בעניין שלוש שבועות (סאטמר)

  • Thread starter B.b
  • תאריך התחלה
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

B.b

משתמש רגיל
פותח הנושא
B.b אמר:
מצורף:

גיור-בירור יהדותו מלידה.pdf



​​​​

מעניין מה דעת סאטמר בעינייני הגיורים של הרבנות הראשית לישראל הנעשים רק בישראל שלדעתם עוברים על שלוש השבועות ?
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
B.b אמר:
מעניין מה דעת סאטמר בעינייני הגיורים של הרבנות הראשית לישראל הנעשים רק בישראל שלדעתם עוברים על שלוש השבועות ?
אולי עקוב אחרי השיעור 
גיירי סאטמאר.jpg
 
 
  • תודה
Reactions: B.b

איכא בשוקא

משתמש ותיק
B.b אמר:
מצורף:

בעניין השקפת סאטמר.pdf
כשם שנטיית ליבם של בני הקנאים משיאתם לומר על כל דבר ודבר שהוא כפירוה ואפיקורסות, כן ליבו השיאו לעוות דברים ממקומם.
ושלא להשאיר מילותיי בחלל, נביא ב' נקודות.
אחת מטענותיו היא שלא יתכן שמי שפירש באו"א מהגה"ק מסאטמר היה כופר, וזאת הוא טוען כלפי ה'ויואל משה' גופיה, בלי להביא ממנו שום ראיה שהסוברים אחרת הם כופרים. הגה"ק מסאטמר רק אמר שהעושים להיפוך הם כופרים. גם צריך לזכור שהלומד באופן אחד בגמ' ויצא לו שהיו ששגו בדין זה ואפי' הנוגע לעיקרי האמונה אין זה אומר בודאי שאין דבריו נכונים, וכשם שר' חייא הניח תפילין מחוטי פשתן, וכשם שר' ישמעאל סבר שיש יהרג ואל יעבור על כל מצוות התורה, כן מותר לאדם לסבור לדינא שהיו ששגו בדין, ואפי' באו לידי כפירה ח"ו. וכעין שר' הלל אמר דאין משיח לישראל, וכתב החת"ס (המובא בקונטרס) וז"ל (יו"ד שנו) 'והנה ר' הלל בפ' חלק צ"ט ע"א אמר אין משיח לישראל , פירש"י אלא הקב"ה בעצמו יגאלם בלי שליח, ופירוש זה מוכרח הוא דודאי גם לר' הלל יש גאולה אלא שאין משיח מלך, וגם בזה לית הלכתא כוותי', והאומר אין משיח וקים לי' כרבי הלל הרי הוא כופר בכלל התורה דקיי"ל אחרי רבים להטות כיון שרבו עליו חכמי ישראל ואמרו דלא כוותי' שוב אין אדם ראוי להמשך אחריו'.
טענה נוספת שמובאת שם היא שבוודאי שלא יכולה לבוא גאולה קודם ביאת משיח, ואפי' מקצת גאולה אינה יכולה לבוא, וזאת בראיה אחת ויחידה, דהרמב"ם פסק דכן הוא, ואף עם עצם פרשנותו דהכי פסק הרמב"ם אפשר לחלוק, אך א"צ לזה, דודאי שפסקו דהרמב"ם בהא עניינא אינו כפסקו בשאר התורה, וראיותיו נגד דברי הרה"ק מסאטמר בזה אינן ראיות כלל. ואף ברמב"ם לא נמצא בדיני הוכחות להיותו משיח שאם לא יקיים כל פרטי הדינים הנזכרים בהלכות יהא כופר.
עוד הכריע דא"א לומר שתהא גאולה קודם ביאת משיח, דהלא בוודאי שהאומר שתבוא הגאולה אחר שית אלפי שנין הוא כופר, וה"ה לאומר שתבוא הגאולה קמעה קמעה. ולא ידעתי מה זה לו, וכי אם יבוא לפניו אדם ויאמר לו כן, ויהא הכוח בידו, יהרגנו? הלא דבר פשוט הוא שאין להכריע באופן גמור ממדרשי חז"ל, אחר שחלקם סתומים וחלקם מפורשים, ובהם דרש ופשט ורז וסוד מעורבים (ולעצם מה שהביא, הלא הגמ' גופה ביארה דאין הכל ממש בב' אלפין, ואלפים דתורה לא באו מיד אחר ב' אלפים, וגם הלא ב' אלפים דימות המשיח באו זה מכבר וא"כ יש לו גאולה עם ביאת משיח.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
B.b אמר:
מצורף:

בעניין השקפת סאטמר.pdf

האם מאן דהו יכול להסביר לי 
למה המדינה הדמוקרטית שנמצאת במערב 'מזרח התיכון' (עד גבולות 67) ונותנת זכות הצבעה לכל אזרחיה ורובה יהודים - מהווה העברה על ג' שבועות!?????
 

פנחסי

משתמש ותיק
הנידון מיותר. משום שרוב מניין ובניין של גדולי ישראל בעת האחרונה חיו פה בארץ הקודש וכו בניגוד לשיטת סאטמר
 

על כל פנים

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
B.b אמר:
מצורף:

בעניין השקפת סאטמר.pdf

האם מאן דהו יכול להסביר לי 
למה המדינה הדמוקרטית שנמצאת במערב 'מזרח התיכון' (עד גבולות 67) ונותנת זכות הצבעה לכל אזרחיה ורובה יהודים - מהווה העברה על ג' שבועות!?????
מה הקשר לג' שבועות? הם לוחמים עם הערבים, התגרות באומות. עלו כחומה.
 
 

על כל פנים

משתמש ותיק
פנחסי אמר:
הנידון מיותר. משום שרוב מניין ובניין של גדולי ישראל בעת האחרונה חיו פה בארץ הקודש וכו בניגוד לשיטת סאטמר

בעל הדברי יואל גם כן גר בארה"ק לתקופה.
ולידיעתך, יש הרבה גדול"י גם בחו"ל
 

דיין

משתמש ותיק
מישהו יכול להסביר לי מה התשובה של סאטאמר על פיקוח נפש?
ממה שקראתי במאמר ג' שבועות התרשמתי שהויואל משה לא טוען שאין בזה הצלת נפשות, אלא שהוא סומך על דברי מהר"ל שהג' שבועות דוחות גם פיקוח נפש, וזה היה נראה לי תמוה מאד, לסמוך על שיטת מהר"ל נגד פשטות הש"ס והפוסקים כולם שלא הזכירו דבר מזה, ולכאורה היה לנו לומר שאין הלכה כדברי מהר"ל, או שמהר"ל עצמו לא התכוון הלכה למעשה.
לא ברירא לי למה הגה"ק מסאטאמר נקט לדינא שהג' שבועות צריכות לדחות פיקוח נפש
 

דיין

משתמש ותיק
פנחסי אמר:
הנידון מיותר. משום שרוב מניין ובניין של גדולי ישראל בעת האחרונה חיו פה בארץ הקודש וכו בניגוד לשיטת סאטמר

סאטאמר לא אוסרים לדור בא"י, הם אוסרים לעלות בחומה, דהיינו להקים מדינה וצבא, מי שדר כאן ולא מזדהה עם המדינה לא עובר איסור
 

על כל פנים

משתמש ותיק
דיין אמר:
מישהו יכול להסביר לי מה התשובה של סאטאמר על פיקוח נפש?
ממה שקראתי במאמר ג' שבועות התרשמתי שהויואל משה לא טוען שאין בזה הצלת נפשות, אלא שהוא סומך על דברי מהר"ל שהג' שבועות דוחות גם פיקוח נפש, וזה היה נראה לי תמוה מאד, לסמוך על שיטת מהר"ל נגד פשטות הש"ס והפוסקים כולם שלא הזכירו דבר מזה, ולכאורה היה לנו לומר שאין הלכה כדברי מהר"ל, או שמהר"ל עצמו לא התכוון הלכה למעשה.
לא ברירא לי למה הגה"ק מסאטאמר נקט לדינא שהג' שבועות צריכות לדחות פיקוח נפש
לא למדתי הספר ויואל משה, אבל למה הקמת מדינה זה פקו"נ?
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
המרן הירושלמי אמר:
שלש שבועות לא שייך לסאטמער רוב גדולי ישראל בציבור החרדי ככה אחזו 
אשמח לרדת למנין ולמצוא שהם רוב.
לא רק שאין רוב, אלא בטלו במיעוטם, גם אצל המתנגדים החריפים ביותר למדינה. ובכלל לא היה דרכם למצוא סוגיא באגדה ולבנות עליה הכל.
 
