ציון הלא תשאלי אמר:פרחה לבית אמסלם.
מרים
סימי לבית בן-שמחון.
ציון הלא תשאלי אמר:ידוע שהוא היה חי גם בחו"ל וגם בארץ עם 2 נשים לפחות הרבנית סימי והרבנית מרים יחדיו ...
שלו' אמר:ציון הלא תשאלי אמר:ידוע שהוא היה חי גם בחו"ל וגם בארץ עם 2 נשים לפחות הרבנית סימי והרבנית מרים יחדיו ...
זה מנהג שהיה מקובל במרוקו ורבניה, או שזוהי הנהגה ייחודית לו?
בר בי רב דחד יומא אמר:סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בךנדיב לב אמר:הודעה היותר ממורמרת שקראתי היום בפורום .. :)
האם יש עוד רב במרוקו שלא לבית אבוחצירא שהיה נשוי שתי נשים?שלו' אמר:מקובל במרוקו ורבניה
לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.משיב כהלכה אמר:הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל
אני מכיר מקרה מקרוב שפטרו את הבעל ונזפו באשה נזיפה חמורה (בערכותיהם)משיב כהלכה אמר:שטוענת שא. אותה
כתבי האריז"לבר בי רב דחד יומא אמר:סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בך
גם דע, כי כל הבעלי תורה אשר בדור הזה עתה, הם בחי' אנשי דור המדבר, שעליהם נאמר כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, וכמבואר אצלינו בפסוק הנך שוכב עם אבותיך וקם וגו'. וזהו הטעם שנשותיהם מושלות עליהם לפי שבימיהם עשו הערב רב את העגל ולא מיחו בהם, אבל הנשים לא רצו לתת נזמי הזהב לעגל, ולכך הם מושלות עתה עליהם נשיהם
חסידים מספרים שא' בא להרבי מקאצק ואמר לו שבביתו לא מתקיים הקללה של "והוא ימשל בך", הרבי מקאצק הסתכל עליו במבט חודר ואז אמר לו: כש"ואל אישך תשוקתך" הוא הפוך אז גם והוא ימשל בך זה הפוך.בר בי רב דחד יומא אמר:סליחה על הבורות אבל מה המקור שבגלל חטא העגל כבר לא מתקיים והוא ימשול בך
עיקר הדבר כיוונתי למה שכתב שמאז הנשים שולטות בבעליהם ושאלתי אם הוא אם מקור או רק כפועל יוצא מהפסקת הקללהנדיב לב אמר:כמובן אתה מתייחס למה שכתב @משיב כהלכה, ובלי להכנס לעומקם של דברים, אולי אפשר לפרש לפו"ר עפ"י הגמ' שבת פח. שבמעמד הר סיני פסקה זוהמת הנחש, וחזרה בחטא העגל, משא"כ הנשים שלא השתתפו בחטא העגל.
שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)פינחס רוזנצוויג אמר:לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
משיב נפש אמר:שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)פינחס רוזנצוויג אמר:לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
גם אנ לא המצאתי מדעתי ושמעתי לא זוכר בשם מי ואולי ממנו, ויותר נראה לי מאחד מתלמידי הגר"ג נדל, שלא שמע ממנו אבל אמר מסברתו.משיב נפש אמר:שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)פינחס רוזנצוויג אמר:לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
פינחס רוזנצוויג אמר:גם אני לא המצאתי מדעתי ושמעתי לא זוכר בשם מי ואולי ממנו, ויותר נראה לי מאחד מתלמידי הגר"ג נדל, שלא שמע ממנו אבל אמר מסברתו.משיב נפש אמר:שמעתי כך בשם הגר"ל מינצברג ושגם בעצב תלדי בנים אינו כ"כ (אפידורל)פינחס רוזנצוויג אמר:לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.
פינחס רוזנצוויג אמר:לענ"ד זה כי מתקרבים לתיקון חטא אדם הראשון, וגם בזעת אפך תאכל לחם אינו חזק כל כך בדורינו.משיב כהלכה אמר:הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל
נאה דרשת.נדיב לב אמר:לא המצאת מדעתך אלא מעניות דעתך.. :) ברוח טובה לא ממקום אחר.
פינחס רוזנצוויג אמר:נאה דרשת.נדיב לב אמר:לא המצאת מדעתך אלא מעניות דעתך.. :) ברוח טובה לא ממקום אחר.
אני שמעתי על אפידורל והוספתי מעניות דעתי על הוא ימשול בך.
ואגב, הכתובה בתפיללת הייתה לפי מנהג מקומי מקדמת דנא בנוסח ייחודי וקדום. לא היו חתימות על הכתובה עצמה. את שם העיר הם כינו סיג'ילמסה, כפי השם קדמון המוכר כמרכז תורני חשוב במרוקו מתקופת הגאונים והראשונים.ותקנה שנהגו ושתקנו ק"ק פאס המגורשים, וגרירי אבתירייהו כל ערי המערב חוץ מתאפילאלת ואגפיה, ומראכיש יש ויש, כל משפחה לפי מנהגה, דהיינו אותם שהם מזרע המגורשים עושים המנהג הנזכר, ושאר משפחות, יש שעושים כמנהג המגורשים ג"כ ויש שעושים כתובה כדת. אבל כל שאר ארצות המערב פאס וטיטואן ואלקצר וכל הגליל ההוא, ומכנאס וספרו כלם כאחד עושים כמנהג המגורשים ג"כ. וק"ק סיבילייאנוס אשר בדבדו עושים כמנהג המגורשים גם
בתוך ההסתרה אמר:אני מקווה בשבילך שאתה חוקר את הנושא כנושא בעלמא ולא הלכה למעשה.
ישתבח שמו לעד אמר:המקורות כרגע לא לפני, אבל עד כמה שידוע לי, הוא היה נשוי ל2 נשים בו זמנית, והיתה סיבה באחת מהם, שהוא מאוד רצה שיהיה לו בתחילה בן בכור,
ולכך נשא אשה נוספת, ואמנם הוא זכה לבן בכור, אבל הוא נפטר לאחר כמה חודשים, ונאמר לו שזה היה תינוק זך ונקי שהיה לו ענין קטן לתקן בזה העולם,
(המעשה הנ"ל מופיע בס' לבוש יוסף, וגם שמעתי את זה מנכדו הרב יהודיוף שליט"א, אבל בל"נ אחפש מקור לכמה נשים הוא היה נשוי בכל שנות חייו).
זיע"א
מתאבק בעפר חכמים אמר:
אני שמעתי בלא מקור, שהסיבה מכיון שהקפיד שרק אשה טהורה תכין לו את האוכל.