בד"ה | הגה"ח ר' יואל כהן ע"ה | ה'חוזר' של הרבי ומגדולי המשכילים בתורת החסידות

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ב"ה


ברוך דיין האמת. נפטר בגיל 91 הרה"ח הגאון ר' יואל כהן ע"ה, ששימש כה'חוזר' של הרבי, והי' ממש יד ימינו של הרבי בכל הנוגע לסידור השיחות ומאמרי החסידות. גאון עצום בנגלה ובחסידות, ובתורת הרבי בפרט. עד סוף חייו שימש כמשפיע בתומכי תמימים ליובאוויטש - 770, ונודע בשיעוריו היסודיים והמעמיקים. הי' גם מארח בחורים מדי שבת ומתוועד בהסעודה. לדאבונינו לא זכה לילדים.

ת.נ.צ.ב.ה



הערכים עליו ב -

המכלול

חב"דפדיה
​​​​​​
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בד"ה רק עתה שמעתי על כך.
מלבד הפרטים על האיש הגדול ומפעלו האדיר שמן הסתם עוד יוסיפו חברים באשכול, מסתבר שחלק ניכר מחברי הפורום ירצו גם לשמוע על המפגש שערך עם מרן הגראי"ל וכל הסובב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
היה המייסד של הקהילה המשיחית בחב''ד בשנות תש''מ
לאחרונה ראיתי מכתב עוז חביון מהרב יהושע מונדשיין משנות תש''נ אליו בענין זה

הוא התנער מהם בנחרצות לאחר פטירת רבו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
קמיע מומחה אמר:
היה המייסד של הקהילה המשיחית בחב''ד בשנות תש''מ

הוא אף פעם לא ייסד קהילה.
וההודעה הזו בשעת חימום וצער היא סרת טעם.

אכן מדובר בנושא רגיש, שהוקדשו לו כבר שני אשכולות בפורום. שגם הם כבר גדושים מדי.

בפועל הוא הי' חסיד גדול ומוערך בכל חב"ד (וגם מחוץ לחב"ד), פשוט יד ימינו של הרבי
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ובכן אמר:
נדיב לב אמר:
הוא התנער מהם בנחרצות לאחר פטירת רבו.
ומבלי להכנס לעצם הפולמוס
יכולתו של אדם לומר ברבים 'טעיתי', אינה מובנת מאליה, ומינה אתה למד על גדלותו.
 

אכן כך. שווה להעתיק לפורום.

5c2b5c456ad9b_1546345541_news_images_gallery.jpg


5c2b5c461779d_1546345542_news_images_gallery.jpg


5c2b5c46b036e_1546345542_news_images_gallery.jpg


5c2b5c476efc7_1546345543_news_images_gallery.jpg
 

בשלמא

משתמש ותיק
יש לו תלמידים שמעו לקחו גם לא ליובאוויטשערס
לדוגמא
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1626396578213&pagenum=1&book=627260
מזכירו ברמז דק כמה פעמים ומכנהו מור"י הגדול לקל עליון.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
נדיב לב אמר:
חייל של הרבי אמר:
​​​​​​

לטובת מי שאין גישה למכלול
יש כאלו?
 

כל מי שלא יכול לפתוח קישורים בפורום שמפנים לאתרים אחרים. ויש המון שמתלוננים על כך שמקפחים אותם.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
בס"ד. יום ב' דחנוכה, תשס"ד
ביום ראשון פ' וישב, יט כסלו, בשעה 10 בבוקר לערך, טילפן אלי ר' בנימין ליפשיץ היו"ר של הועד החדש של הכפר, והזמין אותי לההתועדות, והדגיש, שזוהי התוועדות מיוחדת, התוועדות של אחדות מכל החוגים של אנ"ש [כולל גם את ראשי המשיחיסטים]. ועניתי לו דברים ברורים. אשר היות שכמה חצופים (המכנים את עצמם בשם אוצר ספרי ליובאוויטש) הגישו לבית המשפט ניירות רשמיות שתוכנם הוא דברי חירוף וגידוף [שכ"ק רבינו נשיאינו לא נבחר אף פעם להיות הנשיא של המל"ח, ושלאחרי הסתלקותו של כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ זי"ע המל"ח אינו מוסד חוקי], וקלא דלא פסיק אשר ראשי המשיחיסטים הם הם התומכים והמעודדים את החצופים הנ"ל לכתוב החירופים הנ"ל [והם, ראשי המשיחיסטים, תמכו ועודדו גם את החצופים שהגישו ניירות רשמיות של חירופים וגידופים מטעם "מרכז הישיבות דליובאוויטש"], לכן, כל זמן שאינם מתנערים בפומבי מהלכלוך הלזה ע"י שיפרסמו מחאה נמרצה נגד החירופים הנ"ל, אין שייך להתאחד עמהם.
ובנוגע להטענה של "גדול השלום" ושחסידות דורשת "אהבת ישראל" וכו' – הרי לפי "סברא" זו צריך להזמין לההתועדות גם את העורכים של "יתד", ואעפ"כ לא שמעתי אף פעם שלחגיגת יט כסלו יזמינו את אביגדור כי גדול השלום.
ואלה שטוענים עבורם, אשר מכיון שהם מכנים עצמם בשם "משיחיסטן", ומכריזים "שליט"א" ו"יחי", הרי זה חלק מליובאוויטש – אגלה להם "סוד", אשר גם עורכי ה"יתד" מכנים עצמם בשם "דגל התורה". אבל כל מי שיש לו מוח בקדקדו מבין בפשטות, דזה שהם מכנים עצמם בשם "דגל התורה" אינו הופך את דברי הכפירה (המתפרסמים בהעלון שלהם) לדברי תורה. ואדרבה, ע"י שאומרים את דברי הכפירה שלהם בשם "(דגל) התורה" כביכול, החילול השם הוא גדול עוד יותר. ואותו הדבר ממש הוא בנדון דידן. העובדא אשר החירופים והגידופים נכתבו באופן רשמי מאנשים כאלה המכנים עצמם בשם ליובאוויטש ("מרכז הישיבות דליובאוויטש" או "אוצר ספרי ליובאוויטש"), בעידודם של אלה המכנים עצמם בשם "מקושרים" (המכריזים "שליט"א" ו"יחי"), אינו ממעט את החה"ש ואדרבה מגדיל אותו.
והעובדא אשר הועד החדש של הכפר מוצא לנחוץ להזמין אותם (לפני שהתנערו מהלכלוך של החירופים) ולכבד אותם לנאום בחגיגת יט כסלו, זה מגדיל את החה"ש עוד יותר, כי עי"ז מתפרש עוד יותר אצל ההמון אשר גם החירופים והגידופים הם חלק מליובאוויטש. ובסיום דבריי אמרתי לו בפירוש, אשר באם עד הערב יביא מחאה נמרצה (בנוסח שאינו משתמע לתרי אפי) בחתימת ידם של ראשי המשיחיסטים שהוזמנו לההתועדות, הנני מוכן להשתתף. [מאמר המוסגר: אליבא דאמת, גם באם ראשי המשיחיסטים לא היו תומכים בהחירופים והגידופים של הני כלבין דחציפין, גם אז הי' צריך עיון גדול אם מותר להזמינם ולכבדם לנאום. כי מכיון שע"י ההכרזות שלהם (ההכרזה "שהוא חי בגוף בגשמיות ממש" וכיו"ב) הם משמיצים את שמו הק' – עלינו להודיע בפומבי את האמת שהכרזות כאלה הם מאיזה ארחי פרחי שאין להתחשב עמהם כלל. וכאשר אינם מודיעים את הנ"ל, ומכש"כ כאשר מכבדים אותם בחגיגה מרכזית של חב"ד (כי כפר חב"ד הוא המקום המרכזי של חב"ד באה"ק ת"ו), הרי זה הצהרה בפומבי שההכרזות הנ"ל שמשמיצים כו' הם מאנשים חשובים של חב"ד, ועי"ז מגדילים את החה"ש.
אמנם, מכיון שראשי המשיחיסטים, בהערמומית שלהם, רוצים לעשות את הרושם, אשר אדרבה, ההכרזה "שהוא חי בגשמיות ממש" וכיו"ב הו"ע של "התקשרות" (וע"י הערמומית שלהם הם צדו ברשתם כו"כ אנשים "תמימים"), לכן, כשדברתי עם היו"ר החדש של ועד הכפר, לא הזכרתי מאומה אודות ההכרזות שלהם, ודברתי רק בנוגע לזה שהם מעודדים את החירופים והגידופים של הני כלבין דחציפין (ניירות רשמיות של חירופים וגידופים שהוגשו לבית המשפט באופן רשמי בשם "מרכז הישיבות דליובאוויטש" או "אוצר ספרי ליובאוויטש") ואמרתי בפירוש אשר באם עד הערב יחתמו ראשי המשיחיסטים על מחאה נמרצה נגד החירופים הנ"ל, הנני מוכן לבוא לההתועדות]. בערב, בשעה 7 בערך, טילפנו אלי כמה "רודפי שלום" וביקשו אותי ש"למען השלום" אשתתף בההתועדות של "אחדות". ועניתי להם, אשר באם במשך תשעה שעות (משעה 10 בבוקר עד 7 בערב) לא יכלו לפעול אצל ראשי המשיחיסטים שיתנערו בפומבי מהחירופים והגידופים, אינני רוצה בשום אופן להיות ח"ו חלק מה"אחדות" הלזו. ואמרתי להם בתור עצה טובה אשר גם הם אין צריכים להיות חלק מ"אחדות" כזו.
ומסיימים בטוב, אשר יהי רצון, אשר בקרוב ממש יבוא כ"ק רבינו נשיאנו ויגאלנו מהגלות – הן מהגלות הרוחני שנמצאים בבוץ עמוק כזה אשר גם כשמדובר אודות ניירות רשמיים של חירופים וגידופים על עט"ר גם אז אין לנו האומץ לומר מה שצריך לומר, והן מהגלות כפשוטו – ויהי רצון, שזה יהי' בקרוב ממש ובעגלא דידן.
נ.ב. להעיר, שאליבא דאמת, שני הענינים של ראשי המשיחיסטין – ההכרזות המשונות שלהם שמנסים להלביש במסוה של "חסידות", והתמיכה שלהם בהחירופים והגידופים שהוגשו לבית המשפט (חירופים וגידופים גלויים בתכלית שאין שייך כלל להלביש באצטלא של קדושה) - נובעים מאותה הנקודה. כלומר. באם הי' למישהו ספק מהו התוכן הפנימי של ההכרזות שלהם – אם זה ענין של "חסידות" ושל "משיח" (כפי שהם מסבירים לאנשים "תמימים"), או שזה ענין של בגידה בכל הקדוש בישראל בשביל אינטירסים פרטים – הרי כאשר רואים את העידוד שלהם בהחירופים והגידופים שאין בהם מסוה של "חסידות", מבינים היטב גם מהו התוכן הפנימי של ההכרזות. ועיין בשיחת ש"פ תרומה תשד"מ (נדפסה בלקו"ש חכ"ו ע' 378 ואילך) בנוגע לחוג מסויים שלחמו נגד הפצת המעינות והלבישו זה באצטלא של קנאות דקדושה (כמו שעושים ראשי המשיחיסטים שמרחקים מאות יהודים מהמעינות ומלבישים זה באצטלא של חסידות) ומריבוי הקנאות שלהם הדפיסו גם דברי כפירה (בנדו"ד: עידוד בחירופים וגידופים הנ"ל), דלכאורה תמוה: היאך שייך שיהודים הדוגלים בשם קנאות ידפיסו דברים כאלה? ומבאר בהשיחה (סעיף ז, ע' 382) שאחד הסימנים לפני ביאת משיח צדקנו הוא "יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים" (דניאל יב, י), היינו אשר כל אחד יהי' ברור מהו, "תוכו כברו", עיי"ש. ומסיימים בטוב, אשר לאחרי שישנם כבר כל הסימנים שלפני ביאת משיח צדקנו – כולל גם הסימן ד"בעקבתא דמשיחא חוצפה יסגי" [אשר מעולם לא הי' חציפות כזו, לחרף ולגדף רחמנא ליצלן בשם מוסדות של ליובאוויטש], והסימן ד"יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים" – הרי זה מחזק את הבטחון שבמהרה בימינו תהי' ביאת משיח צדקנו בקרוב ממש ובעגלא דידן.
הרב יואל כהן
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם משה אמר:
חייל של הרבי אמר:
לדאבונינו לא זכה לילדים.
גם לרבי לא היה ילדים.
אולי אין קשר,
אבל נקודה מעניינת!
כמדומה שמספרים שר' יואל פעם אחת הפציר ברבי שיגזור שיהיו לו (לר' יואל) ילדים, והרבי כביכול נזף ואמר 'גם לי אין ילדים'. אבל איני יודע אם זה סיפור אמיתי.

ולהעיר שהרבי התבטא כמו"כ פעמים שתלמידי תו"ת הם "בנים של הרבי". ואף בירכם ב'ברכת הבנים' קודם 'כל נדרי' כל שנה, בזאל הקטן ב770.

​​​​​​
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
דבר פלא שראיתי בתגובות הקוראים באחד מאתרי חב"ד:

למרות זכרונו הנדיר (כידוע שלעיתים היה חוזר בעל פה את דברי הרבי שאמר במשך חמש שעות (!!) כמעט מילה במילה) אבל אצל ר׳ יואל זה לא תפס מקום כלל, כמו שאר כל ענייני העולם. וכך יצא שהגאון הנפלא ר׳ יואל חי בארה״ב מעל 70 שנה ולא ידע אנגלית ותמיד דיבר ולימד אלפי תלמידים רק בשפת הרביים (אידיש) ולה״ק. ברוך דיין האמת!
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ב"ה


ברוך דיין האמת. נפטר בגיל 91 הרה"ח הגאון ר' יואל כהן ע"ה, ששימש כה'חוזר' של הרבי, והי' ממש יד ימינו של הרבי בכל הנוגע לסידור השיחות ומאמרי החסידות. גאון עצום בנגלה ובחסידות, ובתורת הרבי בפרט. עד סוף חייו שימש כמשפיע בתומכי תמימים ליובאוויטש - 770, ונודע בשיעוריו היסודיים והמעמיקים. הי' גם מארח בחורים מדי שבת ומתוועד בהסעודה. לדאבונינו לא זכה לילדים.

ת.נ.צ.ב.ה



הערכים עליו ב -

המכלול

חב"דפדיה
​​​​​​
באתר חבדפדיה נראה כי ניסו להפוך אותו למשיחיסט באופן דלכתחילה אריבער, תוך עיוות ושיבוש כל השיטה שלו בנושא.
 
 

nls

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
דבר פלא שראיתי בתגובות הקוראים באחד מאתרי חב"ד:
למרות זכרונו הנדיר (כידוע שלעיתים היה חוזר בעל פה את דברי הרבי שאמר במשך חמש שעות (!!) כמעט מילה במילה) אבל אצל ר׳ יואל זה לא תפס מקום כלל, כמו שאר כל ענייני העולם. וכך יצא שהגאון הנפלא ר׳ יואל חי בארה״ב מעל 70 שנה ולא ידע אנגלית ותמיד דיבר ולימד אלפי תלמידים רק בשפת הרביים (אידיש) ולה״ק. ברוך דיין האמת!

אם זה אמת, אז אין לך הספד גדול מזה.
ברוך דיין האמת.
אשרינו ישראל שיש אנשים כאלה בתוכנו
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
​​​​​​
באתר חבדפדיה נראה כי ניסו להפוך אותו למשיחיסט באופן דלכתחילה אריבער, תוך עיוות ושיבוש כל השיטה שלו בנושא.
הנראה לענ"ד, שכל צד בפולמוס המדובר, קצת מושך אותו - ע"ה - לכיוון שלו, עם טענות דווקא לא רעות.
אבל זה ברור שהוא הי' בצד הלא-משיחיסטי. אלא שהי' אדם מורכב עם דעות מורכבות. ובאופן כללי כל הנושא הזה מורכב ויש בו גם תתי מחלוקות. אדם מבחוץ יכול לחשוב שכל מי שחושב כך וכך הרי שהוא מצד פלוני, בעוד שמבפנים זה דבר ברור שכולם חושבים כך רק יש ניואנסים דקים שחולקים בהם.* ובכל אופן נראה שאין כאן המקום לדון בזה (ואם כבודו מעוניין ביתר פירוט, אפשר בפרטי בהחלט).

*למשל אדם מהמגזר הכללי (שאינו בקיא בנבכי החברה החרדית) יכול להיות בטוח שמי שמתנגד לציונות זה הנטורי קרתא בלבד. וחרדי רגיל אינו כך. אלא שהאמת היא שחרדי רגיל גם מתנגד לציונות, רק לא אוהב לשרוף דגלים ולא מחפש להרגיז.

 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
nls אמר:
אור זרוע אמר:
דבר פלא שראיתי בתגובות הקוראים באחד מאתרי חב"ד:
ולא ידע אנגלית 

אם זה אמת, אז אין לך הספד גדול מזה.
ברוך דיין האמת.
אשרינו ישראל שיש אנשים כאלה בתוכנו
זוהי אכן אמת. אך מדוע לעטר אותו דווקא בענינים כל כך שוליים? היו לו דברים יותר משמעותיים. ניתי ספריו ונחזי. חד בדרא ממש.
 
 
חלק עליון תַחתִית