שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב "מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתא שלו" והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...דרומאי אמר:הסטייפלר.
הסטייפלר לא בגלל דינים ודומיהם!דרומאי אמר:הסטייפלר.
ור' ברוך ממז'יבוז'
כתוב שם דברים ארכי משונים.. אם אינם מוסמכים הם סתם הוצאת לעז על צדיקיםאברך אמר:גם האדמו"ר ר' שלמה מראדומסק היה נוהג לקלל משמשיו וחסידיו קללות נאמנות, ואף חבט בהם במקל. ראו באריכות בספר 'נפלאות התפארת שלמה' (פיוטרקוב רפ"ג) עמ' 82-100. העליתי את הדברים.
אולי הוא גם מחא כפים בגלל 'מיתוק הדינים'?יהודי אמר:לא כ"כ הבנתי את נשוא האשכול, מי בכלל אמר שהיה גדול שהיה מוריד הדינים.
והאם כל אחד יכול להוריד הדינים באופן זה? וכי יכול אדם לייסר מישהו אחר כדי להוריד ממנו דינים?
ואם יש דבר כזה מי אמר שהקה"י לא עשה כן.
אם כך גם אני מצטרף לאו"ז אין שום ענין להעלות דברים שגורמים לזלזליהודי אמר:כבר העיר כן הרב או"ז, וצינזרוהו.
הוא גער בגלל מה שנימק להדיא לא מטעם אחר!מבין ענין אמר:שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב[highlight=yellow]"מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתא שלו"[/highlight]והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...דרומאי אמר:הסטייפלר.
מי אמר לך?נדיב לב אמר:הסטייפלר לא בגלל דינים ודומיהם!דרומאי אמר:הסטייפלר.
ור' ברוך ממז'יבוז'
אבל תכל'ס הוא סילק דינים...נדיב לב אמר:הוא גער בגלל מה שנימק להדיא לא מטעם אחר!מבין ענין אמר:שבא אליו א' שהרבה שנים לא היו לו ילדים וא"ל שהרב יברך אותו שהלילה ל"ט של אשתו וגער בו הרב[highlight=yellow]"מה אכפת לי מה עושה עם הפלניתתא שלו"[/highlight] והלה נמלט על נפשו... ואחר ט' חדשים ילדה בן...דרומאי אמר:הסטייפלר.
יהודי אמר:לא כ"כ הבנתי את נשוא האשכול, מי בכלל אמר שהיה גדול שהיה מוריד הדינים.
והאם כל אחד יכול להוריד הדינים באופן זה? וכי יכול אדם לייסר מישהו אחר כדי להוריד ממנו דינים?
ואם יש דבר כזה מי אמר שהקה"י לא עשה כן.
נדיב לב אמר:מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!
אתה צודק בתשובתך, אך הדימוי קצת לא מכובד. (לדעתי)מבין ענין אמר:נדיב לב אמר:מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!
אצל הסטייפלר בפשטות לא זו הייתה הכוונה, אבל - כמו שכתבו קודמי - תכל'ס זה עזר...
דומה הדבר לאדם שכעס על חבירו ונתן לו אגרוף בחזהו, הלה החל להשתעל קשות, ולבסוף פלט גוש זפת שחור... התברר לבסוף שהלה היה מעשן כבד, ואם לא האגרוף ששחרר את הזפת הנ"ל - יכל להגיע לשערי מוות תוך זמן קצר...
האם ה'מתאגרף' התכוין לרפאותו? לא. אך תכל'ס הוא התרפא ואות היא שהדבר מועיל...
בתכלס השאלה בנוגע לכוונת הסטייפלער ולא לתכלס שלא בהכרח התכוין, אבל אם כבודו בתכלס מתעקש להוכיח מהנהגת הסטייפלר בזקנותו..נו.מבין ענין אמר:נדיב לב אמר:מי שהחליט שהסטייפלר לעת זקנותו התנהג אחרת מכפי צעירותו בשביל למתק דינים עליו הראיה שזו הטעם
ובנתיים לא הובא מקור בטעם הנהגת הסטייפלר סתם המצאה!
אצל הסטייפלר בפשטות לא זו הייתה הכוונה, [highlight=yellow]אבל - כמו שכתבו קודמי - תכל'ס זה עזר..[/highlight].
דומה הדבר לאדם שכעס על חבירו ונתן לו אגרוף בחזהו, הלה החל להשתעל קשות, ולבסוף פלט גוש זפת שחור... התברר לבסוף שהלה היה מעשן כבד, ואם לא האגרוף ששחרר את הזפת הנ"ל - יכל להגיע לשערי מוות תוך זמן קצר...
האם ה'מתאגרף' התכוין לרפאותו? לא. אך תכל'ס הוא התרפא ואות היא שהדבר מועיל...
את הספר כתב נינו של התפארת שלמה זי"ע (כמבואר שם בעמ' 27 אות ס'), והוא מלא וגדוש בהערצה גדולה לזקינו, ממש לא נראה שהיתה לו איזו כוונה לא טובה בכתיבת הדברים. וכן יש הסכמות חשובות על הספר, ביניהן של הרה"ק ר' יחיאל מאוסטרובצה זי"ע.נדיב לב אמר:כתוב שם דברים ארכי משונים.. אם אינם מוסמכים הם סתם הוצאת לעז על צדיקיםאברך אמר:גם האדמו"ר ר' שלמה מראדומסק היה נוהג לקלל משמשיו וחסידיו קללות נאמנות, ואף חבט בהם במקל. ראו באריכות בספר 'נפלאות התפארת שלמה' (פיוטרקוב רפ"ג) עמ' 82-100. העליתי את הדברים.
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:ספר המידות, המתקת דין אות צ"א:
לִפְעָמִים צַדִּיק הַדּוֹר בְּכַעֲסוֹ שֶׁיִּכְעַס עָלֶיךָ מַמְתִּיק דִּינִים.
(זה מחלק א', שזה אומר שזה אינו חידוש של רביה"ק מהשגותיו, אלא מקורו מחז"ל, ועי' במהדורות עם מראי מקומות)