מצבות מעניינות

נפתולי

משתמש ותיק
להלן מצבה-אנדרטה שהוצבה לאחרונה בעיירה ברסלב באוקראינה סמוך לקבר מוהרנ"ת מברסלב.
מעניין כיצד נפלו כל כך הרבה טעויות, ממש בבחינת "נח עם 7 שגיאות"
כך אנו קוראים בין השאר על "חסירי אוםות העולם", "טעלו בהגינות" במקום "פעלו בהגינות". ונשארו בני "ארם"... במקום בני אדם...
ובעיקר המימרה כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, אני משאיר לכם את התענוג לקרות זאת על המצבה...
שימו לב גם למראה מקום בצד השמאלי כיצד ל"א הפך ל"לייא"
DSCF9363.JPG
 
 

במבי

משתמש ותיק
יש גם את המציבה הראשונה בבית העלמין סגולה שאפשר ללמוד ממנה הרבה מוסר השכל.
 

כרם

משתמש ותיק
דורדיא אמר:
במבי אמר:
יש גם את המציבה הראשונה בבית העלמין סגולה שאפשר ללמוד ממנה הרבה מוסר השכל.

מהי המציבה הזו..?

מצאתי במכלול:

על מצבתו של הקבר הראשון נחקק התאריך י"ט בתשרי תרמ"ט, וכמו כן נחקק בו המשפט "ברית כרותה לשפתיים". הסיפור מאחורי הכיתוב המוזר: בערב יום הכיפורים תרמ"ט הקצו את חלקת הקרקע לבית הקברות בטקס מסורתי שכלל הקפת השטח תוך אמירת מזמורי תהילים. כשסיימו הפטיר מישהו: מעניין מי יהיה הנקבר הראשון. אחד הנוכחים השיב בהיתול: אני מוכן להיות הראשון. כעבור עשרה ימים נפטר האיש, ונקבר בבית הקברות. בעקבות זאת החליטו רבני העיר לחקוק על מצבתו את הביטוי "ברית כרותה לשפתיים".
 

במבי

משתמש ותיק
כרם אמר:
דורדיא אמר:
במבי אמר:
יש גם את המציבה הראשונה בבית העלמין סגולה שאפשר ללמוד ממנה הרבה מוסר השכל.

מהי המציבה הזו..?

מצאתי במכלול:

על מצבתו של הקבר הראשון נחקק התאריך י"ט בתשרי תרמ"ט, וכמו כן נחקק בו המשפט "ברית כרותה לשפתיים". הסיפור מאחורי הכיתוב המוזר: בערב יום הכיפורים תרמ"ט הקצו את חלקת הקרקע לבית הקברות בטקס מסורתי שכלל הקפת השטח תוך אמירת מזמורי תהילים. כשסיימו הפטיר מישהו: מעניין מי יהיה הנקבר הראשון. אחד הנוכחים השיב בהיתול: אני מוכן להיות הראשון. כעבור עשרה ימים נפטר האיש, ונקבר בבית הקברות. בעקבות זאת החליטו רבני העיר לחקוק על מצבתו את הביטוי "ברית כרותה לשפתיים".



000.jpg
 

תנא-קמא

משתמש ותיק
2019-07-29.png
 
כרם אמר:
כאן יש אשכול שלם מעניין מאוד עם הרבה מצבות מעניינות.

https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=8645&hilit=%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%95%D7%AA#p256783

גם מי שלא מבין אידיש, תמונה שוה יותר מאלף מלים.

