פירוש חדש פשוט ועתיק לאסון מירון. (הצעה בלבד בכפוף לאישור גדולים)

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
אני מתפלא עלי ועליכם איך לא חשבנו על הסבר כה פשוט.
מי לא שמע על עין הרע?
מי לא מכיר את הגמ' שלדעת רב (ב"מ קז) 99 מתים בעין הרע ורק 1 מת בדרך (כל ה)ארץ?
ורב לשיטתו נוקט שאף חנניה מישאל ועזריה הצדיקים המלוב"נים שזה עתה נעשה להם נס (והיה ניתן לסמוך עליו בשעת הדחק של גוב האריות) מתו בעין הרע! כמבואר בסנהדרין צג

אקיצער, גם אם נניח שלגויי הארצות אין כוח להזיק בעין הרע, הרי רוב עם ישראל עדיין מתגורר בחו"ל ורובו סובל מהקורונה מאוד!
ואז הם צופים בתמונות שלנו איך אנחנו צוהלים וחוגגים לא רק את ל"ג בעומר במירון אלא גם את סיום הקורונה וההתפרקות מייסורי מגבלותיה + הרקע של צמיחת הכלכלה ושאר החגיגות.
ובכך אנחנו מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
אז מה הפלא?

וכאמור, רק נקודה למחשבה, לא למסקנא.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת תענית דף יא עמוד א
אמר רב יהודה אמר רב: כל המרעיב עצמו בשני רעבון ניצל ממיתה משונה, שנאמר ברעב פדך ממות. מרעב מיבעי ליה! אלא הכי קאמר: בשכר שמרעיב עצמו בשני רעבון - ניצול ממיתה משונה. אמר ריש לקיש: אסור לאדם לשמש מטתו בשני רעבון, שנאמר וליוסף ילד שני בנים בטרם תבוא שנת הרעב. תנא: חסוכי בנים משמשין מטותיהן בשני רעבון. תנו רבנן: בזמן שישראל שרויין בצער ופירש אחד מהן, באין שני מלאכי השרת שמלוין לו לאדם, ומניחין לו ידיהן על ראשו, ואומרים: פלוני זה שפירש מן הצבור - אל יראה בנחמת צבור. תניא אידך: בזמן שהצבור שרוי בצער אל יאמר אדם: אלך לביתי ואוכל ואשתה, ושלום עליך, נפשי, ואם עושה כן - עליו הכתוב אומר: והנה ששון ושמחה הרג בקר ושחט צאן אכל בשר ושתות יין אכול ושתו כי מחר נמות, מה כתיב בתריה - ונגלה באזני ה' צבאות אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון. עד כאן מידת בינונים, אבל במדת רשעים מה כתיב - אתיו אקחה יין ונסבאה שכר והיה כזה יום מחר. מה כתיב בתריה - הצדיק אבד ואין איש שם על לב... כי מפני הרעה נאסף הצדיק. אלא: יצער אדם עם הצבור. שכן מצינו במשה רבינו שציער עצמו עם הצבור, שנאמר וידי משה כבדים ויקחו אבן וישימו תחתיו וישב עליה, וכי לא היה לו למשה כר אחד או כסת אחת לישב עליה? אלא כך אמר משה: הואיל וישראל שרויין בצער - אף אני אהיה עמהם בצער, וכל המצער עצמו עם הצבור - זוכה ורואה בנחמת צבור. ושמא יאמר אדם: מי מעיד בי? - אבני ביתו של אדם וקורות ביתו של אדם מעידים בו, שנאמר כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה. דבי רבי שילא אמרי: שני מלאכי השרת המלוין לו לאדם הן מעידין עליו, שנאמר כי מלאכיו יצוה לך. רבי חידקא אומר: נשמתו של אדם היא מעידה עליו, שנאמר משכבת חיקך שמר פתחי פיך, ויש אומרים: אבריו של אדם מעידים בו, שנאמר אתם עדי נאם ה'. אל אמונה ואין עול, אל אמונה - כשם שנפרעין מן הרשעים לעולם הבא אפילו על עבירה קלה שעושין, כך נפרעין מן הצדיקים בעולם הזה על עבירה קלה שעושין, ואין עול - כשם שמשלמין שכר לצדיקים לעולם הבא אפילו על מצוה קלה שעושין, כך משלמין שכר לרשעים בעולם הזה אפילו על מצוה קלה שעושין. צדיק וישר הוא (אמרו: בשעת) +מסורת הש"ס: מלמד שבשעת+ פטירתו של אדם לבית עולמו כל מעשיו (נפטרין) +מסורת הש"ס: נפרטין+ לפניו, ואומרים לו: כך וכך עשית במקום פלוני ביום פלוני, והוא אומר (הין) +מסורת הש"ס: הן+ ואומרים לו: חתום! וחותם, שנאמר ביד כל אדם יחתום. ולא עוד, אלא שמצדיק עליו את הדין ואומר להם: יפה דנתוני לקיים מה שנאמר למען תצדק בדברך.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
שאלה אם 99 מתים בעיה"ר א"כ איך אנחנו חיים???
אלא הפשט בגמ' שיש לעיה"ר חלק מסיבת מיתתם
ופשיטא ופשיטא שמיתה פתאומית וטראגית כזו בצירוף כזה של מ"ה נשמות א"א שיהיה רק בגלל עיה"ר
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
קיבלתי, אז לא רק מעין הרע.
שמעתי עוד 2 פשטים מת"ח.
(לא לבעלי לב חלש! וללא קשר ישיר לקרבנות עצמם שנבחרו לכפר על כולנו)

