מה כלול ב"מבזה את המועדות"?

אורח לרגע

משתמש רגיל
רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר: הַמְּחַלֵּל אֶת הַקֳּדָשִׁים, וְהַמְּבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת... אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. (אבות ג יא)

בכל חול המועד אני מסתפק בזה, האם זה רק מי שעושה מלאכה בחול המועד שלא כדין, כי הוא מחק מהלוח את הייחודיות של הימים הללו, או אולי (במידה מסויימת) גם מי שלא מתייחס לימים אלו כימי "מקרא קודש" ונכשל ב"סקבא דשתא ריגלא"?
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
ברבינו יונה זה הולך כאחד שלכן העושה מלאכה נקרא מבזה שאינו מתייחס לו כמקרא קודש
והמבזה את המועדות. סמך שני הדברים האלה מפני שנקראו קדשים. בקדשים כתיב קדש קדשים. ובמועדות כתיב אלה מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קדש. והמחלל את שניהם אין לו חלק לעולם הבא מפני שחלל קדשי ה'. ועל זה אמרו רז"ל (פסחים קיח.) כל המחלל את המועדות כאלו עובד ע"ז שנאמר (שמות ל"ד י"ז) אלהי מסכה לא תעשה לך וסמיך ליה את חג המצות תשמר. ואמר בכאן המבזה ולא אמר המחלל את המועדות מפני שאינו מדבר ביום טוב עצמו כי בזה לא הוצרך לדבר שיום טוב כשבת הוא. אלא מחולו של מועד מדבר לעושה ביד מלאכת איסור והוא מבזה חולו של מועד. ואומר אלו הימים. אין להם קדושה כל כך כימים הראשונים ועושה בהם כל מלאכה ותועבה עושה גם בוש לא יבוש:
 

תיובתא

משתמש ותיק
זכורני בשם הגאון שאי ציון היות היום מועד בברכת השלום (מועדים לשמחה, א גוט מועד, ודומיהם), גם היא בבחינת המבזה את המועדות.
 

אורח לרגע

משתמש רגיל
פותח הנושא
משבט הכהונא אמר:
ברבינו יונה זה הולך כאחד שלכן העושה מלאכה נקרא מבזה שאינו מתייחס לו כמקרא קודש
והמבזה את המועדות. סמך שני הדברים האלה מפני שנקראו קדשים. בקדשים כתיב קדש קדשים. ובמועדות כתיב אלה מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קדש. והמחלל את שניהם אין לו חלק לעולם הבא מפני שחלל קדשי ה'. ועל זה אמרו רז"ל (פסחים קיח.) כל המחלל את המועדות כאלו עובד ע"ז שנאמר (שמות ל"ד י"ז) אלהי מסכה לא תעשה לך וסמיך ליה את חג המצות תשמר. ואמר בכאן המבזה ולא אמר המחלל את המועדות מפני שאינו מדבר ביום טוב עצמו כי בזה לא הוצרך לדבר שיום טוב כשבת הוא. אלא מחולו של מועד מדבר לעושה ביד מלאכת איסור והוא מבזה חולו של מועד. ואומר אלו הימים. אין להם קדושה כל כך כימים הראשונים ועושה בהם כל מלאכה ותועבה עושה גם בוש לא יבוש:
כוונתך לדייק מהמילה המודגשת?
 
 
חלק עליון תַחתִית