לא רוצה לענות אמן

דני דין

משתמש רגיל
הבת שלי לא מוכנה לענות אמן בזמן ברכות.
בקידוש, הדלקת נרות ברכת סוכה וכו...
מה לדעתכם אני אמור לעשות.?.
הרי יש לה זכות בחירה.
ואורח החיים שלנו לא הכי דתי.
אנו שומרים על מסורת ככול היכולת שלנו.
הילדה בגירה כבר בת 20 וזכותה לעמוד על דעתה ולהחליט מה היא מאמינה ובמה לא.
ואם ירצה ה'. יפתח את לבבה.
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
או שבכלל אין בזה חובה ואם היא לא מרגישה בלב שלם לענות אמן אז שלא תענה.
עדיף מאשר שתענה אמן רפויה או תמלמל חצי מילה.
מעניין מה דעתכם...
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
סיפור:
זוג חזרו בתשובה והתקדמו יפה בתהליך.
אבל האשה לא הסכימה בשום פנים לחבוש כיסוי ראש.
 טענה שכל חייה השקיע בשיער, ולא מסוגלת לוותר על כך.
הלכו להרבה רבנים, וכולם אמרו שאין ברירה ואין דרך לוותר על ההלכה, והאשה בשלה.
עד שבאו לגאון רבישלמה זלמן אוירבך.
אמר: את צודקת. אך אפשר לדרוש דבר כזה? שתפסידי את הדבר בו השקעת כל חייך? איך אפשר לדרוש?!
לאחר שביטא כמה פעמיםאת הבנתו, אמר לה שבשעת הקידוש בעלה ייאלץ להפנות גבו אליה, כי אסור לקדש מול שיער נשואה גלוי, ותיווצר אי נעימות ביניהם.
אמרה שתכסה בשעת הקידוש.
הוסיף הרב שכך בעת ברכת המזון, ובעת הדלקת הנרות. אמרה שתכסה מתי שצריך. הרב שיבח אותה.
תוך זמן קצר התחילה לכסות בכל זמן.
אמרה: הרב הזה הבין אותי. הייתי צריכה מישהו שיבין אותי!
 

אור זרוע

משתמש ותיק
דני דין אמר:
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
או שבכלל אין בזה חובה ואם היא לא מרגישה בלב שלם לענות אמן אז שלא תענה.
עדיף מאשר שתענה אמן רפויה או תמלמל חצי מילה.

היא ראויה לשבח על עצם ההשתתפות. אם אינה עונה אמן, עדיף להתעלם ולשמור על אווירה טובה ונעימה.
 

כרם

משתמש ותיק
דני דין אמר:
הבת שלי לא מוכנה לענות אמן בזמן ברכות.
בקידוש, הדלקת נרות ברכת סוכה וכו...
מה לדעתכם אני אמור לעשות.?.
הרי יש לה זכות בחירה.
ואורח החיים שלנו לא הכי דתי.
אנו שומרים על מסורת ככול היכולת שלנו.
הילדה בגירה כבר בת 20 וזכותה לעמוד על דעתה ולהחליט מה היא מאמינה ובמה לא.
ואם ירצה ה'. יפתח את לבבה.
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
או שבכלל אין בזה חובה ואם היא לא מרגישה בלב שלם לענות אמן אז שלא תענה.
עדיף מאשר שתענה אמן רפויה או תמלמל חצי מילה.
מעניין מה דעתכם...

ילדה שגדלה עד גיל עשרים בבית לא הכי דתי, ורק שומרים על המסורת ככל היכולת שלנו - וגם לא נראה שהבית מחנך ליראת שמים או למשהו דומה, רק לשמירת מסורת, קשה מאד לחנך ולהסביר לבת שגדלה בבית זה - שבא לה איזה רעיון שלא לענות אמן, שהיא חייבת לענות אמן.
בית שמבוסס על יראת-שמים, בית שמבוסס על שמירת מצוות, על ציות לקב"ה וכמובן להתנהגות על פי ההלכה, וילדה שחונכה על ברכי ערכים אלה מילדות, יש דרך טיפול שמוכר וידוע בצבור החרדי, לנסות לעורר בדברי מוסר ויראת שמים.
אבל בית מסורתי, לא הכי דתי, שמשתדלים לשמור עת המסורת ככל היכולת, אין כאן בפורום אנשים עם כלים שיודעים איך לדבר אליה לציית להוריה לשמור את חלק המסורת הזה ששמו עניית אמן.
 