1. בשנה שעברה פגענו אנושות בכבודו של רבי שמעון בכך שדווקא מחמתו זלזלו בפרהסיא בסכנת הציבור/בחששותיו פחדיו ורגשותיו.
היה זה כשפרצו רבים לקברו בסוף היום של ל"ג בעומר באופן שנתפס בעיני דלת העם כאילו החרדים מאמינים שבשביל רבי שמעון כדאי לסכן את הציבור ולפגוע ברגשותיו!
וכידוע אין מקיפים בחילול ה'.

2. כידוע דוד ביזה את הבגדים ולכן בסוף ימיו ויכסוהו בבגדים ולא יחם לו.
אולי אולי הדה לגיטימציה שנעשה בציבורים רבים לגורמי האכיפה דווקא בשנה זו שבה הם טרחו להציל נפשות מהידבקות המונית - גרמו לנו שנשלם מחיר כואב בחיי אדם.
וכאילו נאמר לנו, טלו מה שבחרתם להעדיף מצוות ועניינים סגוליים וקיבוץ חברים ושמחת רעים על פני פקוח נפש שלכם/של אחרים.
ואולי לכן היה אצל הרבה מהם מיתה בחנק כמו בקורונה וכן כתוצאה מצפיפות כמו הקורונה.

נ. ב. סליחה ממי שזה אולי הכאיב לו, ובתקוה שזה לא ימנע מאף אחד להתחזק בדברים אחרים נחוצים כהכוונת גדולי הדור.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני מתפלא עלי ועליכם איך לא חשבנו על הסבר כה פשוט.
מי לא שמע על עין הרע?
מי לא מכיר את הגמ' שלדעת רב (ב"מ קז) 99 מתים בעין הרע ורק 1 מת בדרך (כל ה)ארץ?
ורב לשיטתו נוקט שאף חנניה מישאל ועזריה הצדיקים המלוב"נים שזה עתה נעשה להם נס (והיה ניתן לסמוך עליו בשעת הדחק של גוב האריות) מתו בעין הרע! כמבואר בסנהדרין צג

אקיצער, גם אם נניח שלגויי הארצות אין כוח להזיק בעין הרע, הרי רוב עם ישראל עדיין מתגורר בחו"ל ורובו סובל מהקורונה מאוד!
ואז הם צופים בתמונות שלנו איך אנחנו צוהלים וחוגגים לא רק את ל"ג בעומר במירון אלא גם את סיום הקורונה וההתפרקות מייסורי מגבלותיה + הרקע של צמיחת הכלכלה ושאר החגיגות.
ובכך אנחנו מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
אז מה הפלא?

וכאמור, רק נקודה למחשבה, לא למסקנא.
מה שאתה אומר יתכן, כמו שיתכן שהמשטרה אשמה, או ועד הישוב מירון, או ההקדשות וכו'.
אולם אין תפקידנו לחפש אשמים, וזה כולל אשמים סגוליים, אלא להתחזק במה שצריך להתחזק, ותו לא מידי.
 
