סיפר לי ידיד של הרב גרליץ מתלמידיו המובהקים של הגר"ח שליט"א כמה סיפורים מענינים [חלקם אולי כבר התפרסמו]
א. שאלו את ר' חיים בדרכו ללדרמן או ממנה, היכן נמצא המקור של המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה. ר' חיים עצר לרגע, לקח פסיעה ואמר לא נמצא בבלי, פסיעה שניה, לא נמצא בירושלמי, פסיעה שלישית נמצא בתיקוני הזוהר..
לשאלתי ומפני מה ר' חיים לא הפנה תיכף לתקוני הזוהר, אמר לי ששאלו זאת, והתשובה שבתקוני הזוהר כתוב במרומז..
ב. יהודי שאל את ר' חיים מה דינו של מאוורר בשבת*, ר' חיים שאלו מה זה? ולא השיב עד שהביאו בפניו מאוורר.
ג. כעין זה, סיפר לו הרב גרליץ על יהודי ששאל את ר' חיים בנוגע להפרשת חלה בבורקס ור' חיים שאלו מה זה?
ד. יהודי שקבע מזוזה שאל את ר' חיים אם אפשר לברך על קביעתה מדין זכין, ור' חיים השיב לו לאלתר, מתוך דיוק בביה"ל שכתב שאין לרב המקום לברך על העירוב כשעושה בשביל בני המקום מדין זכין, שמא כולם ערבו, ומשמע דאל"ה היה מברך מדין זכין
ה. יהודי שאל את ר' חיים לגבי יהודי -מחבר מדורות קודמים שיצאו לגביו רינונים שהיה מן המשכילים. ור' חיים השיבו, לא ייתכן הרי החפץ חיים מזכירו במשנה ברורה, לפליאת הסובבים היכן הזכירו, השיב ר' חיים בשער הציון כותב הח"ח ועיין בהקדמה לפסיקתא ואותו יהודי הוא שכתב ההקדמה לפסיקתא
מענין לבדוק את הציונים והמקורות בג' מהעובדות הללו
*לא אמר לי מה השיבו, ומענין אם חשש למש"כ כמה פוסקים דמאוורר נחשב מוקצה מחמת גופו שזרם החשמל שבו דומה לדין שלהבת [ולא כלי שמלא"ס או כלי היתר]
א. שאלו את ר' חיים בדרכו ללדרמן או ממנה, היכן נמצא המקור של המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה. ר' חיים עצר לרגע, לקח פסיעה ואמר לא נמצא בבלי, פסיעה שניה, לא נמצא בירושלמי, פסיעה שלישית נמצא בתיקוני הזוהר..
לשאלתי ומפני מה ר' חיים לא הפנה תיכף לתקוני הזוהר, אמר לי ששאלו זאת, והתשובה שבתקוני הזוהר כתוב במרומז..
ב. יהודי שאל את ר' חיים מה דינו של מאוורר בשבת*, ר' חיים שאלו מה זה? ולא השיב עד שהביאו בפניו מאוורר.
ג. כעין זה, סיפר לו הרב גרליץ על יהודי ששאל את ר' חיים בנוגע להפרשת חלה בבורקס ור' חיים שאלו מה זה?
ד. יהודי שקבע מזוזה שאל את ר' חיים אם אפשר לברך על קביעתה מדין זכין, ור' חיים השיב לו לאלתר, מתוך דיוק בביה"ל שכתב שאין לרב המקום לברך על העירוב כשעושה בשביל בני המקום מדין זכין, שמא כולם ערבו, ומשמע דאל"ה היה מברך מדין זכין
ה. יהודי שאל את ר' חיים לגבי יהודי -מחבר מדורות קודמים שיצאו לגביו רינונים שהיה מן המשכילים. ור' חיים השיבו, לא ייתכן הרי החפץ חיים מזכירו במשנה ברורה, לפליאת הסובבים היכן הזכירו, השיב ר' חיים בשער הציון כותב הח"ח ועיין בהקדמה לפסיקתא ואותו יהודי הוא שכתב ההקדמה לפסיקתא
מענין לבדוק את הציונים והמקורות בג' מהעובדות הללו
*לא אמר לי מה השיבו, ומענין אם חשש למש"כ כמה פוסקים דמאוורר נחשב מוקצה מחמת גופו שזרם החשמל שבו דומה לדין שלהבת [ולא כלי שמלא"ס או כלי היתר]