למה אין היום ניסים גלויים?

אור החכמה

משתמש ותיק
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
ניסיתי להבין את שאלתך, ולא הצלחתי.
למה למשל אין היום שוב קריעת ים סוף וכדומה?
או הנסים שקרו בבית המקדש?
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודה יעקבזון אמר:
ניסיתי להבין את שאלתך, ולא הצלחתי.
למה למשל אין היום שוב קריעת ים סוף וכדומה?
או הנסים שקרו בבית המקדש?

הצלחת טוב מאוד
בדיוק לזה התכוונתי
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
איני יודע מהם התשובות הידועות, אבל התשובה הפשוטה בעיני היא שמאותה סיבה בשלה אין כשפים ושדים וכוחות טומאה ורוח רעה וכיו"ב גם אין ניסים ומופתים ורוח הקודש ונבואה. כבר כתב הגר"א בפירושו על סדר עולם שהנבואה בטלה משבטל יצה"ר של ע"ז, והיינו שזה לעומת זה עשה האלהים - הבריאה צריכה להיות מאוזנת וצדדי הטוב והרע שקולים, וע"כ אם יש מציאות מטאפיזית ניכרת של כוחות הטוב צריך להיות כנגדה גם מציאות כזו מצד כוחות הרע. כפי הנראה לעין גזרה חכמתו ית' שבמשך הדורות תחלש מאד המציאות המטאפיזית הניכרת משני הצדדים והעולם יעמוד על מהלך חומרי יותר, וע"כ היום לא מצוי לראות דברים שאינם תואמים לחוקי הטבע והפיזיקה, הן מסטרא דטומאה והן מסטרא דקדושה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
למה אין היום ניסים גלויים:
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע,
אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
התשובה הידועה: אנו בעידן של "הסתר פנים".
ואולי - התשובה ה'לא ידועה': יש הרבה סיבות אחרות, ועצם חסרון ידיעת הסיבה לזה [שאין הקב"ה עושה היום ניסים גלויים] זה גם חלק מה'הסתר פנים'. (אין לי מקור לתשובה זו, כתבתי מעצמי בדרך אפשר).
 

ושכנתי בתוכם

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
חייל של הרבי אמר:
למה שיהיו נסים גלויים?

מאותה הסיבה שהיו פעם.
בעצם ה' ברא את העולם עם סדר והנהגה קבועה, היא הנקראת הנהגת הטבע,
ובעצם הנס הוא דבר שהצורך בו מצריך הסבר, כי ה' 'די חכם' כדי לתכנן את הבריאה באופן כזה שכל הצרכים יהיו מזומנים, וכפי שזה באמת במציאות, וא"כ למה צריך בכלל את הנהגת הנס???
אמנם הביאור בזה הוא שהנהגת הטבע נועדה לעולם כפי שהוא לעצמו,
אבל כאשר השי"ת מופיע בבריאה ממילא בטלה כל הנהגת הטבע כיון שה' יתברך אינו כפוף לטבע והוא אינו מגביל אותו, אז ממילא יש את מה שנקרא הנהגת הנס, דהיינו דברים שחורגים מהמסרגת הסדירה שבה העולם מתנהל מששת ימי בראשית.
אולם גם בזה יש שתי סוגי הנהגות: נס נגלה ונס נסתר, נס נגלה הוא רק כאשר יש צורך מיוחד בכזה כדי לגלות את שכינתו כאן בעולם כמו ביציאת מצרים וכדו' (עיי' רמב"ן ס"פ בא), אבל בדרך כלל גם כאשר ה' שוכן בקרבנו ההנהגה באופן של נס נסתר, וזאת משום שהתכלית היא לא לשדד את מערכות הטבע, אלא להופיע במסגרת הבריאה כביכול בתור מלך, ועל דרך מקום ארון אינו מן המידה, שיש מידה מדויקת לכל דבר במשכן אבל אעפ"כ אינו מן המידה, הרי שמצד אחד הוא במסגרת הבריאה ובמהלך טבעי ומאידך באמת הוא פועל בכח על טבעי - כח אלוקי.
 
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.



אם זאת גופא המטרה אז תאמר לאותו אפיקורס שישאל דור או שתיים אחורה את הסבתא שלו על כישופים והיא תענה לו שזה היה דבר נפוץ, ואילו היום הדבר כבר כמעט ולא קיים (הכמעט הוא רק מטעמי אי ודאות), ותאמר לו שהסיבה היא ירידת הדורות.
בד"כ אצלי הם נאלמים דומיה.
 
 
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.

אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.
 

