דולר מהרבי מחב"ד-איך היה מותר לשמור ?

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
2 שאלות בנושא :

ראיתי כמה פעמים בווידאו, שהרבי נתן שטר של דולר בכדי לתת לצדקה באר"י וכדומה, ולכאורה אם נגיד שהחסיד נתן דולר אחר במקומו, האם זה כדין?

כמו כן , אם מישהו מציע למכירה שטר 1 דולר של הרבי, כיצד ניתן לדעת שזה אכן ניתן מאת הרבי, האם יש סימנים כלשהם? (מלבד מה שאנשים כתבו ע"ג השטר, אולי מספר סידורי וכדומה, או שזה אך ורק ענין של נאמנות?)
 
 
הגריש''א התיר לועד הרבנים למכור את הצ'ק שלו, ובלבד שיזכו לו כספי מזומן אחרים בשווי הצ'ק קודם מכירתם.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע אכן התבטא פעמים רבות במפורש כי ניתן לשמור את השטר המקורי - ולהחליפו בכסף אחר (מה טוב - בתוספת על הסכום המקורי), שאותו יתנו לצדקה.
אין סימנים ממשיים בענין (מלבד מספר סדורי, וכמובן). רצוי אכן לברר היטב.
 

בלויא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע אכן התבטא פעמים רבות במפורש כי ניתן לשמור את השטר המקורי - ולהחליפו בכסף אחר (מה טוב - בתוספת על הסכום המקורי), שאותו יתנו לצדקה.
אין סימנים ממשיים בענין (מלבד מספר סדורי, וכמובן). רצוי אכן לברר היטב.

לא מוכר לי ביטוי כזה של הרבי מליובאוויטש זיע"א.
כמדומה שהוא היה אומר תמיד: לתת אותו, או חילופו. 
זכותו תגן עלינו לישועת הכלל והפרט.
כמדומה פשוט שאם הוא היה חי איתנו היום [בגוף למטה מעשרה טפחים] - אזי הצעקה 'עד מתי' היתה כפולה ומכופלת
 

דגש קל

משתמש רגיל
לא הבנתי מה הבעיה להמיר את הדולר לדולר אחר כל עוד שאינו מגרע את שווי הדולר - כלומר אם אדם נותן לי 100 ש"ח להעביר לצדקה האם לא אוכל למסור לקופה של צדקה 5 שטרות של 20 ??
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יכול להיות שמכיון שדולר של הרבי שוה יותר, אז כשהוא נתן לך לתת אותו לצדקה, זה לפי שוויו
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
ולשאלה השניה איך ניתן לדעת שזה מהרבי? יש רמז כלשהוא לפי מספרים סידוריים או אחר?
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן ראם אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
ולשאלה השניה איך ניתן לדעת שזה מהרבי? יש רמז כלשהוא לפי מספרים סידוריים או אחר?
מי שקיבל דולר מהרבי, ישקר?!

הבעיה שלי עם אותו אחד שלא קיבל ואומר שזה מהרבי...
 

בן ראם

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
הבעיה שלי עם אותו אחד שלא קיבל ואומר שזה מהרבי...
מדבריך ניכר שאינך מכיר את המעשה שכיוונתי אליו-
התווכחו פעם שני תלמידים, ואמר האחד שרבו גדול, שהרי אליהו הנביא נגלה אליו כל לילה. שאלו חבירו- וכי מי אמר לך? ענהו- מורי ורבי עצמו אמר לי כן. השיבו המתווכח- ומי אמר שרבך אכן דובר אמת, על כל פנים בעניין זה? השיבו רעהו - וכי מי שאליהו נגלה אליו בכל לילה, ישקר?! ונסתתמו טענותיו.
זהו סיפור המתייחס לענייני המופתים למיניהם (מכל החוגים...)
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן ראם אמר:
יהודיפשוט1 אמר:
הבעיה שלי עם אותו אחד שלא קיבל ואומר שזה מהרבי...
מדבריך ניכר שאינך מכיר את המעשה שכיוונתי אליו-
התווכחו פעם שני תלמידים, ואמר האחד שרבו גדול, שהרי אליהו הנביא נגלה אליו כל לילה. שאלו חבירו- וכי מי אמר לך? ענהו- מורי ורבי עצמו אמר לי כן. השיבו המתווכח- ומי אמר שרבך אכן דובר אמת, על כל פנים בעניין זה? השיבו רעהו - וכי מי שאליהו נגלה אליו בכל לילה, ישקר?! ונסתתמו טענותיו.
זהו סיפור המתייחס לענייני המופתים למיניהם (מכל החוגים...)
🙂
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דגש קל אמר:
לא הבנתי מה הבעיה להמיר את הדולר לדולר אחר כל עוד שאינו מגרע את שווי הדולר - כלומר אם אדם נותן לי 100 ש"ח להעביר לצדקה האם לא אוכל למסור לקופה של צדקה 5 שטרות של 20 ??
בזכרוני, יש נידון בבית שמואל באבן העזר לגבי החלפת מטבעות בלא הסכמת הבעלים, ושמא בשטרות זמננו קיל...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בלויא אמר:
לא מוכר לי ביטוי כזה של הרבי מליובאוויטש זיע"א.
ולי מוכר (אכן, לא התבטא כך בכל פעם).
 