 

בן ראם

משתמש ותיק
פירוש חדש פשוט ועתיק לאסון מירון. (הצעה בלבד בכפוף לאישור גדולים)
שליחה על ידי מתאהב על ידך » 05 מאי 2021, 01:44
צר לי הרב @מתאהב על ידך והרב @דרומאי , הגדולים לא אישרו.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
שאלה אם 99 מתים בעיה"ר א"כ איך אנחנו חיים???
אלא הפשט בגמ' שיש לעיה"ר חלק מסיבת מיתתם
ופשיטא ופשיטא שמיתה פתאומית וטראגית כזו בצירוף כזה של מ"ה נשמות א"א שיהיה רק בגלל עיה"ר

לא הכוונה ש 99 אחוז מהציבור מת אלא ש 99 מהנפטרים מתו בשל עין הרע והשאר בדרך כל הארץ.

כמו"כ פשט זה אכן לא מסביר מדוע אלו דווקא נלקחו בשם העין הרע שהיתה על כל הציבור בישראל לדבריך.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
צריך להיות עוור בשביל לחשוב שמה שקרה הוא מיקרי מחמת סיבה שהיא, צרה רודפת צרה, וכדכתיב באיוב עוד זה מדבר וזה בא, ומידת הדין מתוחה לעורר אותנו, וגדולי הדור אומרים על הכל משפט אחד- אין איתנו נביא וכו', ובאמת מעניין לדעת אם כך היה דרך הגדולים לענות בדורות עברו. (וצריך לשאול את הזקנים מאוד).
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני מתפלא עלי ועליכם איך לא חשבנו על הסבר כה פשוט.
מי לא שמע על עין הרע?


אקיצער, גם אם נניח שלגויי הארצות אין כוח להזיק בעין הרע, הרי רוב עם ישראל עדיין מתגורר בחו"ל ורובו סובל מהקורונה מאוד!
הנני להביא לידיעת כבודו שרובום של היהדות החרדית בגולה (בארה"ב ניו יורק)
יצאו מהקורונה המון זמן לפני ישראל
ומיד אחרי התקופה שהיה להם בפסח 
מיד אחרי זה כבר חזרו לשגרה כמעט מלאה
בזמן שבישראל לא הרשו חתונות למעל 20 איש הם כבר חגגו כבעבר
אז לענ"ד לא שייך פה עין הרע.
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
פירוש חדש פשוט ועתיק לאסון מירון. (הצעה בלבד בכפוף לאישור גדולים)
שליחה על ידי מתאהב על ידך » 05 מאי 2021, 01:44
צר לי הרב @מתאהב על ידך והרב @דרומאי , הגדולים לא אישרו.
אכן אינו מוסכם, שכך מופיע בבבא מציעא קז, ב:
רב אמר כו'. ושמואל אמר הכל ברוח.
שלא היה להם אויר לנשימה.
[אין זה הפירוש שם ברוח, רק לחידודא]
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
לא הכוונה ש 99 אחוז מהציבור מת אלא ש 99 מהנפטרים מתו בשל עין הרע והשאר בדרך כל הארץ.
לא מובן
הוא ספר ושם בבית קברות היו בדיוק 99? מתוך כמה?
תעיין שנית בגמרא
ולמי ולמה כיוונת במה שכתבת
השפל באמת אמר:
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
השפל באמת כתב: ↑21 מאי 2021, 13:53
לא הכוונה ש 99 אחוז מהציבור מת אלא ש 99 מהנפטרים מתו בשל עין הרע והשאר בדרך כל הארץ.
לא מובן
הוא ספר ושם בבית קברות היו בדיוק 99? מתוך כמה?
תעיין שנית בגמרא
כוונתי שלא 99% מכל היקום והאנושות כפי שהיה משמע מלשונו של זה שציטטתי שם אלא ש-99% מהנפטרים בכל מקרה נפטרו בגלל עין הרע ומ"מ אין זה קשור לנידון האשכול וכל הפלפול בזה מיותר.
אחד הלויים אמר:
ולמי ולמה כיוונת במה שכתבת
השפל באמת כתב: ↑21 מאי 2021, 13:53
לדבריך.
כוונתי הייתה להסתייג מהפירוש של בעל האשכול לאסון בין מכך שאינני אוחז כ"כ מעין הרע שמשפיעה מיידית ואכמ"ל ובין שלדעתי אי"צ לחפש סיבות.
ורק לשי' שזו הסיבה לאסון הזכרתי את התמי' הנ"ל.
מתנצל ע"כ שלא הייתי ברור.
 
סתם כך אני לא מבין את כל הענין של עיה"ר. בגלל שהשני רואה אצלי דבר שאין לו ומקנא בי אני סובל הרי זה לא הגיוני שהשם יתן חיים ושפע כל טוב כדי שההוא יסבול מכך
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני מתפלא עלי ועליכם איך לא חשבנו על הסבר כה פשוט.
מי לא שמע על עין הרע?
מי לא מכיר את הגמ' שלדעת רב (ב"מ קז) 99 מתים בעין הרע ורק 1 מת בדרך (כל ה)ארץ?
ורב לשיטתו נוקט שאף חנניה מישאל ועזריה הצדיקים המלוב"נים שזה עתה נעשה להם נס (והיה ניתן לסמוך עליו בשעת הדחק של גוב האריות) מתו בעין הרע! כמבואר בסנהדרין צג

אקיצער, גם אם נניח שלגויי הארצות אין כוח להזיק בעין הרע, הרי רוב עם ישראל עדיין מתגורר בחו"ל ורובו סובל מהקורונה מאוד!
ואז הם צופים בתמונות שלנו איך אנחנו צוהלים וחוגגים לא רק את ל"ג בעומר במירון אלא גם את סיום הקורונה וההתפרקות מייסורי מגבלותיה + הרקע של צמיחת הכלכלה ושאר החגיגות.
ובכך אנחנו מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
מוציאים להם את העיניים.
אז מה הפלא?

וכאמור, רק נקודה למחשבה, לא למסקנא.

גם לו יהי כדבריך עין הרע הרי אינו הסיבה שבהשגחת השם כמו שמחבל מתאבד אינו הסיבה הזו זו סיבה רוחנית שהיא ממשפחת הסיבות הגשמיות דווקא .ואין לה קשר לעניין חשבון הנפש שהציבור צריך לעסוק בו.

בכל מקרה מעבר לדברים כלליים שכבר דנו בהם וכל אחד לגבי הדברים הפרטיים של עצמו , אני חושב שאם מותר לנו כבני אדם להציע סיבה שהיא בדרכי השם, לפי ראות עיני הדיין, הסיבה היא מאוד ברורה ותמהני על גדולים וטובים שנשמטה מעיניהם.

הרי בפועל במירון היו ניסים שנים רבות שלא קרו אסונות ואסון קורה בדיוק בשנת הקורונה , כאשר בשנה זו כמו במירון כל השנים, יהודים חרדים לדבר השם מתוך גישה לא נכונה להבנת החיוב של שמירת הנפש והחיוב של אי שימת דמים , זלזלו הן במירון והן בקורונה בהלכות וחיובים דאוריתא ,לא השתדלות כמו שאני שומע רבים, אלא חיובים שהשם ציווה כפי שציווה על שמירת שבת. ויש מהם שעשו זאת בפרהסיה בהתרסה מתוך מחשבה שגויה שזה רצון השם ואחד שוגג ואחד מזיד בחילול השם ודומני שאין מקיפים בו ואין נושאים פנים בו.

ממילא היה צריך לעורר אותנו לחיובינו בתחום זה ,והרי אין הנהגה של ניסים קבועים בכל תחומי החיים לציבור שלא נזהר ושעושים כן מנקים מזכויותיו והן יקרות יותר.. ואם כך פסקו הניסים באחת במירון , ומכיוון שעוד לא הבנו היינו צריכים עוד אסון על מנת לפקוח את עינינו ,ואם נתקן מעכשיו ונלמד היטב מהם חיובי התורה ולנהוג בהם כדין, בין בציבור בין ביחיד בין כלפי הזולת בין כלפי עצמו ונגמל מהגישות שמותר כביכול לסכן עצמו ולסמוך על השם או לסכן עצמו בשביל עניין רוחני שלא כדין ,או שכל זה השתדלות ולא מצווה הרי זה עיקר התיקון הנדרש מאתנו מעבר לאמור לעיל.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית