ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:לא ניתן בשום אופן בשום ואופן להגיע לאמונה אמיתית בה' בדרך זו של חקירה, וכל מי שינסה מסכן את עצמו.
מסמתמא כוונת מר שבדורות שלנו עדיף לא להרבות החקירות,
אבל בעקרון מבואר בהמון ראשונים שיש מצוה גדולה לחקור ולהשיג ע''י ידיעה,
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:החוש הזה - שעל ידו ניתן להשיג את הבורא - לא נמצא במוח האנושי. הקב"ה הוא בלתי מושג באמצעי זה.
הקב"ה ניתן להשגה אך ורק ע"י תפילה, תורה, ענוה, עשיית טוב בין אדם למקום ובין אדם לחבירו, דיבורים פשוטים של אמונה, ועוד תפילה.
מי שעובד את ה' בתמימות ופשיטות, אינו זקוק לשום הוכחות, הוא חש את ה' כמו אדם שרואה ושומע. (כל אחד לפי דרגתו, מ"הרגשים" עד "רוח הקודש" ונבואה")
כי הקב"ה מקרב אותו אליו (כביכול "מראה את עצמו אליו") ומשרה עליו את שכינתו.
אבל מי שהולך בדרך רעה זו של חקירות - שום הוכחות לא יועילו לו (וכפי שרואים באשכול זה כאלה שטוענים שהוכחות הרבנים לא שכנעו אותם), והספקות ינקרו בו יותר ויותר ככל שיחקור, עד שיגיע לכפירה גמורה, ה' יצילנו. דרכם של אלה שהם בעלי גאוה גדולים מאד, לפעמים גם יודעים לכתוב ולדבר ברהיטות רבה, והם הרבה יותר משכנעים מפשוטי עם עלגים, אבל הקב"ה אינו רוצה לדור עמהם בכפיפה אחת ומרחיק מהם את שכינתו, והתוצאה הפשוטה של זה - שהם מאבדים את אמונתם ומתמלאים בספקות.
רוצה שתחזור אליך האמונה? תתחיל לדבר עם הקב"ה בתמימות ופשיטות, בענוה והכנעה, בידיעה שלא מגיע לך כלום.
האמונה מושפעת מהדיבורים שלך. אתה מאמין במה שיוצא לך מהפה. תגיד תהילים - תהיה לך אמונה. תגיד פסוקי בטחון - תהיה לך אמונה.
מה שכתבתי פה - זה לא דעתי האישית, אלא על פי דברי רבי נחמן מברסלב זי"ע, בכמה וכמה מקומות, ועמו עוד רבים מגדולי הדורות שסוברים כמותו בזה.
ויה"ר שיכנסו הדברים ללבבות, ולא יובילו לסתם התנצחות חסרת תועלת.
הענין הזה לא ממש נידון באשכול זה, ויש כמה אשכולות אחרים,
ואני גם לא התייחסתי אלא לענין המחקרים של עולם המדע והטבע, ולא בחיוב האמונה,
לגוף דברי מר,
כל הרייד הזה הוא לענין הרגש וה'לחיות באמונה' כמו בכל המצות יש ענין ומעלה של 'רחמנא ליבא בעי',
אבל על היסודות של האמונה של כלל ישראל שכ''א חייב לדעת אין נפק''מ איך הוא 'יודע' אותם וכמה מדובק הוא במצוות,
ומי שאינו יודע למה הוא מאמין הרי הוא גם 'מאמין בשוגג',