האם לבבא סאלי היו כמה נשים בו זמנית?

שלו'

משתמש ותיק
ידעתי שלבבא סאלי היו כמה נשים, אך חשבתי שנשאן כ"א אחר פטירת חברתה, והנה ראיתי שנות חייהן, ונראה לכא' שהיה נשוי לג' נשים בו זמנית - האם הבנתי נכון? 
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ציון הלא תשאלי אמר:
פרחה לבית אמסלם.
מרים
סימי לבית בן-שמחון.

את שמותיהן ראיתי,
אך לא השבת לשאלתי.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ציון הלא תשאלי אמר:
ידוע שהוא היה חי גם בחו"ל וגם בארץ עם 2 נשים לפחות הרבנית סימי והרבנית מרים יחדיו ...

זה מנהג שהיה מקובל במרוקו ורבניה, או שזוהי הנהגה ייחודית לו?
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
המנהג היה מקובל בכל ארצות ספרד שלא קיבלו חרם דרבינו גרשום.

אבל חייב לומר לכל המשתעשעים ברעיון זה של הפרד ומשול: זה לא יקרה בימינו, כי הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל, וכבר לא מתקיים "והוא ימשול בך" אלא ונהפוך הוא אשר ישלטו הנשים המה בבעליהן, וכל אשה בכל רגע נתון יכולה להכניס את בעלה לכלא לזמן ממושך בגלל איזה המצאה שתמציא וללא צורך בהוכחה
ועל אחת כמה וכמה שאף אשה שפויה לא תסכים להכניס צרתה לביתה.

לכן כל הדיבורים בזה מיותרים. וכל מי שמדבר בזה צריך לומר לו, חלמא טבא חזית, צא מהדמיונות ולך ללמוד.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
שלו' אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
ידוע שהוא היה חי גם בחו"ל וגם בארץ עם 2 נשים לפחות הרבנית סימי והרבנית מרים יחדיו ...

זה מנהג שהיה מקובל במרוקו ורבניה, או שזוהי הנהגה ייחודית לו?

מנהג מקובל ???

קשה להגדיר את זה ככה ... אך בוודאי שהיה מושג כזה בחו"ל ... ובמקומות מסוימים אף היה נפוץ יותר !!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
נדיב לב אמר:
הודעה היותר ממורמרת שקראתי היום בפורום .. :)
סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בך
כמובן אתה מתייחס למה שכתב @משיב כהלכה, ובלי להכנס לעומקם של דברים, אולי אפשר לפרש לפו"ר עפ"י הגמ' שבת פח. שבמעמד הר סיני פסקה זוהמת הנחש, וחזרה בחטא העגל, משא"כ הנשים שלא השתתפו בחטא העגל.
 
משיב כהלכה אמר:
הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
משיב כהלכה אמר:
שטוענת שא. אותה
אני מכיר מקרה מקרוב שפטרו את הבעל ונזפו באשה נזיפה חמורה (בערכותיהם)
 

ובכן

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בך
כתבי האריז"ל

שער הגלגולים הקדמה כ 
גם דע, כי כל הבעלי תורה אשר בדור הזה עתה, הם בחי' אנשי דור המדבר, שעליהם נאמר כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, וכמבואר אצלינו בפסוק הנך שוכב עם אבותיך וקם וגו'. וזהו הטעם שנשותיהם מושלות עליהם לפי שבימיהם עשו הערב רב את העגל ולא מיחו בהם, אבל הנשים לא רצו לתת נזמי הזהב לעגל, ולכך הם מושלות עתה עליהם נשיהם
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
הצחיק אותי מאוד לקרוא את התגובות דלעיל, ב"ה מצבי מצויין כי אחד הדברים שבדקתי לפני החתונה היה שאשתי היא טיפוס "ממושמע" ומקבל מרות, ואכן לא טעיתי בענין הזה (כי יש כלות שכבר לפני החתונה ניכר היטב שהן "עצמאיות מדי" וההמשך ידוע).

אבל אני שומע על מקרים רבים כפי שתיארתי לעיל, ומקרים מסמרי שיער, רק לאחרונה פגשתי אדם שאני מכיר היטב, וחשבתי שחי עם אשתו חיים של שלוה, וסיפר לי שהוא עומד להתגרש ממנה, כי השתלטה עליו ועל נכסיו שהיו לו, ובתגובה לכך הכניסה אותו לבית סוהר בגלל עלילה שהמציאה, וישב איתי במשך שעתיים (כמעט נגמר לי הדלק ברכבי) ועדיין לא גמר לספר כל מה שעובר עליו בגללה.

כמו כן פגשתי הרבה אנשים שהתגרשו מנשותיהם, וכמעט לכולם יש סיפור דומה: "בעבר הייתי עשיר ובעל נכסים רבים.... כיום אני חי באשפתות..." ובכן המצב עגום מאוד בנושא הזה. כמו כן מאות גברים מתאבדים מידי שנה כתוצאה מהליכי גירושין שנישלו אותם מכספם ומילדיהם, והלב כואב ודואב לשמוע זאת.

ואני מתפלא על החברים שלא מכירים את דברי האר"י המפורסמים, בליקוטי תורה - פרשת שמות:

"גם דור המדבר יחזרו בדורינו זה להתגלגל בדרא בתרא. ובזה תבין כי רוב אנשי דורנו נשותיהם מושלות עליהם לפי שהיו בזמן העגל ונתנו הנזמים לעגל, והנשים לא רצו. לכן הם מושלות עליהם. נמצא כי בדור הזה הוא גלגול דור המדבר והערב רב גם כן, ומשה בתוך כולם".

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30734&st=&pgnum=95
 

שניאור

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בך
חסידים מספרים שא' בא להרבי מקאצק ואמר לו שבביתו לא מתקיים הקללה של "והוא ימשל בך", הרבי מקאצק הסתכל עליו במבט חודר ואז אמר לו: כש"ואל אישך תשוקתך" הוא הפוך אז גם והוא ימשל בך זה הפוך.
 
נדיב לב אמר:
כמובן אתה מתייחס למה שכתב @משיב כהלכה, ובלי להכנס לעומקם של דברים, אולי אפשר לפרש לפו"ר עפ"י הגמ' שבת פח. שבמעמד הר סיני פסקה זוהמת הנחש, וחזרה בחטא העגל, משא"כ הנשים שלא השתתפו בחטא העגל.
עיקר הדבר כיוונתי למה שכתב שמאז הנשים שולטות בבעליהם ושאלתי אם הוא אם מקור או רק כפועל יוצא מהפסקת הקללה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משיב נפש אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)

ידוע אם נימק מדוע?
לעיל כתבתי טעם, שבדומה לו הביא מכובדנו @ובכן בשם האריז"ל. אבל לא בהכרח יש בזה הסבר לגזירת עצב תלדי בנים, בימינו.
ובכלל, לומר שבזמנינו שיש סם שמונע כאב מלמד על שנקלשה גזירת עצב תלדי בנים, על פניו זה אינו מוכרח, ואפשר שבזמנינו שהנשים חלושות, לולא הסם, צער הלידה היה מעבר לתוקף וחומרת הגזירה.
 
משיב נפש אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)
גם אנ לא המצאתי מדעתי ושמעתי לא זוכר בשם מי ואולי ממנו, ויותר נראה לי מאחד מתלמידי הגר"ג נדל, שלא שמע ממנו אבל אמר מסברתו.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
משיב נפש אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)
גם אני לא המצאתי מדעתי ושמעתי לא זוכר בשם מי ואולי ממנו, ויותר נראה לי מאחד מתלמידי הגר"ג נדל, שלא שמע ממנו אבל אמר מסברתו.

לא המצאת מדעתך אלא מעניות דעתך.. :) ברוח טובה.

פינחס רוזנצוויג אמר:
משיב כהלכה אמר:
הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
נדיב לב אמר:
לא המצאת מדעתך אלא מעניות דעתך.. :) ברוח טובה לא ממקום אחר.
נאה דרשת.
אני שמעתי על אפידורל והוספתי מעניות דעתי על הוא ימשול בך.

יפה כתבת.
מעניין אבל לשמוע למי שיוצא מהנחה שכיום שיש אפידורל נקלשה גזירת 'בעצב', מדוע דווקא בזמנינו.
ואילו איך שהסברתי לעיל, אין בזה משום הקלשת הגזירה, אלא איזון הגזירה.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
יש לדון על ארורה האדמה בעבורך. על מה הדבר נאמר.
ראיתי היום בגמ' שבת נג: על אותו אדם שלא היה לו לשכור מינקת, שנבראו לו דדין כשל אשה להאכיל בנו. ואמרו כמה קשין מזונותיו של אדם, שלא ניתנו לו מזונות לשכור מינקת אבל כן נעשה לו נס שכזה. ולכאורה מה ההבדל בין כסף - דמי מינקת לבין אוכל בפועל כפי שהיה לו.
ולכאו' נראה שמזונותיו של אדם זה דווקא כסף. הלכך נראה שאין כל כך היקלשות בקללה, דכהיום כל אדם עובד כ-8 שעות יומיות.וצ"ב
 

עמנואל

משתמש ותיק
ניתן לקרוא כאן בכתובה לפי "מנהג הקהילות המגורשות מקסטיליה" שהחתן מתחייב בה שלא ישא אשה על אשתו כי אם על פיה ורצונה, והוא גם נשבע על כך. בקהילות אחרות השמיטו את התוספת של פיה ורצונה.

בתפיללת לא קיבלו את התקנות של המגורשים בענייני הכתובה (ובעניינים נוספים). על כך כותב רבי יהודה בן עטר:
ותקנה שנהגו ושתקנו ק"ק פאס המגורשים, וגרירי אבתירייהו כל ערי המערב חוץ מתאפילאלת ואגפיה, ומראכיש יש ויש, כל משפחה לפי מנהגה, דהיינו אותם שהם מזרע המגורשים עושים המנהג הנזכר, ושאר משפחות, יש שעושים כמנהג המגורשים ג"כ ויש שעושים כתובה כדת. אבל כל שאר ארצות המערב פאס וטיטואן ואלקצר וכל הגליל ההוא, ומכנאס וספרו כלם כאחד עושים כמנהג המגורשים ג"כ. וק"ק סיבילייאנוס אשר בדבדו עושים כמנהג המגורשים גם
ואגב, הכתובה בתפיללת הייתה לפי מנהג מקומי מקדמת דנא בנוסח ייחודי וקדום. לא היו חתימות על הכתובה עצמה. את שם העיר הם כינו סיג'ילמסה, כפי השם קדמון המוכר כמרכז תורני חשוב במרוקו מתקופת הגאונים והראשונים.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
בתוך ההסתרה אמר:
אני מקווה בשבילך שאתה חוקר את הנושא כנושא בעלמא ולא הלכה למעשה.

מה הבעיה לחקור זאת הלכה למעשה?
אני אמנם מקווה בשבילו שיעמוד בעומס הרגשי, אבל בהחלט מפרגן לו את זה, אם זה עושה לו טוב...
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
המקורות כרגע לא לפני, אבל עד כמה שידוע לי, הוא היה נשוי ל2 נשים בו זמנית, והיתה סיבה באחת מהם, שהוא מאוד רצה שיהיה לו בתחילה בן בכור,
ולכך נשא אשה נוספת, ואמנם הוא זכה לבן בכור, אבל הוא נפטר לאחר כמה חודשים, ונאמר לו שזה היה תינוק זך ונקי שהיה לו ענין קטן לתקן בזה העולם,
(המעשה הנ"ל מופיע בס' לבוש יוסף, וגם שמעתי את זה מנכדו הרב יהודיוף שליט"א, אבל בל"נ אחפש מקור לכמה נשים הוא היה נשוי בכל שנות חייו).
זיע"א
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישתבח שמו לעד אמר:
המקורות כרגע לא לפני, אבל עד כמה שידוע לי, הוא היה נשוי ל2 נשים בו זמנית, והיתה סיבה באחת מהם, שהוא מאוד רצה שיהיה לו בתחילה בן בכור,
ולכך נשא אשה נוספת, ואמנם הוא זכה לבן בכור, אבל הוא נפטר לאחר כמה חודשים, ונאמר לו שזה היה תינוק זך ונקי שהיה לו ענין קטן לתקן בזה העולם,
(המעשה הנ"ל מופיע בס' לבוש יוסף, וגם שמעתי את זה מנכדו הרב יהודיוף שליט"א, אבל בל"נ אחפש מקור לכמה נשים הוא היה נשוי בכל שנות חייו).
זיע"א

א. יישר כח. באמת ענינה אותי הסיבה.
ב. אם הבנתי נכון את חשבון שנות חייהן, לכא' היה נשוי ל3 נשים בו זמנית, זה נכון? [ואז נצטרך לברר שוב הסיבה].
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
מתאבק בעפר חכמים אמר:






אני שמעתי בלא מקור, שהסיבה מכיון שהקפיד שרק אשה טהורה תכין לו את האוכל.




לא מובן, דא"כ, היה צריך מראש לשאת כמה, ולא כך היה.
 
 
חלק עליון תַחתִית