?
חברת אוסם וחברת תלמה וכל החברות  עם סמל יונילווטר, בבעלות מוחלטת של גוי, בכשרות העדה החרדית נוקטים שבעיקרון אין שום בעיה של חמץ שעבר עליו הפסח בחברות אלו, כי גם אחזקת המניות שיש לישראל זה ללא זכויות שליטה.
שמעתי מת"ח שמתעסק בכשרות של מכירות "משנת יוסף" שהוא מתייחס לכל המוצרים האלו כטבל ודאי, כי אין שליחות לעכו"ם.
בכשרות העדה"ח סומכים נוכח הדחק, על טענה שעניין החברה מסור לאפוטרופוס ויש אפוטרופוס לעכו"ם.
האם זה פשוט לנקוט כך? או שאכן מדובר בשאילה של טבל ודאי?

כתבנו על זה רבות פה בחוברת זו
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=6111#p77322
 

מ אלישע

משתמש ותיק
אם טבל ודאי, כשמעשרים בבית חייבים לכאורה לתת מעשר ראשון ללוי
ולתת לעני מעשר עני אם המוצרים בשנת מעשר עני.
 

מבולבל

משתמש ותיק
אפשר לשמוע מהנהגתם האישית של גדולי ישראל?
כוונתי לגרשז אויערבאך
לגריש אלישיב
לרב עובדיה יוסף
לר' שמואל אויערבאך
הרב שטיינמן
הרב וואזנר
וברצוני לידיעה מהנהגתם האישית.
כי אני מכיר רב גדול מאד בכל קנה מידה ולא ראיתיו מעשר וראיתיו אוכל קטשופ.
וטעם החשיבות בהנהגת גדולינו . כי יש להם את שיקול הדעת להכריע אף על החמורה שבחמורות שיש להקל בזה בשופי
ראיתי בקישור המצורף הוראות לאורח. ואני כמעט בטוח שאין דעת תורה נוחה מאורח שמפריש תרומות ומעשרות אצל מארחו וממלמל נוסח ומשאיר בצלחת וכו'.
ואולי הכרעת הגדולים היא שיש מקומות שעלינו לעצור בעדינו מללכת עפ"י ההלכה בטהרתה ועלינו לסמוך לכתחילא על קולות.

כל דבריי הם בגלל הרצון להבין. ואני רוצה לקבוע לעצמי הנהגה קבועה בל"נ בעניין הקפדה על אכילת הכשרים והפרשת תרו"מ. ולכן אני רוצה ללכת בדרך ישר.
 
חלק עליון תַחתִית