מח' צאנז סאדיגורא

בבא בוטא

משתמש ותיק
  
אבקש מאד בכל לשון של בקשה מי שיכול להביא לכאן,
או לשלוח לי בפרטי, 

חומר מחקרי אודות המחלוקת הגדולה בין צאנז לרוז'ין - סאדיגורא.
(פרשיית ר' בערניו מליאובא וכו')
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
  
יישר כח להרב @דרומאי,
יש בידי כבר את החוברת הזו,
אבל בקלות אפשר לראות את חוסר האובייקטיביות של הכותב הרוז'ינאי המושבע,
למרות שמצהיר כי אין לו שום צד בענין, וכי הוא שייך לשני הצדדים באותה מידה...

אשמח למחקר מהימן, מהסוג של הנקין או ענבל וכדו', שיתנו אור על הפרשייה,
שהיתה, כידוע, אחת הסוערות בתולדות החסידות, אם לא הסוערת שבהן.
   
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
   
רוב תודות לכל המגיבים על ההיענות,
בין אלו שבפרטי, ובין אלו שבפורום.

לא הסברתי מספיק את בקשתי:
אני מחפש חומר מחקרי ברמה על הנושא הנ"ל,
עם המסמכים, העדויות וכל הנדרש,
ולא רק בכתבי פלסתר של צד אחד נגד משנהו.
אני מקווה שיש כזה בנמצא.
  
 
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
חוקר מסוים ערך פעם מחקר מקיף בנושא, ובמסגרת עבודתו הגיע גם לאדמו"ר מבוהוש (נכד רוז'ין) ז"ל, ושאל אותו אם יש לו חומר בשבילו,
האדמו"ר ענה לו שיש לו בשבילו משהו, ויצא מהחדר,
כאשר הוא חוזר תוך כמה דקות עם קופסת כדורים (-פסיכיאטריים) ואומר לו 'אחד בבוקר ואחד בערב...'

וד"ל.
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
@אברך יקר,
מסתבר שדו"ד בין מרן הדברי חיים זיע"א לבני הצה"ק מרוז'ין זיע"א לא היה ענין של סתם רכילות או פוליטיקה זולה, אלא נושא ערכי...
מה הוא בדיוק הנושא? זה בדיוק מה שאני מחפש כעת,
אבל ממקורות נאמנים, ומחקרים אובייקטיביים,
ואשמח אם יוכלו לסייע בעדי, ושכמ"ה.
 

אברך

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
@אברך יקר,
מסתבר שדו"ד בין מרן הדברי חיים זיע"א לבני הצה"ק מרוז'ין זיע"א לא היה ענין של סתם רכילות או פוליטיקה זולה, אלא נושא ערכי...
מה הוא בדיוק הנושא? זה בדיוק מה שאני מחפש כעת,
אבל ממקורות נאמנים, ומחקרים אובייקטיביים,
ואשמח אם יוכלו לסייע בעדי, ושכמ"ה.
וזו התשובה לשאלת @אליהו52 ...
 
 

בן איש חי

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
  
אבקש מאד בכל לשון של בקשה מי שיכול להביא לכאן,
או לשלוח לי בפרטי, 

חומר מחקרי אודות המחלוקת הגדולה בין צאנז לרוז'ין - סדיגורא.
(פרשיית ר' בערניו מליאובא וכו')
א. אין קשר בין המחלוקת לבין פרשיית ר"ב מליאובא.
ב. מה שנכתב בהמשך שהמחלוקת היתה בין הד"ח לרוז'ינער אינו נכון. המחלוקת לא היתה בחיי הרוז'ינער.
ג. 'חיטוטי שכבי' ממין זה לא היתה בהם מעולם תועלת כי אם נזק.
ד. היות וכן, אינני חושב להוסיף בענין יתר על כן.
ה. היו ברוכים!
 
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן איש חי אמר:
בבא בוטא אמר:
א. אין קשר בין המחלוקת לבין פרשיית ר"ב מליאובא.
ב. מה שנכתב בהמשך שהמחלוקת היתה בין הד"ח לרוז'ינער אינו נכון. המחלוקת לא היתה בחיי הרוז'ינער.
ג. 'חיטוטי שכבי' ממין זה לא היתה בהם מעולם תועלת כי אם נזק.
ד. היות וכן, אינני חושב להוסיף בענין יתר על כן.

א. כמובן שהיתה מחלוקת עקרונית, שנתגלעה בעקבות הפרשיה הנ"ל.
ב. כתבתי בני הצה"ק מרוז'ין. 
ג. לענ"ד תלוי באיזו דרך לומדים את זה, ומה מידת כובד הראש שניגשים איתה לסוגיא.
ד. רצונו של וכו'.
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נשאלה כאן שאלה למה להחיות פרשיות נשכחות ומחלוקות עתיקות,
ויש שהגדילו לטעון כי מעולם לא היה בזה תועלת כי אם נזק,
על כן אבאר ואומר:
נתברך עם ישראל, במתנה טובה ומיוחדת,
שאף מחלוקות שבשעתן פיצלו את עמנו לשתי מחנות ויותר,
כעבור זמן מה נושאים ונותנים אלו עם אלו בלא פקפוק,
ואם כי בעידנא דריתחא חמור מאוד להוסיף שמן למדורה,
אבל עם שוך הסערה ניתן ללמוד על דרכי עבודתם בקודש של רבותינו הק',
דווקא באמצעות לימוד פרשיות אלו,
המחדדות את הבדלי גישותיהם בעבודת ד',
אבל בשביל לעשות כדבר הזה,
צריך קודם כל חוקר אובייקטיבי שיציג דברים כהוייתן,
ולאחר מכן אפשר להתיישב ולהתחיל ללמוד את הנושא במלוא הרצינות.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
נו, אם אתה מתכוון ברצינות, אוסיף לך פרפרת נאה שנאמרה באותם ימים, וכוחה יפה לגלות מעט ממה שהתרחש (בכוונה איני נכנס למעשי המחלוקת וכדו' אלא יותר לעקרונות כפי שכתבת):
אחת מהטענות של צאנז על רוז'ין היתה דרך ההסתרה בה נקטו, כאשר מבחוץ לא ראו כלום ממה שמתרחש בלבם (וידועה העובדה על הרה"ק מרוז'ין שהיה הולך בנעליים מצופות זהב אך ללא סוליות מתחת לכפות רגליו!).
והיה הרה"ק מצאנז טוען שאם אכן 'הנסתרות לד' א'', מכל מקום 'הנגלות לנו ולבנינו', דהיינו שבכדי לחנך דורות ותלמידים הם מוכרחים לראות משהו בעיניהם ואכה"מ.

באו חסידי רוז'ין וטענתם בפיהם: ראי' מפורשת לנו מן הגמ', דהנה שנינו (ברכות י, ב) במעשה דאלישע והשונמית על מה שאמרה 'הנה נא ידעתי כי איש אלקים קדוש הוא וגו'', שואלת הגמ', 'קדוש הוא' - מנא ידעי? וכו' עי"ש. קמ"ל שאיש קדוש אינו נראה מבחוץ ככזה.
נענה הרה"ק מצאנז, אדרבה, היא הנותנת, יעיינו נא בשורה הבאה בגמ' שדורשת את אותו פסוק: "'קדוש הוא" אמר רבי יוסי בר' חנינא, הוא קדוש ומשרתו אינו קדוש', הרי לנו שסובביו של איש קדוש המסתיר מידותיו, אינם מושפעים ממנו! ודו"ק.
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב. זעירא אמר:
נו, אם אתה מתכוון ברצינות
לא הבנתי למה אני "זוכה" לכזו חשדנות מצדך, על לא עוול בכפי...

בכל אופן, מעצם הווארט שכתבת נהנתי,
אם כי, בלי מקור מפורש, זה לא עובר אצלי
דרוש מקור!
בתודה מראש
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
ב. זעירא אמר:
נו, אם אתה מתכוון ברצינות
לא הבנתי למה אני "זוכה" לכזו חשדנות מצדך, על לא עוול בכפי...

בכל אופן, מעצם הווארט שכתבת נהנתי,
אם כי, בלי מקור מפורש, זה לא עובר אצלי
דרוש מקור!
בתודה מראש
החשדנות לא קשורה אליך (תאמין לי שאפי' לא ראיתי מי פותח האשכול), פשוט מאד, להעלות בפורום ציבורי נושא כה טעון שהוא (-עבורי לפחות-) חבית חומר נפץ, דומה בעיני לאשכול מקביל שמישהו פתח בכדי 'לברר' את סוגיית הבחירות 'באובייקטיביות ובלי פוליטיקה'... ואיתך (ואיתו) הסליחה.
לגבי מקור אשלח לך בפרטי.
 

וחי בהם

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
החשדנות לא קשורה אליך (תאמין לי שאפי' לא ראיתי מי פותח האשכול), פשוט מאד, להעלות בפורום ציבורי נושא כה טעון שהוא (-עבורי לפחות-) חבית חומר נפץ, דומה בעיני לאשכול מקביל שמישהו פתח בכדי 'לברר' את סוגיית הבחירות 'באובייקטיביות ובלי פוליטיקה'... ואיתך (ואיתו) הסליחה.
אכן זה בדיוק מה שאני רוצה! פשוט לשמוע מה דעת רבותינו ולהבין על מה נחלקו בנושאי הלכה והשקפה. אתה באמת חושב שההשקפה שלנו צריכה להיות בנויה על פאשקווילים שראינו בימי ילדותינו?...
ואגב לפעמים כשנכנסים לדבר בלי פוליטיקה, רואים פתאום תמונה שונה ממה שראו עד היום כשכל דבר היה מלווה בפוליטיקה, וד"ל...
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כשמסיימים לדבר לה"ר על החיים, לשונם תהלך בארץ, מתחילים לחפש על דורות קודמים. דיינו במחלוקות שבימינו, שלצערי, יפרנסו דורות של רכלנים, מבזי ת"ח, ושאר רשעים, מה צריך עוד מהעבר?
 

בן זכאי

משתמש ותיק
יש התייחסות לזה בספר חמדה גנוזה לר סיני הלברשטאם אך במהדורה הנפוצה זה צונזר ראיתי בשנים האחרונות מאמר שהביא את ההשמטות מי שיודע היכן זה אשמח שיודיעני
 

בן עליה

משתמש רשום
בבא בוטא אמר:
@אברך יקר,
מסתבר שדו"ד בין מרן הדברי חיים זיע"א לבני הצה"ק מרוז'ין זיע"א לא היה ענין של סתם רכילות או פוליטיקה זולה, אלא נושא ערכי...
מה הוא בדיוק הנושא? זה בדיוק מה שאני מחפש כעת,
אבל ממקורות נאמנים, ומחקרים אובייקטיביים,
ואשמח אם יוכלו לסייע בעדי, ושכמ"ה.

יש דברים נפלאים מהגאון הגדול הבית יצחק [שמעלקיש]אבד"ק לעמבערג שהו"ל קונטרס "שיח יצחק" הספד על הגאון ר' שלמה קלוגר ובמבוא לההספד מתאר שרוצה להשכין שלום ותו"ד מביא ומתאר המח' על מה היה והכל בקיצור לשונו ובאפן כבוד ביותר

שיח יצחק
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עליה אמר:
בבא בוטא אמר:
@אברך יקר,
מסתבר שדו"ד בין מרן הדברי חיים זיע"א לבני הצה"ק מרוז'ין זיע"א לא היה ענין של סתם רכילות או פוליטיקה זולה, אלא נושא ערכי...
מה הוא בדיוק הנושא? זה בדיוק מה שאני מחפש כעת,
אבל ממקורות נאמנים, ומחקרים אובייקטיביים,
ואשמח אם יוכלו לסייע בעדי, ושכמ"ה.

יש דברים נפלאים מהגאון הגדול הבית יצחק [שמעלקיש]אבד"ק לעמבערג שהו"ל קונטרס "שיח יצחק" הספד על הגאון ר' שלמה קלוגר ובמבוא לההספד מתאר שרוצה להשכין שלום ותו"ד מביא ומתאר המח' על מה היה והכל בקיצור לשונו ובאפן כבוד ביותר

שיח יצחק
   
יישר כחכם, הרב @בן עליה, החכמתני רבות!
נפלא ללמוד את ההסתכלות על הדברים מזווית עינו של ענק התורה, הבית יצחק, 
ומדהים לראות את הכבוד והיקר שרוחש הוא לגדולי ב' הצדדים, בדעת תורתו הצלולה.

הרב @בן זכאי , אשמח אם תעדכן במידה והשגת את ה"חמדה הגנוזה" מתוך ספר חמדה גנוזה...
  
 

שמרל

משתמש חדש
ב. זעירא אמר:
חוקר מסוים ערך פעם מחקר מקיף בנושא, ובמסגרת עבודתו הגיע גם לאדמו"ר מבוהוש (נכד רוז'ין) ז"ל, ושאל אותו אם יש לו חומר בשבילו,
האדמו"ר ענה לו שיש לו בשבילו משהו, ויצא מהחדר,
כאשר הוא חוזר תוך כמה דקות עם קופסת כדורים (-פסיכיאטריים) ואומר לו 'אחד בבוקר ואחד בערב...'

וד"ל.

זה לא היה חוקר זה היה אחד האדמורים ב' שנכנס לבקרו וזה גרם אח"כ לקצר 
 
חלק עליון תַחתִית