לפני המילה הראשונה- אבקש מכל המגיבים- ענייניות. אנא אל תהפכו אשכול זה למקום של התכתשות רדודה שממילא תינעל בסוף.
ולעצם הנידון.
התנהלות חלקים נרחבים במגזר החסידי בעת האחרונה, מתפרשת אצלי ואצל רבים ששוחחתי איתם על העניין, כתוצאה של קושי אמיתי לשנות מקוצו של י' במנהגים, ובאורחות החיים המושרשים, הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית. "חדש אסור מן התורה" ברמה הקיצונית ביותר. ומה שמעניין אותי בדבר זה, שהלא עצם החסידות וחידושיה היו ללא ספק חידוש עצום בכל שטחי החיים של יהדות מזרח אירופה, ואם כך- איך קרה שדווקא תנועה חדשנית זו "ננעלה" על דרכה ומנהגיה הרבה יותר מצורות חיים יהודיות אחרות? אין בנאמר לעיל שום הבעת עמדה על עצם החידושים לחיוב או לשלילה, אלא רק עניין בנקודה הספציפית הזו של הסתירה לכאורה בין שתי ההתנהלויות.
אכפול בבקשה מעין הפתיחה- אנא- ענייני בלבד. יישר כח!
ולעצם הנידון.
התנהלות חלקים נרחבים במגזר החסידי בעת האחרונה, מתפרשת אצלי ואצל רבים ששוחחתי איתם על העניין, כתוצאה של קושי אמיתי לשנות מקוצו של י' במנהגים, ובאורחות החיים המושרשים, הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית. "חדש אסור מן התורה" ברמה הקיצונית ביותר. ומה שמעניין אותי בדבר זה, שהלא עצם החסידות וחידושיה היו ללא ספק חידוש עצום בכל שטחי החיים של יהדות מזרח אירופה, ואם כך- איך קרה שדווקא תנועה חדשנית זו "ננעלה" על דרכה ומנהגיה הרבה יותר מצורות חיים יהודיות אחרות? אין בנאמר לעיל שום הבעת עמדה על עצם החידושים לחיוב או לשלילה, אלא רק עניין בנקודה הספציפית הזו של הסתירה לכאורה בין שתי ההתנהלויות.
אכפול בבקשה מעין הפתיחה- אנא- ענייני בלבד. יישר כח!