רבי אביגדור מפינסק והיחס אליו בדורות קודמים.

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

אור מופלא

משתמש רגיל
מעט מאד ידוע על חייו ופעלו של רבי אביגדור, התפרסם בעיקר בעקבות פרשיית ההלשנה על הרב בעל התניא.
אלא שרוב הפרטים הידועים, מקורם במסורות חב"דיות שמהימנותם-בפרט בנושא זה, הינה מן החלשות.

לי אישית התעוררו סימני שאלה בנושא, בעקבות העובדה המעניינת כי ר' ישראל שרגא חייקין שהיה ממקורבי מהר"ש והרש"ב,
קרא לבנו משה אביגדור על שמם של שני זקניו.
האחד הוא ר' משה מחסידיו בראשונים של אדמו"ר האמצעי, והשני הוא לא פחות מר' אביגדור מפינסק בכבודו ובעצמו!
אין לי כל צד שבעולם שאילו היחס שמקובל כיום אליו- היה קיים גם אז, היה מעלה על דעתו דבר תמוה שכזה.

מלבד זאת ראה זה מצאתי:'זה עשרים שנה – הוסיף הרב [משה אביגדור חייקין] לספר – זה עשרים שנה שהנני רב פה לחסידי חב"ד, בודאי תתפלא עלי כי אנכי נכד הרב ר' אביגדור מפינסק הנני רב אצל חסידי חב"ד, אל תתפלא על זה, כי עוד בימי ילדותי התגוררתי כמה שנים אצל הצדיק צמח צדק נכד התניא, ולא זכרו לי עון אבות. אדרבה הצדיק קרבני בכל אותיות אהבה, והחסידים אמרו לי כי לא ידח ממני נדח, ובודאי ירא השם היה זקני, כי זכה שנכדיו המה מקורבים אצל הצדיק, נשתנו העתים, הלא כן?'
 [י[קותיאל] י[הודה] גר[ינוולד], זכרונות מלונדון, אפריון, בודפשט תרפ"ה, עמ' 189]

כמו כן בתולדותיו רבו השכתובים המגמתיים.
למשל מצויינת עובדה שהוא פעל להדחת רבי לוי יצחק מרבנות פינסק.
בשעה שעד שנתמנה לרב היה גר בוורשה.
השמצה שלא בדקתיה אבל ניתן כיום לשלול או לאשר אותה היא, שאחד מכתבי המלשינות נכתב בעיצומו של חג השבועות.
כמובן שאין בכל נדון זה קשר לנושא החסידות, ו/או ההתנגדות אליה, ו/או הצדקת פעולות ומעשים שנעשו נגדה ו/או נגד גדוליה, שלא כדת. 

חשוב לי לצורך העניין להגיע לכתבי המלשינות המקוריים, שלא עברו דרך ידים חב"דיות.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
היה ע"ז אשכול [שנחסם] בפורום, כשניסיתי כעת לחפשו בחיפוש גוגל בפורום קיבלתי תוצאות, אך כשניסיתי להכנס נרשם אינך מורשה לצפות בפורום, [כנראה נמחק].
 

מענה לשון

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
היה ע"ז אשכול [שנחסם] בפורום, כשניסיתי כעת לחפשו בחיפוש גוגל בפורום קיבלתי תוצאות, אך כשניסיתי להכנס נרשם אינך מורשה לצפות בפורום, [כנראה נמחק].
מעניין מי דאג למחוק לא?
 

בן אבנר

משתמש ותיק
שלומיאל בן צורישדי אמר:
א''א להלעות כאן בפורום קובץ?

אחר שהתחלת הודעה חדשה תלחץ על "עורך מלא", ואז בתחתית ההודעה תראה את אפשרות העלאת הקבצים.
 

פלגי מים

משתמש ותיק
פה נידון ממקורות לא חבדיים על מלחמתו בחסידות  
 

קבצים מצורפים

  • נדב--ר׳ אביגדור בן חיים ומלחמתו בחסידות בפינסק ובליטא-- Zion _ ציון, _Vol. ל״ו, חוברת ג - ד, ...pdf
    1.7 MB · צפיות: 172

יעקב לב

משתמש ותיק
האם ידוע דבר מה על תולדות ר' ישראל שרגא חייקין הנ"ל?
יתכן שנהיה לחסיד רק ברבות הימים ואחר לידת בנו. ואם אכן כך, יש לשער שגם היות הסב ר' משה לחסיד היה אחר השידוך ביניהם.
זה שהיה ממקורבי מהר"ש והרש"ב היה כמובן אח"כ. 
 

אור מופלא

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב לב אמר:
האם ידוע דבר מה על תולדות ר' ישראל שרגא חייקין הנ"ל?
יתכן שנהיה לחסיד רק ברבות הימים ואחר לידת בנו. ואם אכן כך, יש לשער שגם היות הסב ר' משה לחסיד היה אחר השידוך ביניהם.
זה שהיה ממקורבי מהר"ש והרש"ב היה כמובן אח"כ. 

הסבא ר' משה היה מחסידי אדמו"ר האמצעי ונלב"ע כמובן קודם לידת ר' משה אביגדור.
הרי שר' ישראל שרגא היה חסיד עוד קודם לכן וכנראה מלידה ממש.
 
 

אור מופלא

משתמש רגיל
פותח הנושא
שלומיאל בן צורישדי אמר:
פה נידון ממקורות לא חבדיים על מלחמתו בחסידות
תודה רבה, אכן נראה חומר חשוב.
עדיין לא הספקתי ללמוד את כל החומר, אבל מעיון ראשוני מצאתי עניין לענות בקביעה של הכותב כי ר' אביגדור לא נתפרסם כגדול בתורה והוראה.
ואת התמיהה הפשוטה של הקורא כיצד ק"ק פינסק בה שמשו לפניו ולאחריו גדולי עולם ממש, לקחה מי שרחוק בגדלותו בתורה מהמושגים המוכרים בפינסק,
מנסה הכותב ליישב כי הלחץ הכלכלי של הקהילה גרם.
אך מקורו של הכותב נעלם ממני לפי שעה.
כי כמקור לדבריו מצויינת הערה 10, בה הוא שולח להערה 17, ושם הנושא הוא רק שרוב הקהל אינו נשמע לו.
והדברים נאמרו לגבי התנגדותו לחסידות ופעולותיו כנגדה.
מזה כנראה הסיק הכותב כי לא התפרסם בגדלותו בתורה כי אילו היה כן מסתמא היה רוב הקהל מציית לו.
בשעה שבאותו מאמר מזכיר הכותב כמה וכמה פעמים את כוחם הגדול של החסידים בק"ק פינסק והנהגתה.
וממילא נפל בבירא מקורו.

בענין זה ראוי לציין:
'שמעתי שהרב ר' דוב אב"ד דק"ק לוביטש סיפר. הזלזולים שזלזלו החסידים את ר' אביגדור אבד"ק פינסק בן של אבי זקינו הגאון המקובל ר' יוסף חיים קארא אבד"ק קאליש לא היו אמת, וסיפר מעשה שר' אביגדור היה חבר עם בעל מחבר ספר בית מאיר והיו אברכים ונסעו להתורת יקותיאל לפלפל עמו בדברי תורה כי התורת יקותיאל היה מחזיק עצמו לגאון, על כן חרה להם הדבר על כן נסעו אליו. והבית מאיר היה חריף ע"כ פלפל הוא עמו ואת ר' אביגדור צוה להביא לו ראיות מן גמרות וראשונים כי הוא היה בקי. כן סיפר ר' יצחק יוסף חזן מלוביטש ששמע מהרב ר' דוב ז"ל.'

[ ר' יועץ קים קדיש ראקאץ, שיח שרפי קודש, ג, אות רצז]
 

לבי במערב

משתמש ותיק
באשכול הנמחק כתבתי במפורש כי אינני רואה סיבה [גם כיום] שימנעו מלקרוא בשם זה, במדה וכך אכן נקרא א' מזקניו. ייש"כ על הסייעתא...
עכ"פ, לגוף הדבר - איני יודע מדוע הוצרך מר להעמיד את כל חסידי חב"ד בסד־מצומצם כמדת הרמ"א חייקין. לישנא אחרינא: מאיזה טעם עלי לקבל כל דברי רי"י גרינוואלד כיוצאים מפי הגבורה?!
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
חשוב לי לצורך העניין להגיע לכתבי המלשינות המקוריים, שלא עברו דרך ידים חב"דיות.
יש אצל וילנסקי, אם ירצה אוכל לשלוח לו באישי.
אור מופלא אמר:
השמצה שלא בדקתיה אבל ניתן כיום לשלול או לאשר אותה היא, שאחד מכתבי המלשינות נכתב בעיצומו של חג השבועות.
לא ברור לי מה המקור לזה, מכל הספרות המחקרית שקראתי לא ראיתי אזכור לזה, מלבד הערך בחבדפדיה (שרמת האמינות שלו ידועה).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
ערך מוטה לחלוטין. ניתן להתחיל מכך ששמו נקשר 'גם' במאסר הראשון... (ה'יהודי' שחתום עליו, הירש דוידוביץ, לא התגורר כלל בווילנא וסביבתה - כמפורט הכל במסמכי החקירות).
עצם עריכתו רק ע"פ עדויותיו האישיות, המוטות בוודאות מחמת נגיעות ממון כאלה ואחרות, כמו גם ההמנעות המוחלטת מאזכור כל מקור חסידי לתולדותיו (אף שמקורות נייטרליים אינם קיימים!) - מוכיחה על הקו שננקט בו, וחבל.
 
שמש מרפא אמר:
מכל הספרות המחקרית שקראתי
כדאי פשוט לעיין בס' 'המאסר הראשון' (מעט הרי"מ ז"ל). נדפס שם הכל במפורט, כולל תצלומים.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ניתן להתחיל מכך ששמו נקשר 'גם' במאסר הראשון...
מקור? מי שנחשב הגורם לכך הוא ר"י לבל. מניין שזה אביגדור? רק כי אין יהודי בשם הירש דוידוביץ? וכי חסרו אויבים למנהיגי החסידות?
לבי במערב אמר:
עצם עריכתו רק ע"פ עדויותיו האישיות
לא ולא. כידוע לך המכלול לא עורך מחקר מקורי. הערך נערך על פי המקורות המופיעים בו.
לבי במערב אמר:
כמו גם ההמנעות המוחלטת מאזכור כל מקור חסידי לתולדותיו
הוזכר גם הוזכר, אלא שכפי שכתב מר מקורות נייטרליים אינם קיימים, ולכן הובאו האיזכורים כפי שהם.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כדאי פשוט לעיין בס' 'המאסר הראשון' (מעט הרי"מ ז"ל). נדפס שם הכל במפורט, כולל תצלומים.
אינו תח"י ואינו זמין ברשת, (מה גם שמשמו לא נראה שזה רלוונטי, שכן במאסר השני עסקינן).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
מי שנחשב הגורם לכך הוא ר"י לבל.
כי כך החליטו וילנסקי וחבריו? נו, ברצינות.

ידוע לי שהערך לא נערך כמחקר 'מקורי', ואעפ"כ תקותי שהבין מר את כוונתי (הפשוטה בתכלית).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
שכן במאסר השני עסקינן
ניתן להתחיל אף מנקודה זו. כאמור, לזכרוני אין הדבר מוסכם.

עכ"פ, אף אם נניח לכך: ב'כרם חב"ד' חו' ד עיין מר? אג"ק אדה"ז במכתבים הרלוונטיים?
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כי כך החליטו וילנסקי וחבריו? נו, ברצינות.
כך החליטו וילנסקי, אטקס, ורבינוביץ, שבכל זאת השקיעו כמה שעות מחייהם במחקר הפרשיה הזו.
לבי במערב אמר:
ידוע לי שהערך לא נערך כמחקר 'מקורי', ואעפ"כ תקותי שהבין מר את כוונתי (הפשוטה בתכלית).
ממש לא הבנתי כוונתו. כב' הביא כאן השערה פורחת באויר, ותמה למה זה לא הוזכר? ושמא מצפה שהערך במכלול יהיה העתקה של הערך מחבדפדיה, ויכלול בתוכו את הנרטיב החב"די ותו לא? אתמהה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
ויכלול בתוכו את הנרטיב החב"די ותו לא?
ממש לא. אך מן הראוי, לפחות, שיוצג גם צד זה.
ושוב אציין לס' 'המאסר הראשון', ולמצער - 'כרם חב"ד' הנז'.

כל השמות הנזכרים, במדה ידועה - כאחד הם חשובים. וק"ל.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עכ"פ, אף אם נניח לכך: ב'כרם חב"ד' חו' ד עיין מר? אג"ק אדה"ז במכתבים הרלוונטיים?
עיינתי, והכתוב שם נוגע בעיקר לערך נפרד, אודות מאסר(י)ו של אדה"ז. בערך הנ"ל מפורטים יותר מעללי ר' אביגדור עצמו, והיחס אליו.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ממש לא. אך מן הראוי, לפחות, שיוצג גם צד זה.
אשמח אם ימקד אותי מהו ה'צד' החסר. בערך אנצי' (בד"כ) לא מציגים 'צדדים' אלא 'עובדות', האם יש מחלוקת על העובדות? (לבד ממה שהובא בפסקת "דמותו").
 

לבי במערב

משתמש ותיק
היות ולא עסקתי בכך כעת - קשה לי למקד.
הערתי על נקודה אחת, ולא נתקבל הדבר בעיני מר. מיני' ומיני יתקלס עלאה.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
קביעה של הכותב כי ר' אביגדור לא נתפרסם כגדול בתורה והוראה.
אם בקביעות של חוקרים עסקינן, הרי שרבינוביץ ווילנסקי 'קבעו' איפכא,עיי' בערך המצורף לעיל, פסקה אחרונה. וכמו"כ בכמה מקומות הוזכר כגדול בתורה, אף לאחר מותו, עיי"ש. (ג.נ. אני יצרתי את הערך).

ובעיני יש ללמוד מזה כמה אין ממידת החכמה לשפוט מעשי-עבר לפי איך שהם נראים היום. גם ראשי הקהילה בקושטא לא חשבו שהם עושים מעשה רע כשהלשינו על ש"צ (להבדיל אוא"ה). באותה תקופה החסידים נראו כך לקיצוני המתנגדים.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
אור מופלא אמר:
שלומיאל בן צורישדי אמר:
פה נידון ממקורות לא חבדיים על מלחמתו בחסידות
....................
בענין זה ראוי לציין:
'שמעתי שהרב ר' דוב אב"ד דק"ק לוביטש סיפר. הזלזולים שזלזלו החסידים את ר' אביגדור אבד"ק פינסק בן של אבי זקינו הגאון המקובל ר' יוסף חיים קארא אבד"ק קאליש לא היו אמת, וסיפר מעשה שר' אביגדור היה חבר עם בעל מחבר ספר בית מאיר והיו אברכים ונסעו להתורת יקותיאל לפלפל עמו בדברי תורה כי התורת יקותיאל היה מחזיק עצמו לגאון, על כן חרה להם הדבר על כן נסעו אליו. והבית מאיר היה חריף ע"כ פלפל הוא עמו ואת ר' אביגדור צוה להביא לו ראיות מן גמרות וראשונים כי הוא היה בקי. כן סיפר ר' יצחק יוסף חזן מלוביטש ששמע מהרב ר' דוב ז"ל.'
[ ר' יועץ קים קדיש ראקאץ, שיח שרפי קודש, ג, אות רצז]
מבלי לנקוט עמדה כל שהיא, כדאי רק להעיר על מידת מהימנותו של הספר האחרון.
 

אור מופלא

משתמש רגיל
פותח הנושא
ה' הוא האלוקים אמר:
מבלי לנקוט עמדה כל שהיא, כדאי רק להעיר על מידת מהימנותו של הספר האחרון.
האם לא ניתן להסיק מעצם האפשרות לספר כזה סיפור בקהל חסידים?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית