מצורף כקובץ [יתכן שיש שרק הפורום פתוח להם בלי קישורים] הצג קובץ מצורף ab56dd3be711d725e19db1031c3e4dfd.mp4 .ראש הכולל אמר:https://files.93fm.co.il/new/m/akplayer/ab56dd3be711d725e19db1031c3e4dfd.mp4
שוב מצאתימשתדל לעשות רצון ה' אמר:* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....משתדל לעשות רצון ה' אמר:זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...
שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.
מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.
* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
א אידיש קינד אמר:דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....משתדל לעשות רצון ה' אמר:זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...
שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.
מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.
* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
נדמה לי שגם לצאת לקברי צדיקים מותרמשתדל לעשות רצון ה' אמר:רציתי לשאול בזמנינו האם מותר לצאת לחוץ לארץ לנופש?
אשמח אם תענו לי בהקדם!
תודה רבה!
תשובה:
שלום רב.
אם יש בדבר צורך לבריאות הנפש לצורך עבודת הבורא יתברך, אפשר להקל לצאת לחוץ לארץ לצורך נופש קצר. ויש להשתדל לייחד את הנופש כדי ליהנות מפלאי הטבע של בורא העולם.
מקורות:
בגמרא בבבא בתרא צא,א מבואר שאסור לצאת לחוץ לארץ אם לא לצורך גדול, וכן פסק הרמב"ם הלכות מלכים פ"ה ה"ט, והתיר שם לצורך שלשה דברים, ללמוד תורה, לישא אשה ולצורך פרנסה (או להציל מן הנכרים). אמנם בשאילתות (שאילתה ק"נ) התיר לכל צורך מצווה. ובשולחן ערוך נזכר דבר זה בסי' תקל"א ס"ד בדרך אגב 'והוא שלא יצא מארץ ישראל לטייל', ובמשנה ברורה שם ס"ק י"ד מבואר שכל צורך מצווה מותר כגון לראות פני חבירו וכדו' וכן כתב המנחת יצחק חלק ג' סי' כ"ו שמדברי הפוסקים עולה שיש להתיר לצאת מהארץ כדי להשתתף בשמחת קרובו ואוהבו להרבות אחוה וריעות, ובשבט הלוי חלק ה' סי' ק"ג כתב להתיר לצאת לאילת (אף שהוא מגדיר אותה כחו"ל כדי להתפעל מנפלאות הבריאה. ובמנחת אשר (להגאון ר' אשר וייס שליט"א) בפרשת מסעי עמוד תע כתב להתיר לצאת לנופש מב' טעמים א' מפני שהיציאה לצורך מנוחת הנפש והרחקה מהטירדות לא גרע מהיוצא לראות פני חבירו וזה גם נחשב לדבר מצוה שמבריא את גופו ונפשו לעבודת הבורא יתברך, ב' שכל האיסור לצאת לחוץ לארץ הוא רק אם יוצא למגורים שם, אך היוצא לצורך נופש לכמה ימים אין זה בכלל האיסור כלל, וכך מצא בדברי המהרי"ט קידושין לא,א ע"ש באריכות דבריו.
שאם היא תסע עם נשות הרבנים האלו לקברי צדיקים זה יהיה מצויןפינחס רוזנצוויג אמר:אברך שאל אותי מה לענות לביתו שרוצה לנסוע לחו"ל לטיול עם חברות, דבר שממש לא מתאים לרמה הרוחנית של הבת הזו, והוא תמיד דוחה אותה במגוון טענות, ועתה היא טוענת לו שאם הרבנים יכולים לנסוע אז למה שהיא לא תיסע?
עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראלראש הכולל אמר:עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
הם לא צריכים לבטל את עצמם בשביל להרבות תורה, לא חייבים שזה יהיה חלק מהפרוטוקולא אידיש קינד אמר:אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראלראש הכולל אמר:עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.ונחנו מה אמר:ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,א אידיש קינד אמר:דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....משתדל לעשות רצון ה' אמר:זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...
שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.
מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.
* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
אולי, רק רצוני לומר לך שזה לא מגיע מגאווה, (ורוב הפעולות אשר אנשים עושים כהיום הוא כן מגיע מגאווה, לכה"פ לפי דעת מרן הגראי"ל...)ראש הכולל אמר:הם לא צריכים לבטל את עצמם בשביל להרבות תורה, לא חייבים שזה יהיה חלק מהפרוטוקולא אידיש קינד אמר:אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראלראש הכולל אמר:עולם השקר
ראש הכולל אמר:עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
להשיג אמר:ראש הכולל אמר:עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.
זה לא הנושא, ואם הוא הכי פחות אז מה, לכן זה לכתחילה?, ודאי שלא, ועדיף שלא יהיה כאלה דברים, כמו שהם לא שומעים ממנו שיעורים תמידים כסידרן...להשיג אמר:ראש הכולל אמר:עולם השקרונחנו מה אמר:יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.
מודים דרבנן אמר:להשיג אמר:ראש הכולל אמר:עולם השקר
ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.
מיהו אותו אחד?
ראש הכולל אמר:כנראה שלא הבנתי במי ובמה הכוונה...
בכל מקרה אתה ודאי לא חייב לזלזל ב...
א אידיש קינד אמר:ונחנו מה אמר:א אידיש קינד אמר:דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
ברוב המקרים כשבחור מתחיל לקרוא עיתון יותר מסתבר שמחר הוא גם יקח עיתון, כשאתה מכניס את הראש שלך בעיתונות וכדו' יותר קשה לצאת מזה.ונחנו מה אמר:למה בדיוק זה יחידאה, אתה כנראה לא הבנת את דבריוא אידיש קינד אמר:כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.ונחנו מה אמר:ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
כוונתו פשוטה שאם אתה פותח עיתון אתה יודע שזה בעייתי, ולא יקרה מחר שוב, אחרי מסילת ישרים אתה יוצא בהרגשה טובה שלמדת, וזה יקרה מחר שוב
א אידיש קינד אמר:ברוב המקרים כשבחור מתחיל לקרוא עיתון יותר מסתבר שמחר הוא גם יקח עיתון, כשאתה מכניס את הראש שלך בעיתונות וכדו' יותר קשה לצאת מזה.ונחנו מה אמר:למה בדיוק זה יחידאה, אתה כנראה לא הבנת את דבריוא אידיש קינד אמר:כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
כוונתו פשוטה שאם אתה פותח עיתון אתה יודע שזה בעייתי, ולא יקרה מחר שוב, אחרי מסילת ישרים אתה יוצא בהרגשה טובה שלמדת, וזה יקרה מחר שוב
משאי"כ לא ראיתי אדם שנהיה ממוכר ללמוד מסילת ישרים, להיפך, ידוע בהאור ישראל זיע"א שהורה לההוא שאמר לו שאין לו כי אם חצי שעה ביום ללמוד, וא"ל ללוד מוסר, כשתלמד מוסר תראה שיש לך עוד הרבה זמן.