דני דין

משתמש רגיל
פותח הנושא
אור זרוע היקר..
מודה לך על התשובה.
נזכרתי במשפט מאוד יפה מספר משלי אחרי התגובה שלך.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
תודה לך, הייתי צריך את הכיוון הזה.
באהבה אפשר להשיג יותר מאשר בכעס ותסכול.
חנוך לנער על פי דרכו.....
אני נוקט בדרך של קירוב ובעזרת ה' אצליח.
ולכבוד ציון הלא תשאלי.
הפורום פתוח לכל יהודי גם חילוני גמור בלי שיפוט. רק לשמור על שפה נקיה כל שאלה לגיטימית.
ואני לא כועס.
ואתה יכול לסמוך על שאר האנשים החביבים בפורום שהם יכולים לעזור ראה לדוגמה את אור זרוע.. שהרגיע את שלוותי ושימח אותי כי הוא מנע בתגובתו את העצבות שהיתה בי ומצא לי דרך ללב של הבת שלי.
המשך יום טוב וחג אורים שמח.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דני דין אמר:
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
כפי שכבר נאמר, עדיף בהחלט שתשתתף - אף אם אינה עונה 'אמן', וכדבריך: "ואם ירצה ה', יפתח את לבבה".
ככלל, הדרך בכל הדומה לזה היא השפעה בדרכי נועם ושלום, ובודאי שלא - חלילה וחס - בסילוק מוחלט מקיום הענינים הדתיים.

אשריכם, שדאגתכם - כהורים החפצים בטובת בתכם - נתונה לכך. כל הכבוד!


לענין ההשתתפות בפורום - מובן מעצמו ש'כל הבא ברוך הבא' (כמובן, כל עוד אינו מפר את 'תנאי השימוש'... ולא עברת על כך בשום צורה).
השבח לה' יתברך, ולשלוחיו הטובים מנהלי הפורום, על מקום נפלא זה בו ניתן לברר את הספקות ההלכתיים והתורניים. אישית, אשמח לסייע - בלי־נדר - ככל שתצטרך.
 
דני דין אמר:
אור זרוע היקר..
מודה לך על התשובה.
נזכרתי במשפט מאוד יפה מספר משלי אחרי התגובה שלך.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
תודה לך, הייתי צריך את הכיוון הזה.
באהבה אפשר להשיג יותר מאשר בכעס ותסכול.
חנוך לנער על פי דרכו.....
אני נוקט בדרך של קירוב ובעזרת ה' אצליח.
ולכבוד ציון הלא תשאלי.
הפורום פתוח לכל יהודי גם חילוני גמור בלי שיפוט. רק לשמור על שפה נקיה כל שאלה לגיטימית.
ואני לא כועס.
ואתה יכול לסמוך על שאר האנשים החביבים בפורום שהם יכולים לעזור ראה לדוגמה את אור זרוע.. שהרגיע את שלוותי ושימח אותי כי הוא מנע בתגובתו את העצבות שהיתה בי ומצא לי דרך ללב של הבת שלי.
המשך יום טוב וחג אורים שמח.


בשביל שמי שאתה מזכיר את שמו יראה התראה על הודעתך יש לכתוב לפני כן @ ואז לאחר שתתחיל לכתוב את שמו יופיע לך תיבת בחירה ואז השם יהיה בצבע כחול ראה כאן https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=21&t=1113, ואם אתה מצטט את שמדבריו אז הוא יקבל התראה גם בלי הזכרת שמו.
 
 

כרם

משתמש ותיק
דני דין אמר:
אור זרוע היקר..
מודה לך על התשובה.
נזכרתי במשפט מאוד יפה מספר משלי אחרי התגובה שלך.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
תודה לך, הייתי צריך את הכיוון הזה.
באהבה אפשר להשיג יותר מאשר בכעס ותסכול.
חנוך לנער על פי דרכו.....
אני נוקט בדרך של קירוב ובעזרת ה' אצליח.
ולכבוד ציון הלא תשאלי.
הפורום פתוח לכל יהודי גם חילוני גמור בלי שיפוט. רק לשמור על שפה נקיה כל שאלה לגיטימית.
ואני לא כועס.
ואתה יכול לסמוך על שאר האנשים החביבים בפורום שהם יכולים לעזור ראה לדוגמה את אור זרוע.. שהרגיע את שלוותי ושימח אותי כי הוא מנע בתגובתו את העצבות שהיתה בי ומצא לי דרך ללב של הבת שלי.
המשך יום טוב וחג אורים שמח.

בפורום משתתפים כל מיני אנשים, וכל מיני טיפוסים. וכמובן, גם אנשים חכמים וגם אנשים פחות-חכמים.
כיון שכולם ניקים, עלומי-שם ובלתי ידועים, הדבר פשוט שאין לסמוך על שום הלכה שנאמרה בפורום, אלא אם כן היא מגובה במקור מדויק, ואחרי בדיקה במקור שאכן מה שנאמר בשמו כתוב שם.
וכל זה ברור לכל משתתף.
לפי התודה על תשובת אור זרוע היקר, נראה כי כיון שהתשובה הזו היא הנחמדה ביותר, והנוחה ביותר, והמסתדרת ביותר, אתה מקבל אותה כמו שהיא.
ובפרט שגם אתה נוקט בדרך זו וגם אתה עושה כך.
זאת אומרת, שחפשת מישהו שיגיד כמוך. (לא חיפשת את האמת, לשמוע שני צדדים, לבדוק במקורות או כדו').
זו זכותך המלאה, אבל תדע שזה לא מוסמך ואי אפשר לסמוך על מה שאיזה ניק (גם אם הפעם הוא נחמד מאוד) כותב.
 
דיי.

@תעזבו אותו.

מר @דני דין היקר!!!

משתף את כולנו בשאלות ומחכים אותנו בדיני השמיטה בצירוף תמונות מהגינה הפרטית שלו.

מי יכול לקחת את האחריות שבגלל תגובה לא נעימה הוא יפסיק לשאול שאלות???
וגם אם אתם חושבים ששאלותיו לא באמת [אני לא חושב כך] ויש אחוז אחד שהוא שואל באמת האם אתם מוכנים לקחת על עצמכם שבגללכם הוא לא ישאל שאלות?

כל עוד כל נייק לא עובר על כללי הפורום תפסיקו לטחון אותו, וכפי שכתב @לבי במערב .
בעבר אני זעקתי על משתמש חדש ששאל שאלות על האמונה ולא רצה לקבל תשובות, @אבל כאן הוא שואל שאלות בהלכה.

ברוך הבא @דני דין היקר!!!

