מרנא הב"ח - יומא דהילולא כ' אדר

איש ירושלם

משתמש רגיל
380 שנה לפטירתו, אגב אכתוב כאן דבר תמוה
בנו ר"מ ואב"ד פינטשוב מאריך בהקדמה לתאר איך הוא ואחיו הפצירו בו להו"ל את סיפרו ומאידך איך השביעו אביו שבועה חמורה שידפיס הספר עד גמירא, וצ"ע.
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
אולי מדובר על ב' הספרים "ב"ח על השו"ע" והמציאה החדשה של עוז והדר "חידושי הב"ח".
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
פותח הנושא
לעניות דעתי בתחילה נקט שאין צורך כ"כ להוציא את ספרו אולם תוך כדי שהוציאו לאור שינה דעתו וזאת בעקבות כך שהובא לנגד עיניו ספר הפרישה יעוין היטב בהקדמת הב"ח.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
איש ירושלם אמר:
380 שנה לפטירתו, אגב אכתוב כאן דבר תמוה
בנו ר"מ ואב"ד פינטשוב מאריך בהקדמה לתאר איך הוא ואחיו הפצירו בו להו"ל את סיפרו ומאידך איך השביעו אביו שבועה חמורה שידפיס הספר עד גמירא, וצ"ע.
לא רואה בזה קושיא גדולה, ובוודאי שאין כאן תמיהה. מצוי מאד שאדם שיש לו חידושים אינו מתאמץ להעלותם על הכתב, ואינו רואה צורך להדפיסם, אך כאשר מכבירים עליו דברים ומסבירים לו את חשיבות הדבר, הוא נכנס לעובי הקורה ומתחיל בעסק ההדפסה, ואט אט הוא נשאב כל כולו לעומק העניינים והעבודה נותנת לו סיפוק והנאה, עד שהוא עצמו כבר להוט לראות את ספריו יוצאים לאור עולם.
ככל הנראה - זה מה שהיה אצל מרנא הב"ח זי"ע.
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
פותח הנושא
בינתיים נכתבו כאן שתי תשובות:
תשובה א':
איש ירושלם אמר:
בתחילה נקט שאין צורך כ"כ להוציא את ספרו, אולם תוך כדי שהוציאו לאור שינה דעתו, וזאת בעקבות כך שהובא לנגד עיניו ספר ה"פרישה".
רק נצטט מלשון קדשו של הב"ח בהקדמה: 
"ובהיות שבזמנינו זה, עמד הרב הגדול החסיד כמוהר"ר ולק הכהן ז"ל וחיבר ביאור ארוך על ספר שלחן הערוך,
ומתוך פירושו וביאוריו לפעמים נמשכו דינים מדינים שונים,   ל א   ש ע ר ו ם   ה ר א ש ו נ י ם,

על כן הביאני    ה ה כ ר ח,   לעורר ולהזהיר למעיין בהלכה למעשה להורות כשורה! 
אבל עתה באנו על דבריו בקצרה ואם יגזור השם בחיים אבוא בארוכה  ב ת ו כ ח ת   מ ג ו ל ה    בחבור שהתחלתי בו על ספר השלחן ערוך"

נראה להדיא שסיבה זו הביאה את הב"ח לעורר מאד על הדפסת הספר עד כדי להשביע את בנו "שבועה חמורה, שלא לנגוע מהונו אפילו כחוט השערה, עד אשר ידפיסו הספר עד גמירא."

תשובה ב':
יחיד ורבים אמר:
מצוי מאד שאדם שיש לו חידושים אינו מתאמץ להעלותם על הכתב, ואינו רואה צורך להדפיסם, אך כאשר מכבירים עליו דברים ומסבירים לו את חשיבות הדבר, הוא נכנס לעובי הקורה ומתחיל בעסק ההדפסה, ואט אט הוא נשאב כל כולו לעומק העניינים והעבודה נותנת לו סיפוק והנאה, עד שהוא עצמו כבר להוט לראות את ספריו יוצאים לאור עולם.
ככל הנראה - זה מה שהיה אצל מרנא הב"ח זי"ע.
אחר המחילה, זה יכול היה להיות הסבר נפלא על יהודי פשוט, שנשאב כל כולו, וברוב להיטותו לראות את ספריו כשהוא שיכור מסיפוקו והנאתו, החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
אבל מה מתחמץ לבי בקרבי וכמה צורמים דבריו כאשר נכתבו על גאון עוזינו מאור הגולה, נר ישראל החסיד העניו מרנא הב"ח.
 

