מקור לסיפור על בעלי תוס' שנחטפו וכתבו תוס' ב"ק עז

יעקב1

משתמש ותיק
מה המקור הכתוב לסיפור הידוע על בעלי תוס' שכתבו את התוס' הארוך ב"ק ע"ז שהיו אמורים להרג וניצלו
 

ניסוך המים

משתמש רגיל
עיין ספר 'דברי תורה' לר' חיים אלעזר שפירא (האדמו"ר ממונקאטש) מהדורה תמינאה עמ' תתקפב
 

HaimL

משתמש ותיק
לא קראתי את המובא כאן. אבל זכור לי שכתוב היכן שהוא כך, שבעלי התוספות הקדושים, בלילה לפני שיצאו להיהרג עקד"ה כתבו את התוספות הארוכים במרובה.

בין אם זאת אמת היסטורית, ובין אם לאו, לקחו סיפור מרשים, על אהבת התורה ומסירות הנפש של בעלי התוספות, ועשו ממנו מעשה נסים (?)
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
יעקב1 אמר:
מה המקור הכתוב לסיפור הידוע על בעלי תוס' שכתבו את התוס' הארוך ב"ק ע"ז שהיו אמורים להרג וניצלו
מרן הגר"ש אויערבאך זי"ע היה חוזר על כך בשיחותיו רבות וכמדומני שהביא את מקורו,
קחנו משם.
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
יעקב1 אמר:
מה המקור הכתוב לסיפור הידוע על בעלי תוס' שכתבו את התוס' הארוך ב"ק ע"ז שהיו אמורים להרג וניצלו
מרן הגר"ש אויערבאך זי"ע היה חוזר על כך בשיחותיו רבות וכמדומני שהביא את מקורו,
קחנו משם.
אתה באמת רציני?
מה זה משם?
 

יעקב1

משתמש ותיק
פותח הנושא
ניסוך המים אמר:
יעיין ספר 'דברי תורה' לר' חיים אלעזר שפירא (האדמו"ר ממונקאטש) מהדורה תמינאה עמ' תתקפב

צילום בבקשה
 

יודוך אחיך.

משתמש ותיק
כשעלה מרן הגראי"ל זצ"ל לביתו של מרן הגר"ש זצ"ל בפעם האחרונה, (כמדומני לפני כשש-שבע שנים) אמר לו זאת מרן הגר"ש זצ"ל ג"כ תוכ"ד השיחה, ואמר לו מרן הגראי"ל שגם הוא שמע כמו כן.
(ההקלטה תח"י).
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מה מיוחד בתס' שם נדמה שיש יותר ארוכים בש"ס? אולי דווקא התוכן הוא המיוחד לעסוק בעניני קדשים וחיבת הקודש לעצים ואפר בזמן כזה.
 

HaimL

משתמש ותיק
יוסף אברהם אמר:
חסר בסיפור הזה פרט מרכזי - איך הגיעו התוספות לידינו.
באותה דרך שנכתב התשב"ץ מפי מהר"ם מרוטנבורג?
 
 

מבקש השם

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
מה מיוחד בתס' שם נדמה שיש יותר ארוכים בש"ס? אולי דווקא התוכן הוא המיוחד לעסוק בעניני קדשים וחיבת הקודש לעצים ואפר בזמן כזה.

כנראה, הם לא חיפשו לכתוב את הכי ארוך, הספיק להם גם קצת ארוך..

עכשיו ברצינות,
עד כמה שכך היה באמת, הם לא התכוונו לעשות סיפור, אלא להשקיע את עצמם בסוגיא חמורה
השאלה שיש לשאול, היא, למה הם בחרו בסוגיא זו,
אז זה או בגלל ששם הם אחזו, או כמו שאתה אומר, ואולי יש עוד הסברים
 

מבקש השם

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בין אם זאת אמת היסטורית, ובין אם לאו, לקחו סיפור מרשים, על אהבת התורה ומסירות הנפש של בעלי התוספות, ועשו ממנו מעשה נסים (?)
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
 

HaimL

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
בין אם זאת אמת היסטורית, ובין אם לאו, לקחו סיפור מרשים, על אהבת התורה ומסירות הנפש של בעלי התוספות, ועשו ממנו מעשה נסים (?)
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
עת הזמיר אמר:
מה מיוחד בתס' שם נדמה שיש יותר ארוכים בש"ס? אולי דווקא התוכן הוא המיוחד לעסוק בעניני קדשים וחיבת הקודש לעצים ואפר בזמן כזה.

כנראה, הם לא חיפשו לכתוב את הכי ארוך, הספיק להם גם קצת ארוך..

עכשיו ברצינות,
עד כמה שכך היה באמת, הם לא התכוונו לעשות סיפור, אלא להשקיע את עצמם בסוגיא חמורה
השאלה שיש לשאול, היא, למה הם בחרו בסוגיא זו,
אז זה או בגלל ששם הם אחזו, או כמו שאתה אומר, ואולי יש עוד הסברים
אתה צודק, אבל מה שהתס' שם קיבלו יחס מיוחד משאר הש"ס  ונהי' מושג הוא בגלל צורת הדף היחידי וזה ודאי לא היה בתקופתם:) 
 
 

מבקש השם

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
בין אם זאת אמת היסטורית, ובין אם לאו, לקחו סיפור מרשים, על אהבת התורה ומסירות הנפש של בעלי התוספות, ועשו ממנו מעשה נסים (?)
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
דוקא הבנתי שהם חברו את זה ביום שהוציאו אותם להריגה, אף פעם לא שמעתי ש"בסוף לא"..
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
מבקש השם אמר:
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
דוקא הבנתי שהם חברו את זה ביום שהוציאו אותם להריגה, אף פעם לא שמעתי ש"בסוף לא"..
גם אני כך שמעתי שבסוף נהרגו, וגם שמעתי שכתבו כן בדם כי לא היה להם דיו. (אבל בסיפורים כאלה שעבר עליהם כשבע מאות שנה כל עוד לא נראה אותם כתובים בספר קדום אין לסמוך עליהם באפון מוחלט).
 
 

HaimL

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
מבקש השם אמר:
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
דוקא הבנתי שהם חברו את זה ביום שהוציאו אותם להריגה, אף פעם לא שמעתי ש"בסוף לא"..
כנראה נשתבש, במחילה, השואל, פותח הדיון. לא נורא.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יש לי שאלה מי כתב את התוספות שאחרי התוספות הארוכות שכתבו בלילה לפני שנעקדו?
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
ונחנו מה אמר:
יש לי שאלה מי כתב את התוספות שאחרי התוספות הארוכות שכתבו בלילה לפני שנעקדו?

היו מאות בעלי תוס', כפי שכותב החיד"א.
הסיפור המדובר מתייחס למי שכתב את הדיבור הזה בבב"ק עז.
 

אני עבדך

משתמש ותיק
השאלה היא מה גרם למה?

האם האימה מפני ההריגה גרמה להם למצוא נושא אשר יבריח ליבם מן הפחד ויוכלו לעסוק בו באורך?

או שמא צא וראה אהבת תורה ושקיעות בתורה מהי, שעל אף הם עומדים בגיא צלמוות, אינם פחדו כלל ויכלו לשקוע ללא מורא.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
כנודע שקבצי התוס' שאצלינו עברו עריכות ע"י בעלי תוס' מאוחרים,
התוס' על בב"ק נערך ע"י ר"א מטוך (שלא ידוע לי שנהרג על קידוש השם),
ולכאו' כלול בזה גם התוס' הארוך הנ"ל,
סביר להניח שהוא ערך את התוס' ההוא מתוך קובץ קדום יותר שאולי עליו ניתן לספר סיפורים כאלו.
[אגב, זה שכמה רבנים אמרו שהם שמעו על הסיפור אינו נותן לו אמינות יתר, אלא אחד המציא, הסיפור התפרסם, וכולם יודעים לחזור עליו].
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
מבקש השם אמר:
לאיזה מעשה ניסים אתה מתכוון?
ומי עשה את זה?
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
דוקא הבנתי שהם חברו את זה ביום שהוציאו אותם להריגה, אף פעם לא שמעתי ש"בסוף לא"..
 
על ר"ת מסופר שהוא "כמעט" נהרג וניצל. (מה המקור?)
image.png
 

המקור הראשון

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
מבקש השם אמר:
HaimL אמר:
לא יודע, מי שטען שהם ניצלו בזכות זה שעסקו בתורה
דוקא הבנתי שהם חברו את זה ביום שהוציאו אותם להריגה, אף פעם לא שמעתי ש"בסוף לא"..
על ר"ת מסופר שהוא "כמעט" נהרג וניצל. (מה המקור?)
image.png



על זה יש עדות כתובה שנכתבה עוד בחיי ר"ת בידי חד מבעלי התוס', ר' אפרים ב"ר יעקב מבון, ב"ספר זכירה":
ספר זכירה.png
 
 

ד.י.פ.

משתמש רשום
רק הערה: התוס' שבידינו סודרו על סדר הדף ע"י מדפיסי הדפוס בויניציאה ובוילנה. האם גם הם ידעו ולכן סידרו כך?
 
חלק עליון תַחתִית