לענ''ד

משתמש ותיק
ובעבור כי הקב"ה לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיני כל רשע או כופר (מדברי הרמב"ן הידועים)

אכן מש"כ @ברסלבר (ליטאי לשעבר) הוא מה ששמעתי מהגר"א דיסקין
איני זוכר בשם מי, שאם היו ניסים היתה תביעה גדולה מאוד, ועל חמש מילים "אתם המיתם את עם ה'"
מתו 14,700...
אשמח לשמוע עוד סיבות ידועות יותר ופחות
 

משיב דבר

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.

אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.

מה תאמר על זמן בית ראשון ולפני"ז שהיו ניסים גלויים?
 
משיב דבר אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.

אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.

מה תאמר על זמן בית ראשון ולפני"ז שהיו ניסים גלויים?

לא כמו במדבר... לא באופן קבוע ולא בכל מקום
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
כבר כתב הגר"א בפירושו על סדר עולם שהנבואה בטלה משבטל יצה"ר של ע"ז, והיינו שזה לעומת זה עשה האלהים - הבריאה צריכה להיות מאוזנת וצדדי הטוב והרע שקולים,

כיון שהוזכרו דברי הגר"א אציין שהמשך חכמה בפרשת בהעלותך מביא את דבריו [על הפסוק ואצלתי מן הרוח. יא יז] 
וכותב שלדעתו הגר"א רומז אל פסוקים מפורשים בזכריה יג


א בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה מָקוֹר נִפְתָּח לְבֵית דָּוִיד וּלְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלָים לְחַטַּאת וּלְנִדָּה: ב וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יי' צְבָאוֹת אַכְרִית אֶת שְׁמוֹת הָעֲצַבִּים מִן הָאָרֶץ וְלֹא יִזָּכְרוּ עוֹד וְגַם אֶת הַנְּבִיאִים וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ: ג וְהָיָה כִּי יִנָּבֵא אִישׁ עוֹד וְאָמְרוּ אֵלָיו אָבִיו וְאִמּוֹ יֹלְדָיו לֹא תִחְיֶה כִּי שֶׁקֶר דִּבַּרְתָּ בְּשֵׁם יי' וּדְקָרֻהוּ אָבִיהוּ וְאִמּוֹ יֹלְדָיו בְּהִנָּבְאוֹ: ד וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יֵבֹשׁוּ הַנְּבִיאִים אִישׁ מֵחֶזְיֹנוֹ בְּהִנָּבְאֹתוֹ וְלֹא יִלְבְּשׁוּ אַדֶּרֶת שֵֹעָר לְמַעַן כַּחֵשׁ: ה וְאָמַר לֹא נָבִיא אָנֹכִי אִישׁ עֹבֵד אֲדָמָה אָנֹכִי כִּי אָדָם הִקְנַנִי מִנְּעוּרָי: ו וְאָמַר אֵלָיו מָה הַמַּכּוֹת הָאֵלֶּה בֵּין יָדֶיךָ וְאָמַר אֲשֶׁר הֻכֵּיתִי בֵּית מְאַהֲבָי:

והיינו שבאותו הזמן תתבטל שמות העצבים ורוח הטומאה ומאידך יתבטל נבואה בשם ד'. 
יש לציין שזה פירוש חדש בדברי הנביא. והמפרשים פירשו שהכוונה על נבואת שקר. 
 

חימקו

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.

תשובה פשוטה: כי אנחנו בגלות ויש הסתר פנים. (ניסים מגיעים בדרך כלל מאהבה וחיבה)
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
הרב @אור החכמה
התשובה כפי שנראה לי, היא די פשוטה.
אם יהיו כיום ניסים גלויים דוגמת מה שהיה פעם, זה היה מבטל את הבחירה החופשית.
הדורות נמוכים, ולכן אם יהיה גילוי גדול, היהודי פשוט יאבד את הבחירה שלו.
הדורות הקודמים היה להם גם יצר הרע יותר גדול, כי כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ולכן גם הניסים הגלויים לא ביטלו את הבחירה החופשית שלהם.
כנלענ''ד.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
ואנוכי אסתר אסתיר פני.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוי טאטע זיסער אמר:
הרב @אור החכמה
התשובה כפי שנראה לי, היא די פשוטה.
אם יהיו כיום ניסים גלויים דוגמת מה שהיה פעם, זה היה מבטל את הבחירה החופשית.
הדורות נמוכים, ולכן אם יהיה גילוי גדול, היהודי פשוט יאבד את הבחירה שלו.
הדורות הקודמים היה להם גם יצר הרע יותר גדול, כי כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ולכן גם הניסים הגלויים לא ביטלו את הבחירה החופשית שלהם.
כנלענ''ד.