מים עליונים

משתמש רגיל
איש ירושלם אמר:
בינתיים נכתבו כאן שתי תשובות:
תשובה א':
איש ירושלם אמר:
בתחילה נקט שאין צורך כ"כ להוציא את ספרו, אולם תוך כדי שהוציאו לאור שינה דעתו, וזאת בעקבות כך שהובא לנגד עיניו ספר ה"פרישה".
רק נצטט מלשון קדשו של הב"ח בהקדמה: 
"ובהיות שבזמנינו זה, עמד הרב הגדול החסיד כמוהר"ר ולק הכהן ז"ל וחיבר ביאור ארוך על ספר שלחן הערוך,
ומתוך פירושו וביאוריו לפעמים נמשכו דינים מדינים שונים,   ל א   ש ע ר ו ם   ה ר א ש ו נ י ם,

על כן הביאני    ה ה כ ר ח,   לעורר ולהזהיר למעיין בהלכה למעשה להורות כשורה! 
אבל עתה באנו על דבריו בקצרה ואם יגזור השם בחיים אבוא בארוכה  ב ת ו כ ח ת   מ ג ו ל ה    בחבור שהתחלתי בו על ספר השלחן ערוך"

נראה להדיא שסיבה זו הביאה את הב"ח לעורר מאד על הדפסת הספר עד כדי להשביע את בנו "שבועה חמורה, שלא לנגוע מהונו אפילו כחוט השערה, עד אשר ידפיסו הספר עד גמירא."

תשובה ב':
יחיד ורבים אמר:
מצוי מאד שאדם שיש לו חידושים אינו מתאמץ להעלותם על הכתב, ואינו רואה צורך להדפיסם, אך כאשר מכבירים עליו דברים ומסבירים לו את חשיבות הדבר, הוא נכנס לעובי הקורה ומתחיל בעסק ההדפסה, ואט אט הוא נשאב כל כולו לעומק העניינים והעבודה נותנת לו סיפוק והנאה, עד שהוא עצמו כבר להוט לראות את ספריו יוצאים לאור עולם.
ככל הנראה - זה מה שהיה אצל מרנא הב"ח זי"ע.
אחר המחילה, זה יכול היה להיות הסבר נפלא על יהודי פשוט, שנשאב כל כולו, וברוב להיטותו לראות את ספריו כשהוא שיכור מסיפוקו והנאתו, החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
אבל מה מתחמץ לבי בקרבי וכמה צורמים דבריו כאשר נכתבו על גאון עוזינו מאור הגולה, נר ישראל החסיד העניו מרנא הב"ח.
לדעתי השאלה מתחלקת לשניים
א') למה הסכים להדפיס אחר שבתחילה סירב < ?
ב') איך הפך דעתו עד כדי כך שציוה על ההדפסה מאד מאד והשביע על כך כנ"ל < ?

והנה החלק א' אינה תמיהה גדולה וי"ל שברוב ענוותנותו סבר בתחילה שאין בכך תועלת ואחר ששמע מתלמידיו שהעידו בפניו עד כמה רבה התועלת להם ולדור כולו הסכים להדפסה.
ואמנם עדיין תמוה החלק ב' וזה כנראה עיקר תמיהת פותח האשכול, מה בער כ"כ להשביע את בנו על כך למהר ככל האפשר את סיום ההדפסה וההוצאה לאור? וע"ז מסתבר טעמו עצמו של הרב הנכבד @איש ירושלם,
אם כי זה לא הדבר היחיד שנכתב בהקדמה של הב"ח, שהרי הקדים שם גם הטעם שהפצירו בו,
ואכן, בכ"ז תוקף בקשתו והשבעתו החמורה למהר ההדפסה לכא' נבע מזה ושבח אני את בהירותו של הרב @איש ירושלם  אך בהערת אגב, נראה שמדובר בעיקר על החיבור "סמ"ע" ולאו דווקא "פרישה".
 
 

בית לה'

משתמש רגיל
איש ירושלם אמר:
אחר המחילה, זה יכול היה להיות הסבר נפלא על יהודי פשוט, שנשאב כל כולו, וברוב להיטותו לראות את ספריו כשהוא שיכור מסיפוקו והנאתו, החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
אבל מה מתחמץ לבי בקרבי וכמה צורמים דבריו כאשר נכתבו על גאון עוזינו מאור הגולה, נר ישראל החסיד העניו מרנא הב"ח.
על מה יצא הקצף???????????
 