יהודיפשוט1 אמר:
ולשאלה השניה איך ניתן לדעת שזה מהרבי? יש רמז כלשהוא לפי מספרים סידוריים או אחר?
המספרים הסידוריים מועילים רק לזיהוי שנת הנפקת הדולר (כך שדולר לאחר 1993 הוא זיוף ודאי).
אחרי השלב הפשוט הזה - נצרך פשוט לברר היטב.
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
יהודיפשוט1 אמר:
2 שאלות בנושא :

ראיתי כמה פעמים בווידאו, שהרבי נתן שטר של דולר בכדי לתת לצדקה באר"י וכדומה, ולכאורה אם נגיד שהחסיד נתן דולר אחר במקומו, האם זה כדין?

כדין, זה וודאי, כי ניתן על דעת זה, כפי שהעירו קודמיי. [מי שהיה שם יודע, שכבר בסוף התור עמדו המון 'שנוררים', לבקש את הדולר ו/או תמורתו לצדקה. למעשה שכל מי שקיבל דולר הוציא מכיסו תמורתו דולרים רבים כדי להפטר מכל הקבצנים].

בעקבות דבריך נזכרתי בסיפור אישי.
גם אני קבלתי ממנו דולר למסור לצדקה בארץ הקודש. (קבלתי דולר כמקובל, ואח"כ ספרתי לו שהנני הולך ללמוד בישיבה באר"י, הוסיף לי דולר נוסף). 
הגעתי לאר"י, והתפילה הראשונה של שחרית היה בבית כנסת פא"י חיסדא בב"ב. לידי עמד חסיד חב"ד והתפלל, ולידו 'קופסת צדקה' חבדי"ת קטנה - אישית.
נזכרתי מהדולר שקבלתי. ושמתי דולר אחר תמורתה בקופסת האיש.    הוא תמה מאוד על כך (הקופסא היתה אישית בתוך תיק הטלית שלו).
הסברתי שזה דולר שהרבי שלח לו...
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יהודיפשוט1 אמר:
ולשאלה השניה איך ניתן לדעת שזה מהרבי? יש רמז כלשהוא לפי מספרים סידוריים או אחר?

מלבד שנת ההדפסה שיש לבדוק, פשוט צריך לקבל את הדולר מאדם נאמן או מארגון הגון.

כדאי לשאול באיזה תאריך הדולר ניתן, ולבדוק שבאמת היתה חלוקה באותו יום (כמעט תמיד זה אמור להיות יום א' בשבוע אבל יש זמנים נוספים). אם הדולר הוא מאמצע שנות המ"מים ואחורנית, סביר שלא ניתן בחלוקת דולרים אלא במעמד אחר, כגון יחידות וכד' וזה צריך בדיקה מעמיקה.

כדאי (לטעמי) לברר אם הדולר ניתן ישירות מידו של הרבי בצירוף ברכה וכד' - או שהדולר הי' בתוך ערימת שטרות גדולה שהרבי נתן והורה לחלק לאחרים.

(הוספה לאחר זמן - רבים כתבו על השטר את התאריך שבו קיבלו אותו וכד' - בעט. כגון "נתקבל מאד"ש ר"ח כסלו ה'תנש"א")


 
 

בן ראם

משתמש ותיק
אמנם עדיין צריכים אנו לידע- מה העניין להחזיק שטר כזה שבסוף אפילו לא נעשתה בו מצוה, ומה המקור הקדמון לכך. ובוודאי ל @חייל של הרבי וחביריו פתרונים. יעלו על שולחן מלכים.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
אמנם עדיין צריכים אנו לידע- מה העניין להחזיק שטר כזה שבסוף אפילו לא נעשתה בו מצוה, ומה המקור הקדמון לכך. ובוודאי ל @חייל של הרבי וחביריו פתרונים. יעלו על שולחן מלכים.

