נקודה למחשבה | במשנתם של גדולי הדורות.

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
ראיתי לנכון לפתוח אשכול, שיועלו בו נקודות חשובות שאפשר להתבונן בהם דרכי הצדיקים והגדולים, בתהלוכות ומציאות החיים, בעבודת ה'  ובעניני העולם.
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
וישלח יהודה את גדי העיזים ביד רעהו העדולמי, וישב לח, כ.

שמעתי מהגאון הרב מיכאל הכהן פארשלאגער ז"ל,
שהודיענו הכתוב ששלחו ביד רעהו העדולמי, להורות לנו שגדר
"ריע", הוא מי שיכולים לספר לו גם מהעבירות שבידו כדי
שיעזור לו לצאת מטיט היון, עכ"ד.

מעין בית השואבה ,וישב )להגר"ש שוואב זצ"ל
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
כן גם אמר הגר"ד שוורצמן שהעולם נוטל כדוגמא ל'אהבת רעים' את אהבת דוד ויונתן, אמנם הוא אומר שהדוגמא לידידות אמת בשיאה היא אהבתם של יהודה ורעהו העדולמי. שלא נתבייש יהודה מרעהו לתת בידיו את גדי העיזים אל האשה.
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
אַיּה הַקְּדֵשָׁה הִא בָעֵינַיִם עַל הַדָּרֶךְ(וישב לח, כא)

מבו' בספה"ק דמרמז על שמירת עינים על הדרך.

פעם ביקש אחד מהרה"ק רבי יצחק מאמשינאוו זי"ע עצה
לשמירת עינים, שחק רבינו מאוד ואמר לי יש לי עצה עבורך...
ונתחייך ואמר והיא 'בדוק ומנוסה'... ואח"כ גילה לו את העצה:
'קוק נישט'... ושחק הרבה.

קונ' ליקוטים יקרים, אמשינאוו
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
נכות וצרי ולוט.
פירש"י שלא יריח אותו צדיק ריח רע.

לכאורה קשה, אחרי כל היסורים והתלאות שעבר האם זה
בדיוק מה שהועיל לו, שלא הריח ריח רע?

וביאר הרה"ק רבי יצחק מווארקא זי"ע, דמבואר בברכות מג:
שהריח הוא להנשמה, "מיט די גוף פון יוסף האט מען זיך
טשעפען אבער נישט מיט די נשמה..."
(עם הגוף של יוסף אכן התגרו, אבל לא עם הנשמה...)
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי (ויחי מט, ג)

יתכן הטעם שכתבה כן התורה, כי יש ואדם נכשל בענינים
אלו, לבל יהיה נפול בעיני עצמו, לכך כתבה התורה שיעקב
אבינו היה במדריגה זו.
ומי שאינו במדרגתו, אין זו סיבה להתהלך בעגמת נפש...

הבית ישראל מגור זי"ע, יגדיל תורה, ויחי
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
ויגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו (ויחי מט, לג)

היה פעם א' שרצה לנסוע לליזענסק, ושאל את האדמו"ר
מגור בעל בית ישראל על כך. שהרי הבטיח שלא ימותו ללא
תשובה.
ענה לו הרבי מגור: "תחזור בתשובה, ואני מבטיח לך שתמות".

שמעתי.
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
ַויִּפּל יוֹסֵף עַל פְּנֵי אָבִיו וַיֵּבְךְּ (ויחי נ, א)

לכאורה מדוע בכה רק יוסף ולא שאר האחים?
וביאר הגאון רבי מרדכי גיפטר זצ"ל, יוסף היה היחיד שעבר
תקופה שחי ללא אביו, וידע להעריך מהו לחיות בלא יעקב,
וכשנפטר יעקב אבינו דוקא הוא בכה...

עלי יגון אשר לשלמה, עמ' קלו
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֹּת אֶת בָּנָיו וכו' וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו (ויחי מט, לג)

פירש"י 'ואמרו רבותינו יעקב אבינו לא מת'.

מעשה בבחור מישיבת 'בית התלמוד' שחזר מביקור בא"י,
בימים ההם שהיה זה חזון לא נפרץ לבקר בא"י, וסח לחבריו שזכה
להיות בעיה"ק צפת ולטבול במקוה של האר"י ז"ל, ולא נחה דעתו
עד שהוסיף שמסורה ביד זקני א"י וצפת, שכל מי שטבל במקוה
של האר"י ז"ל לא יפטר מהעולם בלי תשובה!
ופתח עליו הגאון ר' לייזר זצ"ל (מר"י בית התלמוד)את עיניו
הקדושות ואמר לו בנעימה של ניגון: "דו וועסט שוין לעבן
אייביג..."(אתה כבר תחיה לעולם).

מגד גבעות עולם, עמ' לו
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
לרגל ימי השובבי"ם

שמעתי מהרה"ח רבי פנחס מנחם
מלאך ז"ל: פעם נגש לכ"ק אדמו"ר
בעל פני מנחם מגור זצ"ל זקן א',
ואמר בשמחה ובהתרגות: אני עוד זוכר
את הברית של הרבי בפולין!
ענה לו הפני מנחם על אתר
בחריפות: "צריכים להיות 'שומר
הברית' ולא 'זוכר הברית'...
שיח צדיקים, ברית מילה, עמ' קכו
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
משה רבנו סירב להיות הגואל מאחר שחשב שאינו מתאים למדרגתו, והעדיף פיתוח עצמו מישועת כלל ישראל
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
אהרן פישר אמר:
משה רבנו סירב להיות הגואל מאחר שחשב שאינו מתאים למדרגתו, והעדיף פיתוח עצמו מישועת כלל ישראל
לא דרך "נקודה" זו מעולם על מפתן מפרשי התורה והחסידות והמוסר, זהו מהדברים שאין ללומדו בלי התורה שבע"פ שיש בו.

בספרי המפרשים האריכו היטיב בביאור ענין זה.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
צאנזע חסיד אמר:
אהרן פישר אמר:
משה רבנו סירב להיות הגואל מאחר שחשב שאינו מתאים למדרגתו, והעדיף פיתוח עצמו מישועת כלל ישראל
לא דרך "נקודה" זו מעולם על מפתן החסידות, זהו מהדברים שאין ללומדו בלי התורה שבע"פ שיש בו.

בספרי החסידות האריכו היטיב בביאור ענין זה.
סליחה, לא תפסתי שאתה רוצה רק מגדולי החסידות, 

יכול למחוק אם אי"ז מקומו
 
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
אהרן פישר אמר:
צאנזע חסיד אמר:
אהרן פישר אמר:
משה רבנו סירב להיות הגואל מאחר שחשב שאינו מתאים למדרגתו, והעדיף פיתוח עצמו מישועת כלל ישראל
לא דרך "נקודה" זו מעולם על מפתן החסידות, זהו מהדברים שאין ללומדו בלי התורה שבע"פ שיש בו.

בספרי החסידות האריכו היטיב בביאור ענין זה.
סליחה, לא תפסתי שאתה רוצה רק מגדולי החסידות, 

יכול למחוק אם אי"ז מקומו
לא זה היה הכוונה,
אני יודע שגם בספרי המוסר ומפרשי התורה יש פשטים ע"ג פשטים ע"ז. ואכן אתקן בעז"ה הנוסח של תגובה שלי.


בכל מקרה לגופו של ענין, יש מקומות שאפשר לומר זה הפשט הפשוט, ואכן יש מקום גם לדרוש, אבל בנקודה זו שהביא כבודו, הרי זה מופרך מיסודו גם ע"פ פשט שזה היה כוונת משה רעיה מהימנא.

(מקווה שאתה לא למדת את הפשוט כפשוטו, ללא המפרשים)
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
צאנזע חסיד אמר:
אהרן פישר אמר:
צאנזע חסיד אמר:
לא דרך "נקודה" זו מעולם על מפתן החסידות, זהו מהדברים שאין ללומדו בלי התורה שבע"פ שיש בו.

בספרי החסידות האריכו היטיב בביאור ענין זה.
סליחה, לא תפסתי שאתה רוצה רק מגדולי החסידות, 

יכול למחוק אם אי"ז מקומו
לא זה היה הכוונה,
אני יודע שגם בספרי המוסר ומפרשי התורה יש פשטים ע"ג פשטים ע"ז. ואכן אתקן בעז"ה הנוסח של תגובה שלי.


בכל מקרה לגופו של ענין, יש מקומות שאפשר לומר זה הפשט הפשוט, ואכן יש מקום גם לדרוש, אבל בנקודה זו שהביא כבודו, הרי זה מופרך מיסודו גם ע"פ פשט שזה היה כוונת משה רעיה מהימנא.

(מקווה שאתה לא למדת את הפשוט כפשוטו, ללא המפרשים)

זה בכלל לא הרעיון שלי, סוף הפרק כאן:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=32676#p=107&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr=

אולי לא הסברתי הענין היטב, אך זה היה הקיצור ממה שהבנתי ממנו
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
פותח הנושא
שׁובוּ בָנִים שׁוֹבָבִים

הבית ישראל מגור זי"ע אמר פעם:
בזמנינו ירדה הרהור תשובה גדול
בעולם, וחבל שהחילונים נטלוה...


ארון העדות, ח"ב עמ' רסג
 
חלק עליון תַחתִית