מים עליונים

משתמש רגיל
לשיטת הב"ח אין איסור לילך בגלוי הראש אפי' ד' אמות וזה רק מדת חסידות, ולעומת זה לילך בקומה זקופה יש איסור.
 

מים עליונים

משתמש רגיל
בית לה' אמר:
איש ירושלם אמר:
אחר המחילה, זה יכול היה להיות הסבר נפלא על יהודי פשוט, שנשאב כל כולו, וברוב להיטותו לראות את ספריו כשהוא שיכור מסיפוקו והנאתו, החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
אבל מה מתחמץ לבי בקרבי וכמה צורמים דבריו כאשר נכתבו על גאון עוזינו מאור הגולה, נר ישראל החסיד העניו מרנא הב"ח.
על מה יצא הקצף???????????
מה כל כך לא ברור?
גערת חכם מול היחס התמוה אל הב"ח כאילו היה אדם שסתם ככה נסחף לדאוג לעבודה שלו שתצליח.
 
 

הערשל

משתמש ותיק
פעם שמעתי שכתב את ספרו בגיל כ"ד . מישהו יודע לאשר או להכחיש.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
הערשל אמר:
פעם שמעתי שכתב את ספרו בגיל כ"ד . מישהו יודע לאשר או להכחיש.
ככל הידוע לי זה כתוב על הש"ך
איש ירושלם אמר:
מסתבר יותר, הרי הש"ך בהקדמתו ליו"ד מדבר על כך שהוא צעיר לימים.
אכן כן, מדובר בש"ך ולא בב"ח. הב"ח התחיל לכתוב את ספריו בסוף ימיו (ראו הרחבה על כך בספר שיצא לאחרונה על תולדות הב"ח). אך על הש"ך מסופר שהוציא את חיבורו הראשון בהיותו בן כ"ד. ראה, למשל, ב'המכלול':
"הש"ך הספיק לכתוב ספרים רבים וחשובים, המפורסם בהם הוא הספר 'שפתי כהן' (בקיצור ש"ך, ועל שמו כונה הש"ך) על שולחן ערוך יורה דעה וחושן משפט, שרבי שבתי פרסם בקרקא בשנת ת"ו, בהיותו בן 24".
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
איש ירושלם אמר:
בינתיים נכתבו כאן שתי תשובות:
תשובה א':
איש ירושלם אמר:
בתחילה נקט שאין צורך כ"כ להוציא את ספרו, אולם תוך כדי שהוציאו לאור שינה דעתו, וזאת בעקבות כך שהובא לנגד עיניו ספר ה"פרישה".
רק נצטט מלשון קדשו של הב"ח בהקדמה: 
"ובהיות שבזמנינו זה, עמד הרב הגדול החסיד כמוהר"ר ולק הכהן ז"ל וחיבר ביאור ארוך על ספר שלחן הערוך,
ומתוך פירושו וביאוריו לפעמים נמשכו דינים מדינים שונים,   ל א   ש ע ר ו ם   ה ר א ש ו נ י ם,

על כן הביאני    ה ה כ ר ח,   לעורר ולהזהיר למעיין בהלכה למעשה להורות כשורה! 
אבל עתה באנו על דבריו בקצרה ואם יגזור השם בחיים אבוא בארוכה  ב ת ו כ ח ת   מ ג ו ל ה    בחבור שהתחלתי בו על ספר השלחן ערוך"

נראה להדיא שסיבה זו הביאה את הב"ח לעורר מאד על הדפסת הספר עד כדי להשביע את בנו "שבועה חמורה, שלא לנגוע מהונו אפילו כחוט השערה, עד אשר ידפיסו הספר עד גמירא."

