מי היה הגדול שהיה גוער באנשים כדי לסלק מעליהם הדינים?

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראיתי עכשיו שמביאים שר' ברוך ממז'יבוז' היה שוחק מהברדיטשובער ואמר שעשה כן מפני שהיו דינים קשים עליו בשמים ועשה כן להמתיק הדינים.

נזכרתי בזה מפני שראיתי בפרשת חיי שרה שיש מבארים שאברהם אמר דברים קשים כנגד אליעזר "אתה ארור וכו'" כדי להמתיק הדינים מעליו, וכך הפך ל"ברוך ה'".
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
הסטייפלר.
שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב "מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתא שלו" והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
מסופר הרבה על וילדער קוז'ניצער (הוא היה האדמו"ר מקוז'ניץ האחרון לפני השואה) [שמו נקרא כך, מפני שהיה לו הרבה התנהגויות מוזרות מאוד, ובעיקר מופלאות!]
שהיה לפעמים מרביץ לאנשים, או זורק מביהמ"ד שלו, כדי להוריד מהם כל מיני דינים
ואכתוב סיפור אחד שאני זוכר כרגע, בשנת תרצ"ט לפני המלחמה פעם שאלהו יהודי מה יהיה? הרי הולך להיות מלחמה קשה? וכו' וכו'
למחרת כשאותו היהודי הלך למקווה חיכה לו הוילדער קוז'ניצער ודחפו וגלגל אותו את כל המדרגות של המקווה, הלה נפצע בכאבים נוראים
אך עבר וניצל את כל המלחמה הנוראה, ואמר שהרגיש כל הזמן את הצלתו ע"י אותו הגלגול במקוה.
כמו"כ מסופר עליו עוד הרבה כאלו וכדו'
 

אברך

משתמש ותיק

יהודי

משתמש ותיק
לא כ"כ הבנתי את נשוא האשכול, מי בכלל אמר שהיה גדול שהיה מוריד הדינים.
והאם כל אחד יכול להוריד הדינים באופן זה? וכי יכול אדם לייסר מישהו אחר כדי להוריד ממנו דינים?
ואם יש דבר כזה מי אמר שהקה"י לא עשה כן.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אברך אמר:
גם האדמו"ר ר' שלמה מראדומסק היה נוהג לקלל משמשיו וחסידיו קללות נאמנות, ואף חבט בהם במקל. ראו באריכות בספר 'נפלאות התפארת שלמה' (פיוטרקוב רפ"ג) עמ' 82-100. העליתי את הדברים.
כתוב שם דברים ארכי משונים.. אם אינם מוסמכים הם סתם הוצאת לעז על צדיקים
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא כ"כ הבנתי את נשוא האשכול, מי בכלל אמר שהיה גדול שהיה מוריד הדינים.
והאם כל אחד יכול להוריד הדינים באופן זה? וכי יכול אדם לייסר מישהו אחר כדי להוריד ממנו דינים?
ואם יש דבר כזה מי אמר שהקה"י לא עשה כן.
אולי הוא גם מחא כפים בגלל 'מיתוק הדינים'?
כל המיתוקים..למיניהם זה קו חשיבה חסידי. הסטיפלער במקום אחר.
 

יהודי

משתמש ותיק
השאלה מה זה בדיוק המיתוק או הסרת הדינים הללו, אני לא זכיתי לראות את הקה"י, האם אתם ראיתם ואתם יודעים בבירור שלא התעסק עם עניינים אלו?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!
 

יהודי

משתמש ותיק
אני לא ראיתיו בצעירותו, וודאי שהתנהג בהרבה עניינים של פרישות יותר מליטאי קלאסי (של פעם לכה"פ), אם זה מפריע למישהו הוא יכול להחליט שזה לא היה וזהו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מקוה ועוד כמה ענינים לא הפך אותו לאדמו"ר חסידי.
מה שמפריע שקובעים מדוע נהג כך בלי להביא מקור.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא הפך לאדמו"ר חסידי ולא כלום, ולא קובעים דבר, היה אצלו דפוס התנהגות שאינו מצוי בגדולים, ואומרים שאולי זה טעמו.
אני לא כ"כ מבין למה זה חייב להיות קשור לחסידות, ואם זה כתוב בספרי הקבלה, לא יתכן שעשה כן?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
דרומאי אמר:
הסטייפלר.
שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב[highlight=yellow]"מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתא שלו"[/highlight]והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...
הוא גער בגלל מה שנימק להדיא לא מטעם אחר!
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
הסטייפלר.
ור' ברוך ממז'יבוז'
הסטייפלר לא בגלל דינים ודומיהם!
מי אמר לך?
מבחינת מה שהיה מקובל בין צדיקים, הצעקות של הסטייפלר היו מיועדות לסלק דינים...
(אם אני מאמין בזה או לא זאת שאלה נפרדת, אני עניתי לשאלת @מבין ענין)
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
מבין ענין אמר:
דרומאי אמר:
הסטייפלר.
שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב[highlight=yellow]"מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתתא שלו"[/highlight] והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...
הוא גער בגלל מה שנימק להדיא לא מטעם אחר!
אבל תכל'ס הוא סילק דינים...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
לא כ"כ הבנתי את נשוא האשכול, מי בכלל אמר שהיה גדול שהיה מוריד הדינים.
והאם כל אחד יכול להוריד הדינים באופן זה? וכי יכול אדם לייסר מישהו אחר כדי להוריד ממנו דינים?
ואם יש דבר כזה מי אמר שהקה"י לא עשה כן.

מהתגובות תבין שהיו כאלה גדולים, והם אמרו מפורש שזה במטרה להוריד דינים.

השאלה האם כל אחד יכול להוריד דינים - ברורה לשלילה. כשמעשיך יהיו באמת לשם שמים ותהיה בדרגה שאתה פועל במעשיך - תוכל גם אתה להסיר דינים...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!

אצל הסטייפלר בפשטות לא זו הייתה הכוונה, אבל - כמו שכתבו קודמי - תכל'ס זה עזר...

דומה הדבר לאדם שכעס על חבירו ונתן לו אגרוף בחזהו, הלה החל להשתעל קשות, ולבסוף פלט גוש זפת שחור... התברר לבסוף שהלה היה מעשן כבד, ואם לא האגרוף ששחרר את הזפת הנ"ל - יכל להגיע לשערי מוות תוך זמן קצר...
האם ה'מתאגרף' התכוין לרפאותו? לא. אך תכל'ס הוא התרפא ואות היא שהדבר מועיל...
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
נדיב לב אמר:
מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!

אצל הסטייפלר בפשטות לא זו הייתה הכוונה, אבל - כמו שכתבו קודמי - תכל'ס זה עזר...

דומה הדבר לאדם שכעס על חבירו ונתן לו אגרוף בחזהו, הלה החל להשתעל קשות, ולבסוף פלט גוש זפת שחור... התברר לבסוף שהלה היה מעשן כבד, ואם לא האגרוף ששחרר את הזפת הנ"ל - יכל להגיע לשערי מוות תוך זמן קצר...
האם ה'מתאגרף' התכוין לרפאותו? לא. אך תכל'ס הוא התרפא ואות היא שהדבר מועיל...
אתה צודק בתשובתך, אך הדימוי קצת לא מכובד. (לדעתי)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
נדיב לב אמר:
מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!

אצל הסטייפלר בפשטות לא זו הייתה הכוונה, [highlight=yellow]אבל - כמו שכתבו קודמי - תכל'ס זה עזר..[/highlight].

דומה הדבר לאדם שכעס על חבירו ונתן לו אגרוף בחזהו, הלה החל להשתעל קשות, ולבסוף פלט גוש זפת שחור... התברר לבסוף שהלה היה מעשן כבד, ואם לא האגרוף ששחרר את הזפת הנ"ל - יכל להגיע לשערי מוות תוך זמן קצר...
האם ה'מתאגרף' התכוין לרפאותו? לא. אך תכל'ס הוא התרפא ואות היא שהדבר מועיל...
בתכלס השאלה בנוגע לכוונת הסטייפלער ולא לתכלס שלא בהכרח התכוין, אבל אם כבודו בתכלס מתעקש להוכיח מהנהגת הסטייפלר בזקנותו..נו.
 

אלימיר

משתמש ותיק
הרב יברוב כותב[כמדומני בחוברת על חינוך] שהסטייפלר אמר לו שהוא צועק כשמגיעים אנשים שרק רוצים להגיד ולא לשמוע
 

אברך

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אברך אמר:
גם האדמו"ר ר' שלמה מראדומסק היה נוהג לקלל משמשיו וחסידיו קללות נאמנות, ואף חבט בהם במקל. ראו באריכות בספר 'נפלאות התפארת שלמה' (פיוטרקוב רפ"ג) עמ' 82-100. העליתי את הדברים.
כתוב שם דברים ארכי משונים.. אם אינם מוסמכים הם סתם הוצאת לעז על צדיקים
את הספר כתב נינו של התפארת שלמה זי"ע (כמבואר שם בעמ' 27 אות ס'), והוא מלא וגדוש בהערצה גדולה לזקינו, ממש לא נראה שהיתה לו איזו כוונה לא טובה בכתיבת הדברים. וכן יש הסכמות חשובות על הספר, ביניהן של הרה"ק ר' יחיאל מאוסטרובצה זי"ע.
 
ספר המידות, המתקת דין אות צ"א:
לִפְעָמִים צַדִּיק הַדּוֹר בְּכַעֲסוֹ שֶׁיִּכְעַס עָלֶיךָ מַמְתִּיק דִּינִים.
(זה מחלק א', שזה אומר שזה אינו חידוש של רביה"ק מהשגותיו, אלא מקורו מחז"ל, ועי' במהדורות עם מראי מקומות)
 

רבינא

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ספר המידות, המתקת דין אות צ"א:
לִפְעָמִים צַדִּיק הַדּוֹר בְּכַעֲסוֹ שֶׁיִּכְעַס עָלֶיךָ מַמְתִּיק דִּינִים.
(זה מחלק א', שזה אומר שזה אינו חידוש של רביה"ק מהשגותיו, אלא מקורו מחז"ל, ועי' במהדורות עם מראי מקומות)

מי זה צדיק הדור?
ומה אם האיסור לכעוס?
או שזה סתם העמדת פנים?
 
חלק עליון תַחתִית