אליהו הנביא מתגלה כערבי

נתן הבבלי

משתמש ותיק
 בפייט על אליהו הנביא כתב "ולעיתות הנצרכים הוא נגלה כערבי", וכן אצל אאע"ה נתגלו כערביים, וצ"ב אמאי מתגלה באומה הכי שפלה.​
 

מצולות ים

משתמש ותיק
אגב, אחד המקורות לכך הוא הגמרא בברכות דף ו עמוד ב: ההוא גברא דקא מצלי אחורי בי כנישתא ולא מהדר אפיה לבי כנישתא חלף אליהו חזייה אידמי ליה כטייעא א"ל כדו בר קיימת קמי מרך שלף ספסרא וקטליה.

אך יעויין במהרש"א שם  שפירש שאותו אדם היה נראה לאליהו כערבי ולכן הרגו. ומכאן יש לדון לדיון אחר שנדון בפורום לאחרונה אודות טומאת התהום בזמן שאליהו הנביא בעולם, שמבואר במהרש"א שאליהו אינו יודע הכל ויש דבר שנעלם ממנו. ומעניין ששם היה זה הבן איש חי בתורה לשמה שנקט כן כדבר פשוט ואכן גם כאן בבן יהוידע הוא תמה על המהרש"א.

ובזכותך נוסף שם בהערות שוליים נדון זה. דברי המהרש"א והחולקים עליו.
 

מצולות ים

משתמש ותיק
ראה עוד כאן
וראיתי במפרשים שם שמפרשים באופן נקודתי למה שם אידמי ליה כטעייא אך עדיין אין בכך מזור לפיוט הנ"ל שמשמע שהוא ענין כללי. ורק אזכיר מה שכתב בספר חושבי שמו שרצה אליהו לומר לו שדבר מגונה זה אף ערביים אינם עושים להתפלל לשיתוף, ולכן לא יכל להידמות לו כנוצרי שמאמינים בשיתוף.
ומצאתי בספר מגדים חדשים (וייס) בברכות שם שהביא מקורות רבים שייחסו לאליהו שנקרא "ההוא טייעא" והוא תמה עליהם, ומזכיר גם את הפיוט הנ"ל, עיין שם ותמצא נחת.
 
חלק עליון תַחתִית