סגור בנטפרי קהילות
 

yosf

משתמש ותיק
אורה מחפוד-קורייש ע"ה בת 16 וחצי, נפטרה לפני כחודש בבית החולים שערי צדק לאחר שסבלה ממחלה קשה. על המצבה, כתבו הוריה טקסט חריג ביותר, ופרסום התמונה ברשתות החברתיות עורר הדים רבים.
ביום שישי האחרון הייתה הקמת המצבה בכפר זיתים שבגליל התחתון, שם מתגוררים ההורים. "נירצחה על ידי הרופאים בבית החולים שערי צדק בירושלים" נכתב על גבי המצבה, "בהוראת החוק של כנסת המינים והערב רב ימח שמם וזכרם".
המנוחה, אושפזה בבית החולים שערי צדק, שם לאחר מספר בדיקות נקבע לה מוות מוחי נשימתי. האב אלעזר מחפוד, אמר ל'בחדרי חרדים' עוד בטרם פטירת בתו, כי בניגוד לבדיקת וקביעת בית החולים, ישנה פעילות חשמלית. "תיעדנו במצלמה איך אני מדבר עם הילדה, היא מזיזה ידיים ורגלים. כן, למרות שקבעו לה מוות מוחי".
מבירור שערך 'בחדרי חרדים' בטרם נפטרה, עולה כי האב פנה למספר רבנים ודיינים בכירים ב'העדה החרדית', על מנת שיתערבו בעניין זה, אולם לאחר ששמעו את פרטי המקרה, החליטו כי בשלב זה הם אינם מתערבים. יחד עם זאת, הם עוקבים אחר התפתחות הפרשה.
"המשפחה רוצה שיבטלו את הודעת הפטירה" אמר ל'בחדרי חרדים' גורם בעדה החרדית, "הרבנים לא הבינו למה צריך את המאבק הזה, רק בשביל לשנות את ההגדרה? בשלב זה אנחנו לא מתערבים".
לעומת זאת, בבית החולים שערי צדק הבהירו ואמרו כי הטענות משוללות כל יסוד, שכן מוות מוחי נשימתי נקבע בהתאם לחוק מוות מוחי נשימתי והנחיות המעוגנות בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, המפוקח באמצעות ועדה מיוחדת.



מתוך כתבה.
 
 

חכימא דיהודאי

משתמש ותיק
בחלקת פרושים (גוש הקדושים, חלקה ב, שורה 10, קבר 29) – עומדת מצבה משונה בצורת נוצה או עלה ללא טקסט על המצבה.

המצבה המשונה
מותר בשימוש עם מתן קרדיט למרכז מידע
upFile_tmp970E-e1467292766137.jpg


החברה להגנת הר הזיתים העלתה לפייסבוק את התמונה והועלו הצעות שונות למשמעותה – אולי מדובר במצבתו של סופר סת”ם?

או שאולי זו אינה מצבה כלל – יתכן שזה רק שבר ממצבה גדולה יותר – האם יש למישהו בקהל תמונה של מצבה עם עיצוב שכזה בהר הזיתים?

או אולי זו אינה מצבה כלל, אלא מה שנקרא “שטר קבר”, המסמן מקום קנוי מראש – אבל עדיין נשאלת השאלה – מה משמעות הסימון האמנותי הזה, ולא מצבה חלקה, כמקובל.

אם ידעו לכם משהו על הנושא נשמח לתגובה

מיקום הקבר

[mymaps location=”31.774482, 35.241230″]


[NB location=”31.774482, 35.241230″]
מקור : https://mountofolives.co.il/he/news/חידת-המצבה/#gsc.tab=0
 

כפשוטו

משתמש ותיק
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=13341 כאן יש הרבה תמונות (פורום אוה"ח)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אשכול מרתק. אני רק מקווה שכתב בולט שע"ג המצבה המסוגל לשכחה לא נאמר בתמונות. אולי בתלת מימד :) ומי שבכל זאת רוצה לצאת ידי הספק, שיאמר אהבה רבה..
באשכול המוצ"ב בין קבר לקבר יש כמה תמונות של מצבות עתיקות עם כיתוב מענין לדוגמא https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=6199&start=60#p80356
 

נפתולי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כפשוטו אמר:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=13341 כאן יש הרבה תמונות (פורום אוה"ח)
אין להביא כאן בפורום קישורים שחסומים בסינונים המאושרים, כמו נטפרי וכדו'
 
 

במבי

משתמש ותיק
חכימא דיהודאי אמר:
בחלקת פרושים (גוש הקדושים, חלקה ב, שורה 10, קבר 29) – עומדת מצבה משונה בצורת נוצה או עלה ללא טקסט על המצבה.

המצבה המשונה
מותר בשימוש עם מתן קרדיט למרכז מידע


החברה להגנת הר הזיתים העלתה לפייסבוק את התמונה והועלו הצעות שונות למשמעותה – אולי מדובר במצבתו של סופר סת”ם?

או שאולי זו אינה מצבה כלל – יתכן שזה רק שבר ממצבה גדולה יותר – האם יש למישהו בקהל תמונה של מצבה עם עיצוב שכזה בהר הזיתים?

או אולי זו אינה מצבה כלל, אלא מה שנקרא “שטר קבר”, המסמן מקום קנוי מראש – אבל עדיין נשאלת השאלה – מה משמעות הסימון האמנותי הזה, ולא מצבה חלקה, כמקובל.

אם ידעו לכם משהו על הנושא נשמח לתגובה

מיקום הקבר

[mymaps location=”31.774482, 35.241230″]


[NB location=”31.774482, 35.241230″]
מקור : https://mountofolives.co.il/he/news/חידת-המצבה/#gsc.tab=0
1.jpg



העלתי גם את התמונה...
 
 

במבי

משתמש ותיק
2.jpeg


כתוב מתחת למצבה, שרתתי בצבא האמריקאי במלחמת העולם השניה, נהגתי להניח תפילין כל יום במשך המלחמה גם במהלך מבצעים צבאיים, ונמנעתי מלאכול מאכלי בשר כל הזמן, וזה מה שעזר לי להנצל !


1.jpg






 
 

ובכן

משתמש ותיק
אריק אמר:
אשמח אם מישהו ידע לפענח את הכיתוב שעל המצבה הימנית
IMG-20200309-WA0001.jpg
לבי במערב אמר:
אריק אמר:
תנצב"ה איש אכאשכ שעימ רב ינקב בעירליתז
[הודגשו המילים אותן ניתן להבין].
א. מהכיתוב למטה ניתן להבין שהמצבות הינם ברוסיה.

ב. במצבת האיש כתוב ברוסית, בגדול 'נחליס', ובקטן 'יעקב אפימוביץ'.

ג. במצבת האשה כתוב ברוסית, בגדול '??? - נחליס', ובקטן 'ריבה שמחוביה'. דהיינו - רבקה בת שמחה, כמופיע במילים העבריות למעלה.

ד. לפיכך, יעקב אפימוביץ היינו יעקב בן [אפרים?], ואילו נחליס הוא שם המשפחה. [ראו כאן, נחליס את פינק]. ורשום במצבת האשה שם משפחתה הקודם, ושם משפחת בעלה - נחליס.

ה. האשה נפטרה בשנת תש"ל, בעוד בעלה חי עד תשמ"ח. סביר להניח שהבעל עוד ידע לקרוא עברית, והוא זה שחקק על מצבת אשתו את הנוסח המתוקן. ואילו הדור הצעיר, נעבעך, כבר לא ידע בין נ' לכ' למשל, כמו שלא ידע את התאריך העברי כלל.

ו. לכן אני חושב שה'בעירליתז' הוא בעצם ה'נחליס' שלנו, כשהב' הוא בעצם נ', כפי שנוכל לראות מה'יכקב' שהוא ינקב, הע' הוא לקריאת הסגול/חיריק, ה'יר' הוא צורה מסוימת להגות את הח'.

אולי.
[לרישא של המצבה לא הצלחתי למצוא משהו].

 
 

ובכן

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
למה?מצבה.JPG
אה, כאן זה אכן יותר ברור. למעלה לא הצלחתי לראות היטב.
חשבתי שלשם זה יש משמעות, אבל אשר שאני טועה.
לבי במערב אמר:
ובכלל, הנמצאת כזאת משפחה המכוּנה 'תרד'(!)?...
יותר טוב מ'שמוטץ'...

אגב, נחליס קיים גם בארץ. מצאתי באגרון. [יפים נחליס...]
 
חלק עליון תַחתִית