תמייה בעניין הישארותו של רשב"י במערה בשנה השלושה עשר?

פלוני אלמוני

משתמש רגיל
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אתה מעיר על הבת קול מהשמים שהורתה להם לחזור למערה שלא יחריבו את העולם?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כאמור סיבת ההוראה כדי שלא יחריבו את העולם.
שבת לג: "כל מקום שנותנין עיניהן מיד נשרף יצתה בת קול ואמרה להם להחריב עולמי יצאתם חיזרו למערתכם"
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)
 

פפפפ

משתמש ותיק
פלוני אלמוני אמר:
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?

בת קול לשומעיה היא כנבואה [היינו נבואה בהוראת שעה] ומי שמיועד אליו הרי מחויב לעשות זה, ולא דמי לאין משגיחין בבת קול ששם מיירי לגבי פסיקת הלכה אבל כאן הוא לגבי התנהגות מסוימת שעל השומע לעשות והתנהגות זאת תגרום לו לבטל מצוות לאנסו, [ומצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון ועכ"ז לא הותר לו מעצמו אלא ע"י בת קול דוקא, משא"כ תפילה שהותר לו אף חוץ למערה מחמת מהות ענין תפילה ואכמ"ל]  
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)
 

תקפו כהן

משתמש רשום
מתאהב על ידך אמר:
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
תקפו כהן אמר:
מתאהב על ידך אמר:
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני
כן אבל באותה גמ' (איני זוכר היכן היא. ואגב, נראה לי שזה מדרש) כתוב שמי שלוקח ממעשה ניסים מנכי לו מזכויותיו, ולא מצינו שלצורך מצוה אין מנכין (ואדרבא, היודע דבר, יחכימנו). ומה שזכה וצמח ול עץ חרובין ולא חשש שינכו לו מזכויותיו, י"ל דלפיקו"נ שרי, א"נ, מעשה ניסים הנעשה לו מאליו, ולא ע"י שהתפלל או עשה מעשה, בהא אין מנכין לו זכויותיו 
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

על סעודת שבת כתב בספר בירורי חיים על פי מה דאיתא במדרש תלפיות (אות ה' ענף חרוב) כתב שחכם אחד שקיבל מהזקנים איש מפי איש עד רשב"י שאילן חרובים שהיה לרשב"י במערה היה מתהפך בערב שבת לאילן תמרים, ומ"ט בערב שבת דאמרו בברכות (י"ב, א') דאם בירך ברכת המזון על תמרים - יצא ידי חובה, כיון דמיזן זין (וכ"ה בשו"ע ר"ח, י"ז) וכתב הפמ"ג (רע"ג א"א ס"ק מ"ו) שלפי זה אפשר לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה, ולפי זה אפשר לומר שהחרובים נהפכו לתמרים, כדי שיוכל לקיים סעודת שבת בתמרים (ספר בירורי חיים חלק ג' עמוד תתנ"ג).
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חילך לאורייתא אמר:
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)
 
על סעודת שבת כתב בספר בירורי חיים על פי מה דאיתא במדרש תלפיות (אות ה' ענף חרוב) כתב שחכם אחד שקיבל מהזקנים איש מפי איש עד רשב"י שאילן חרובים שהיה לרשב"י במערה היה מתהפך בערב שבת לאילן תמרים, ומ"ט בערב שבת דאמרו בברכות (י"ב, א') דאם בירך ברכת המזון על תמרים - יצא ידי חובה, כיון דמיזן זין (וכ"ה בשו"ע ר"ח, י"ז) וכתב הפמ"ג (רע"ג א"א ס"ק מ"ו) שלפי זה אפשר לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה, ולפי זה אפשר לומר שהחרובים נהפכו לתמרים, כדי שיוכל לקיים סעודת שבת בתמרים (ספר בירורי חיים חלק ג' עמוד תתנ"ג).
א"כ פתרנו את הבעיה של קידוש במקום סעודה בפסח
לא צריך להכין עוגות שברכתם מזונות (לאוכלים שרויה)
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
תקפו כהן אמר:
מתאהב על ידך אמר:
סיפרתי השאלה לאשתי, והגיבה בתום לב אופייני לבנות חווה:
"מי אמר לך שלא צמחו לו מצה ומרור ולולב כמו שצמחו לו חרובים?"

(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)

אשת חיל הגמ' מעידה שרבי שמעון הראה לתלמידיו שדה מלאה זהב מכאן שידע יש מאין ולאו דוקא רק רוחני
אבל שוב התבוננתי שעדיין צריך להבין איך הותר לר"ש לבטל מצות עונה דאורייתא במשך שנה שלמה. 
ואמנם תמיד אפשר לספר שאלכסי הקפיץ אותו עם הסוסים בליל שבת הביתה... 
 
 

חזק

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

ממתי אנוס כמאן דעביד? הוא רק נפטר על שלא קיים או על עבירה שנכפה עליה
 

fantian

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
פלוני אלמוני אמר:
שמעתי בשם הגרש''ז בעל התניא ( ולכאו כך פשוט) שלרשב"י במערה לא היה אפשרות לקיים שום מצווה, מלבד לימוד תורה.  אולם קיים בכך מצוות 'וחי בהם' בהידור.

ולכאו' לאחר שתים עשרה שנה שנגמרה הסכנה, היאך היה מותר לו להישאר עוד שנה?

בת קול לשומעיה היא כנבואה [היינו נבואה בהוראת שעה] ומי שמיועד אליו הרי מחויב לעשות זה, ולא דמי לאין משגיחין בבת קול ששם מיירי לגבי פסיקת הלכה אבל כאן הוא לגבי התנהגות מסוימת שעל השומע לעשות והתנהגות זאת תגרום לו לבטל מצוות לאנסו, [ומצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון ועכ"ז לא הותר לו מעצמו אלא ע"י בת קול דוקא, משא"כ תפילה שהותר לו אף חוץ למערה מחמת מהות ענין תפילה ואכמ"ל]  
קצת סמך לדבר מדיני נבואה עצמה, שאם בא הנביא לקבוע הלכה על פי נבואתו אין משגיחין בו, אך אם יאמר הנביא בשעת מעשה לעבור עבירה או לבטל מצוה שומעין לו.
ויתכן דגם גדר בת קול כך הוא
 
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
חזק אמר:
חילך לאורייתא אמר:
בשו"ת רב פעלים (יו"ד ח"א סי' נ"ה) כ' שכיון שהיה אנוס נחשב כאילו קיים. ובשפתי צדיק (פילץ - ל"ג בעומר) כ' דר"ש ס"ל כרבו רבי עקויבא (ברכות פ"ז משנה ח') דדבר שהוא מזונו מברך עליו ברהמ"ז ואפי' שלק, וא"כ כיון שלא היה ו דבר אחק נחשב שזהו מזונו ויכול לברך עליו (ועיי' משכב"ז באגרו"מ או"ח ח"ד סי' מ' אות כה) ויש שכ' שאליהו הנביא הגיע כל יום ב"פ להביא לו מאכלים (ויל,ע לפי"ז למה הוצרך שיצמח לו אילן למאכלו)

ממתי אנוס כמאן דעביד? הוא רק נפטר על שלא קיים או על עבירה שנכפה עליה
גמ' קדושין חישב לעשות מצוה ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
עצם הציטוט מבעל התניא - מה מקורו?
אני שמעתי בשמו רק שבעניין לימוד התורה - למד כל הזמן נגלה ולא נסתר
 

אביגדור אהרן

משתמש רגיל
מתאהב על ידך אמר:
(ואני מוסיף שאת קרבן פסח לא הפסיד כי בין כה וכה כבר לא יכלו להקריב...)
וגם היה דרך רחוקה (אם היה בפקיעין כמו המסורת וכן אם הוא מאסקופת העזרה ולפנים)
חילך לאורייתא אמר:
מצורף עם זה דרשב"י היה עושה כל המצוות בשרשן העליון
אשמח למקור
חילך לאורייתא אמר:
לא מצינו שלצורך מצוה אין מנכין
ואם מנכים לכאו' מחוייב לצורך המצווה (אלא א"כ נחשב יותר מחומש) ולגבי נכוי זכוית פעם שמעתי שיש הבדל בין אחד שמתייחס לזה כנס לאחד שמתייחס לזה כטבע שלו לא מתנכה
מתאהב על ידך אמר:
אבל שוב התבוננתי שעדיין צריך להבין איך הותר לר"ש לבטל מצות עונה דאורייתא במשך שנה שלמה.
יוצאין לת"ת שלא ברשות
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יתכן שעצם הציווי ג"כ גרם לפיקו"נ דמי יעבור על בת קול וישאר בחיים?
אכן ע"ד הפשט הוא ג"כ הפיקו"נ של העולם וכמו שמייד כשיצאו הרגו ליהודה בן גרים
 

יעקב לב

משתמש ותיק
חילך לאורייתא אמר:
מעשה ניסים הנעשה לו מאליו, ולא ע"י שהתפלל או עשה מעשה, בהא אין מנכין לו זכויותיו
הגמ' שם בתענית כ: מביאה מקור למנכין לו, מהא דאמר יעאע"ה קטונתי מכל החסדים ומכל וגו'. איזה מעשה או תפילה עשה יעקב?
כמו"כ, מצינו אצל אאע"ה שדאג שמא קיבל שכרו בהריגת המלכים (ראה בראשית טו א ובפרש"י). ואם לזה נקרא 'מעשה' אברהם, מה נשתנתה הכניסה למערה שלא תחשב כ'מעשה' דרשב"י?
 

יעקב לב

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
עצם הציטוט מבעל התניא - מה מקורו?
ראה דבריו בליקוטי-תורה ריש פרשת שמיני:
"רשב"י כשהיה במערה י"ג שנה, שבוודאי לא היה יכול לקיים במעשה כמה מצוות מעשיות, שהרי לא היו ניזונים רק מחרובא ועינא דמיא דאברי להו, אם-כן לא קיים אכילת מצה בפסח וקידוש על היין ואתרוג וסוכה". ומבאר ש"יש ב' מיני צדיקים": צדיקים שבבחינת "לויתן", ש"עבודתם ברוחניות... לייחד יחודים עליונים כו'", ולכן, "רשב"י שהיה מבחינת לויתן... המשיך ההמשכות כשהיה במערה על-ידי יחודים ועליות כו'", ו"לא קיים...כמה מצוות מעשיות...אלא הכל ברוחניות כו'". (בשונה מצדיקים מהסוג הב' שעבודתם היא דוקא בקיום המצוות במעשה דוקא) ע"ש. ע"כ.
---
וביאור הדבר כך הוא: אף שהעדר קיום כמה מצוות מעשיות בהיותו במערה היה מצד אונס אשר "אונס רחמנא פטריה" - מכל-מקום, מצד גודל מעלתו של רשב"י, לא ייתכן שיחסר אצלו, חס-ושלום, העילוי שנפעל על-ידי קיום מצוות אלו. ועל כך מבאר שלהיות רשב"י מהצדיקים שבבחינת "לויתן" שעיקר עבודתם ברוחניות - המשיך ופעל כל עניינים אלו באמצעות עבודה רוחנית.

כלומר: במשך כל ימי חייו - כשלא התחבא במערה - בוודאי קיים את כל המצות המעשיות בגשמיות ובפועל ממש. אלא שגם אז הרי הקיום המעשי היה בבחינת טפל ביחס ל"עיקר" עבודתו ברוחניות בייחודים עליונים וכו' ולכן בהיותו במערה, אף שלא היה יכול לקיים כמה מצוות מעשיות - היה אצלו ה"עיקר", עבודה ברוחניות.
וזו התיחסותו לקושיית
חזק אמר:
ממתי אנוס כמאן דעביד? הוא רק נפטר על שלא קיים או על עבירה שנכפה עליה
---
סנגורן של ישראל אמר:
אני שמעתי בשמו רק שבעניין לימוד התורה - למד כל הזמן נגלה ולא נסתר
לדבריו אלו ראה 'אגרת הקדש' סי' כו. ושם: עיקר עסקיהם הי' תורת המשניות...
 
חלק עליון תַחתִית