תשובה ב':
יחיד ורבים אמר:
מצוי מאד שאדם שיש לו חידושים אינו מתאמץ להעלותם על הכתב, ואינו רואה צורך להדפיסם, אך כאשר מכבירים עליו דברים ומסבירים לו את חשיבות הדבר, הוא נכנס לעובי הקורה ומתחיל בעסק ההדפסה, ואט אט הוא נשאב כל כולו לעומק העניינים והעבודה נותנת לו סיפוק והנאה, עד שהוא עצמו כבר להוט לראות את ספריו יוצאים לאור עולם.
ככל הנראה - זה מה שהיה אצל מרנא הב"ח זי"ע.
אחר המחילה, זה יכול היה להיות הסבר נפלא על יהודי פשוט, שנשאב כל כולו, וברוב להיטותו לראות את ספריו כשהוא שיכור מסיפוקו והנאתו, החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
אבל מה מתחמץ לבי בקרבי וכמה צורמים דבריו כאשר נכתבו על גאון עוזינו מאור הגולה, נר ישראל החסיד העניו מרנא הב"ח.
בעניי, אינני זוכה להבין על מה יצא הקצף.
נציב לנגד עינינו את הרב וואזנר/הרב עובדיה (וכדומה); נניח שבאמצע הדפסת אחד מחלקי השו"ת שלהם, היו מרגישים כי קיצם קרב. האם לא היו מזהירים את צאצאיהם בכל תוקף להמשיך במלאכת ההדפסה במלוא המרץ? וכי לא חבל על העבודה העצומה שהשקיעו עד כה ועל הזמן הרב ששרפו לשם כך? האם הכל אמור לרדת לטמיון רק משום ששנים רבות קודם לכן לאו דוקא חשבו על הכיוון של ההדפסה והיו צריכים להפציר בהם להוציא את חיבוריהם? הרי לאחר שכבר נכנסו לעובי הקורה והשקיעו בכך אין ספור זמן, כח, מאמץ ומחשבה - למה שיניחו לכל ההשקעה העצומה הזאת ולכל התועלת הגדולה האמורה לצמוח מזה - לשקוע בתהום הנשיה?
במשך ההיסטוריה ידועים כמה וכמה מקרים, בהם התחילו מחברים לעסוק בהדפסת ספריהם, ולדאבון לב הסתלקו באמצע עבודתם, וצאצאיהם מספרים על שורת אסונות קשים שפקדו אותם ל"ע כתוצאה מהתרשלותם להמשיך בהדפסת הספר (ראה הקדמת המו"ל של סידור שער השמים להשל"ה הק', ועוד ועוד).
על רקע זה מאד נקל להבין את ההשבעה של הב"ח לבל ייהנו מהירושה עד השלמת ההדפסה, במטרה למנוע את הסחבת השגרתית ואת ההתעצלות האנושית הטיפוסית. הרי נבין: המחבר עצמו נחוש מאד להוציא את חיבורו, ואי לכך הוא מתאמץ בכל כוחו להתגבר על כל קושי ומכשול הצצים בדרך כלל במהלך ההדפסה, אך הצאצאים שהדבר אינו בנפשם - כבר נרתעים לנוכח בעיות כאלו ואחרות המתעוררות ללא הרף (ויעיד על כך כל מחבר ספר), ולכן נחוץ מאד להזהירם על המשך עבודת ההדפסה בכל תוקף, והדברים עתיקים.
[לסבר את האוזן, נעתיק את דברי בנו המתאר את גודל העמל והיגיעה שהשקיע הב"ח בחיבורו, וז"ל: "...וקיבל על עצמו האור ישראל וקדושיו, רכב ישראל ופרשיו, להוציא לאור ביאוריו וחידושיו, אשר חיבר על הטורים, וחזר ולמד בהדורים, במהדורא בתרא ובתרא דבתרא בשבת תחכמונים, כמה ימים ושנים, וזיקק וצירף עשרת מונים", עכ"ל. מובן אפוא מאליו עד כמה חרד טרם הסתלקותו לבל תרד כל השקעתו העצומה לטמיון].

זאת ועוד: כל המתחיל לעסוק מעט בענין החשיבות של כתיבת והדפסת חידושי תורה, נוכח לראות עד היכן מגיע חשיבות ונחיצות הדבר ועד כמה הוא נשגב וחשוב בשמים, ומאידך, עד כמה גודל הפגם כשמונעים הפצת חידושי תורה מאחרים.

לאור זאת - מאד מובן ה"להיטות" של הב"ח להדפיס את ספריו, לאחר שהובהר לו כי יהיה בכך תועלת.

שלישית: 'להיטות' לדברים שבקדושה ושאיבת 'הנאה וסיפוק' מהם - הוא הדבר הכי חשוב שיכול להיות, המראה על גודל קדושת הנשמה, היונקת חיות רק מדברים שבקדושה. האם הצדיקים לא נהנו מתפילה בהשתפכות הנפש? האם לא שאבו חיות ממצות אכילת מצה? כאשר הב"ח היה להוט לזכות את הרבים בחיבורו הקדוש - הרי זה אחד ממעלותיו הכבירות.
רביעית: בחיבור המקיף על תולדות הב"ח (שיצא לאור לאחרונה), הובאו עובדות רבות אודות גודל החשיבות שייחס הב"ח להדפסת חיבורו, כשאף הסכים למסור את נפשו עבור כך. כמו כן מוזכרת שם עובדא עד כמה הצטער הב"ח כשמן השמים עכבו את הדפסת ספרו, ובכה על כך תמרורים. דבר המראה עד כמה היה הדבר בנפשו.
גם המעיין בהקדמותיו של הב"ח ובנו לחיבורו, יווכח לראות עד כמה הדפסת הספר בערה בנפשו, ולא נחה דעתו עד שראה את ספריו עולים על מכבש הדפוס.
ואלו דברי בנו: "וכפיו היו פרושות השמים יפוצו חוצה מעיינותיו... ומה שהעלה מתוך עומק ההלכה בחריפותו ובקיאותו שהיה מלא על כל גדותיו, העלה תמיד בכתב להיות חתום באוצרותיו, עד שאסף וקיבץ אמרות טהורות צרופות בארמנותיו... וכל מגמתו ושאלתו מאתו יתברך היה כל הימים... שיחזקהו ויחיהו בנעימים, עד אשר יגמור להדפיס ספריו הרבים והעצומים, להראות לפני העמים והשרים את הדרך הישר והתמים, כי בו יתבארו כל דברים סתומים ונעלמים".
הב"ח עצמו מסיים את הקדמותיו (לחו"מ ויו"ד) בתפילה לוהטת כי יזכה להדפיס את יתר חיבוריו לגומרה של תורה, וזה לשונו: "ובכן אשאל מאתו יתברך, יעזרני על דבר כבוד שמו ויתמוך ידי ויחזק כחי, לגמור כל החיבור על כל הארבעה טורים, גם יתר חבורים שעדיין לא נגמרו יגמור ה' בעדי, ויקויים בנו 'ומלאה הארץ דעה כמים לים מכסים' אמן כן יהי רצון".
לרוב חשיבות חידושיו בעיניו, ומתוך חרדתו הרבה לבל ישתכחו ממנו, היה מעלה אותם על הכתב אף בחול המועד, משום דבר האבד. וכה כתב חתנו הט"ז (או"ח סי' תקמה): "וכן ראיתי למו"ח ז"ל שכתב חיבוריו גם בחול המועד" (וראה משנה ברורה סי' תקמה ס"ק מ"ז).
לאור דברים אלו, העובדה על ההשבעה אודות הירושה - היא כבר מהדברים הקטנים...
האם אכן הכל כאשר לכל נועד אך ורק בכדי לסתור את דברי הסמ"ע ולא כדי להפיץ את חיבורו?? ברור שהיתה לו גם מטרה לעורר על דברי הסמ"ע באותם מקומות שראה לנכון, אך האם זו ורק זו היתה כל מטרתו של חיבורו? לא מתקבל על הדעת, וגם אינו מתאים עם המבואר בהקדמותיו ובהקדמת בנו, בהם הם כותבים מפורשות כי מטרת החיבור הינו אחר לגמרי - לבאר את דברי הטור ולהוסיף על דברי הבית יוסף, אלא שבנוסף לביאורו על הטור - הוא גם מזכיר פסקי דינים והלכות בהם הוא חולק על דעת הסמ"ע, אולם לא זהו עיקרו ותכליתו של החיבור, וכפי שמציין במפורש כי בחיבורו על הטור הוא יזכיר את המחלוקת על הסמ"ע רק בקצרה, ועיקר המחלוקת יורחב בחיבורו על השו"ע (דבר שלא יצא לפועל).
גם בהקדמתו ליו"ד הוא כותב כי לאחר כתיבת חיבורו על חלק יורה דעה נמשכה ההדפסה שנה תמימה, ובמשך אותה שנה יצא לאור חיבורו של הסמ"ע, ואז חיבר 'קונטרס אחרון' לסתור את דבריו. אולם עצם כתיבת חיבורו (שנה קודם לכן) לא נועד כלל בכדי לשמש תשובה לדברי הסמ"ע, וכאמור.
 

מים עליונים

משתמש רגיל
איש ירושלם אמר:
החליט להשביע את בניו לא לגעת בירושה אפי' כחוט השערה עד שיגמרו להדפיס את ספריו,
יחיד ורבים אמר:
על רקע זה מאד נקל להבין את ההשבעה של הב"ח לבל ייהנו מהירושה עד השלמת ההדפסה, במטרה למנוע את הסחבת השגרתית ואת ההתעצלות האנושית הטיפוסית. הרי נבין: המחבר עצמו נחוש מאד להוציא את חיבורו, ואי לכך הוא מתאמץ בכל כוחו להתגבר על כל קושי ומכשול הצצים בדרך כלל במהלך ההדפסה, אך הצאצאים שהדבר אינו בנפשם - כבר נרתעים לנוכח בעיות כאלו ואחרות המתעוררות ללא הרף (ויעיד על כך כל מחבר ספר), ולכן נחוץ מאד להזהירם על המשך עבודת ההדפסה בכל תוקף, והדברים עתיקים.
יחיד ורבים אמר:
בעניי, אינני זוכה להבין על מה יצא הקצף.
נציב לנגד עינינו את הרב וואזנר/הרב עובדיה (וכדומה); נניח שבאמצע הדפסת אחד מחלקי השו"ת שלהם, היו מרגישים כי קיצם קרב. האם לא היו מזהירים את צאצאיהם בכל תוקף להמשיך במלאכת ההדפסה במלוא המרץ? וכי לא חבל על העבודה העצומה שהשקיעו עד כה ועל הזמן הרב ששרפו לשם כך? האם הכל אמור לרדת לטמיון רק משום ששנים רבות קודם לכן לאו דוקא חשבו על הכיוון של ההדפסה והיו צריכים להפציר בהם להוציא את חיבוריהם? הרי לאחר שכבר נכנסו לעובי הקורה והשקיעו בכך אין ספור זמן, כח, מאמץ ומחשבה - למה שיניחו לכל ההשקעה העצומה הזאת ולכל התועלת הגדולה האמורה לצמוח מזה - לשקוע בתהום הנשיה?
במשך ההיסטוריה ידועים כמה וכמה מקרים, בהם התחילו מחברים לעסוק בהדפסת ספריהם, ולדאבון לב הסתלקו באמצע עבודתם, וצאצאיהם מספרים על שורת אסונות קשים שפקדו אותם ל"ע כתוצאה מהתרשלותם להמשיך בהדפסת הספר (ראה הקדמת המו"ל של סידור שער השמים להשל"ה הק', ועוד ועוד).
ראשית, חשוב לי לתקן טעות שקנתה לה שביתה אצל רבים וטובים כביכול מה שהשביע הב"ח לבל יגעו מהונו אפי' כחוט השערה היה קודם פטירתו וכלומר לבל יגעו בירושה עד שידפיסו את ספרו עד הסוף.
המעיין היטב בהקדמת בנו יווכח שהדבר אינו מדויק, ולא על הירושה לאחר מותו היו הדברים אלא גופא דעובדא הכי הוה : לאחר הסתלקותו נזכר בנו מה שהיה בעבר, בחייו בעת שהיה בדעתו של הב"ח לעלות לארץ ישראל אזי פקד על בנו שלא לנגוע מהונו אפילו כחוט השערה עדי יודפס הספר עד גמירא, וקיים בנו את הגזירה בחייו.
יחיד ורבים אמר:
זאת ועוד: כל המתחיל לעסוק מעט בענין החשיבות של כתיבת והדפסת חידושי תורה, נוכח לראות עד היכן מגיע חשיבות ונחיצות הדבר ועד כמה הוא נשגב וחשוב בשמים, ומאידך, עד כמה גודל הפגם כשמונעים הפצת חידושי תורה מאחרים.
לאור זאת - מאד מובן ה"להיטות" של הב"ח להדפיס את ספריו, לאחר שהובהר לו כי יהיה בכך תועלת.
שלישית: 'להיטות' לדברים שבקדושה ושאיבת 'הנאה וסיפוק' מהם - הוא הדבר הכי חשוב שיכול להיות, המראה על גודל קדושת הנשמה, היונקת חיות רק מדברים שבקדושה. האם הצדיקים לא נהנו מתפילה בהשתפכות הנפש? האם לא שאבו חיות ממצות אכילת מצה? כאשר הב"ח היה להוט לזכות את הרבים בחיבורו הקדוש - הרי זה אחד ממעלותיו הכבירות.
כאן כבר הגדיל עלינו @יחיד ורבים את הסטיה מהויכוח אני מסכם בקצרה לפי הבנתי-
קושיא-מה הפך את דעתו של הב"ח מן הקצה אל הקצה לצוות מאד על הדפסת הספר אחר שבתחילה לא ראה בזה צורך. 
לטענת @איש ירושלם -נתחדש לב"ח הכרח להזהיר ולהורות בהרבה דינים דלא כהסמ"ע,
לטענת @יחיד ורבים -הסכים לבקשת תלמידיו ולאחר גודל ועוצם ההשקעה אך טבעי היה שחשוב לו לאין ערוך שלא תרד לטמיון,
איש ירושלים- מעיר שההתבטאויות של יחיד ורבים על התהפכות רצון הב"ח צורמות, ומתאימות רק לאדם פשוט מן השורה ולא לב"ח.
יחיד ורבים- מאריך לבאר את מציאות הדברים בשטח כיום ומכביר בהסבר אודות עוצמת העבודה הנדרשת להוצאת ספר ולכן אין בכך משום פחיתות כבוד לומר שהב"ח הפציר בבניו שיטפלו בזה שלא תלך עבודתו לריק.
וכאן החליט יחיד ורבים להביא דברים שאינם קשורים ישירות לויכוח- א' חשיבות רבה להוצאת ספרים (תסביר! יש לך כעת ביאור חדש? שכאשר נודע לב"ח שזה נשגב וחשוב בשמיים אזי חזר בו?) ב' עניין הלהיטות שנשזרה בהתבטאותו וכן הסיפוק וההנאה הנוצרים מהעבודה הם מעלות ומראים על קדושת הנשמה וכו' .מה נעשה שהרושם המתקבל מהודעתך הראשונה הוא שהטבע הפשוט גרם ללהיטות. 
    
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
פותח הנושא
                                                                          הבהרה והתנצלות
 

אבקש מעל במה זו סליחה ומחילה על משגה שיצא תח"י,
בשעה שראיתי את תגובתו הראשונה של הרב החשוב@יחיד ורבים בעניין, התפלאתי מה לו לאלמוני בעל הניק החדש להגיב כך?
סברתי לתומי, שמן הסתם מדובר בצעיר אשר לא זכה להבחין כי כוחות הנפש שבים ונתקנים ע"י עסק התורה, וכי אל לנו לקבוע ביאורים רגשיים בהנהגות גדולי ישראל ושרק התבונה והדעת קבעו להם בכל עניין, 
ומתוך חשיבה שטחית סבור הוא כי הנהגתו של הב"ח נבעה מרגשות שהובילו אותו.
ההודעה, שלפי הבנתי אז, זה היה תוכנה, צרמה לי וחשתי חובה להגיב עליה בחריפות!

אך עתה מתברר שבעל הניק הוא בר דעת גדול אשר אף עסק רבות בתולדות הב"ח,
וזה מה שהביא אותו לדון כאן בסיבותיו והנהגותיו של הב"ח. 
ועוד שחלילה לא היתה כוונתו כלל להפחית מערך הדברים, וכפי שטרח לבאר בארוכה.

נכתב בצידו<
דבר אחד חשוב שיצא לי מהויכוח, בזכות דייקנותו של @מים עליונים, הסיפור המדויק עם ההשבעה שאכן היה זה כאשר חפץ לעלות ארצה ולא טרם פטירתו.
   
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
איש ירושלם אמר:
דבר אחד חשוב שיצא לי מהויכוח, בזכות דייקנותו של @מים עליונים, הסיפור המדויק עם ההשבעה שאכן היה זה כאשר חפץ לעלות ארצה ולא טרם פטירתו.   
אכן כן, ידעתי היטב כי השביעו טרם נסיעתו המתוכננת לארץ ישראל (שבסופו של דבר לא יצאה לפועל) ולא טרם פטירתו, אולם אין זה מגרע או מוסיף מאומה לעצם דבריי, שכן הרעיון הוא שכל עוד המחבר עצמו אינו טורח בגופו על הדפסת חיבורו אלא משאיר את העבודה לאחרים (אם משום שנפטר ואם משום שעזב את המקום וכדומה) - יש להזהיר את העוסקים במלאכה להמשיך בכך בכל תוקף, עד כדי 'שבועה חמורה'.
אולם חשוב להדגיש, כי בניגוד למה שכתב מים עליונים"וקיים בנו את הגזירה בחייו", אין הדבר כן, אלא את שלושת החלקים הראשונים על חו"מ יו"ד ואבה"ע זכה הב"ח להדפיס בחייו, ואילו את החלק האחרון על או"ח הדפיס בנו רק לאחר פטירתו, כשהוא מתאמץ ביתר שאת ויתר עז להוציא את ההדפסה לפועל בעקבות אותה שבועה חמורה.
וכה כותב בנו בהקדמתו לספר 'בית חדש' על או"ח: "וזיכוהו מן השמים שנדפסו בחייו שלשה חלקים יפים והדרים, וגם התחילו בחלק רביעי בעזרת יוצר הרים, ובעונינו בא השמש בצהרים... וכשראיתי מעשה נזכרתי מה שעלי ציוה והורה, כשהיה בדעתו לילך לארץ הקדושה והטהורה, השביע אותי שבועה חמורה, שלא לנגוע מהונו אפילו כחוט השערה, עד אשר ידפסו הספר עד גמירא. וקיימתי בעצמי הגזירה, ואזרתי חלציי בגבורה, ולא נחתי ולא שקטתי עד אשר נגמר הספר יפה וברה' (אגב, מלשונות אלו מתחזקת ההשערה כי הוצרך להתאמצות יתירה בכדי להדפיס את הספר, דבר המלמדנו עד כמה נחוץ 'שבועה חמורה' לשם כך, וכאמור).
וראה דברי החיד"א (שם הגדולים מערכת גדולים אות י סי' פה): "ושלשה חלקי ה'בית' נדפסו בחיי הרב, ובעוד שהיו מדפיסים חלק או"ח בשנת ת', נסע הרב באורח חיים לאור באור החיים".
יצויין עוד, כי מדברי הגאון רבי יהושע חריף מקראקא בעל 'שו"ת פני יהושע' ו'מגיני שלמה', משתמע כי הב"ח עסק עד סוף ימיו בהכנת חיבורו לדפוס, וז"ל (שו"ת פני יהושע ח"ב אבהע"ז סי' נד): "הגם שהיה ראוי למשוך ידי מזה הנידון, שהרי כיון שהגאון המופלג בעל הב"ח זלה"ה לא השתדל בהתרתה, ודאי היה נראה לו כי אין העדויות מספיקים להתירה, וא"כ אין משיבין את הארי לאחר מותו, וחכם כמותו שאסר אין חבירו רשאי להתיר וכו', אולם אך ורק יען כי העידו לפניי כי הרב הגאון הנ"ל שנים או שלשה ימים לפני פטירתו קרא לאחד מאוהבי האשה העגונה הנ"ל וציווהו שילך אצלי ויבקש ממני להשתדל בהתרתה, אז אמרתי הנה באתי במגילת ספר, ובהורמנא דמצוה קא עבידנא, ושמע מינה דלא פסיקא ליה לגמרי להגאון זלה"ה שהיא אסורה, אך מרוב טרדתו בחיבור ספריו אשר לא נתנוהו השב רוחו כדי לגמרם, לא הספיק לו הפנאי לעיין בשריותא דהא אתתא". עכ"ל.
ומבואר כי תקופה קצרה טרם פטירתו (ואולי אף באותם "שנים או שלשה ימים") עדיין היה עסוק בהדפסת ספרו, דבר המראה עד כמה הענין בער בנפשו, וכפי שכבר הורחב בתגובתי הקודמת.
 

מים עליונים

משתמש רגיל
בית לה' אמר:
@מים עליונים החסיד של @איש ירושלם , בסוף האדמו"ר שלך יותר מתון ממך!
הרב הנכבד @בית לה' , האמת שפעמים רבות מבטל אני דעתי מפני "איש ירושלם", אין זו בושה,
מותר להעריך.. מותר לכבד אדם שבעיני הוא פיקח גדול... וזה בכלל לא בצורה מוגזמת וחריגה!
אינני יודע מה נתפסת עלי, ומה מקומם אותך,  
וכעת אבהיר דבר נוסף:
נפתח כאן דיון ענייני! אף אחד לא מנסה לפגוע ולכתוש את רעהו! אלא מנסים יחד לברר את האמת בכמה עניינים,
ואם אין לך מה להוסיף בענין, תעבור לאשכול אחר ואולי שם יהיה לך משהו לומר.
סליחה אם חלילה דברי פוגעים בך.
 
 
חלק עליון תַחתִית