מהי אריכות ימים???

נהורא

משתמש ותיק
במגילה כח: שאלו תלמידיו במה הארכת ימים אמר להם וכו' 

א. איך הם ידעו שהאריך ימים? דלמא כך קצבו לו מן השמים.

ב. איך הם ידעו שבעבור זה האריכו ימים?

ג. איך מתיישב אריכות ימים עם מה שאמרו הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים וכו', וכן עם מעשה דוד המלך בשבת ל סוע"א.

אמנם ראיתי את הגמ' ביבמות נ' ע"א דפליגי ר"ע ורבנן, את מספר ימיך אמלא אלו שני דורות זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו דברי ר' עקיבא וחכמים אומרים זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו. מהם ב' דורות, האם כל מי שרואה את נכדו זכה באריכות ימים? א"כ מדוע שאלו התלמידים דוקא את אלו (ואף ר"ע שאל שם בהמשך). ואם כרבנן שוב יש לברר כנ"ל.

 
 
נהורא אמר:
במגילה כח: שאלו תלמידיו במה הארכת ימים אמר להם וכו' 

א. איך הם ידעו שהאריך ימים? דלמא כך קצבו לו מן השמים.

ב. איך הם ידעו שבעבור זה האריכו ימים?

ג. איך מתיישב אריכות ימים עם מה שאמרו הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים וכו', וכן עם מעשה דוד המלך בשבת ל סוע"א.

אמנם ראיתי את הגמ' ביבמות נ' ע"א דפליגי ר"ע ורבנן, את מספר ימיך אמלא אלו שני דורות זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו דברי ר' עקיבא וחכמים אומרים זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו. מהם ב' דורות, האם כל מי שרואה את נכדו זכה באריכות ימים? א"כ מדוע שאלו התלמידים דוקא את אלו (ואף ר"ע שאל שם בהמשך). ואם כרבנן שוב יש לברר כנ"ל.
אני חושב שאין המשמעות של אריכות ימים של שם במובן של "מעבר למה שהיה אמור להיות" אלא באופן סטטיסטי לעומד דורו...
 
 
נהורא אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אלא באופן סטטיסטי לעומד דורו...
ולא היו עמי ארצות או גוים שהאריכו ימים?

אין הכי נמי. ואיש סיבותיו. אך אין סותר את השאלה במה זכה הלה!


ואם אזכה במליון דולר. לא תתבקש השאלה במה זכיתי? והלא רבבות זכו בלוטו...
 

נהורא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשונה מהתבדלות פתאומית (כזכיה, כגדולה וכו'), המאריך ימים ממשיך כשהיה. וכל יום מצטרף לקודמיו בשרשרת חייו. כך שלא כל זקן ושבע ימים בהכרח האריך ימים, משום שאין מיתה לחצאין, ורק חי את חייו.
אצל אברהם אבינו מצינו שנקצבו לו 180 שנה, וחי מתוכם 175 "אשר חי" (חיי שרה כה, ז) ובגיל מאה נאמר "ואדני זקן", ולא היתה זו אריכות ימים.
 
נהורא אמר:
בשונה מהתבדלות פתאומית (כזכיה, כגדולה וכו'), המאריך ימים ממשיך כשהיה. וכל יום מצטרף לקודמיו בשרשרת חייו. כך שלא כל זקן ושבע ימים בהכרח האריך ימים, משום שאין מיתה לחצאין, ורק חי את חייו.
אצל אברהם אבינו מצינו שנקצבו לו 180 שנה, וחי מתוכם 175 "אשר חי" (חיי שרה כה, ז) ובגיל מאה נאמר "ואדני זקן", ולא היתה זו אריכות ימים.

ראשית אבקשך לתייגני בכותבך לי תגובה...

שוב, הנך יוצא מנקודת הנחה שאריכות ימים הכוונה היא ליותר ממה שהיה אמור להיות. וראה תגובתי הראשונה שם כתבתי שאפשר שהכוונה ליחס סטטיסטי כלפי דורו ולאו דווקא "מיסטי" אך כמו בכל דבר טוב שקורה לאדם (וכן דבר רע, אך אנו מדברים על הזכות...) שייך ומתבקש לשאול למה זכה לכך. אדם פשוט לא יכול לדעת. ולכן טיפשי לשאול. אך אדם גדול...
 

נהורא

משתמש ותיק
פותח הנושא
קל וחומר של שטות אמר:
שוב, הנך יוצא מנקודת הנחה שאריכות ימים הכוונה היא ליותר ממה שהיה אמור להיות.
זוהי בדיוק המחלוקת ביבמות שהבאתי לעיל
נהורא אמר:
אמנם ראיתי את הגמ' ביבמות נ' ע"א דפליגי ר"ע ורבנן, את מספר ימיך אמלא אלו שני דורות זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו דברי ר' עקיבא וחכמים אומרים זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו.

חבל שרק שנינו חפצים בחיים...
 
נהורא אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
שוב, הנך יוצא מנקודת הנחה שאריכות ימים הכוונה היא ליותר ממה שהיה אמור להיות.
זוהי בדיוק המחלוקת ביבמות שהבאתי לעיל
נהורא אמר:
אמנם ראיתי את הגמ' ביבמות נ' ע"א דפליגי ר"ע ורבנן, את מספר ימיך אמלא אלו שני דורות זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו דברי ר' עקיבא וחכמים אומרים זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו.

חבל שרק שנינו חפצים בחיים...
מעולם לא חלקתי ע"כ שאריכות ימים היא תוסת על חייו הרגילים של האדם. (אך גם לא אישרתי)
דברתי הייתה על שאלתך בנוגע לשאלתם של התלמידים. שאלת כיצד יודעים שהאריך ימים, ועניתי שאין הכי נמי. לא יודעים. אך כיוון שרואים שזכה לחיות הרבה ביחס לשאר דורם, והוא אדם גדול שיכול להשיב להם מהו החשבון שמים בעניין, שאלוהו...
 
 

נהורא

משתמש ותיק
פותח הנושא
קל וחומר של שטות אמר:
אך כיוון שרואים שזכה לחיות הרבה ביחס לשאר דורם

אריכות "ימים" משמעה אף בימים מועטים.
תדע שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים "מיום ליום ומחודש לחודש".

ואף דוד המע"ה ביקש להפטר בע"ש, א"ל הקב"ה כי טוב "יום" בחצריך מאלף.

ועל כזאת שאלתי מאין התלמידים ידעו שהאריך ימים??
 
נהורא אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אך כיוון שרואים שזכה לחיות הרבה ביחס לשאר דורם

אריכות "ימים" משמעה אף בימים מועטים.
תדע שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים "מיום ליום ומחודש לחודש".

ואף דוד המע"ה ביקש להפטר בע"ש, א"ל הקב"ה כי טוב "יום" בחצריך מאלף.

ועל כזאת שאלתי מאין התלמידים ידעו שהאריך ימים??

לא הבנתי. שאלתך היית כיצד ידעו שהאריך ימים, אולי חיי בדיוק את ימי שני חייו שנקצבו לו משמים?
 

נהורא

משתמש ותיק
פותח הנושא
קל וחומר של שטות אמר:
לא הבנתי. שאלתך היית כיצד ידעו שהאריך ימים, אולי חיי בדיוק את ימי שני חייו שנקצבו לו משמים?
בעיקר כשאריכות ימים יכולה להיות בימים או חודשים
 
נהורא אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
לא הבנתי. שאלתך היית כיצד ידעו שהאריך ימים, אולי חיי בדיוק את ימי שני חייו שנקצבו לו משמים?
בעיקר כשאריכות ימים יכולה להיות בימים או חודשים

אוקי. אז אני עניתי שאין הכי נמי לא ידעו. אך כיוון שסטטיסטית חיי הרבה. לא יחסית אליו אלא יחסית לאחרים, שאלו אותו למה זה. ויכלו לשאול אותו כיוון שהיה אדם גדול והיה יכול לענות...
ממילא כשהם שאלו אותו במה זכה להאריך ימים, הם לא שאלו אותו "במה זכית לחיות יותר משנקצב לך משמים בתחילה" אלא הם שאלו אותו: "אנו רואים שהינך מבוגר יחסית לשאר בני האדם. למה? במה זכית לחיות עד גיל כזה?"
 
חלק עליון תַחתִית