עיקר העניין הוא רגשי - לטעמי - ולא לקוח מאידאולוגי' או סגולה כלשהי, אלא מאהבת חסיד לרבו ורצון לחוות כמה שיותר קשר שמתבטא בכמה אופנים, בין היתר בהחזקת חפץ שלו וכד' (כמובן שזהו טפל, והעיקר הוא להיות מקושר ע"י לימוד תורתו וקיום הוראותיו*).

לעצם העניין, בכל זאת ניתן למצוא מקור בדברי ימי חב"ד וסיפורי האדמו"רים, על פי פנימיות, כנראה במאמר זה.

*בהקשר לכך הי' מעשה מופלא עם המשפיע הדגול הרה"ח ר' פרץ מוצ'קין ע"ה, כששימש כמשפיע בתות"ל מאנטריאל - התלמידים נהגו להתרים אותו על מטבעות ושטרות שקיבל מהרבי - ואת המטבעות והשטרות היו מנצלים כפרסים לכל מיני מבצעי לימוד.
שאלו אותו הבחורים פעם, כיצד הוא מוותר כ"כ בקלות על מטבעות ושטרות שהוא קיבל מהרבי?
וענה - "מי שרוצה להיות מקושר לרבי, עושה זאת על ידי לימוד מאמר או שיחה של הרבי, ולא על ידי בצע כסף!"
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בן ראם אמר:
אמנם עדיין צריכים אנו לידע- מה העניין להחזיק שטר כזה שבסוף אפילו לא נעשתה בו מצוה, ומה המקור הקדמון לכך. ובוודאי ל @חייל של הרבי וחביריו פתרונים. יעלו על שולחן מלכים.

עיקר העניין הוא רגשי - לטעמי - ולא לקוח מאידאולוגי' או סגולה כלשהי, אלא מאהבת חסיד לרבו ורצון לחוות כמה שיותר קשר שמתבטא בכמה אופנים, בין היתר בהחזקת חפץ שלו וכד' (כמובן שזהו טפל, והעיקר הוא להיות מקושר ע"י לימוד תורתו וקיום הוראותיו).

לעצם העניין, בכל זאת ניתן למצוא מקור בדברי ימי חב"ד וסיפורי האדמו"רים, על פי פנימיות, כנראה במאמר זה.
איני בקי במנהגי חב"ד
אך בירושלמי איתא
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת נדרים פרק ט
אמר ר' הילא התהות מצויה כהדא ר"ש לא מצא פתח לנדרו עד שבא אחד מזקני גליל אית דאמרין ר' שמעון בן אלעזר הוה נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא. נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא עד דאוקמיה גו שמשא מפלי מנוהי. אמרין ליה אילו היית יודע דההן סבא עבד לך כן נודר היית אמר לון לא ושרא ליה. אמרון מנא לך הדא אמר להן משרת ר' מאיר הייתי בברחו שניה. ואית דאמרי מקלו של ר' מאיר היתה בידי והיא מלמדת לי דעה. 
 

בשלמא

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
איני בקי במנהגי חב"ד
אך בירושלמי איתא
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת נדרים פרק ט
אמר ר' הילא התהות מצויה כהדא ר"ש לא מצא פתח לנדרו עד שבא אחד מזקני גליל אית דאמרין ר' שמעון בן אלעזר הוה נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא. נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא עד דאוקמיה גו שמשא מפלי מנוהי. אמרין ליה אילו היית יודע דההן סבא עבד לך כן נודר היית אמר לון לא ושרא ליה. אמרון מנא לך הדא אמר להן משרת ר' מאיר הייתי בברחו שניה. ואית דאמרי מקלו של ר' מאיר היתה בידי והיא מלמדת לי דעה.

גם אני אינני בקי אבל כמדומני
שבבבלי יש מקור יותר ישיר (פסחים קי"ב וב"ב ט"ו):
אמר רב שמואל בר יצחק: מאי דכתיב (איוב א, י) מַעֲשֵׂה יָדָיו בֵּרַכְתָּ - כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
איני בקי במנהגי חב"ד
אך בירושלמי איתא
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת נדרים פרק ט
אמר ר' הילא התהות מצויה כהדא ר"ש לא מצא פתח לנדרו עד שבא אחד מזקני גליל אית דאמרין ר' שמעון בן אלעזר הוה נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא. נסיב ליה מכא ומוקים ליה הכא עד דאוקמיה גו שמשא מפלי מנוהי. אמרין ליה אילו היית יודע דההן סבא עבד לך כן נודר היית אמר לון לא ושרא ליה. אמרון מנא לך הדא אמר להן משרת ר' מאיר הייתי בברחו שניה. ואית דאמרי מקלו של ר' מאיר היתה בידי והיא מלמדת לי דעה.
גם אני אינני בקי אבל כמדומני
שבבבלי יש מקור יותר ישיר (פסחים קי"ב וב"ב ט"ו):
אמר רב שמואל בר יצחק: מאי דכתיב (איוב א, י) מַעֲשֵׂה יָדָיו בֵּרַכְתָּ - כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך.
ושמא י"ל דדוקא במשתמש באותה פרוטה, דאהניא ליה פרוטתיה של איוב להתברך בשימושו בה...
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ושמא י"ל דדוקא במשתמש באותה פרוטה, דאהניא ליה פרוטתיה של איוב להתברך בשימושו בה...
זייער שיין
צפיתי מראש שמאן דהוא יבוא עם לומדות....
אם אין מה לענות לא חייבים להשתמש בציניות.
ועיין במהרש"א
מהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא בתרא דף טו עמוד ב
איוב ותרן בממונו היה כו'. נותן חצי פרוטה לעני איוב ויתרה משלו כפרש"י למ"ד איוב כנעני הוה אמר דאיוב ותרן היה בחצי פרוטה דמקרי ממון לגבי כנעני כדאמרינן כנעני נהרג על פחות משוה פרוטה ולמ"ד ישראל הוה הרי נביא ות"ח הוה ומקרי ממון לגביה כדאמרינן ת"ח מדקדק על פחות מפרוטה ויראה עוד בזה דממונו המועט של הצדיק מתברך כאלו הוא הרבה ומיהו אפחות מפרוטה אין כאן ממון שיחול עליו שום ברכה וכדאמר לקמן באיוב כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך ולזה ברכת אברהם יצחק ויעקב בכל מכל כל כדלקמן מעין עוה"ב ע"ש שלא חסר מהם שום דבר כי המועט ופרוטה מתברך והיה כל בלא חסרון וכן באיוב היה ברכתו מעין עולם הבא כדלקמן ולזה יעקב שבקש ונתן לי לחם לאכול ובגד וגו' וכל אשר תתן לי עשר וגו' אף כי לא תתן לי רק לחם לאכול וגו' הנה מברכת כל שנתת לי להתברך הנה אף מן המועט אוכל לעשר וליתן לעני כי הפרוטה שאתן לו מתברך ולזה אמר באיוב שהיה ותרן והיה נותן חצי פרוטה לפועלו כדי להשלים לו פרוטה שיהיה מקרי ממון ויחול עליו ברכתו:
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אם אין מה לענות לא חייבים להשתמש בציניות.
מתנצל לא התכוונתי לפגוע, דווקא חשבתי ששלושת הנקודות בתגובתך היו ציניות למחצה.
ואתך הסליחה
לא נפגעתי ממר, שיודעני את מעלותיו ומתענג אני לרוב על קריאת הודעותיו בפורום.
ורק הבעתי את מורת רוחי
והאמת והשלום אהבו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
שבסוף אפילו לא נעשתה בו מצוה
אדרבא, נעשתה על־ידו מצוה - שמסרו חלופו לצדקה (ופעמים שמאותו השטר יצאו חלופין בעשרת מונים...).

עכ"פ, עיקר הענין שרשו בהנהגת אדמו"רי פולין לתת מטבעות כסף כסגולה לשמירה והצלחה.
מארז"ל הנז' דכל הנוטל פרוטה מאיוב - הוזכר ע"י כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע כשנתן תמיכה והשתתפות כספית מקופת כ"ק חותנו אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ושמא י"ל דדוקא במשתמש באותה פרוטה, דאהניא ליה פרוטתיה של איוב להתברך בשימושו בה...
ועדיין יש ראיה דחפץ של צדיק שונה, דאל"כ מאי נפק"מ איזה פרוטה.
עי' במהרש"א שהבאתי לעיל. ומ"מ לא דמי.
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
פותח הנושא
באיזה תאריך היתה החלוקה האחרונה של הרבי?
יש באיזה מקום רשימה של תאריכי החלוקה?
 
חלק עליון תַחתִית