 

על כל פנים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
על כל פנים אמר:
למה הקמת מדינה זה פקו"נ
ככל הידוע, זו המציאות המעשית בזמננו...
הויואל משה לא כתב בזמננו. אילו היו כולם חוזרים בתשובה ומתחרטים והיו האים לשאול האם עלינו לעזוב המדינה או שזה פקו"נ, יתכן והתשובה יהיה שזה פקו"נ אבל כעת זה רק המשך של העבירה הראשונה
אלא שאכן נ"ל ששיטת סאטמאר בזה שאינו פקו"נ כי יש עצה למסרו לידי האו"ם, משהו כזה
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
המרן הירושלמי אמר:
שלש שבועות לא שייך לסאטמער רוב גדולי ישראל בציבור החרדי ככה אחזו 



כמדומה שבציבור הלטאי הרב שך היה היחידי שדיבר על שלש שבועות. כל השאר לא עשו מזה עסק. \

[וגם הרב שך לענ"ד היה לו כוונה אחרת מהפירוש של הויואל משה לזה. יותר בכיוון של פיקוח נפש ולא מצווה להיות בגלות ודו"ק. ובזה נשתווה דברי הרב שך עם שאר גדולי ישראל ששימשם] 
 

המרן הירושלמי

משתמש רגיל
יראתי בפצותי אמר:
המרן הירושלמי אמר:
שלש שבועות לא שייך לסאטמער רוב גדולי ישראל בציבור החרדי ככה אחזו 
אשמח לרדת למנין ולמצוא שהם רוב.
לא רק שאין רוב, אלא בטלו במיעוטם, גם אצל המתנגדים החריפים ביותר למדינה. ובכלל לא היה דרכם למצוא סוגיא באגדה ולבנות עליה הכל.


אני לא יודע מי זעק על ענין השלש שבועות יותר הרבי מסאטמער או הרב שך ולעצם הענין הויואל משה התייחס בארוכה על ענין האגדה ויש בזה אריכות (אולי בהמשך אם יהיה לי זמן נכתוב על הנושא באריכות
 
 

דיין

משתמש ותיק
על כל פנים אמר:
לא למדתי הספר ויואל משה, אבל למה הקמת מדינה זה פקו"נ?
תחשוב על כל ניצולי השואה, איפה היית שם אותם? בפולין האניטשמית? שהפולנים ישלימו את מה שהנאצים לא הספיקו רח"ל?
ומה עם יהודי אתיופיה ואיראן ותימן?
ומה עם יושבי ארץ הקודש תחת שלטון העותומאנים שהיו חשופים לפרעות מצד הערבים?
אני חושב שסטטיסטית מאז שיש צבא יהודי יש הרבה פחות הרוגים בפוגרומים ופרעות.
אני לא היסטוריון, ולא מן הנמנע שאני טועה, אבל כאמור התרשמתי שהמחלוקת אינה על המציאות הזו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
על כל פנים אמר:
[א] הויואל משה לא כתב בזמננו.
[ב] . . יש עצה למסרו לידי האו"ם, משהו כזה
א. כוונתי לזמן שסביבות פקיעת המאנדאט ואילך.
ב. מר חי באותו היקום בו אנו נמצאים?! (על אנשי ס' לא קשיא לי מעיקרא ולא מידי).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דיין אמר:
אני חושב שסטטיסטית מאז שיש צבא יהודי יש הרבה פחות הרוגים בפוגרומים ופרעות.
לפענ"ד לא זו ההגדרה, אלא: מה הי' המצב - בדרך הטבע - אילולא הקימו צבא ומדינה.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
על כל פנים אמר:
איש תלמודי אמר:
B.b אמר:
מצורף:

בעניין השקפת סאטמר.pdf

האם מאן דהו יכול להסביר לי 
למה המדינה הדמוקרטית שנמצאת במערב 'מזרח התיכון' (עד גבולות 67) ונותנת זכות הצבעה לכל אזרחיה ורובה יהודים - מהווה העברה על ג' שבועות!?????
מה הקשר לג' שבועות? הם לוחמים עם הערבים, התגרות באומות. עלו כחומה.
מי זה הם ?
מי שנלחם בערבים זה המדינה הדמוקרטית שרובה יהודים !
(משל למה הדבר דומה - להיכי תימצי שרוב תושבי ארה''ב יהיו יהודים, וכתוצאה מכך הנשיא יהיה יהודי וכן רוב הסנאטורים והמחוקקים, וארה''ב תלחם בערבים או ברוסים והסינים,  האם זה ייחשב התגרות באומות ?!)
 
