כנסת - ישראל
משתמש רגיל
מהו להעבירם מחוקי רצונך, הוי ליה למימר להעבירם מחוקיך? מה הדגש על רצונך?
כנסת - ישראל אמר:מהו להעבירם מחוקי רצונך, הוי ליה למימר להעבירם מחוקיך? מה הדגש על רצונך?
בשלמא אמר:כנסת - ישראל אמר:מהו להעבירם מחוקי רצונך, הוי ליה למימר להעבירם מחוקיך? מה הדגש על רצונך?
- מבואר בספרים שהיונים רצו שיקיימו רק מצוות שכליות ולא חוקים שהם רק רצון ה' (עיין בנ"י), וזה גם על משקל לשמור חוקיך ולעשות רצונך.
בעניותי לא הבנתי איך זה מתורץ.נדיב לב אמר:ובזה הוסבר מדוע בתחילת ברכות קריאת שמע דמעריב אומרים ארבעה דברים: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים ובסוף רק שלשה: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים ... לאן נעלמו המשפטים?? קושיית @יושב אוהלים
יושב אוהלים אמר:בעניותי לא הבנתי איך זה מתורץ.נדיב לב אמר:ובזה הוסבר מדוע בתחילת ברכות קריאת שמע דמעריב אומרים ארבעה דברים: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים ובסוף רק שלשה: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים ... לאן נעלמו המשפטים?? קושיית @יושב אוהלים
נדיב לב אמר:בשלמא אמר:כנסת - ישראל אמר:מהו להעבירם מחוקי רצונך, הוי ליה למימר להעבירם מחוקיך? מה הדגש על רצונך?
- מבואר בספרים שהיונים רצו שיקיימו רק מצוות שכליות ולא חוקים שהם רק רצון ה' (עיין בנ"י), וזה גם על משקל לשמור חוקיך ולעשות רצונך.
אפשר להוסיף על פי מה שנכתב כאן
כידוע לאחר מתן תורה תוקף המשפט ומחויבות האדם לעשותו הוא אך ורק בגלל ציוי הבורא, ולא מצד שהשכל מורה לקיימם, והרי הם בכלל התורה שנמסרה במעמד הר סיני. וכנגד זה סברו היונים שתוקף המצוות השכליות אינם בגלל חוקי הבורא, אלא בגלל השכל המורה לכל בן אנוש לקיימו, ומצד התועלת לאנושות בכלל.
ובזה הוסבר מדוע בתחילת ברכות קריאת שמע דמעריב אומרים ארבעה דברים: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים ובסוף רק שלשה: תּורָה וּמִצְות חֻקִּים ... לאן נעלמו המשפטים?? קושיית @יושב אוהלים
אמנם לפי האמור ההערה מיושבת, בתחילה התיחס מחבר התפילה לאהבת הקב"ה את ישראל, ולכן ראה טעם לכלול את המשפטים בפ"ע, להדגיש בפנינו, שגם 'משפטים' שהשכל מורה לקיימם, הם בכלל התורה ונתקבלו במעמד הר סיני מאת הבורא בעבור אהבתו את ישראל, משא"כ בקטע השני שעוסק בעבודת ישראל -'נשיח ונשמח', והרבותא של 'נשיח ונשמח' פחות שייכת במשפטים שמתקבלות על השכל מאשר חוקים, לא ראה צורך לכתוב משפטים בנפרד מהתורה בכללותה.
שירת העשבים אמר:אולי א"ל, שכידוע עיקר מלחמת היוניםהייתה על התורה שבע"פ, {קידוש החודש, סמיכת חכמים, ועוד שאז התחילו הצדוקים והביתוסים שהאמינו רק בתורה שבכתב והסתדרו עם היונים }, וא"כ יתכן שרצו להעבירם מ"חוקי רצונך" דוקא, והיינו שנגד החוקים הכתובים בתורה ללא איך שחז"ל ביארו, הם לא נלחמו, אלא רק נגד חז"ל ודרשותיהם, ויש להאריך בזה טובא.
שאלתך נשארה אף אצלי ללא מענה ברור, אך כן ברור לי שהיוונים לא לחמו נגד הצדוקים והביתוסים, ואע"פ שהם שמרו על תורה שבכתב.רבינא אמר:שירת העשבים אמר:אולי א"ל, שכידוע עיקר מלחמת היוניםהייתה על התורה שבע"פ, {קידוש החודש, סמיכת חכמים, ועוד שאז התחילו הצדוקים והביתוסים שהאמינו רק בתורה שבכתב והסתדרו עם היונים }, וא"כ יתכן שרצו להעבירם מ"חוקי רצונך" דוקא, והיינו שנגד החוקים הכתובים בתורה ללא איך שחז"ל ביארו, הם לא נלחמו, אלא רק נגד חז"ל ודרשותיהם, ויש להאריך בזה טובא.
למה הסתדרו עם תורה שבכתב יותר מתורה שבע"פ?
לדוגמה שן תחת שן עין תחת עין נשמע נורא לפי פשט המקרא
כנסת - ישראל אמר:מהו להעבירם מחוקי רצונך, הוי ליה למימר להעבירם מחוקיך? מה הדגש על רצונך?