רבי אביגדור מפינסק והיחס אליו בדורות קודמים.

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
דרומאי אמר:
ואם היו כותבים כן על ר' משה ר' רפאל'ס, גם לא היית מוחה? או על רלוי"צ אבי הרבי?
מה חטאו לך אנשים דגולים וצדיקים אלו?!
ההשוואה פשוט חורגת מכל פרופורצי' כלשהי.
לא חטאו לי, ולא בכלל, ורק נקטתים כדוגמא לחסידים דגולים שאינם אדמו"רים.
ואם בעיניך אין השואה לחד גיסא, בעיני הליטאי המצוי אין השואה לאידך גיסא. ולכן לכתוב שהמחאה מוגזמת הוא הסתכלות חד צדדית.
 
 

בת עין

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
למי ידוע, ומהיכן ידוע?

ידוע לחסידים.

למקור, עיין בספר 'חסידים ומתנגדים'.


לא מכיר ספר זה, ומידת מהימנותו.
ולכן, לא יאומן שיצא דבר זה מפי החוזה מלובלין, על ת"ח וצדיק כמו המגיד ממאקוב.

אפשר לומר כך,

ואפשר לומר שנתברר לנו שתורתו היתה כתורתו של דואג, וצדקתו כצדקתה של יוחני בת רטיבי.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
ידוע לחסידים.

למקור, עיין בספר 'חסידים ומתנגדים'.


לא מכיר ספר זה, ומידת מהימנותו.
ולכן, לא יאומן שיצא דבר זה מפי החוזה מלובלין, על ת"ח וצדיק כמו המגיד ממאקוב.

אפשר לומר כך,

ואפשר לומר שנתברר לנו שתורתו היתה כתורתו של דואג, וצדקתו כצדקתה של יוחני בת רטיבי.
וכל זה רק בגלל שהוא כתב דברים שלא מצאו חן בעיני מפלגה מסוימת.
מזכיר את המחלוקת של זמננו עם העצניקים.
 
 

בת עין

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
היכן מצאת בדברי רבינו הגר"א כלשון הזה? נא העלה את מכתבו המלא של רבינו הגר"א.
image.png


מה זה 'טומאתה בשוליה'? מה זה 'כי לא טהור'? מה זה 'בעשותה המזמתה'?, מה זה 'ובשר קודש יעברו מעליהם'?
 

בת עין

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
לא מכיר ספר זה, ומידת מהימנותו.
ולכן, לא יאומן שיצא דבר זה מפי החוזה מלובלין, על ת"ח וצדיק כמו המגיד ממאקוב.

אפשר לומר כך,

ואפשר לומר שנתברר לנו שתורתו היתה כתורתו של דואג, וצדקתו כצדקתה של יוחני בת רטיבי.
וכל זה רק בגלל שהוא כתב דברים שלא מצאו חן בעיני מפלגה מסוימת.
מזכיר את המחלוקת של זמננו עם העצניקים.

'דברים שלא מצאו חן בעיני מפלגה מסויימת',

זו לשון מאד עדינה על כתביו שלא נופלים מאחרוני המשכילים.

שום אדם בזמננו לא היה כותב דברים כמו שהוא כותב, אנשים היו פשוט מתביישים אם היה מתפרסם בשמם דברים שכאלו.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
וידוע שכאשר סיפרו לחוזה מלובלין שמת אותו דוד, התבטא 'ברוך המקום שהרגו ולא נשא פנים לתורתו'.
למי ידוע, ומהיכן ידוע?

י


מקור [בלתי אמין כ"כ בעיני רבים] הוא ממכתב הרה"ג מסעראצק משנת תרנ"ד נדפס בס' 'הבעש"ט ותורתו' אידלבוים עמ' 309, אם כנים הדברים, הרי מתוך הדברים אתה למד על גדלותו בחלק התורה בעיני הרבי מלובלין זי"ע שקרא עליו 'ולא נשא פנים לתורתו', אך ככלל אינו מובן ההתעסקות בדברים שוליים שהשלכותיהם על עצם הנדון כמו ההגעה לחקר אמיתותן שואפים לאפס. יש לעיין אם ההתעסקות בכגון דא אינו נכלל בפסו"ע דמבלי עולם. דרך החסידות אינה זקוקה להסכמה ממי שהוא כמו שגדלות הגר"א אינה נזקקת להסכמה ממי שהוא, מי ששורש נשמתו שייך לשם הרי שם היא יהדותו ומי שבינתיים לא, יצפה ליום שכולו טוב,
 

דרומאי

משתמש ותיק
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
אפשר לומר כך,

ואפשר לומר שנתברר לנו שתורתו היתה כתורתו של דואג, וצדקתו כצדקתה של יוחני בת רטיבי.
וכל זה רק בגלל שהוא כתב דברים שלא מצאו חן בעיני מפלגה מסוימת.
מזכיר את המחלוקת של זמננו עם העצניקים.

'דברים שלא מצאו חן בעיני מפלגה מסויימת',

זו לשון מאד עדינה על כתביו שלא נופלים מאחרוני המשכילים.

שום אדם בזמננו לא היה כותב דברים כמו שהוא כותב, אנשים היו פשוט מתביישים אם היה מתפרסם בשמם דברים שכאלו.
לא מכיר את הקונטרס זמיר עריצים ולא קראתיו מעולם, אשמח לקרא אותו כדי להתרשם.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
למי ידוע, ומהיכן ידוע?

י
א. מקור [בלתי אמין כ"כ בעיני רבים] הוא ממכתב הרה"ג מסעראצק משנת תרנ"ד נדפס בס' 'הבעש"ט ותורתו' אידלבוים עמ' 309, אם כנים הדברים, הרי מתוך הדברים אתה למד על גדלותו בחלק התורה בעיני הרבי מלובלין זי"ע שקרא עליו 'ולא נשא פנים לתורתו', אך ככלל אינו מובן ההתעסקות בדברים שוליים שהשלכותיהם על עצם הנדון כמו ההגעה לחקר אמיתותן שואפים לאפס. יש לעיין אם ההתעסקות בכגון דא אינו נכלל בפסו"ע דמבלי עולם. דרך החסידות אינה זקוקה להסכמה ממי שהוא כמו שגדלות הגר"א אינה נזקקת להסכמה ממי שהוא, מי ששורש נשמתו שייך לשם הרי שם היא יהדותו
ב. ומי שבינתיים לא, יצפה ליום שכולו טוב,
א. אם יש מכתב מהרב מסעראצק שששמעו לא שמעתי, אשמח לקראו. ומדוע כתבת שאינו אמין?
ב. זוהי התנשאות אופיינית. אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.

 
 

בת עין

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
מקור [בלתי אמין כ"כ בעיני רבים]

איך רצית שיהיה אמין, בגישה ה'אובייקטיבית' של חוקרי זמננו?

מעניין מאד לראות את קמינצקי ואליאך, את שמחתם הגדולה כאשר הם מוצאים עוד דבר לנגח בו את החסידות. גם כשזה לא קשור בכלל, אם הם יזכירו ספר חסידי או אחד מגדולי החסידות, הם תמיד ידאגו להשחיל איזו מילה ארסית.

מזכיר ילדים קטנים בגן.

על היחס לדוד ממאקוב, כמו על היחס לאביגדור מפינסק, כבר כתבתי בעבר שזה בבחינת 'כל המיצר לישראל נעשה ראש'...

לו לא היו נזכרים לרעה אצל החסידים, היו כל המתנגדים מתנערים מאנשים שכאלו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
לא חטאו לי, ולא בכלל, ורק נקטתים כדוגמא לחסידים דגולים שאינם אדמו"רים.
אך הרי כל סיבת הקצף דלעיל הוא מפני מעשיו... [ידועה התבטאות אחרת משם ה'חוזה' דלובלין, כי הי' חפץ לענשו - אלא שת"ר דפי גמרא שלו עומדים כ'זעלניר' (= אנשי־חיל) להגן עליו].

את ההשוואה לר"מ רפאל'ס עוד יש בכחי להבין. אך להגה"ק מוהרלוי"צ?! האם יש השוואה כלשהי ביניהם, ולו מבחינת תוכן הכתבים שהשאיר אחריו?
 

בת עין

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ב. זוהי התנשאות אופיינית. אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.

הפנמנו את זה, ואנחנו כואבים מאד על שהגאולה נדחית ונדחית לזמן בלתי ידוע באשמתכם...
 

דרומאי

משתמש ותיק
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
ב. זוהי התנשאות אופיינית. אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.

הפנמנו את זה, ואנחנו כואבים מאד על שהגאולה נדחית ונדחית לזמן בלתי ידוע באשמתכם...
שוב זחיחות אופיינית, באופן שאני ואפסי עוד, אין עוד מלבדי.
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו. ושמא עידן ריתחא הוא עכשיו אצלו.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
ב. זוהי התנשאות אופיינית. אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.

הפנמנו את זה, ואנחנו כואבים מאד על שהגאולה נדחית ונדחית לזמן בלתי ידוע באשמתכם...
שוב זחיחות אופיינית, באופן שאני ואפסי עוד, אין עוד מלבדי.
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו. ושמא עידן ריתחא הוא עכשיו אצלו.
הרב @דרומאי. חוששני שאתה בעידן ריתחא.
הלא גם אתה סבור כך כלפי אחינו שאינם שומרי תורה ומצוות, ומה לך כי תלין שהם מתייחסים אליך כפי אמונתם הם?
 
 

בת עין

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
דרומאי אמר:
ב. זוהי התנשאות אופיינית. אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.

הפנמנו את זה, ואנחנו כואבים מאד על שהגאולה נדחית ונדחית לזמן בלתי ידוע באשמתכם...
שוב זחיחות אופיינית, באופן שאני ואפסי עוד, אין עוד מלבדי.
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו. ושמא עידן ריתחא הוא עכשיו אצלו.



לא אבין. אני מאמין בדבריו של הבעש"ט הק',

והוא אומר שהגאולה מתעכבת בגלל אי-הפצת-חסידות,

מה זחיחות יש כאן?

שמא פועם בי לב כואב?

מדוע אני סובל את כל צרותי בגללך?

תרחם עלי, תלמד חסידות, ויהיה מנוח לנפשי בבוא בן דוד.
 

מתון מתון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מתון מתון אמר:
בת עין אמר:
י אנחנו לא שייכים לחסידות, לא מאמינים בה, ולא מצפים לה. תפנימו את זה.


שמעתי מא' מתלמידי הגרי"ד מבריסק ז"ל שא' שאל להגרי"ז על הכ' ויין ישמח כי הוא שתה היום יין ולא שמח, ענה לו הגרי"ז, 'דו ביסט א ליגענער', איני מאשים ח"ו המוחזק בכשרות [צ"ע לעיל בפסו"ע דמבלי עולם] לדובר שקר, אבל אף אם מצד הגברא אינו שקר אבל מצד החפצא זה שקר מגולה, אין בעולם כהיום יהודי א' בעולם שהשפעת אור החסידות לא חדרה אליו במישרין או בעקיפין, אמר את זה כבר המגיד הק' מטשערנאביל זי"ע [שהבית הלוי חרד לקראת בן בנו] והיום זה גלוי ומפורסם פרסום גדול מאד, ואין החי מכחיש את החי,ף
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו.
א. דרכי להודות גם בהנאה חלקית, ובנדו"ד - חצי' הראשון.
ב. עם זאת, הסכמתי אף לחצי' השני (למרות שלא הייתי מתנסח בצורה מסוימת זו), וכמבואר בדברי במק"א.
 

דרומאי

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
דרומאי אמר:
בת עין אמר:
הפנמנו את זה, ואנחנו כואבים מאד על שהגאולה נדחית ונדחית לזמן בלתי ידוע באשמתכם...
שוב זחיחות אופיינית, באופן שאני ואפסי עוד, אין עוד מלבדי.
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו. ושמא עידן ריתחא הוא עכשיו אצלו.
הרב @דרומאי. חוששני שאתה בעידן ריתחא.
הלא גם אתה סבור כך כלפי אחינו שאינם שומרי תורה ומצוות, ומה לך כי תלין שהם מתייחסים אליך כפי אמונתם הם?
ומה הקשר.
האם אני כותב כך על חסידי חב"ד?! למרות שלדעתי ולדעת רבותיי הם טועים בדברים מאד עקרוניים.
מוכרחים לדעת להכיר בכך שקיימות דעות אחרות.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
דרומאי אמר:


שמעתי מא' מתלמידי הגרי"ד מבריסק ז"ל שא' שאל להגרי"ז על הכ' ויין ישמח כי הוא שתה היום יין ולא שמח, ענה לו הגרי"ז, 'דו ביסט א ליגענער', איני מאשים ח"ו המוחזק בכשרות [צ"ע לעיל בפסו"ע דמבלי עולם] לדובר שקר, אבל אף אם מצד הגברא אינו שקר אבל מצד החפצא זה שקר מגולה, אין בעולם כהיום יהודי א' בעולם שהשפעת אור החסידות לא חדרה אליו במישרין או בעקיפין, אמר את זה כבר המגיד הק' מטשערנאביל זי"ע [שהבית הלוי חרד לקראת בן בנו] והיום זה גלוי ומפורסם פרסום גדול מאד, ואין החי מכחיש את החי,ף
אני יודע שאדמורים גדולים אמרו שנשתכחה תורת הבעש"ט, או שפג תוקפה לאחר ק"נ שנים.
והבית הלוי לא חרד לקראת נכד המגיד מטשערנוביל, אלא כבדו כת"ח וירא שמים.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מתון מתון אמר:
א.אני יודע שאדמורים גדולים אמרו שנשתכחה תורת הבעש"ט, או שפג תוקפה לאחר ק"נ שנים.
ב. והבית הלוי לא חרד לקראת נכד המגיד מטשערנוביל, אלא כבדו כת"ח וירא שמים.


א. נושא לדיון ארוך, תמצית היוצא, אף לדברי הגאוה"ק ז"ל שנשתכח תורת הבעש"ט, היינו הדרך העבודה, אבל אורה המקיף שואף זורח עד נכון היום,
ב. לבישת בגדי שבת ויציאה בנרות לכבודו הוא בכלל 'חרד לקראתו' [אמנם מסופקני אם הנ"ל מסופר אודות הרה,ק משינאווא זי"ע שהיה נוסע להגה,ק מטריסק בן המגיד הק' מטשערנאביל, כמובן, המגיד הק' אינו זקוק להסכמה, אך כתבתיו למען דעת כי גם בחוגי המתנגדים העריצוהו וקדשוהו.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
דרומאי אמר:
מוכרחים לדעת להכיר בכך שקיימות דעות אחרות.
בענין לימוד פנימיות התורה (שזהו הנדון) - אין 'דעות אחרות'.


זה לא הנדון. כי הרי בזה גם הגר"א מודה.
הנדון הוא חסידות, והפרשנות שלה לתורת הקבלה. כמו כן ההנהגות החסידיות.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מתון מתון אמר:
ב. לבישת בגדי שבת ויציאה בנרות לכבודו הוא בכלל 'חרד לקראתו' [אמנם מסופקני אם הנ"ל מסופר אודות הרה,ק משינאווא זי"ע שהיה נוסע להגה,ק מטריסק בן המגיד הק' מטשערנאביל, כמובן, המגיד הק' אינו זקוק להסכמה, אך כתבתיו למען דעת כי גם בחוגי המתנגדים העריצוהו וקדשוהו.
לא הבנתי כלום. הבית הלוי יצא בנרות לקראת מי?
 

שמעיה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
שמעיה אמר:
דרומאי אמר:
שוב זחיחות אופיינית, באופן שאני ואפסי עוד, אין עוד מלבדי.
ותמהני על @לבי במערב שנתן תודה על הודעה זו, ואין זו דרכו. ושמא עידן ריתחא הוא עכשיו אצלו.
הרב @דרומאי. חוששני שאתה בעידן ריתחא.
הלא גם אתה סבור כך כלפי אחינו שאינם שומרי תורה ומצוות, ומה לך כי תלין שהם מתייחסים אליך כפי אמונתם הם?
ומה הקשר.
האם אני כותב כך על חסידי חב"ד?! למרות שלדעתי ולדעת רבותיי הם טועים בדברים מאד עקרוניים.
מוכרחים לדעת להכיר בכך שקיימות דעות אחרות.


אני הראשון שיעודד הכלת דעות אחרות בפורום. אך בנידון דידן היה נראה לי שמדובר בדו שיח אישי בינך לבינו שהגיוני שכך הוא יגיב כשתאמר שאתה אינך מאמין בחסידות. אולי טעיתי.
 
 

מתון מתון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מתון מתון אמר:
ב. לבישת בגדי שבת ויציאה בנרות לכבודו הוא בכלל 'חרד לקראתו' [אמנם מסופקני אם הנ"ל מסופר אודות הרה,ק משינאווא זי"ע שהיה נוסע להגה,ק מטריסק בן המגיד הק' מטשערנאביל, כמובן, המגיד הק' אינו זקוק להסכמה, אך כתבתיו למען דעת כי גם בחוגי המתנגדים העריצוהו וקדשוהו.
לא הבנתי כלום. הבית הלוי יצא בנרות לקראת מי?
הביה"ל יצא בבגדי שבת ונרות לקראת הרה"ק רבי מנחם נחום מבריסק בן הרה"ק המגיד מטריסק בן מרן המגיד הק' מטשערנאביל. [אגב, בחיפוש באוצה"ח מצאתי כזאת מהביה"ל ביחס להמלבי"ם].
מקור הנ"ל כמדומה ב'אמרות טהורות' מהרה"צ מראכמסטריווקע ב"פ שליט"א. [הנ,ל אינו באוצה"ח לכן בינתיים לא אוכל להראות מ"מ מדויק].
למקור אודות הזכרת הביה"ל את עצמו בשמו ושם אמו אצל הרה"ק הנ"ל עי 'מפי ספרים וסופרים' לרא"ד פרידמן פרקי אבות ח"א עמ' תט"ו-ז מפי הרה"ק מראכמסטריווקע זי"ע מפי שר התורה הגאון מטשעבין.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אני שמעתי כן מפי הדברי יציב מקלויזנבורג.
היות ומדובר בשמועה קטועה (מתי נאמר? באיזה הקשר?), אין לי אלא לשער שגם ענין דבריו הי' כנ"ל.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית