חייל של הרבי אמר:למה שיהיו נסים גלויים?
יהודה יעקבזון אמר:ניסיתי להבין את שאלתך, ולא הצלחתי.
למה למשל אין היום שוב קריעת ים סוף וכדומה?
או הנסים שקרו בבית המקדש?
איני יודע מהם התשובות הידועות, אבל התשובה הפשוטה בעיני היא שמאותה סיבה בשלה אין כשפים ושדים וכוחות טומאה ורוח רעה וכיו"ב גם אין ניסים ומופתים ורוח הקודש ונבואה. כבר כתב הגר"א בפירושו על סדר עולם שהנבואה בטלה משבטל יצה"ר של ע"ז, והיינו שזה לעומת זה עשה האלהים - הבריאה צריכה להיות מאוזנת וצדדי הטוב והרע שקולים, וע"כ אם יש מציאות מטאפיזית ניכרת של כוחות הטוב צריך להיות כנגדה גם מציאות כזו מצד כוחות הרע. כפי הנראה לעין גזרה חכמתו ית' שבמשך הדורות תחלש מאד המציאות המטאפיזית הניכרת משני הצדדים והעולם יעמוד על מהלך חומרי יותר, וע"כ היום לא מצוי לראות דברים שאינם תואמים לחוקי הטבע והפיזיקה, הן מסטרא דטומאה והן מסטרא דקדושה.אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
התשובה הידועה: אנו בעידן של "הסתר פנים".אור החכמה אמר:למה אין היום ניסים גלויים:
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע,
אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
בעצם ה' ברא את העולם עם סדר והנהגה קבועה, היא הנקראת הנהגת הטבע,אור החכמה אמר:חייל של הרבי אמר:למה שיהיו נסים גלויים?
מאותה הסיבה שהיו פעם.
אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.
משיב דבר אמר:ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.
מה תאמר על זמן בית ראשון ולפני"ז שהיו ניסים גלויים?
מבקש אמת אמר:כבר כתב הגר"א בפירושו על סדר עולם שהנבואה בטלה משבטל יצה"ר של ע"ז, והיינו שזה לעומת זה עשה האלהים - הבריאה צריכה להיות מאוזנת וצדדי הטוב והרע שקולים,
אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
ואנוכי אסתר אסתיר פני.אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
אוי טאטע זיסער אמר:הרב @אור החכמה
התשובה כפי שנראה לי, היא די פשוטה.
אם יהיו כיום ניסים גלויים דוגמת מה שהיה פעם, זה היה מבטל את הבחירה החופשית.
הדורות נמוכים, ולכן אם יהיה גילוי גדול, היהודי פשוט יאבד את הבחירה שלו.
הדורות הקודמים היה להם גם יצר הרע יותר גדול, כי כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ולכן גם הניסים הגלויים לא ביטלו את הבחירה החופשית שלהם.
כנלענ''ד.
אבל רואים שזה לא מוכרח להיות מקביל.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:משיב דבר אמר:ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.
מה תאמר על זמן בית ראשון ולפני"ז שהיו ניסים גלויים?
לא כמו במדבר... לא באופן קבוע ולא בכל מקום
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:אינו דומה מי שעובר על חוקי המלך סתם למי שעובר על חוקי המלך בפניו.
גם כיום תראה שרוב הניסים הגלויים לפי ערך, זה קורה לאנשים שכרגע אינם שומתומ''צ.אור החכמה אמר:אוי טאטע זיסער אמר:הרב @אור החכמה
התשובה כפי שנראה לי, היא די פשוטה.
אם יהיו כיום ניסים גלויים דוגמת מה שהיה פעם, זה היה מבטל את הבחירה החופשית.
הדורות נמוכים, ולכן אם יהיה גילוי גדול, היהודי פשוט יאבד את הבחירה שלו.
הדורות הקודמים היה להם גם יצר הרע יותר גדול, כי כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ולכן גם הניסים הגלויים לא ביטלו את הבחירה החופשית שלהם.
כנלענ''ד.
לא הבנתי.
הרי תמיד ההתמודדויות שקולות, כלומר ככל שהאדם גדול יותר ויש לו יותר כוחות להתגבר, כך יצרו גדול ותאוותו מרובה.
ועל כן כמו שפעם למרות שהם היו דורות גדולים, מ"מ הניסים לא ביטלו את הבחירה החופשית, וכדחזינן בפשטות שאחר כל הנסים עשו העגל והתלוננו לא פעם על משה בלכתם במדבר למרות המן הבאר והשליו, וכן כתב הרמב"ם שלא האמינו במשה מפני האותות וכו', כך גם היום אני בטוח שאף אם יהיו ניסים גדולים תמיד יהיו פרשנויות והתחמקויות מדעיות, ואדרבא היום יהיו לדעתי יותר אפשרויות להתחמקויות... ככל שהדורות נעשים ליברליים ו"חכמים" יותר, כך ההתחמקויות נעשים מסובכים ומורכבים יותר...
תאר לעצמך מה יקרה אם מחר יהיה פתאום קריעת ים סוף או שהשמש תישאר להאיר עד חצות הלילה... מה אתה חושב שיקרה???...
אם יהיו ניסים גלויים היום, אני בטוח שזה יחזק אצל האמונה רק אצל מי שכבר האמין לפנ"כ, אבל מי שלא האמין יוכל תמיד להתחמק... הלא כן?
למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
דניאלי אמר:למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
ששת הימים זה לא נס מספיק גדול?חימקו אמר:דניאלי אמר:למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!אור החכמה אמר:אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
ניסים כמו נס חנוכה?
כי זה לא יעזור מי שכופר יכפור גם תמיד ומי שמאמין לא צריך את זה היום אחרי מעמד הר סיניאור החכמה אמר:למה אין היום ניסים גלויים?