לא הבנתי.
הרי תמיד ההתמודדויות שקולות, כלומר ככל שהאדם גדול יותר ויש לו יותר כוחות להתגבר, כך יצרו גדול ותאוותו מרובה.
ועל כן כמו שפעם למרות שהם היו דורות גדולים, מ"מ הניסים לא ביטלו את הבחירה החופשית, וכדחזינן בפשטות שאחר כל הנסים עשו העגל והתלוננו לא פעם על משה בלכתם במדבר למרות המן הבאר והשליו, וכן כתב הרמב"ם שלא האמינו במשה מפני האותות וכו', כך גם היום אני בטוח שאף אם יהיו ניסים גדולים תמיד יהיו פרשנויות והתחמקויות מדעיות, ואדרבא היום יהיו לדעתי יותר אפשרויות להתחמקויות... ככל שהדורות נעשים ליברליים ו"חכמים" יותר, כך ההתחמקויות נעשים מסובכים ומורכבים יותר...
תאר לעצמך מה יקרה אם מחר יהיה פתאום קריעת ים סוף או שהשמש תישאר להאיר עד חצות הלילה... מה אתה חושב שיקרה???...
אם יהיו ניסים גלויים היום, אני בטוח שזה יחזק אצל האמונה רק אצל מי שכבר האמין לפנ"כ, אבל מי שלא האמין יוכל תמיד להתחמק... הלא כן?
 

משיב דבר

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
משיב דבר אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אם היו נסים גלויים - היינו חלילה מתים על כל עבירה הכי הכי קטנה, כמו בדור המדבר.

מה תאמר על זמן בית ראשון ולפני"ז שהיו ניסים גלויים?

לא כמו במדבר... לא באופן קבוע ולא בכל מקום
אבל רואים שזה לא מוכרח להיות מקביל.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אינו דומה מי שעובר על חוקי המלך סתם למי שעובר על חוקי המלך בפניו.

אי משום הכא, גם פעם לא היה צריך להיות ניסים?
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אוי טאטע זיסער אמר:
הרב @אור החכמה
התשובה כפי שנראה לי, היא די פשוטה.
אם יהיו כיום ניסים גלויים דוגמת מה שהיה פעם, זה היה מבטל את הבחירה החופשית.
הדורות נמוכים, ולכן אם יהיה גילוי גדול, היהודי פשוט יאבד את הבחירה שלו.
הדורות הקודמים היה להם גם יצר הרע יותר גדול, כי כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, ולכן גם הניסים הגלויים לא ביטלו את הבחירה החופשית שלהם.
כנלענ''ד.

לא הבנתי.
הרי תמיד ההתמודדויות שקולות, כלומר ככל שהאדם גדול יותר ויש לו יותר כוחות להתגבר, כך יצרו גדול ותאוותו מרובה.
ועל כן כמו שפעם למרות שהם היו דורות גדולים, מ"מ הניסים לא ביטלו את הבחירה החופשית, וכדחזינן בפשטות שאחר כל הנסים עשו העגל והתלוננו לא פעם על משה בלכתם במדבר למרות המן הבאר והשליו, וכן כתב הרמב"ם שלא האמינו במשה מפני האותות וכו', כך גם היום אני בטוח שאף אם יהיו ניסים גדולים תמיד יהיו פרשנויות והתחמקויות מדעיות, ואדרבא היום יהיו לדעתי יותר אפשרויות להתחמקויות... ככל שהדורות נעשים ליברליים ו"חכמים" יותר, כך ההתחמקויות נעשים מסובכים ומורכבים יותר...
תאר לעצמך מה יקרה אם מחר יהיה פתאום קריעת ים סוף או שהשמש תישאר להאיר עד חצות הלילה... מה אתה חושב שיקרה???...
אם יהיו ניסים גלויים היום, אני בטוח שזה יחזק אצל האמונה רק אצל מי שכבר האמין לפנ"כ, אבל מי שלא האמין יוכל תמיד להתחמק... הלא כן?
גם כיום תראה שרוב הניסים הגלויים לפי ערך, זה קורה לאנשים שכרגע אינם שומתומ''צ.
ואילו לשומתומ''צ פחות רואים ניסים כל כך גלויים.
וכך ראינו גם אצל גדולי הדורות, שלאלה שהיו רחוקים יותר מקיום תומ''צ, נעשו להם מופתים גדולים יותר מאשר סתם שומתומ''צ, ולענ''ד זהו מאותו טעם, כי הם, על אף הניסים הגלויים עדיין יש להם יצר הרע ורגילות מספיק גדול, וזה נותן להם זעזוע, אבל אינו לוקח מהם את הבחירה החופשית.
מה שאין כן יהודי שומתומ''צ, שגם ככה בגדול מקיים את הכל, אז זעזוע גדול מדי, עלול לקחת ממנו את הבחירה.