 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
ודאי לא למנע ממנה להשתתף ביחד אתכם, עניית אמן אינה מעכבת והיא יוצאת יד"ח כדין שומע כעונה.
בכלל - היא ילדה גדולה וכלל לא מענינך האם היא עונה אמן או לא.
אקדים שתגובתי הינה הלכתית תיאורטית בלבד ויתכן שפרקטית והשקפתית ראוי לנהוג אחרת ממה שאכתוב
אבל מה שכתבת שהיא יוצאת ידי חובה אינו מדוייק, כי מי שאינה מעוניינת לצאת ידי חובה אינה יוצאת ידי חובה 
ומי ששומע ברכה ואינו עונה אמן עובר על איסור
ויש לדון בדבריו שאולי אכן כדאי למנוע אותה מן האיסור הזה
אם כי מסתבר יותר שהצורה הראויה יותר היא כן לתת לה לשמוע ואולי כך תתקרב יותר
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
עובר על איסור
יש חיוב לענות, אך כמדומה שאין איסור באי־העני' [וכן מוכח ממה שספקו לקולא].
מי שאינו מקיים חיוב הדבר נחשב לאיסור
[נקטתי שפה פשוטה]
וידוע המעשה המובא בפוסקים בקצף הגדול שבא כמדומה על בעל הלבושים שלא ענה אמן בלי משים  על ברכה של ילד קטן 
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
אבל מה שכתבת שהיא יוצאת ידי חובה אינו מדוייק, כי מי שאינה מעוניינת לצאת ידי חובה אינה יוצאת ידי חובה
לא מכיר אדם שלא ירצה לצאת יד"ח שאינו צריך לעשות מאומה.
אפילו חילונים גמורים, אם תסביר להם שאתה מברך על המים והשמיעה שלהם שווה כאילו הם ברכו בעצמם, הם ישמחו/יזרמו איתך ואולי יעדיפו כך מלנסות לומר בצורה עילגת.
 

חימקו

משתמש ותיק
כרם אמר:
לפי התודה על תשובת אור זרוע היקר, נראה כי כיון שהתשובה הזו היא הנחמדה ביותר, והנוחה ביותר, והמסתדרת ביותר, אתה מקבל אותה כמו שהיא.
ובפרט שגם אתה נוקט בדרך זו וגם אתה עושה כך.
זאת אומרת, שחפשת מישהו שיגיד כמוך. (לא חיפשת את האמת, לשמוע שני צדדים, לבדוק במקורות או כדו').
כולם כאן כתבו תשובה באותו סגנון, אז מאיזה שני צדדים הוא אמור לבחור.
נ"ב: הסופרלטיבים לא במקום.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אולי כדאי לתת לה הזדמנות לעשות את המצוה בשביל כולם - כדי שתרגיש שמעשיה חשובים והיא לא רק צריכה לענות אמן (אם הבעיה טמונה בזה. ייתכן שזו לא הבעיה כלל אבל כתבתי כדי שאולי לעורר על העניין באם הוא אמיתי).
כגון להכין חלות גדולות לשבת (בכמות גדולה, באופן שמשתמשים ב1.7 ק"ג קמח [שאז כמעט לכל הדעות הפרשת החלה נעשית עם ברכה], ואפשר להקפיא חלק מהחלות או לחלק לשכנים) - ולתת לה לעשות את ההפרשה עם ברכה.

בנוגע לצירופה למעמדים שבהם יש ברכות - אני מסכים עם מי שאמרו לעיל שיש לצרפה ולא להרחיק חלילה.

יישר כחכם שאתם עושים השתדלות בשמירת התורה והמצוות, זה בוודאי יקר מאוד אצל ריבונו של עולם. עלו והצליחו.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אין חכמה אמר:
אבל מה שכתבת שהיא יוצאת ידי חובה אינו מדוייק, כי מי שאינה מעוניינת לצאת ידי חובה אינה יוצאת ידי חובה
לא מכיר אדם שלא ירצה לצאת יד"ח שאינו צריך לעשות מאומה.
אפילו חילונים גמורים, אם תסביר להם שאתה מברך על המים והשמיעה שלהם שווה כאילו הם ברכו בעצמם, הם ישמחו/יזרמו איתך ואולי יעדיפו כך מלנסות לומר בצורה עילגת.
מי שאינו מוכן אפי' לענות אמן על ברכת הקרובים לו , כנראה מדובר בחוסר התחברות למצווה [תהא הסיבה אשר תהיה ]
קשה לי להאמין שיש רצון חיובי מצד אדם כזה לצאת ידי חובה
אבל אולי אני טועה
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אין חכמה אמר:
בקצף הגדול שבא כמדומה על בעל הלבושים שלא ענה אמן בלי משים  על ברכה של ילד קטן
לפי דרגת האדם - מדקדקים עמו בכל חיוב קל, וכדברי חכמינו ז"ל (יבמות קכא, ב. בבא־קמא נ, סע"א).
אמת
אבל לא לחינם הביאו את המעשה הזה ללמדנו את חומרת הדבר

באתי רק לומר שאכן מבחינה תיאורטית הלכתית אכן יש מקום לדון בשאלה , והשאלה אכן יש בה טעם , כי באמת יש מקום להימנע מלהביא אדם לידי מצב בו אינו מקיים חיוב, אם כי יתכן שלמעשה יש לנהוג אחרת מחמת השיקולים הנכונים שהעלו כאן על הדרך בה ראוי לנהוג בקירוב למצוות

 
 

דני דין

משתמש רגיל
פותח הנושא
@כרם שלום.
אכן תגובתך כמעט קרובה למצב שבו אני נמצא.
אכן בסופו של דבר הייתי בסערת רגשות אחרי המקרה אתמול שבו הילדה לא ענתה אמן על הדלקת נרות וגם הסבירה את עצמה.
@אור זרוע בתגובתו הרגיע את הסערה ומנע ריב מיותר ובזכות הרוגע וקרוב הלבבות בעזרת ה' בדרכי נועם שיחות ולימוד הילדה תרצה ללמוד ולהתקרב יותר. בריב וכעס לא הייתה נעשית עבודה ומלחמה וכעס רק היו מרחיקים אותה וגורמים לה שנאה לדת.
@משתדל לעשות רצון ה' הסר דאגה מליבך לא אפסיק לשאול ולא אפסיק לרצות ללמוד וכל עוד יש אנשים חמים וחכמים כמוך יש תקווה. אסור לעצור אדם ששואל שאם יעצרו מלשאול אז לא ילמדו.
@ חימקו היקר יש משפט: חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה.
אם הייתי רב או מתעצבן על הילדה הייתי יוצר שנאה לדת ואנטי.
אבל בקירוב לבבות וחיבה אפשר להשיג יותר. ובל נשכח שאני האבא ואני מכיר את הילדה שלי ומאמין ומקווה שהנעימות תצליח.
@חייל של הרבי אתה תותח על, רעיון מטורף איך לא חשבתי על זה קודם ?. אוהב אותך צדיק..
 

מים טהורים

משתמש רגיל
דני דין אמר:
הבת שלי לא מוכנה לענות אמן בזמן ברכות.
בקידוש, הדלקת נרות ברכת סוכה וכו...
מה לדעתכם אני אמור לעשות.?.
הרי יש לה זכות בחירה.
ואורח החיים שלנו לא הכי דתי.
אנו שומרים על מסורת ככול היכולת שלנו.
הילדה בגירה כבר בת 20 וזכותה לעמוד על דעתה ולהחליט מה היא מאמינה ובמה לא.
ואם ירצה ה'. יפתח את לבבה.
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
או שבכלל אין בזה חובה ואם היא לא מרגישה בלב שלם לענות אמן אז שלא תענה.
עדיף מאשר שתענה אמן רפויה או תמלמל חצי מילה.
מעניין מה דעתכם...
רק לקרב. ולקרב. ולקרב. ולקרב. ועם זאת, דבר וספר הרבה, מדי פעם, על מעלת עניית אמן, עם חיוך קל על הפנים, ואהבה רבה בלב. במיוחד שמדובר בבת (ולא בבן).
 
 
דני דין אמר:
@כרם שלום.
אכן תגובתך כמעט קרובה למצב שבו אני נמצא.
אכן בסופו של דבר הייתי בסערת רגשות אחרי המקרה אתמול שבו הילדה לא ענתה אמן על הדלקת נרות וגם הסבירה את עצמה.
@אור זרוע בתגובתו הרגיע את הסערה ומנע ריב מיותר ובזכות הרוגע וקרוב הלבבות בעזרת ה' בדרכי נועם שיחות ולימוד הילדה תרצה ללמוד ולהתקרב יותר. בריב וכעס לא הייתה נעשית עבודה ומלחמה וכעס רק היו מרחיקים אותה וגורמים לה שנאה לדת.
@משתדל לעשות רצון ה' הסר דאגה מליבך לא אפסיק לשאול ולא אפסיק לרצות ללמוד וכל עוד יש אנשים חמים וחכמים כמוך יש תקווה. אסור לעצור אדם ששואל שאם יעצרו מלשאול אז לא ילמדו.
@ חימקו היקר יש משפט: חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה.
אם הייתי רב או מתעצבן על הילדה הייתי יוצר שנאה לדת ואנטי.
אבל בקירוב לבבות וחיבה אפשר להשיג יותר. ובל נשכח שאני האבא ואני מכיר את הילדה שלי ומאמין ומקווה שהנעימות תצליח.
@חייל של הרבי אתה תותח על, רעיון מטורף איך לא חשבתי על זה קודם ?. אוהב אותך צדיק..

@כרם שלום
@אור זרוע
@משתדל לעשות רצון ה'
@חימקו 
@חייל של הרבי

צריך לחכות אחרי ה @ ותחילת כתיבת שם המשתמש שרצונך להזכיר עד שיינתן לך לבחור את שם המשתמש ורק אז הוא מקבל התראה.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
דני דין אמר:
לעיניין השם דני דין.
דנידין הרואה ואינו נראה היא סדרת ספרי ילדים ישראלית מאת הסופר שרגא גפני.
ומאחר ואני בעילום שם זה נראה לי שם ראוי.
אולם כאן, גם כבודו אינו 'רואה', מאחר שכל אחד הוא רואה ואינו נראה...
(כלומר, מסתתר אחר ניקו)
בכל אופן,
יהי בואכה לברכה!
 

אברהם משה

משתמש ותיק
דני דין אמר:
הבת שלי לא מוכנה לענות אמן בזמן ברכות.
בקידוש, הדלקת נרות ברכת סוכה וכו...
מה לדעתכם אני אמור לעשות.?.
הרי יש לה זכות בחירה.
ואורח החיים שלנו לא הכי דתי.
אנו שומרים על מסורת ככול היכולת שלנו.
הילדה בגירה כבר בת 20 וזכותה לעמוד על דעתה ולהחליט מה היא מאמינה ובמה לא.
ואם ירצה ה'. יפתח את לבבה.
מיקוד השאלה היא אם למנוע ממנה להשתתף בטכסים שבהם צריך לענות אמן . שלא תדליק נרות ? שלא תשמע קידוש ?.
או שבכלל אין בזה חובה ואם היא לא מרגישה בלב שלם לענות אמן אז שלא תענה.
עדיף מאשר שתענה אמן רפויה או תמלמל חצי מילה.
מעניין מה דעתכם...
שאלך מתחילה ונגמרת בעניית 'אמן' בלבד?
א"כ המצב הוא תקין.
תרשה לי לנחש שתחת שאלה זו מסתתרת עומק/רובד פנימי יותר.
השאלה כאן היא לא אמן ולא אמן,
נכון ש'אמן' עניינה 'אמונה',
אבל האמונה היא דבר הרבה יותר מהותי מלענות אמן או לא.
משאלתך מורגש שהיא טוענת שזכותה לעמוד על דעתה 'מה היא מאמינה ומה היא לא',
כלומר, כל עניני האמונה בכלל תלויים אצלה בבחירה.
וזה ענין הרבה יותר מהותי,
אולי צריך לשאול רבנים המכירים את מצבכם הרוחני האישי,
מה מתאים לכם ומה לא.
בכל אופן,
עומדים אנו בחג החנוכה שעניינו אמונה,
שהרי היוונים רצו לעקור את האמונה מעם ישראל (כתבתו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל)
והכלל הוא שמעט אור דוחה הרבה מן החושך
אם תרבו את האור הרוחני בכל מישורי החיים,
יידחה החושך המוליד ספקות וקושיות באמונה.

 
 
חלק עליון תַחתִית