האם זה מנגינה שלו או מנגינה ישנה?
https://www.kore.co.il/files/2021/11/videos61995b0fa34cbfile_2465.mp4
https://www.kore.co.il/files/2021/11/videos61995b0fa34cbfile_2465.mp4
אינגאנצן נישט קיין טריקענער ליטוואק [ליטאי יבש] - כהגדרתו על עצמו.אמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
וכן אינו נותן ידיו על עיניו [עי' שו''ע או''ח סא,ה].בשלמא אמר:יש כאן מעשה רבאמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
ע"פ נגלה לכאורה די בסגירת העיניםקדמא ואזלא אמר:וכן אינו נותן ידיו על עיניו [עי' שו''ע או''ח סא,ה].בשלמא אמר:יש כאן מעשה רבאמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
כיסוי העיניים ביד הוא דינא דגמרא בברכות דף י"ג, ונפסק בש"ע סימן סא, אף כי אינו חיוב.בשלמא אמר:ע"פ נגלה לכאורה די בסגירת העיניםקדמא ואזלא אמר:וכן אינו נותן ידיו על עיניו [עי' שו''ע או''ח סא,ה].בשלמא אמר:יש כאן מעשה רב
חזקי אמר:האם זה מנגינה שלו או מנגינה ישנה?
https://www.kore.co.il/files/2021/11/videos61995b0fa34cbfile_2465.mp4
על מה הנהי?אמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
כמדומה שלא יקרא זה דינא דגמרא (שם רק מסופר כך דרך אגב על מנהגו של רבי).דרומאי אמר:דינא דגמרא בברכות דף י"ג
הלא ידעת אם לא שמעת שאינו דומה הפסקה בשתיקה (אף שאינו ראוי) להפסק בדיבור או נגון או הליכהמזלג אמר:כך שעצם הניגון לא בעיה של הפסק אלא כבר עצם ההפסקה שנהגו בכל הישיבות ולא רק אצל הגרבמ שליט"א
בשלמא אמר:כמדומה שלא יקרא זה דינא דגמרא (שם רק מסופר כך דרך אגב על מנהגו של רבי).דרומאי אמר:דינא דגמרא בברכות דף י"ג
והוא אשר כוונתי דאינו חיוב אלא מנהג, ולכאורה מצד לא יסתכל או לא ירמוז די בעצימה, אלא שהמנהג הוא כן לתת היד כמבואר בשו"ע וביותר ע"פ קבלה.
הלא תראה שהשו"ע כתב "נוהגין"דרומאי אמר:בשלמא אמר:כמדומה שלא יקרא זה דינא דגמרא (שם רק מסופר כך דרך אגב על מנהגו של רבי).דרומאי אמר:דינא דגמרא בברכות דף י"ג
והוא אשר כוונתי דאינו חיוב אלא מנהג, ולכאורה מצד לא יסתכל או לא ירמוז די בעצימה, אלא שהמנהג הוא כן לתת היד כמבואר בשו"ע וביותר ע"פ קבלה.
זה נקרא דינא דגמרא, אף שאינו חיוב. ולא לחינם הוקבע בש"ע.
וכמו הסימנים של ראש השנה.
ולא הוזכר הקבלה אלא לענין ליתן יד ימין בדוקא.
ויש נוהגין שנותנין ידיהם על פניהם בקריאת פסוק הראשון וראייתם מפ"ב דברכות (יג ב) רבי כד הוה מנח ידיה אעיניה הוה קרי לה פי' כוונתו שלא יסתכל בדבר אחר שמונעו מלכוין וכל מה שיעשה אדם לעורר הכוונה טוב הוא.
באשכנז נהגו אף בסימנים אחרים, ולא לגרע דינא דגמרא. אלא שחלק מהדברים לא היו מצויים.בשלמא אמר:הלא תראה שהשו"ע כתב "נוהגין"דרומאי אמר:בשלמא אמר:כמדומה שלא יקרא זה דינא דגמרא (שם רק מסופר כך דרך אגב על מנהגו של רבי).
והוא אשר כוונתי דאינו חיוב אלא מנהג, ולכאורה מצד לא יסתכל או לא ירמוז די בעצימה, אלא שהמנהג הוא כן לתת היד כמבואר בשו"ע וביותר ע"פ קבלה.
זה נקרא דינא דגמרא, אף שאינו חיוב. ולא לחינם הוקבע בש"ע.
וכמו הסימנים של ראש השנה.
ולא הוזכר הקבלה אלא לענין ליתן יד ימין בדוקא.
והיכן מצאת לשון זה על דינא דגמרא?
סימני ר"ה ג"כ אינו דינא דגמ', ותדע שכן באשכנז לא נהגו בזה אלא בסימנים אחרים.
הקבלה הוא לא רק לענין היד אלא לעצם כסוי העינים, בבחי' דלית לה עינין.
יש לפרש דס"ל כרבינו יונה בטעם נתינת הידים על העינים, והוא - שלא יראו הרמיזות שהיה עושה בעיניו לכל צד להמליך הבורא, ולאידך חזינן דס"ל כאידך פוסקים שנוהגים להראות בפרהסיא ההמלכה בכל צד, וכנראה להדיא בהסרטה, ולפיכך ס"ל דאין טעם לכסות העינים...קדמא ואזלא אמר:וכן אינו נותן ידיו על עיניו [עי' שו''ע או''ח סא,ה].
קצת יש לעיין במנהגו של הגר"ש אוירבך בזה. וכבר העירו שם.דרומאי אמר:כיסוי העיניים ביד הוא דינא דגמרא בברכות דף י"ג, ונפסק בש"ע סימן סא, אף כי אינו חיוב.בשלמא אמר:ע"פ נגלה לכאורה די בסגירת העיניםקדמא ואזלא אמר:וכן אינו נותן ידיו על עיניו [עי' שו''ע או''ח סא,ה].
תגובה בזויה ושפלה הראויה לכל גינויאמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
קודם ננסה לברר למה הוא התכוון.עץ פרי אמר:תגובה בזויה ושפלה הראויה לכל גינויאמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
אינני מתלמידיו ואינני הולך בדרכו
או בדרך קרובה לבית מדרש זה
אך לומר כך על אחד מזקני הת"ח
זה עזות פנים וחוצפה שאין כדוגמתה
בושה לאומר, בושה לאכסניה זו.
עץ פרי אמר:תגובה בזויה ושפלה הראויה לכל גינויאמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
אינני מתלמידיו ואינני הולך בדרכו
או בדרך קרובה לבית מדרש זה
אך לומר כך על אחד מזקני הת"ח
זה עזות פנים וחוצפה שאין כדוגמתה
בושה לאומר, בושה לאכסניה זו.
אם ככה מתנצל על טעותייהודה יעקבזון אמר:הוא כתב בציניות.
שהליטאים מאמצים הנהגות חסידיים.
גם לציניות יש גבול "ועל מה חרבה הארץ"עץ פרי אמר:אם ככה מתנצל על טעותייהודה יעקבזון אמר:הוא כתב בציניות.
שהליטאים מאמצים הנהגות חסידיים.
נו באמת...בר בי רב דחד יומא אמר:גם לציניות יש גבול "ועל מה חרבה הארץ"עץ פרי אמר:אם ככה מתנצל על טעותייהודה יעקבזון אמר:הוא כתב בציניות.
שהליטאים מאמצים הנהגות חסידיים.
מזעזע איך כותבים דבר כזה על גדול בתורה שכזה
וציניות זה לא תשוב הכי יש דברים שלא מתלוצצים עליהם
והיזהרו בגחלתן וכו'
עם ירידת השורות שלך, גם אותך יאשימו ב'הזהרו בגחלתן'.E. W אמר:נו באמת...בר בי רב דחד יומא אמר:גם לציניות יש גבול "ועל מה חרבה הארץ"עץ פרי אמר:אם ככה מתנצל על טעותי
מזעזע איך כותבים דבר כזה על גדול בתורה שכזה
וציניות זה לא תשוב הכי יש דברים שלא מתלוצצים עליהם
והיזהרו בגחלתן וכו'
מה הקשר להזהרו בגחלתן?
אתמהה!
ס"ה עקץ בשנינות את הליטאים....
שהנה להם....
אדם גדול ליטאי....
עם לחלוחית חסידית....
אמונת אומן אמר:אוי לנו שכך עלתה בימינו
בר בי רב דחד יומא אמר:גם לציניות יש גבול "ועל מה חרבה הארץ"עץ פרי אמר:אם ככה מתנצל על טעותייהודה יעקבזון אמר:הוא כתב בציניות.
שהליטאים מאמצים הנהגות חסידיים.
מזעזע איך כותבים דבר כזה על גדול בתורה שכזה
וציניות זה לא תשוב הכי יש דברים שלא מתלוצצים עליהם
והיזהרו בגחלתן וכו'
איך במילים "אוי לנו שכך עלתה בימינו" יש הבעת הערכה ושמחה,אמונת אומן אמר:אין כאן שמץ של זלזול אלא להיפך, הבעת שמחה והערכה.