אם קורים ניסים גדולים כיום, אז אם האדם האמין, זה מדי מחזק אותו, וכאילו עשה החיזוק היוצא מזה מבלי בחירה.
משא''כ מי שלא האמין עד עכשיו לגמרי עכ''פ, הזעזוע אינו מספיק גדול לקחת לו את הבחירה החופשית, אלא רק עושה לו זעזוע, וכמו שרואים שיש בעלי תשובה החוזרים לסורם, (וגם אלו המחזיקים בתשובתם, אז אחר זמן מה, נהיים כמו כל שאר שומתומ''צ... וכמו שאומרים בבדיחותא שאיך יודעים שבעל התשובה נהיה לגמרי ... כשמתחיל לדבר בתפילה...).
 

דניאלי

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!
 
 

חימקו

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!
 

ניסים כמו נס חנוכה?
 

דניאלי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
דניאלי אמר:
אור החכמה אמר:
אני מחפש על זה תשובה טובה - דע מה שתשיב לאפיקורוס.
את התשובות הידועות על זה אני כבר יודע, ומ"מ יש לי כמה קושיות עליהם שאין כאן המקום להרחיב בהם, ולכן אני רוצה מקורות לא ידועים בזה אם יש.
ייש"כ.
למה אין, בטח שיש, רק בד"כ אנחנו עוצמים את העיניים!

ניסים כמו נס חנוכה?
ששת הימים זה לא נס מספיק גדול?
נכון שאין לנו היום נביא או אפילו חכם גדול ברמה הזאת שיודע להסביר בוודאות כל דבר, ולא כל נס נעשה כ"כ יפה ומרשים ביד כהן גדול עם זקן ארוך, ואנחנו כל הפעמים לא יודעים חשבונות שמים, אבל אנחנו רואים על כל צעד ושעל את יד ד', שמציל את עמו בדרך על טבעית.
כן, גם בשנים אלו, התקומה של עם ישראל בלימוד תורה בכזו רמה, בין כ"כ הרבה משנאים שרוצים לאכול אותנו בפנים ומבחוץ, ואנחנו ניצלים פעם אחרי פעם, בלי הסבר מובן באמת ומשאירים את הרוצים להרע פעורי פה.
זאת עוד לפני שנדבר על הטילים שנזרקים פה כל הזמן בלי פגיעות, החל ממלחמת המפרץ. לא רק מה שהיה בששת הימים, אלא שוכחים את הניסים ביישוב הישן במלחמות הראשונות, שהציונים אולי קצת הפסידו אבל היהודים ניצלו מטבחים נוראיים פעם אחרי פעם בדרכים שמימיות שעד היום אין להם הסבר.
זה רק דוגמה, מי שרוצה רואה את הניסים הגדולים דבר יום ביומו אצלו בבית, ואצל כל מי שהוא מכיר - כמובן אם רק מתבוננים, כדאי לקרא את העלון להשגחה פרטית, אין שם גוזמאות, אני בעיני ראיתי יותר ממה שכתוב שם!
עוד נקודה חשובה צריך לזכור, כבר כתבתי ע"ז פעם, גם בניסים הכי גדולים שהיו לעם ישראל מי שלא רצה לראות לא ראה!
הרמב"ן כותב שבקריעת ים סוף הקב"ה עשה בצורה כזו, שמי שרוצה לכפור ולומר שזה היה בצורה טבעית ע"י רוחות חזקות יוכל לטעון כך, וכן כתוב בספרים על יצ"מ שהכופרים יכלו לומר שארבע חמישיות מתו היינו רובם ואיפה פה הנצחון...
בסתמא גם היה טענות כאלו בחשמונאים ובשאר מקומות, רק שאנחנו מכירים את הסיפורים במשקפיים אמיתיות של התורה (זה גם ההסבר לכתבים שמוצאים ואכמ"ל...)
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אני יודע שזה נשמע מאד לא משכנע,
אבל אני מזמין את כל השואלים להקשיב לסיפור המפעים של ר' דוד קלצקין השבוע בקו השגחה פרטית, סיפור עם פרטים מלאים שת המספר וכתובתו,
ואח"כ נחזור לדון אם אין היום ניסים גלויים.
 

nls

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
למה אין היום ניסים גלויים? 
  כי זה לא יעזור מי שכופר יכפור גם תמיד ומי שמאמין לא צריך את זה היום אחרי מעמד הר סיני
 
 
חלק עליון תַחתִית