מצבו של רבי עקיבא בעת שהגיע לרחל אשתו לאחר 12 שנים

במבי

משתמש ותיק
כולם מכירים את הסיפור של ר״ע שחזר לביתו לאחר יב׳ שנים ושמע את הדו שיח בין השכן לאשתו וש12+12 זה לא  24 וכו׳

אבל מה היה מצבו של ר״ע באותה התקופה ?

כידוע הוא התחיל מ״אבנים שחקו המים״ אבל הירושלמי מוסיף פרט חשוב ש13 שנים היה ר״ע אצל ר״א ומעולם ר״א לא שמעו, ורק לאחר שלוש עשרה שנים שמע ר״א פעם ראשונה את ר״ע (ירושלמי פסחים מב.)

וא״כ לאחר יב׳ שנים שהוא הגיע לאשתו זה עדיין היה טרם עלייתו המטאורית !

 
 

יאיר

משתמש ותיק
במבי אמר:
כולם מכירים את הסיפור של ר״ע שחזר לביתו לאחר יב׳ שנים ושמע את הדו שיח בין השכן לאשתו וש12+12 זה לא  24 וכו׳

אבל מה היה מצבו של ר״ע באותה התקופה ?

כידוע הוא התחיל מ״אבנים שחקו המים״ אבל הירושלמי מוסיף פרט חשוב ש13 שנים היה ר״ע אצל ר״א ומעולם ר״א לא שמעו, ורק לאחר שלוש עשרה שנים שמע ר״א פעם ראשונה את ר״ע (ירושלמי פסחים מב.)

וא״כ לאחר יב׳ שנים שהוא הגיע לאשתו זה עדיין היה טרם עלייתו המטאורית !

 

"אזיל יתיב תרי סרי שנין בבי רב כי אתא אייתי בהדיה תרי סרי אלפי תלמידי שמעיה לההוא סבא דקאמר לה..." (כתובות סב: . בנדרים נ. גרסה שקצת שונה)
 

יעקב פלוס

משתמש רגיל
עלי תמר מסכת פסחים פרק ו הלכה ג
שלש עשרה שנה עשה ר"ע נכנס אצל ר"א ולא היה יודע בו. בכתובות ס"ג נאמר כי לאחר י"ב שנה שהיה בבי רב חזר לביתו בתריסר אלפי תלמידי,
וצ"ע איך לא ידע בו ר"א אחרי שאז היה כבר רבי עקיבא מרביץ תורה לי"ב אלף תלמידים.

אולם בנדרים נ נאמר אחרי שהיה בבי רב קמי ר"א ור"י תרתי סרי שנין חזר לביתו, וחסרה הפיסקא שחזר בי"ב אלף תלמידים, רק אחרי שישב בבי רב עוד י"ב שנים חזר לביתו בכ"ד אלף תלמידים וזה בהתאם לדעת הירושלמי כאן.

והכי משמע שם בגמרא כי רק בפעם השניה התפרסם הדבר שאתא גברא רבא למתא ואלו היה בא גם בפעם הראשונה בלוית כ"כ הרבה תלמידים היה נתפרסם עוד בפעם הראשונה. ועפי"ז יבואר למה התפרסם רק אחרי י"ג שנה, כי אחרי שהסכים לעצת אשתו ללכת לבי רב קמי ר"א ור"י למשך תקופה של י"ב שנה, ואח"כ לחזור לביתו גמר בדעת להיות במשך זמן זה תלמיד היושב לפני רבותיו, ובגמר תקופה זו לחזור לביתו ולהתחיל תקופה של רב מרביץ תורה ברבים. ולפיכך כשחזר בפעם השניה בעצת אשתו לבית מדרשם של ר"א ור"י לא בא לשם בהרגשה שהוא תלמיד היושב לפני רבותיו אלא הרגיש בעצמו כי גם הוא כבר נתגדל ויכול להאציל מתורתו לאחרים.

והא ראיה כשחזר בסוף י"ב שנה כבר היה רב נערץ לכ"ד אלף תמידים. ולפיכך כשעלה על הפרק ויכוח בהלכה חשובה זו השתתף בו גם הוא מתוך דחיפה פנימית ולא היה כבר יכול לכבוש תורתו ונתגלתה רוב חכמתו בפעם הראשונה להפתעתו של ר"א, משא"כ בי"ב שנים הראשונות היתה לו ההרגשה שבמשך תקופה זו הוא תלמיד יושב לפני רבותיו ועליו רק לשתות בצמא את דבריהם, ומשו"ה לא היה יודע בו ר"א.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יאיר אמר:
במבי אמר:
כולם מכירים את הסיפור של ר״ע שחזר לביתו לאחר יב׳ שנים ושמע את הדו שיח בין השכן לאשתו וש12+12 זה לא  24 וכו׳

אבל מה היה מצבו של ר״ע באותה התקופה ?

כידוע הוא התחיל מ״אבנים שחקו המים״ אבל הירושלמי מוסיף פרט חשוב ש13 שנים היה ר״ע אצל ר״א ומעולם ר״א לא שמעו, ורק לאחר שלוש עשרה שנים שמע ר״א פעם ראשונה את ר״ע (ירושלמי פסחים מב.)

וא״כ לאחר יב׳ שנים שהוא הגיע לאשתו זה עדיין היה טרם עלייתו המטאורית !

"אזיל יתיב תרי סרי שנין בבי רב כי אתא אייתי בהדיה תרי סרי אלפי תלמידי שמעיה לההוא סבא דקאמר לה..." (כתובות סב: . בנדרים נ. גרסה שקצת שונה)

אבל איך זה מסתדר עם הירושלמי בהמשך שלאחר שר״ע אומר לר״א הזיה תוכיח וכו׳ פונה רבי יהושע אל רבי אליעזר ואומר לו הלא זה העם אשר מאסת בו צא נא עתה והלחם בו (שופטים ט-לח)


 
 

ערך רב

משתמש ותיק
העתקה מירושלמי שוטנשטיין [פסחים מח, ב הערה 1].

1. תשובתו של רבי עקיבה: "הזייה תוכיח...", הנזכרת במשנתנו, היתה הפעם הראשונה שהשיב רבי עקיבה על דברי רבו רבי אליעזר.
    בתחילה, הויכוח היה רק בין רבי אליעזר ורבי יהושע. רבי אליעזר דן קל וחומר לסייע לדעתו, ורבי יהושע הפריך אותו. כאשר דחה רבי אלעזר את פירכת רבי יהושע ("מה זה יהושע..."), נשתתק רבי יהושע. אז קם רבי עקיבה, שלא כדרכו, והעלה פירכה אחרת נגד דעת רבי אליעזר לסייע לרבי יהושע. [בספרי זוטא (בהעלותך ט, ב) נאמר: "נִסְתַּלֵּק רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, וְקָפַץ רַבִּי עֲקִיבָה"]. בבבלי (סט, א) מסופר, כי רבי אליעזר, שלא הכיר בגדלותו של רבי עקיבה כנזכר, הטיח בו דברים קשים תוך כדי הויכוח, וקללו בצורה חמורה.
    בבבלי כתובות (סב, ב) ונדרים (נ, א) מסופר שרבי עקיבה היה עם הארץ, והיה רועה צאנו של העשיר "בן כלבא שבוע" [עד גיל ארבעים (אבות דרבי נתן ו, ב)]. אז הכירה בתו של בן כלבא שבוע על פי מעלותיו ומדותיו התרומיות שיש בכחו לגדול מאד בתורה, והסכימה להינשא לו (על אף התנגדות אביה) בתנאי שילך לבית המדרש ללמוד. הוא הלך ולמד לפני רבי אליעזר (רבו המובהק) ורבי יהושע במשך שתים עשרה שנה (הן אותן שנים הנזכרות כאן, רק כפי הנראה לא היתה מסורת ברורה אם היה זה שתים עשרה שנה או שלש עשרה, ואולי למד אצלו חלק משנת השלש עשרה אך לא כולה). באבות דרבי נתן (שם) מסופר שאחרי שלש עשרה שנות לימוד (אותן שנים הנזכרות כאן), החל רבי עקיבה ללמד תורה ברבים. אם נצרף את המשך דברי הבבלי בכתובות, נמצא כי מיד אחר מעשה זה שגילה את גדלותו בתורה, הצטרפו אליו שנים עשר אלף תלמידים שבאו ללמוד תורה מפיו! עוד מסופר במסכת כלה רבתי (ב, ב), כי בעקבות ויכוח אחר שהיה לרבי עקיבה עם שני רבותיו הנזכרים, והוכחה צדקתו, שינו רבותיו את היחס אליו והגדירוהו כחברם.
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
(הן אותן שנים הנזכרות כאן, רק כפי הנראה לא היתה מסורת ברורה אם היה זה שתים עשרה שנה או שלש עשרה, ואולי למד אצלו חלק משנת השלש עשרה אך לא כולה).
מהיכן לקחו שוטנשטין את זה?
אם לדחוק עדיף מה שהביאו למעלה מהספר ׳עלי תמר׳.
 

ערך רב

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
ערך רב אמר:
(הן אותן שנים הנזכרות כאן, רק כפי הנראה לא היתה מסורת ברורה אם היה זה שתים עשרה שנה או שלש עשרה, ואולי למד אצלו חלק משנת השלש עשרה אך לא כולה).
מהיכן לקחו שוטנשטין את זה?
אם לדחוק עדיף מה שהביאו למעלה מהספר ׳עלי תמר׳.
רק שעלי תמר נאלץ למחוק את האמור בגמ' בכתובות ששב לביתו בי"ב אלף תלמידים, מכח הגמרא בנדרים;
ודילמא איפכא? והרי יותר קל לומר שהגמרא בנדרים השמיטה פרט, מאשר לומר שבגמרא בכתובות הוא נשתרבב ואנ'לא יודע מאיפה...

[ובכלל, אינני רואה דוחק בסברא זו של שוטנשטיין, ליישב מספרים סמוכים המופיעים במקורות שונים, גם אם "המציאו את זה מדעתם הרחבה"].
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
מסכים שזה דוחק, אם כי הוא שואל שאלה (טכנית) מצויינת לדעתי: למה לא נתפרסם שהגיע לעיר אדם גדול עם 12 אלף תלמידים (ויש ליישב).
אגב, מיהו בעל העלי תמר?
 

ערך רב

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
מסכים שזה דוחק, אם כי הוא שואל שאלה (טכנית) מצויינת לדעתי: למה לא נתפרסם שהגיע לעיר אדם גדול עם 12 אלף תלמידים (ויש ליישב).
אגב, מיהו בעל העלי תמר?
מי אמר לך שלא נתפרסם?
מזה שהגמרא לא מספרת?!
מה היה לה לספר את זה כשמיד יצא מהעיר וחזר ללמוד?

[בדומה לזה קראתי שהגרח"ק זצוק"ל נשאל: הרי אין חלום בלא דברים בטלים; והיכן הדברים הבטלים בחלום של פרעה?
והשיב: בודאי היו שם גם דברים בטלים, רק שאותם אין התורה רואה צורך להביא].

או שמא שאלתך כיצד הרבנית לא שמעה מזה? והרי על כך התשובה פשוטה ביותר: יתכן שהיא גרה בתחילת העיר, או שמא משום שכל כבודה בת מלך פנימה היא לא היתה מעורבת יותר מדי בנייעס...
 
 

ניקושלה

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
אגב, מיהו בעל העלי תמר?

מתוך פרוייקט השו"ת
 
הרב ישכר ב"ר צבי תמר נולד בפולין בשנת תרנ"ו (1896). למד בישיבות בפולין ובגליציה, וכשפרצה מלחמת העולם הראשונה עבר לגרמניה ואנגליה ושימש שם רב בכמה קהילות. בתרצ"ג (1933) עלה ארצה, ושימש כרב בתל אביב. מילדותו חיבב את התלמוד הירושלמי, ובמשך השנים הוא כתב עליו הערות ופירושים רבים, שהצטברו לפירוש מקיף בשם 'עלי תמר'. למעשה אין מדובר על פירוש רציף, אלא על לקט נרחב מאוד של הערות מכל הסוגים - למדניות, הלכתיות, היסטוריות, לשוניות וגם מחקריות, כסדר הדפים, על כל מסכתות הירושלמי. את הספר ערך חתנו הרב אברהם צבי רבינוביץ. הרב תמר נפטר בשנת תשמ"ב (1982). הכרך הראשון של עלי תמר יצא לאור בחייו בשנת תשל"ט (1979), ושישה כרכים נוספים יצאו לאור אחרי פטירתו. 
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
מי אמר לך שלא נתפרסם?
מזה שהגמרא לא מספרת?!
מה היה לה לספר את זה כשמיד יצא מהעיר וחזר ללמוד?


או שמא שאלתך כיצד הרבנית לא שמעה מזה? והרי על כך התשובה פשוטה ביותר: יתכן שהיא גרה בתחילת העיר, או שמא משום שכל כבודה בת מלך פנימה היא לא היתה מעורבת יותר מדי בנייעס...
אין לי קושיא (וכתבתי שיש ליישב) אך משמעות הגמרא בנדרים שכאשר הגיע עם כד אלף ׳נפוק כולי עלמא לאפיה׳ ובאופן בעלבתי נשמע שהגיע תנא ורב של המון תלמידים ולכן יצאו (ולא בגלל שהוא כבר היה רבן של ישראל - כי לפי החלוקה של 40 למד ו40 לימד עדיין חיו אז רבותיו) ולכן שואל ה׳עלי תמר׳ למה לא ׳נפוק כו״ע׳ כשהגיע רב של ׳רק׳ 12 אלף תלמידים עם תלמידיו.
ושוב, יש ליישב בניקל אך נהניתי מההערה.
 
חלק עליון תַחתִית