 

על כל פנים

משתמש ותיק
דיין אמר:
על כל פנים אמר:
לא למדתי הספר ויואל משה, אבל למה הקמת מדינה זה פקו"נ?
תחשוב על כל ניצולי השואה, איפה היית שם אותם? בפולין האניטשמית? שהפולנים ישלימו את מה שהנאצים לא הספיקו רח"ל?
ומה עם יהודי אתיופיה ואיראן ותימן?
ומה עם יושבי ארץ הקודש תחת שלטון העותומאנים שהיו חשופים לפרעות מצד הערבים?
אני חושב שסטטיסטית מאז שיש צבא יהודי יש הרבה פחות הרוגים בפוגרומים ופרעות.
אני לא היסטוריון, ולא מן הנמנע שאני טועה, אבל כאמור התרשמתי שהמחלוקת אינה על המציאות הזו.
קודם כל, זה לא קשור לפקו"נ.
שנית, הציונים הם אלו שהסיתו נשיא ארה"ב לסגור הדלת על אלו שבאירופה
הפרעות מהערבים התחילו בעיקר מעת באו הציונים
ואלו שבמדינות ספרד חיו בשלווה עד הקמת המדינה
 
 

על כל פנים

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
על כל פנים אמר:
איש תלמודי אמר:
האם מאן דהו יכול להסביר לי 
למה המדינה הדמוקרטית שנמצאת במערב 'מזרח התיכון' (עד גבולות 67) ונותנת זכות הצבעה לכל אזרחיה ורובה יהודים - מהווה העברה על ג' שבועות!?????
מה הקשר לג' שבועות? הם לוחמים עם הערבים, התגרות באומות. עלו כחומה.
מי זה הם ?
מי שנלחם בערבים זה המדינה הדמוקרטית שרובה יהודים !
(משל למה הדבר דומה - להיכי תימצי שרוב תושבי ארה''ב יהיו יהודים, וכתוצאה מכך הנשיא יהיה יהודי וכן רוב הסנאטורים והמחוקקים, וארה''ב תלחם בערבים או ברוסים והסינים,  האם זה ייחשב התגרות באומות ?!)
זה באמת שאלה מעניינת, האם יש לחלק ולומר שאין זה מדין יהודים אלא מדין ארה"ב
אבל קבוצה של יהודים המקימים מדינה ומורדים בערבים זה ודאי אסור
 
 

על כל פנים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
על כל פנים אמר:
[א] הויואל משה לא כתב בזמננו.
[ב] . . יש עצה למסרו לידי האו"ם, משהו כזה
א. כוונתי לזמן שסביבות פקיעת המאנדאט ואילך.
ב. מר חי באותו היקום בו אנו נמצאים?! (על אנשי ס' לא קשיא לי מעיקרא ולא מידי).
כתבתי דעת של סטמר, לדעתי האמת כנ' עם השורה הראשונה שכתבתי
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
על כל פנים אמר:
קודם כל, זה לא קשור לפקו"נ.
כלומר?! מדובר על חשש רציחה בפו"מ ה"י, וכמעשים שהיו.
על כל פנים אמר:
שנית, הציונים הם אלו שהסיתו נשיא ארה"ב לסגור הדלת על אלו שבאירופה
אין בכך שום נפק"מ לדינא, ואין עברה מכבה מצוה.
על כל פנים אמר:
הפרעות מהערבים התחילו בעיקר מעת באו הציונים
לאחר מעשה אין נפקותא 'מי התחיל'.
על כל פנים אמר:
ואלו שבמדינות ספרד חיו בשלווה עד הקמת המדינה
כדאי לברר את המציאות...
 

על כל פנים

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
המרן הירושלמי אמר:
שלש שבועות לא שייך לסאטמער רוב גדולי ישראל בציבור החרדי ככה אחזו 



כמדומה שבציבור הלטאי הרב שך היה היחידי שדיבר על שלש שבועות. כל השאר לא עשו מזה עסק. \

[וגם הרב שך לענ"ד היה לו כוונה אחרת מהפירוש של הויואל משה לזה. יותר בכיוון של פיקוח נפש ולא מצווה להיות בגלות ודו"ק. ובזה נשתווה דברי הרב שך עם שאר גדולי ישראל ששימשם] 


כידוע זה היה טעמת הגרי"ז שעיקר הבעיה במדינה זה שגורמים פקו"נ וכוונתם לעקור את התורה
אבל לא חלקו ע"כ שגם עברו על הג' שבועות
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית