לדעת כמה עלים יש בעץ

יאיר

משתמש ותיק
גם אם זה נכון. ודאי שמה שמוזכר לעיל נובע מכח החכמה שבא ע"י לימוד התורה ולא בכשרון מולד.
 

אליהו52

משתמש ותיק
יושב ציון אמר:
וגם סיפרו תלמידיו שבעת שהיה צריך לפתוח ספר, היה פותח תומ"י בדף המתאים ללא צורך בדפדוף כלל.

כנ"ל מסופר על ר' משה פיינשטיין (היום היארצייט)
ובשניהם הסבירו שהרעיון בזה היה כיון שחסו על כל רגע לנצלו ללימוד תורה משמים סייעו בידם שלא יבזבזו זמן.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
שמעתי שיש אנשים בני זמננו, רגילים, שיכולים לעשות כעין זה. למשל למנות במספרם של רעפי הגג וכדו'.
לפני כמה שנים הובא לארץ אוטיסט מסוים, שלאחר נסיעה ארוכה במסוק, צייר רבים מהבנינים במדויק.
וידוע שיש אוטיסטים שיש להם "ראיה צילומית" והדבר מצוי הרבה. וא"כ אינו קשור אלא לכשרון מיוחד. שיתכן וניתן לפתחו.
 

לעבעדיג

משתמש חדש
אבל אצל בני אדם רגילים לא שמענו כזאת
והמהריל בוודאי לא היה אוטיסט...
 

נשמה ענייה

משתמש רגיל
כל מסופר גם על הרה''ק רבי צדוק הכהן מלובלין זכור לי כי יש מובא הסיפור והסבר בספר שם משמואל לא זוכר כרגע איפה שם
 

כרם

משתמש ותיק
שמעתי, שלפני כארבעים שנה הסתובב בבני ברק בחור מבוגר, שסבל מהתקפות אפילפסיות, בשם מאיר, שהיה זורק בחתונות עיגולי נייר צבעוני, והיה אומר - בלי להביט בשעון - את השעה המדויקת. וכאשר היו נותנים לו קופסת גפרורים ביד היה אומר כמה גפרורים יש בה בלי לפתוח.
 

יחיה

משתמש ותיק
אליהו52 אמר:
יושב ציון אמר:
וגם סיפרו תלמידיו שבעת שהיה צריך לפתוח ספר, היה פותח תומ"י בדף המתאים ללא צורך בדפדוף כלל.
כנ"ל מסופר על ר' משה פיינשטיין (היום היארצייט)
ובשניהם הסבירו שהרעיון בזה היה כיון שחסו על כל רגע לנצלו ללימוד תורה משמים סייעו בידם שלא יבזבזו זמן.

גם שמעתי מתלמיד קרוב של הגר"מ פיינשטיין, הנוגע לעניין האשכול:
במנהטן מקום מגוריו, הרי ישנם בניינים, רבי קומות מאוד. רבי משה היה לפעמים מעיף מבט על בניין, מיד ידע לומר כמה קומות שם בדיוק. אותו דבר בגרמי מדרגות. מסתכל כהרף עין היה, ומגלה המספר מדויק של המדרגות שם. (מדובר בגאונות אדירה, ולא שייך לרוח הקודש שלו).
מצ"ב גם סיפור כיו"ב מהרב מבריסק:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_עובדות והנהגות - א - מלר, שמעון יוסף בן אלימלך_211.pdf
    201.7 KB · צפיות: 7
יש בחור בזמנינו, עם זכרון צילומי מיוחד במינו.
פעם היה אצלינו בישיבה, נתננו לו לדפדף בגמ' עוז והדר חדשה שיצאה באותו זמן, בחלק של ליקוטי המפרשים, שמסודר באופן חדש, וודאי שלא עיין בזה לפני כן
דפדף עשרות דפים, התבונן בערך שניה בעמוד
אחר כך שמנו אצבע ושאלנו אותו מה כתוב בדיוק כאן בעוד כך וכך עמודים, וידע בדיוק מוחלט.

הוא הסביר שהוא זוכר את זה כמו תמונה, וכשאנחנו מבקשים משהו מסויים הוא 'מתקרב' לזה בתמונה ואז רואה את המילה.
 
הגרב''ש דויטש אמר שהוא למד שיטה מסויימת ומאז הוא קורא שורות ולא מילים.

כלו', אדם רגיל קולט מילה אחת בפעם, ומתקדם מילה מילה
הוא קולט שורה שלימה בבת אחת, ומתקדם שורה שורה

[לא נראה לי שכל אחד שילמד את השיטה הזו יצליח.... בכל אופן מדובר בחד בדרא]
 

שייך

משתמש חדש
אני רגיל להביא את דברי המהריל"ד על ארבע מאות איש עמו, כראיה שאין שחר בסיפורים המופרכים על אלפי עלים, ומאות חוטי שתי וערב וכד'.
המעיין שם יראה שהוא מתפעל שיעקב אבינו בשכלו הטוב יכל לראות בב"א שיש שם 400 איש. דבר ששייך במקצת להשגתינו אנחנו, כגון שהיו מסודרים בפלוגות של 10, 10.
וזהו הגבול שמוחי הקטן יכול לקבל (בתור מעלה, ולא בתור אנומליה של הטבע כאוטיזם וכד'). וכמדומה שגם את זה המהריל"ד תפס כחידוש, וכדבר שמצינו רק אצל יעקב אבינו, שכוחו היה גדול בדברים נוספים כגון האבן ע"פ הבאר.
 

יחיה

משתמש ותיק
ראה המצורף, מספר סיפורים, מתפיסתו הפלאית של מהרי"ל דיסקין:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_עמוד אש - שיינברגר, יוסף בן דוד_192_194.pdf
    609.9 KB · צפיות: 4

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
במחילת כל המעלים סיפורים והסברים לכך שאפשרי לראות עץ ולדעת המספרים,
אני לא מבין איך מדמים מכשרונות חזותיים של לקרוא, לצייר עיר, לדעת קומות, וכו' שכל אלו עומדים לפני האדם, ורק מגבלות המוח מונעות את התפיסה, ולכן שייך מישהו שיצליח,
אבל כאן מדובר על ידיעת דברים שהם לא כנגד עיניו, שהרי בעין רואים רק את השכבה החיצונית של העץ, ואיך שייך לומר שידע, אא"כ נאמר שברה"ק (דמילתא דתמיהה).
ובפרט איך שייך להביא לזה מקור מ'ראיית' יעקב 400 איש, הלא כאן אין עניינו לראייה כנ"ל.
וגם לידיעת הגפרורים אין קשר כי ידע כנראה ע"פ משקל וכדו' כי כל הגפרורים זהים הם, ויש להם משקל ונפח קבוע, משא"כ באילנות ועלים...

עברתי עכשיו גם על הקובץ שהועלה מסיפרי הרי"ל והסיפורים שם כולם מם מעניינים דראיה ולא כדוגמת העץ, ואת הראיה מיעקב אכן מביאים שם על ראיית כבשים.
וסתם מעניין למה לא הביאו שם גם את הסיפור של העץ, אולי לא ידעו ממנו.....
 

יחיה

משתמש ותיק
איש אחד יהודי אמר:
במחילת כל המעלים סיפורים והסברים לכך שאפשרי לראות עץ ולדעת המספרים,
אני לא מבין איך מדמים מכשרונות חזותיים של לקרוא, לצייר עיר, לדעת קומות, וכו' שכל אלו עומדים לפני האדם, ורק מגבלות המוח מונעות את התפיסה, ולכן שייך מישהו שיצליח,
אבל כאן מדובר על ידיעת דברים שהם לא כנגד עיניו, שהרי בעין רואים רק את השכבה החיצונית של העץ, ואיך שייך לומר שידע, אא"כ נאמר שברה"ק (דמילתא דתמיהה).
ובפרט איך שייך להביא לזה מקור מ'ראיית' יעקב 400 איש, הלא כאן אין עניינו לראייה כנ"ל.
וגם לידיעת הגפרורים אין קשר כי ידע כנראה ע"פ משקל וכדו' כי כל הגפרורים זהים הם, ויש להם משקל ונפח קבוע, משא"כ באילנות ועלים...

עברתי עכשיו גם על הקובץ שהועלה מסיפרי הרי"ל והסיפורים שם כולם מם מעניינים דראיה ולא כדוגמת העץ, ואת הראיה מיעקב אכן מביאים שם על ראיית כבשים.
וסתם מעניין למה לא הביאו שם גם את הסיפור של העץ, אולי לא ידעו ממנו.....

הנני מתפלא. אטו 400 איש עמדו בשורה?! הלא אחד מסתיר ממילא את שמאחוריו וכו' מדובר בגוש של בני אדם.
 

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
שייך אמר:
וכמדומה שגם את זה המהריל"ד תפס כחידוש,
אני לא נכנס כרגע לאם אכן היה הדבר,
אבל לדברי המצדדים שכן, הם כותביפ להיפך שלא היה לו כלל חידוש, וכך הלשון בקובץ שהעלה הרב @יחיה : 'השיב רבינו בפשיטות, כלום דבר חדש הוא? מפורש הוא בקרא וישא יעקב וכו'',
כך שלדבריהם אין בראייתך ממש.
 

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
יחיה אמר:
מדובר בגוש של בני אדם
בראיית קבוצה ממרחק (כלומר אם אינו צמוד אליהם ממש) אפשר לתפוס בקירוב כמה אנשים יש כי בד"כ אין אחד שנעלם לגמרי, כנראה בחוש.
בכל אופן וודאי שיש פער ענק בין הסתרת אנשים אחד את השני, לבין עץ שאין בדרך הטבע להסביר איך יודע מה קורה מטר בתוך עומק העץ.
ואף אם תסבור שבאנשים זה גם כך, אזי זה יעביר הקושיא גם לזה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
זכור לי שבספר אריתי מורי (שנקר) מביא מחותנו האמרי שאול ממודז'יץ שיטה לתרגול הערכת ערימת גרגירי חיטה.
או משהו בדומה לזה
הספר נמצא באצוה"ח
 

יחיה

משתמש ותיק
סיפור דומה על הגאון האדמו"ר, רבי צדוק הכהן מלובלין, מצ"ב:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_תולדות הכהן - אונגר, שמואל_18_19.pdf
    278.7 KB · צפיות: 3

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
אני שמעתי ממישהו אינני יודע כמה מוסמך, שר' גדליה נדל פקפק בסיפור על המהרי"ל דיסקין, לפי דברי הפילוסופים שאדם יכול לקלוט רק 5 דברים בב"א.
כמו רוב דבררי הפילוסופים הבל.
היה בחור שהכרתי, שהיה יכול בראיה אחת לתת מספר מדויק עד כ50 פריטים, והוא הסביר את זה שכשאתה מרים שני אצבעות אף אחד לא סופר אלא רואה שניים, כך הוא רק עד כ50.
בחננו אותו בזה עשרות פעים על דברים שונים.
יודגש שהנ"ל לא היה חכם גדול ולא טיפש קטן, כך שזה לא מחייב גאונות, אלא כישרון מסויים מאוד, וכלשונו סוג של ראייה (תפיסה).
לגבי עלי עץ, שלא יתכן, מסכים לחלוטין.
לגבי פתיחת ספר במקום המדוייק, לדעתי תיאור מיוחד של סייעתא דשמיא על גבול רוה"ק, אינו קשור לכל שאר הנושא.
 
 

אור זרוע

משתמש ותיק
שייך אמר:
אני רגיל להביא את דברי המהריל"ד על ארבע מאות איש עמו, כראיה שאין שחר בסיפורים המופרכים על אלפי עלים, ומאות חוטי שתי וערב וכד'.

תלמידו הגאון רבי יעקב אורנשטיין זצ"ל מספר על כך בהספד, אם כי בתורת רוה"ק:

‏‏רבי יעקב אורנשטיין.JPG
 

יחיה

משתמש ותיק
דבר מעניין נמצא בזה למרן הרב שטיינמן, מצ"ב:
 

קבצים מצורפים

  • החכמה_מאחורי הפרגוד - שטיינמן, אהרן יהודה ליב בן נח צבי - קנייבסקי, שמריהו יוסף חיים בן יעקב ...pdf
    407 KB · צפיות: 6

איש תלמודי

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
שמעתי כך מאבי, ושזה היה כישרון, כמו שאדם רגיל כשרואה 2 עלים הוא לא צריך לספור, אלא המוח מיד מזהה זאת כשתיים, כך הוא ראה מיד כמה עלים יש בעץ.

אכן כך מבואר הסיפור ב'עובדות והנהגות לבית בריסק'
 
חלק עליון תַחתִית